Wat is SEO (zoekmachine optimalisatie)? En waarom is zoekmachine optimalisatie onmisbaar voor jouw bedrijf? Je vindt de antwoorden op de meest gestelde SEO-vragen op deze pagina.
Laatste update: 02-02-2022
- Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?
- Is SEO ingewikkeld?
- Waarom zou ik investeren in zoekmachine optimalisatie?
- Wat zijn de voordelen van SEO?
- Wat zijn de pijlers van SEO?
- Hoe scoor ik snel hoger bij de zoekresultaten van Google?
- Waarin verschillen zoekmachines van mensen?
- Wat zijn zoekwoorden / zoektermen?
- Wat is PageRank?
- Wat is het verschil tussen Search Engine Optimization (SEO)
- Waar klikken mensen op bij de zoekresultaten?
- Hoe belangrijk is content voor SEO?
- Wat is linkbuilding?
- Wat zijn ankerteksten?
- Wat zijn de nadelen van SEO?
- Wat is SEO-schrijven?
- Wat is een Rank Tracker?
- Wat kun je doen met Google Analytics?
- Mijn vraag staat er niet bij. Hoe krijg ik toch antwoord?
1. Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?
Als Nederlanders online informatie zoeken, doet 94% procent dat met Google. De meeste mensen tikken 2 a 3 woorden in. Bij de zoekresultaten kijken ze vervolgens naar advertentie 1 en 2 en zoekresultaat 1, 2, 3 en misschien nog 4.
Zo’n 70% a 80% van de zoekers klikt op de niet betaalde zoekresultaten. Sta je bij een voor jou relevante zoekterm niet in die top 3 a 4 dan laat je veel bezoekers en potentiële klanten lopen.
Zoekmachine optimalisatie (SEO) draait om het toegankelijker maken van een site. Verbeter je de techniek, content en autoriteit dan scoor je hoger in Google. En werf je gratis meer potentiële klanten naar je site.
2. Is SEO ingewikkeld?
Er wordt vaak geheimzinnig gedaan over zoekmachine optimalisatie (SEO), maar het is geen voodoo.
Met een gebruiksvriendelijk CMS, kennis van techniek en een systematische aanpak kun je pagina’s optimaliseren voor bezoekers en zoekmachines.
Je kunt bij SEO trucjes toepassen om de zoekresultaten te manipuleren. Deze werken steeds minder goed en uiteindelijk draait het om kwaliteit. Je hebt niets aan bezoekers die geen goed gevoel bij je krijgen.
Door je site technisch te optimaliseren maak je indexeren voor zoekmachines makkelijker. Sluit je met content aan op wat mensen zoeken, dan speel je je in de kijker. En verdien je veel links (complimenten) naar je site dan schrijft Google je hoger aan. Het betaalt zich terug in hogere positie bij de zoekresultaten.
3. Waarom zou ik investeren in zoekmachine optimalisatie?
Er is bijna geen scenario denkbaar waarin je de investering in SEO niet terugverdient. Het optimaliseren van een site kost tijd en geld, maar daarna blijven bezoekers en klanten zich gratis melden. Bovendien zijn ze zeer gemotiveerd, want ze gaan zelf op zoek.
4. Wat zijn de voordelen van SEO?
SEO kent verschillende grote voordelen. Dit zijn er enkele:
- Iedereen zoekt
- Bij de meeste sites zorgt Google met afstand voor de meeste bezoekers
- Mensen zoeken online informatie als zij eraan toe zijn. De intrinsieke motivatie is dus groot
- Je site is altijd bereikbaar, 24 uur per dag en 7 dagen in de week
- Als je SEO zelf uitvoert kost het je slechts tijd en zijn er weinig overige kosten
- Mensen die gericht informatie zoeken zijn vaak actie georiënteerd. Met andere woorden: ze willen ‘kopen’
- Alles is meetbaar
5. Wat zijn de pijlers van SEO?
SEO draait in de basis om 3 dingen:
- Technische drempels wegnemen zodat zoekmachines een site beter kunnen indexeren
- Het zoekmachine-vriendelijk indelen van een website en het strategisch verwerken van zoektermen in teksten
- Het scoren van relevante links naar de site, zodat hij populair wordt en hoger scoort dan minder populaire sites
6. Hoe scoor ik snel hoger bij de zoekresultaten van Google?
De snelste manier om gratis bezoekers via zoekmachines aan te trekken is door het creëren van waardevolle content (blogs, artikelen, video’s, infographics, podcasts etc) op basis van zoektermen.
Hoe beter je met de content inspeelt op de wensen en behoeftes van potentiële klanten, hoe populairder de website wordt en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten.
7. Waarin verschillen zoekmachines van mensen?
Als mensen naar een website kijken zien ze mooi opgemaakte pagina’s met afbeeldingen, artikelen, en menu’s.
Zoekmachines bekijken webpagina’s via de broncode, de code die bepaalt hoe een webpagina eruit ziet. Zoekmachines halen uit de code signalen, zodat ze ‘begrijpen ’ waar de pagina over gaat.
Door bewust signalen (zoekwoorden) af te geven maak je pagina’s beter vindbaar.
8. Wat zijn zoekwoorden / zoektermen?
Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines. Meestal zijn dit combinaties van 1 a 2 woorden, op basis waarvan de zoekmachine bepaalt welke webpagina’s in zijn database het relevantst en populairst zijn.
De pagina die het beste aansluit op de zoekvraag en het populairst is verschijnt doorgaans op plek 1 en trekt de meeste gratis bezoekers.
