Zoekwoorden zijn onmisbaar voor SEO. Maar hoe vind je de beste combinaties uit duizenden opties? Volg deze stappen.
Inhoud:
- Waarom zoekwoorden kiezen op basis van zoekvolume niet werkt
- Zo vind je wél populaire zoekwoorden voor Google
- Zoekwoorden bepalen door slim te spieken in Google
- Zoekwoordenonderzoek essentieel voor SEO-succes
- Praktijkvoorbeeld Keyword Research in 2024
Laatste update: 12-1-2024
Vroeger was alles beter. Nou ja, in elk geval makkelijker. Wilde je scoren op een zoekterm als ‘functioneringsgesprek’? Dan schreef je hem 12 keer in een tekst en klaar was je.
Vandaag de dag is Google veel slimmer. De zoekmachine snapt intenties, kent je zoekgeschiedenis en weet dat mensen met verschillende woorden hetzelfde kunnen bedoelen. Dat maakt zoekwoorden bepalen voor SEO een stuk lastiger.
💡 Meer praktische tips voor het kiezen van zoektermen? Download de onmisbare Praktijkgids SEO Schrijven.
Waarom zoekwoorden kiezen op basis van zoekvolume te beperkt is
Zoekwoorden bepalen deed je vroeger meestal zo:
- Je bedacht hoofdtermen
- Je zocht daar zoveel mogelijk synoniemen bij
- Je analyseerde met de gratis Google Keyword Planner het zoekvolume
- Je koos de combinaties waar de meeste mensen op zochten
En dat was het wel zo’n beetje. De concurrentie was nog niet zo groot en met de juiste content en wat gerichte backlinks kwam je vanzelf bovendrijven.
Tegenwoordig is het lastiger dan ooit om in Google te scoren. En dankzij semantisch zoeken is de zoekmachine steeds taliger geworden.
Google snapt dat mensen met verschillende woorden en omschrijvingen hetzelfde kunnen bedoelen, en gooit ze op een hoop. Pagina’s kunnen daardoor op honderden zoektermen ranken.
Aan de andere kant zoeken misschien maar 20 mensen met een exacte (hoofd)zoekterm. Maar levert hij via gerelateerde termen honderden bezoekers op. Dan zou je wel gek zijn om hem te laten lopen.
💡 Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden (of zoektermen) zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines. De term is wel wat misleidend, want mensen zoeken zelden met 1 woord. De omschrijving ‘zoektermen’ dekt de lading beter.
Zo’n 30% van de internetters zoekt met 1 à 2 woorden. De overige 70% met langere combinaties. Dit zijn de zogenaamde long tail keywords.
Een typisch voorbeeld van long tail keywords in Google. Je kunt er zo blogberichten bij schrijven.
Zo vind je wél populaire zoekwoorden voor Google
Zoekwoorden bepalen voor SEO vergt tegenwoordig een lange adem. Volg deze tips en stappen voor succesvol zoekwoordenonderzoek in 2024.
Controleer potentiële zoektermen grondig
Pak een pen en papier en verplaats je in de mensen die je wilt bereiken. Welke informatie zoeken ze? En met welke woorden doen ze dat in Google?
Stel een lijst op met interessante zoektermen en spiek goed in Google. Kijk bijvoorbeeld onderaan de zoekopdrachtenpagina bij Zoekopdrachten gerelateerd aan.
Keyword Surfer is een mooie gratis tool voor Firefox en Chrome. Je krijgt direct bij de zoekresultaten keywordsuggesties. Neem de zoekvolumes wel met een korreltje zout.
Controleer interessante combinaties idealiter op:
- Zoekvolume: hoe vaak zoeken mensen er maandelijks mee?
- Verwachte traffic: hoeveel bezoekers mag je verwachten als je in de top 3 staan?
- Kliks: hoe vaak klikken mensen op de resultaten in de top 10?
Deze punten kun je makkelijk controleren met een betaald programma als Ahrefs.
Heb je daartoe niet de beschikking? Gebruik dan Ubersuggest.io voor het bekijken van het zoekvolume. Dit programma geeft ook een schatting van het aantal bezoekers, maar neem dit met een flinke korrel zout.
Kijk ook kritisch naar het verwachte aantal kliks. Google toont steeds vaker antwoorden bij de zoekopdrachten. Zoek maar eens op: hoe oud is Max Verstappen? Als mensen het antwoord hebben, klikken ze niet snel door.
Zoekwoorden bepalen door te spieken in Google
Intentie is tegenwoordig cruciaal voor zoekwoorden-analyse. Google weet waarom mensen met bepaalde woorden zoeken. Sluit jouw content daar echt bij aan? Zo niet, dan hoef je de term niet eens te overwegen.
Kijk bij potentieel interessante zoektermen ook altijd kritisch naar de top 10. Welke informatie toont Google? En waar zijn mensen echt naar op zoek? Houd dit in het achterhoofd bij het maken en optimaliseren van content.
Controleer de top 3 bij een waardevolle zoekterm handmatig
De meeste Google-gebruikers klikken op organisch zoekresultaat 1, 2 en heel misschien nog 3. Sta je lager, dan levert het maar een fractie van de kliks op. Controleer daarom met wie je concurreert bij de zoekterm.
Open de pagina’s en kijk kritisch. Zowel naar SEO-factoren (de MozBar is hiervoor ideaal) als gebruikers-signalen. Hoe is de pagina opgemaakt? Laadt hij snel? En missen er dingen?
Kijk ook naar het linkprofiel van de pagina’s in de top 3. Met Link Explorer en een Moz-account mag je dat een paar keer per dag gratis doen. Verwijzen externe partijen naar de pagina’s? En kun jij deze of soortgelijke links ook bemachtigen om je autoriteit te vergroten?
