Zoekwoorden bepalen in 2019? Maak niet deze fouten

Door Rutger Steenbergen | Zoekwoorden vinden

jan 16
Zoekwoorden bepalen voor SEO

Zoektermen bepalen is onmisbaar voor SEO. Maar hoe vind je de beste combinaties uit duizenden opties? Ontdek hoe je succesvol zoekwoordenonderzoek uitvoert in 2019.

More...

Vroeger was alles beter. Nou ja, in elk geval makkelijker. Wilde je scoren op een zoekterm als ‘functioneringsgesprek’? Dan schreef je hem 12 keer in een tekst en klaar was je.

Anno 2019 is Google veel slimmer. De zoekmachine snapt intenties, kent je zoekgeschiedenis en weet dat mensen met verschillende woorden hetzelfde kunnen bedoelen. Dat maakt zoekwoorden bepalen voor SEO een stuk lastiger.

Bekijk ook de video. Daarin laat ik live zien hoe je zoekwoorden vindt voor SEO.

Meer praktische tips voor het kiezen van zoektermen? Download de Praktijkgids SEO Schrijven 2019.

Zoekwoorden kiezen op basis van zoekvolume te beperkt

Zoekwoorden bepalen deed je vroeger meestal als volgt:

  1. Je bedacht hoofdtermen
  2. Je zocht daar zoveel mogelijk synoniemen bij
  3. Je analyseerde met de gratis Google Keyword Planner het zoekvolume
  4. Je koos de combinaties waar de meeste mensen op zochten

En dat was het wel zo’n beetje. De concurrentie was nog niet zo groot en met de juiste content en wat gerichte backlinks scoorde je wel.

Tegenwoordig is het lastiger dan ooit om in Google te scoren. En is de zoekmachine dankzij semantisch zoeken steeds taliger geworden. Google snapt dat mensen met verschillende woorden en omschrijvingen hetzelfde kunnen bedoelen, en gooit ze op een hoop. Pagina’s kunnen daardoor op honderden zoektermen ranken.

Aan de andere kant zoeken misschien maar 20 mensen met een exacte (hoofd)zoekterm. Maar levert hij via gerelateerde termen honderden bezoekers op. Dan zou je wel gek zijn als je hem laat lopen. 

Misschien zoeken maar 20 mensen met een exacte (hoofd)zoekterm. Maar levert hij via gerelateerde termen honderden bezoekers op.

Zo vind je wél populaire zoekwoorden voor Google

Zoekwoorden bepalen voor SEO vergt tegenwoordig een lange adem. Volg deze tips en stappen voor succesvol zoekwoordenonderzoek in 2019.

Controleer potentiële zoektermen grondig
Pak een pen en papier en verplaats je in de mensen die je wilt bereiken. Welke informatie zoeken ze? En met welke woorden doen ze dat in Google?

Stel een lijst op met interessante zoektermen en spiek goed in Google. Kijk bijvoorbeeld onderaan de zoekopdrachtenpagina bij Zoekopdrachten gerelateerd aan.

Zoekwoordenondezoek in Google Search

Keywords Everywhere is een mooie gratis tool voor Firefox en Chrome. Je krijgt direct bij de zoekresultaten keywordsuggesties.

Controleer interessante combinaties idealiter op:

  1. Zoekvolume: hoe vaak zoeken mensen er maandelijks mee?
  2. Verwachte traffic: hoeveel bezoekers mag je verwachten als je in de top 3 staan?
  3. Kliks: hoe vaak klikken mensen op de resultaten in de top 10?

Deze punten kun je makkelijk controleren met een betaald programma als Ahrefs. Heb je daartoe niet de beschikking? Gebruik dan Ubersuggest.io voor het bekijken van het zoekvolume. Dit programma geeft ook een schatting van het aantal bezoekers, maar neem dit met een flinke korrel zout.

Het aantal kliks uit punt 3 is ook relevant. Google toont steeds meer antwoorden bij de zoekopdrachten. Zoek maar eens op: hoe oud is Max Verstappen? Bezoekers zullen dan niet snel op de overige resultaten klikken. Ze hebben de informatie al. 

Krijg zoekwoord suggesties met Keywords Everywhere

Met Keywords Everywhere krijg je waardevolle zoekwoordsuggesties in Google.

Zoekwoorden bepalen door te spieken in Google
Intentie is anno 2019 ontzettend belangrijk voor zoekwoorden-analyse. Google weet waarom mensen met bepaalde woorden zoeken. Sluit jouw content daar echt bij aan? Zo niet, dan hoef je de term niet eens te overwegen.

