Een trage website zorgt voor lagere rankings in Google en minder klanten en omzet. Met deze onmisbare tips en tools kun je zelf je website sneller maken.
Laatste update: 25-8-2019
Heb je wel eens een trage website geopend op je telefoon of tablet? Zo’n site die maar blijft laden en laden? En zeg eens eerlijk, hoeveel geduld had je? De meeste mensen niet meer dan 3 a 4 seconden. Daarna zijn ze weg en zie je hoogstwaarschijnlijk nooit meer terug.
Een mobielvriendelijke en snelle website is tegenwoordig een must. Voor je bezoekers en voor Google, want laadsnelheid is al een poosje een ranking factor. En hij wordt steeds belangrijker.
Wil je vandaag nog je website sneller maken? In dit artikel ontdek je hoe.
Website sneller maken: waarom is het belangrijk?
Een snelle website die optimaal functioneert op een desktop computer, smartphone en tablet wordt steeds belangrijker. Dat is niet zo gek, want meer dan de helft van de wereldwijde internetaansluitingen wereldwijd is al mobiel. En het is een kwestie van tijd voor we onbeperkt mobiel kunnen internetten binnen de EU. Maar er zijn meer redenen…
De belangrijkste reden om je website sneller te maken is het gebruikersgemak.
Een trage site kost je simpelweg bezoekers, klanten en omzet, want we zijn met zijn allen steeds ongeduldiger. Waar we vroeger nog 10 seconden wachten op het laden van een pagina, raakt tegenwoordig na 3 seconden ons geduld al op. En dan zijn er nog de consequenties voor zoekmachine optimalisatie (SEO).
De laadsnelheid van je website is een ranking factor voor Google. Het is er weliswaar 1 van de ruim 200, maar hij wordt steeds belangrijker. Waarom? Omdat Google de gebruikerservaring van zijn klanten op de eerste plaats zet.
Daar komt bij dat de zoekmachinegigant een belang heeft bij snelle sites. Ze verbruiken minder data en zijn dus goedkoper om te indexeren. It’s all ‘bout the money…
Snelheid van je website testen
Wil je de snelheid van je website testen, dan zijn daar verschillende handige online tools voor. Gebruik ze, want ze geven een duidelijk beeld van de huidige status van je site en geven suggesties hoe je dit verbetert. Ik zet de 3 fijnste op een rij.
Website sneller maken met Google PageSpeed Insights
Google heeft belang bij snelle websites, want ze verbruiken minder data. Daarom heeft het bedrijf verschillende tools en technieken in het leven geroepen om websites sneller te maken. Een ervan is de gratis dienst Google PageSpeed Insights en hij werkt als volgt.
- Geef de url van je website op bij PageSpeed Insights
- Google geeft een score voor je website van 0 tot 100 voor zowel de mobiele als de desktop versie.
- Daaronder zie je suggesties voor het verbeteren van de site
Wat is een goede score voor Google PageSpeed Insights? Ik streef naar minimaal 80 voor zowel desktop als mobiel. Zit je daaronder dan laat de tool dit zien met een rode kleur.
Test de snelheid van je website met GTmetrix
Een tweede tool die je kunt gebruiken voor het testen van je site-snelheid is GTmetrix. Het principe is hetzelfde:
- Geef de url van je website op bij GTmetrix
- Klik op Analyze
- Bekijk de Performance Scores en Page Details
GTMetrix toont een lijst met geteste onderdelen, die hij beoordeelt met een A (hoogste) tot en met E. Klik je op een onderdeel, dan bekijk je de details.
Test je site-snelheid met Pingdom
Pingdom heeft een reeks tools om de prestaties van je website te monitoren, waaronder een snelheidstest. Ook deze tool werkt net als zijn voorgangers:
- Geef de url van je website op bij Pingdom
- Klik op Start Test
- Bekijk de resultaten
Het interessante van Pingdom is dat je exact kunt zien hoe lang het duurt om elk onderdeel van de pagina te laden. Stel dat je zware plugins, scripts of afbeeldingen gebruikt of, dan kun je zo snel zien wat de vertraging veroorzaakt. Een aanrader dus.
Snelheidstips en suggesties met Google Analytics
Met Google Analytics zie je onder andere welke bezoekers op je website komen, waar ze vandaan komen en wat ze vervolgens doen. Ook krijg je inzicht in de laadsnelheid van je website. Klik hiervoor op Gedrag > Sitesnelheid > Overzicht.
Onder Pagina Timing zie je gedetailleerd per pagina hoe lang het duurt om hem te laden. Klik je vervolgens in de linkerkolom op Snelheidsuggesties dan krijg je suggesties voor het verbeteren van pagina’s. Klik je op het kleine icoontje, dan opent Analytics de pagina in PageSpeed Insights.
Opmerking. De laadsnelheden die Google Analytics toont zijn gebaseerd op steekproeven. Trekt je site weinig bezoekers, dan is dit van invloed op de cijfers.
Hoe maak je een website sneller? Volg dit handige stappenplan
Tot zover de theorie en achtergronden. Het is de hoogste tijd om aan de slag te gaan met het verbeteren van de snelheid van je website. Dit doen we aan de hand van 10 punten.
1. Website sneller laden? Verklein de bestandsgrootte van afbeeldingen
Een van de makkelijkste om je website sneller te laten laden is het comprimeren van afbeeldingen. Veel webmasters vergeten dit en sommige websites bevatten afbeeldingen van 9MB! Vind je het gek dat hij traag laadt…
Door afbeeldingen in een programma als Photoshop op te slaan voor het web, verklein je de bestandsgrootte al snel met 70% tot 80%. Je levert wel wat in op de kwaliteit, maar bij kleine plaatjes zie je dat nauwelijks.