9. Wat is PageRank?
PageRank is een waarderingscijfer die Google toekent aan webpagina’s. Dit doet de zoekmachine op basis van links naar specifieke webpagina’s en daarmee de website als geheel.
Hoe meer gerelateerde en hoog aangeschreven websites verwijzen naar pagina’s, hoe belangrijker ze zijn en hoe hoger ze verschijnen bij de zoekresultaten. Ze zijn relevant voor gebruikers van Google.
10. Wat is het verschil tussen Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA)?
Bij relevante zoektermen voor jouw product of dienst is een plek in de top 10 van de zoekresultaten essentieel. Het levert gratis bezoekers op naar je website.
Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization, SEO) is erop gericht hoger te scoren bij de organische, gratis zoekresultaten.
Omdat niet iedereen in de top tien kan staan heeft Google een alternatief verzonnen en dat is zoekmachine adverteren, het zogenaamde Search Engine Advertising (SEA). Bij zoekwoorden waarmee het niet lukt om natuurlijk bovenaan te komen, maar waar wel veel op wordt gezocht door klanten, kun je met een Google Adwords-advertentie een link naar je website tonen.
Bij een Google Ads-advertentie stel je zelf het bedrag in dat je over hebt voor een klik en hoe hoger dit is, hoe groter de kans dat je advertentie regelmatig wordt vertoond en je tegen betaling bezoekers op je website krijgt. Dan is het uiteraard zaak om er klanten van te maken, anders is het weggegooid geld.
Het adverteren bij de zoekresultaten noemt men zoekmachine adverteren.
11. Waar klikken mensen op bij de zoekresultaten?
Zo’n 20% a 30% van de Google-gebruikers klikt op de Ads boven de zoekresultaten en liefst 70% op de eerlijke, niet betaalde zoekresultaten.
12. Hoe belangrijk is content voor SEO?
Unieke content is essentieel voor een vindbare website. Je kunt er zoektermen in verwerken en waardevolle artikelen trekken links aan. Google ziet dit als stemmen en populaire sites verschijnen hoger bij de zoekresultaten.
13. Wat is linkbuilding?
Links naar je website zijn essentieel voor hogere posities bij de zoekresultaten.
Komen er bij een bepaalde zoekvraag meerdere relevante webpagina’s in aanmerking voor een plek in de top 10 (wat vrijwel altijd het geval is) dan rangschikt Google ze op basis van populariteit en relevantie.
Autoriteit en relevantie wordt voor een belangrijk deel bepaald door links naar de pagina en de afkomst van de links. Hoe belangrijker en relevanter de verwijzende websites, hoe waardevoller de links zijn.
Linkbuilding is niet alleen belangrijk voor SEO. Waardevolle links brengen ook nieuwe bezoekers en klanten naar je site.
14. Wat zijn ankerteksten?
Bij SEO noemt men de woorden waar de link onder staat de ankertekst. Komten ze overeen met de belangrijkste zoekwoorden van de ontvangende pagina, dan zorg je voor extra duidelijkheid voor zoekmachines en scoor je hoger bij de zoekresultaten.
15. Wat zijn de nadelen van SEO?
Veel ondernemers verwachten wonderen van zoekmachine optimalisatie, maar het is slechts een manier om potentiële klanten in aanraking te laten komen met jouw website.
Wat zien bezoekers als ze eenmaal op de website zijn? Ziet de site er professioneel uit en krijgen ze een goed gevoel bij je? En is het makkelijk om contact op te nemen of een product te bestellen?
Overtuigt je website niet, dan haken bezoekers alsnog af. SEO is kortom een waardevol promotiemiddel, maar je product en verkoopverhaal moeten ook goed zijn.
16. Wat is SEO-schrijven?
Zoekmachines hebben aanknopingspunten nodig om een tekst te doorgronden en kunnen niet interpreteren en raden zoals wij mensen.
Een goede SEO-tekst is een webtekst gebaseerd op zoekwoorden, die prettig leesbaar is voor mensen en zo begrijpelijk mogelijk voor zoekmachines. Zo verschijnt hij hoger bij de zoekresultaten en levert hij gratis bezoekers op via bijvoorbeeld Google.
Voor het schrijven van goede SEO-teksten heb je kennis nodig van SEO en het schrijven voor internet.
17. Wat is een Rank Tracker?
Als je webpagina’s optimaliseert voor bepaalde zoekwoorden is het prettig te weten hoe je op deze combinaties scoort. Dit kan met een Rank Tracker.
Je geeft je website en een lijst met zoekwoorden op en de Rank Checker controleert vervolgens je posities bij de zoekresultaten bij Google en consorten. Dit kun je handmatig doen, maar geavanceerde Rank Trackers doen het automatisch, wekelijks of zelfs 24 uur per dag.
18. Wat kun je doen met Google Analytics?
Alles wat een bezoeker op je website doet en bekijkt kun je achterhalen met een online dienst als Google Analytics. Dit is uiterst waardevolle informatie om te achterhalen of je SEO-inspanningen lonen.
Zo zie je onder andere via welke kanalen mensen op je website komen, welke pagina’s ze bekijken, hoe lang ze blijven en waar ze afhaken. Met deze gegevens kun je je site verbeteren.
19. Mijn vraag staat er niet bij. Hoe krijg ik toch antwoord?
Stuur een mail naar Rutger Steenbergen van SEO Zwolle (rutger@seozwolle.nl) of bel: 06-42578989.