Ga naar de inhoud

SEO-copywriting: de ultieme gids

    Wil je hoger komen in Google? Dan is SEO-copywriting cruciaal. Want zonder geoptimaliseerde content scoor je niet bij de zoekresultaten. Word beter in SEO-schrijven met deze ultieme gids!

    Content maken is lastig. En het kost veel tijd. Doe je het niet, dan werkt SEO niet. En optimaliseer je content onvoldoende, dan verslaan concurrenten je.

    Met SEO-copywriting sla je een brug tussen zoekmachine optimalisatie (SEO) en bezoekers. Je schrijft onweerstaanbare teksten voor potentiële klanten. En optimaliseert ze dusdanig voor zoekmachines dat ze hoger scoren in Google.

    SEO-schrijven biedt het beste van 2 werelden. Je werft meer bezoekers via Google én je vergroot de kans dat ze bij je kopen. Klinkt goed, toch?

    Leer zelf SEO-copywriting

    Via onderstaande artikelen ontdek je alles over SEO-copywriting. Pas je de tips consequent toe? Dan schrijf je 100% SEO-proof teksten, kom je hoger in Google en verkoop je meer. Laten we daarom snel beginnen.

    Voer een zoekwoordenonderzoek uit

    SEO en SEO-copywriting begint bij zoektermen, de woorden die mensen intikken als ze hun zoektocht beginnen bij Google. De meeste mensen doen dit met 2 a 3 woorden. En ze zoeken vaak informatief.

    Zoekwoorden en zoekzinnen zijn de bouwstenen voor een vindbare site. Hoe vind je ze, waar gebruik je ze en hoe zet je ze in voor SEO-copywriting? Ontdek het in deze artikelen.

    👉 Zoekwoorden bepalen in 2021? Maak niet deze fouten
    👉 Long tail zoekwoorden achterhaal je zo
    👉 Ontdek of je al scoort op bepaalde zoektermen (tip 4)

    Volg de Checklist SEO-schrijven

    Bij effectieve SEO-copywriting komt veel kijken. In onderstaande artikel staan alle stappen op een rij. Van het bepalen van de mensen die je wilt bereiken tot zoekwoordenonderzoek. En van het optimaliseren van tussenkoppen tot het plaatsen van slimme interne links.

    Ontdek hoe je de perfecte SEO-tekst in de Checklist SEO-teksten schrijven.

    👉 Checklist SEO-teksten schrijven

    Kies de juiste lengte voor je tekst

    In de praktijk is er geen ultiem stappenplan voor SEO-succes. Google kijkt naar meer dan 200 factoren. De lengte van een SEO-tekst is er daar – indirect – een van. Houd rekening met deze aandachtspunten bij het schrijven van je tekst.

    👉 Wat is de ideale lengte voor een SEO-tekst?

    Schrijf onweerstaanbare meta-omschrijvingen

    Bij de zoekresultaten in Google zie je een url, titel en korte omschrijving. De omschrijving is de meta-description en die wordt vaak vergeten. Ten onrechte, want hij is ontzettend belangrijk.

    Springt je titel en meta-omschrijving er niet uit bij de zoekresultaten? Dan negeren mensen je zoekresultaat. Lees hier hoe je onweerstaanbare meta-omschrijvingen schrijft voor SEO.

    👉 Zo optimaliseer je de meta-description voor SEO (2021 update)

    Verbeter titels en headings voor bezoekers en Google

    Titels zijn onmisbaar bij SEO-copywriting. Google kijkt naar titels om snel te bepalen waar pagina’s over gaan. En bezoekers scannen of ze op de juiste plek zijn. Sterke titels zijn kortom onmisbaar voor SEO. Maar hoe schrijf je ze en waar moet je rekening mee houden?

    👉 Zo schrijf je SEO-vriendelijke titels (die ook nog eens opvallen)

    Trek lezers je verhaal in met onweerstaanbare inleidingen

    Hoe beter jij je ideale lezers helpt, hoe hoger je komt in Google. Wees daarom zo duidelijk mogelijk voor potentiële lezers. En verleid ze langer op je pagina te blijven en gewenste acties uit te voeren. Het is goed voor SEO en je omzet.

    Bezoekers kijken na de titel na de inleiding. Trek hier de aandacht en stimuleer bezoekers tot verder lezen en kijken. In mijn e-book ‘Praktijkgids copywriting voor ondernemers’ lees je exact hoe je dit doet.