Met de MozBar zie je met een druk op de knop welke zoektermen op voor SEO prominente plaatsen staan. Spiek zo bij concurrenten.
Identificeer gemeenschappelijke zoektermen
Dankzij Semantic Search scoren pagina’s tegenwoordig op soms wel honderden zoekwoorden. Google begrijpt dat mensen dezelfde informatie zoeken. Vaak zijn er wel overeenkomsten en wellicht kun je die eruit filteren.
Met betaalde keywordtools van bijvoorbeeld SEMRush, Moz of Ahrefs vind je automatisch overlappende zoektermen. Combinaties waar alle pagina’s in de top 3 op scoren. Die wil je zeker in je teksten verwerken.
Deel pagina in op basis van zoektermen
De belangrijkste zoekwoorden voor een pagina wil je nog steeds strategisch verwerken in je tekst. Kies per pagina steeds een hoofdzoekterm en verwerk aanvullende termen in bijvoorbeeld tussenkoppen. Vaak loont het om voor je gaat schrijven een indeling te maken op basis van de zoektermen.
Denk op hoofdlijnen een opzet voor de pagina uit en vermeld zoektermen bij de paginatitel en tussenkoppen. Dit hoeven nog niet de definitieve koppen te zijn, als de strekking maar klopt. Later kun je finetunen.
💡 Wat is zoekwoorddichtheid / keyword density?
Zoekmachines zijn dol op duidelijkheid. Gebruik je bepaalde woorden vaker in je tekst, dan is het aannemelijk dat de pagina daarover gaat. Kijk alleen wel uit voor een te hoge zoekwoorddichtheid.
Keyword density slaat op het aantal keer dat je een zoekterm gebruikt afgewogen tegen het aantal woorden op de pagina. Idealiter komt dit niet boven de 3%.
Je kunt de zoekwoorddichtheid meten, met online tools of een rekenmachine. In het laatste geval is de rekensom: exacte zoekterm : aantal woorden op de pagina x 100. Zelf doe ik dit echter nooit.
Verwerk keywords natuurlijk in je tekst en ga vooral niet spammen. Dan blijft je tekst prettig leesbaar en snapt Google hem echt wel.
Zoekwoordenonderzoek essentieel voor SEO-succes
Zoekwoorden bepalen aan de hand van bovenstaande stappen is tijdrovend. Maar het is ook belangrijk. Kies je de verkeerde termen dan kom je misschien nooit in de top 3. Of scoor je op termen waar niemand op zoekt.
Kritisch naar zoektermen kijken heeft nog een voordeel. Je leert je bezoekers namelijk beter kennen. En kunt met content beter inspelen op hun wensen.
Zo snijdt het mes aan 2 kanten. Grijp daarom niet meteen naar de tools die iedereen gebruikt, maar wees waardevol voor de mensen die je wilt bereiken. Met kennis, inzichten en antwoorden die ze elders niet vinden. Of niet in jouw vorm. Dan val je op en dat ziet Google ook.
Ranking zoekwoorden in Google bijhouden
Maak je zoekwoorden-onderzoek niet te groot. Bepaal eerst eens 5 à 10 zoektermen waarop je echt wilt scoren. Lukt dat, kijk dan naar de volgende reeks. Hoe weet je nu of je een zoekterm scoort? Daar kun je op 2 manieren achter komen.
1. Rankings zoekwoorden controleren met Google Search Console
Met Google Search Console kun je controleren hoe hoog je bij een zoekterm staat. Hoe je dit precies doet lees je in de Gratis SEO Handleiding 2024.
2. Rankings zoekwoorden controleren met een Rank Checker
Wil je niet steeds handmatig je posities bij zoektermen controleren? Gebruik dan een Rank Checker, zoals Agency Analytics of Authority Labs. Geef een lijst met zoektermen, de URL van je site en Google.nl of .be op en de tool doet de rest. 24 uur per dag en 7 dagen per week.
Praktijkvoorbeeld Keyword Research
Bij zoekwoordenonderzoek ga ik meestal als volgt te werk:
1. Brainstorm thema’s voor de site
2. Kijk in Google Search Console wat al werkt
3. Zoek met deze plugin synoniemen en gerelateerde termen
4. Stel een longlist samen in Excel of Google Sheets
5. Plak de termen In Ahrefs, SEMRush of SECockpit en analyseer ze
6. Filter vervolgens op o.a. zoekvolume en concurrentiescore
7. Bestudeer bij de overgebleven termen kritisch (handmatig) de top 10
8. Bekijk in Ahrefs evt. links naar concurrerende pagina’s en sites
9. Kun je minstens 2 pagina’s in de top 10 verslaan? Zet de term op de shortlist
10. Is de top 5 heel concurrerend? Kijk dan kritisch naar het zoekvolume. Weinig clicks bij veel vertoningen kan nog steeds interessant zijn. En misschien kom je ooit wel in de top 3?
Zoekwoorden bepalen blijft belangrijk in 2024
SEO begint bij het invoerveld in Google. Hier typen of spreken mensen zoekopdrachten in. En hier wil je zo goed mogelijk bij aansluiten om beter gevonden te worden.
Neem het bepalen van de beste zoekwoorden serieus en steek er tijd in. Je verdient het gegarandeerd terug 👍
Goed artikel! Ik heb net je website ontdekt en met veel plezier lees ik door de artikelen heen.
Er komt tegenwoordig inderdaad veel meer kijken bij het zoeken (en vinden) van de juiste zoekwoorden.
Absoluut. En gelukkig weet Google kwaliteit steeds meer op waarde te schatten. Ik ben nog lang niet uitgeschreven.