Kijk bij potentieel interessante zoektermen ook altijd kritisch naar de top 10. Welke informatie toont Google? En waar zijn mensen echt naar op zoek? Houd dit in het achterhoofd bij het maken en optimaliseren van content.

Controleer de top 3 bij een waardevolle zoekterm handmatig
De meeste Google-gebruikers klikken op organisch zoekresultaat 1, 2 en heel misschien nog 3. Sta je lager, dan levert het maar een fractie van de kliks op. Controleer daarom met wie je concurreert bij de zoekterm.

Open de pagina’s en kijk kritisch. Zowel naar SEO-factoren (de MozBar is hiervoor ideaal) als gebruikers-signalen. Hoe is de pagina opgemaakt? Laadt hij snel? En missen er dingen?

Kijk ook naar het linkprofiel van de pagina’s in de top 3. Met Link Explorer en een Moz-account mag je dat een paar keer per dag gratis doen. Verwijzen externe partijen naar de pagina’s? En kun jij deze of soortgelijke links ook bemachtigen?

De MozBar is onmisbaar voor SEO

Met de MozBar zie je met een druk op de knop welke zoektermen op voor SEO prominente plaatsen staan. Spiek zo bij concurrenten.

Identificeer gemeenschappelijke zoektermen
Dankzij Semantic Search scoren pagina’s tegenwoordig op soms wel honderden zoekwoorden. Google begrijpt dat mensen dezelfde informatie zoeken. Vaak zijn er wel overeenkomsten en wellicht kun je die eruit filteren.

Met betaalde keywordtools van bijvoorbeeld SEMRush, Moz of Ahrefs vind je automatisch overlappende zoektermen. Combinaties waar alle pagina’s in de top 3 op scoren. Die wil je zeker in je teksten verwerken.

Heb je geen toegang tot betaalde software? Doe dan eens een testje met deze Keyword Density Checker. Geef de url op van een pagina en bevestig met Go. Aan de hand van percentages zie je hoe vaak bepaalde woorden in de tekst voorkomen. Wellicht ontdek je patronen?

Deel een pagina in op basis van zoektermen
De belangrijkste zoekwoorden voor een pagina wil je nog steeds een prominent plek geven. Kies per pagina steeds een hoofdzoekterm en verwerk aanvullende termen in o.a. tussenkoppen. Vaak loont het om voor je gaat schrijven een indeling te maken op basis van de zoektermen.

Denk op hoofdlijnen een opzet voor de pagina uit en vermeld zoektermen bij de paginatitel en tussenkoppen. Dit hoeven nog niet de definitieve koppen te zijn, als de strekking maar klopt. Later kun je finetunen.

Beste zoekwoorden bepalen kost tijd

Zoekwoorden bepalen aan de hand van bovenstaande stappen is tijdrovend. Maar het is ook belangrijk. Kies je de verkeerde termen dan kom je misschien nooit in de top 3. Of scoor je op termen waar niemand op zoekt.

Kritisch naar zoektermen kijken heeft nog een voordeel. Je leert je bezoekers namelijk beter kennen. En kunt met content beter inspelen op hun wensen. Zo snijdt het mes aan 2 kanten. Grijp daarom niet meteen naar de tools die iedereen gebruikt, maar wees waardevol voor de mensen die je wilt bereiken. Met kennis, inzichten en antwoorden die ze elders niet vinden. Of niet in jouw vorm. Dan val je op en dat ziet Google ook.

Ranking zoekwoorden in Google bijhouden

Maak je zoekwoorden-onderzoek niet te groot. Bepaal eerst eens 5 a 10 zoektermen waarop je echt wilt scoren. Lukt dat, kijk dan naar de volgende reeks. Hoe weet je nu of je een zoekterm scoort? Daar kun je op 2 manieren achter komen.

1. Rankings zoekwoorden controleren met Google Search Console
Met Google Search Console kun je controleren hoe hoog je bij een zoekterm staat. Hoe je dit precies doet lees je in de Gratis SEO Handleiding 2019.

2. Rankings zoekwoorden controleren met een Rank Checker
Wil je niet steeds handmatig je posities bij zoektermen controleren? Gebruik dan een Rank Checker, zoals Agency Analytics of Authority Labs. Geef een lijst met zoektermen, de url van je site en Google.nl of .be op en de tool doet de rest. 24 uur per dag en 7 dagen per week.

Zoekwoorden bepalen blijft belangrijk in 2019

SEO begint bij het invoerveld in Google. Hier typen of spreken mensen zoekopdrachten in. En hier wil je zo goed mogelijk bij aansluiten om beter gevonden te worden. Neem het bepalen van de beste zoekwoorden daarom serieus en steek er tijd in. Je verdient het gegarandeerd terug

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(2) comments

Add Your Reply