    👉 Onweerstaanbare inleidingen schrijven? Download de ‘Praktijkgids copywriting voor ondernemers 2021’.

    Houd bezoekers langer vast en verlaag bouncepercentages

    Een bezoeker die een pagina direct verlaat is een bounce. Te veel bounces is nadelig voor conversie en SEO. Gelukkig kun je er met slimme SEO-copywriting\wat aan doen.

    👉 Bouncepercentage verlagen met SEO-copywriting, zo doe je dat

    Links zijn belangrijk voor zoekmachines. Crawlers volgen ze en vinden zo snel belangrijke pagina’s. De pagina’s waar je naar verwijst zijn belangrijk. Maar ook de woorden die je gebruikt in de link, de zogenaamde anchor text.

    Ankerteksten en links kun je optimaliseren voor SEO. Ontdek waarom ankerteksten belangrijk zijn voor SEO.

    👉 Wat is een ankertekst en is dit belangrijk voor SEO?

    Schrijf onweerstaanbare call-to-actions

    SEO is een middel en geen doel. Met zoekmachine optimalisatie krijg je meer bezoekers op je site. Maar je hebt er weinig aan als ze vervolgens niet ‘kopen’.

    Call-to-actions zijn essentieel voor conversie. Met prikkelende links en opvallende knoppen spoor je ongeduldige bezoekers aan tot actie. Ontdek hier 10 onmisbare tips en bekijk praktijkvoorbeelden.

    👉 Schrijf krachtige call-to actions in 7 simpele stappen

    Optimaliseer teksten voor conversie

    Hoe graag we ook verstandig willen zijn, de praktijk leert anders. Zo nemen we beslissingen voor 95% op gevoel. Met slimme copywriting kun je dit gevoel bespelen. Zo doen bezoekers sneller wat je wilt en levert je site meer omzet op. SEO + copywriting = cash.

    Schrijf zelf onweerstaanbare SEO-teksten en maak klanten van bezoekers. Lees dit artikel en bestel mijn ‘Praktijkgids copywriting voor zelfstandig ondernemers 2021’.

    👉 7 Conversie tips voor je website die je direct kunt toepassen

    Voorkom veelgemaakte SEO-schrijffouten

    Je kunt nog zo hard schrijven voor zoekmachines, maar garanties voor hogere posities krijg je niet. Blijven je teksten steken op pagina 2 en verder van de zoekresultaten? Dan kunnen daar verschillende oorzaken voor zijn. Dit zijn veelgemaakte fouten.

    👉 Schrijven voor zoekmachines? Voorkom deze cruciale fouten

    Ontsluit content beter met handige Content Hubs

    Met Content Hubs ontsluit je op slimme wijze artikelen op je website. Deze pagina is een voorbeeld van een content hub. Hij bevat links naar eerder gepubliceerde blogberichten. Die vindt Google nu sneller. En omdat er veel samenhang tussen de pagina’s zit versterken ze elkaar.

    Ontsluit je content ook beter met Content Hubs. In een binnenkort te verschijnen artikel zie je precies hoe het werkt.

    Optimaliseer afbeeldingen en voorzie ze van alt-teksten

    Zoekmachines bekijken geen afbeeldingen. Ze kunnen het wel, maar het kost te veel rekenkracht. Daarom moet je een op een andere manier afbeeldingen optimaliseren voor SEO. Lees hier hoe je dat doet.

    👉 Website sneller maken? Doe het eenvoudig zelf!

    Voeg structured data toe aan pagina’s

    Niet echt SEO-copywriting, maar wel heel interessant voor SEO-teksten is structured data. Met structured data geef je zoekmachines informatie over informatie. Bijvoorbeeld waar je bedrijf gevestigd is, wanneer je open bent en op welk nummer mensen je kunnen bereiken.

    Structured data werkt met code. Voeg je stukjes code toe aan de broncode van een pagina, dan kunnen zoekmachines de extra gegevens laten zien bij de zoekresultaten. Zo val je sneller op en kom je indirect hoger in Google. Lees hier alles over structured data voor SEO.

    👉 Semantisch zoeken zet je SEO-strategie op zijn kop

    SEO-copywriting: nu is het jouw beurt

    Na het lezen van bovenstaande artikelen weet je al heel veel over SEO-copywriting. Smaakt dit naar meer en wil je écht alles weten? Bestel dan de ‘Praktijkgids SEO-schrijven 2020’ of neem deel aan een van mijn trainingen.

    Wil je meer klanten werven via Google? Download dan nu de Gratis SEO Handleiding!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.