Gebruik je geen Photoshop? Kijk dan eens naar tinypng.com of Squoosh.app. Hier kun je zware afbeeldingen uploaden, comprimeren en weer downloaden. Zet je ze nu op je website, dan scheelt dat een hoop laadtijd.
Met de gratis tool Screaming Frog kun je snel je website inspecteren. Filter bijvoorbeeld op afbeeldingen die groter zijn dan 100 kb.
2. Beperk het aantal artikelen op een pagina
Heb je lange overzichtspagina’s op je website, overweeg dan om ze in te korten. Denk bijvoorbeeld aan een lijst met laatste blogartikelen of een webshop met honderden producten. Alle plaatjes en code moet geladen worden door een browser en dat kost tijd.
Je kunt een overzicht van artikelen of berichten ook verdelen over meerdere pagina’s. Voeg je een stukje code toe aan elke pagina uit de reeks, dan beschouwt Google ze toch als een.
3. Beperk de reactietijd van de server en reduceer het aantal plugins
Gebruik je een CMS als WordPress, Drupal of WordPress dan kun je je site eindeloos uitbreiden met gratis plugins. Er zit ook een keerzijde aan, want elke plugin moet geladen worden. Dit is van invloed op de reactietijd van de server.
Gebruik niet eindeloos plugins omdat het kan, maar zet ze bewust in. Kijk ook naar de ontwikkelaar van de software. Niet alle broncode is even goed en soms werken ze slecht samen. Met bijvoorbeeld Pingdom of GTmetrix kun je zien welke plugin zorgt voor de meeste vertraging.
4. Kijk uit met sliders
Veel websites bevatten een slider of carrousel, die automatisch verschillende foto’s toont. Deze sliders zijn vaak erg zwaar en zoekmachines kunnen er weinig mee. Ook blijkt uit talloze usability-testen dat bezoekers er zelden op klikken.
Wil je toch een slider gebruiken op je website? Neem dan SEO als criterium mee bij het kiezen van een exemplaar.
5. Beperk het aantal externe fonts
Met externe lettertypes (fonts) van onder andere Google ziet je website er grafische een stuk leuker uit. Gebruik ze echter wel met mate. Een browser moet de fonts moeten vanuit een externe bron inladen en dat kost tijd. Voor 2 lettersoorten is dat niet zo erg, maar dit verandert als het er 10 zijn.
6. Maak je website sneller met caching
Caching is een super slimme manier om je website sneller te maken. Een caching plugin slaat onderdelen van je website op in zijn geheugen. De volgende keer dat een bezoeker op je site komt, laadt hij daardoor veel sneller.
Caching plugin-ins zijn er in vele soorten en maten, en wat de beste is hangt af van je CMS en de server die je hoster gebruikt.
Een caching plugin installeren kan ook behoorlijk complex zijn en de juiste instellingen verschillen per provider. Een goede partij kan je hierbij helpen.
7. Minimaliseer en combineer JavaScript en CSS
Browsers moeten per webpagina code laden. Als die code versnipperd op een pagina staat, hebben ze hier meer moeite mee dan als je het ineens aanbiedt. Ook staat er regelmatig overbodige informatie in bijvoorbeeld de opmaakcode. Dit kun je optimaliseren.
Het minimaliseren en combineren JavaScript en CSS is vooral weggelegd voor programmeurs. Op internet vind je talloze tutorials hoe je dit aanpakt. Ook zijn er handige gratis tools waarmee je scripts kunt samenvoegen en minimaliseren. Mocht je het aandurven: zorg altijd voor backups!
8. Gebruik SSL en HTTP/2
Maakt je website gebruik van een beveiligde verbinding, dan levert dit een voordeel op bij de zoekresultaten. Ik raad je daarom van harte aan om over te stappen op https. De juiste implementatie van SSL zorgt bovendien voor een snellere website.
HTTP/2 is de opvolger van het HTTP-protocol en kenmerkt zich door snelheid. Hier vind je een tool om te testen of je website HTTP/2 ondersteunt. Mocht je ooit overwegen van hosting provider te wisselen, dan wil je dit aspect wellicht meewegen.
9. Ruim je website regelmatig op
Net als een garage of logeerkamer kan een website langzaam overvol raken. De prestaties worden minder en de site laadt trager. Hier kun je wat aan doen, door regelmatig onderhoud te plegen. Enkele tips:
- Sla grote bestanden extern op – bijvoorbeeld bij Amazon S3 of Google Drive – en verwijs daarnaar
- Gebruik een plugin om het laden van onnodige scripts op specifieke pagina’s uit te sluiten
- Voer wat minder vaak een backup uit, of laat je hostingprovider dit doen
- Verdiep je in het optimaliseren van de database van de website, of laat dit door een expert uitvoeren
- Deinstaalleer plugins die je niet gebruikt
- Gebruik een professioneel sjabloon of template en installeer altijd updates
- Verwijder spamreacties
10. Stap over naar een snellere hosting provider
Heb je de meeste suggesties uitgevoerd en blijft je website traag? Overweeg dan je hostingpakket te upgraden, of over te stappen naar een betere hosting provider.
Een goede en betrouwbare partij levert niet alleen snelheid, maar denkt ook met je mee.Ik host deze website sinds kort bij ManagedWPHosting en zij weten alles over WordPress. Bovendien hebben ze de instellingen van mijn caching-plugin gratis goed gezet, zodat de site nog sneller laadt. Het verschil is enorm.
Maak je website vandaag nog sneller
Is je website traag, maak dan topprioriteit van het verbeteren van de snelheid van je website.
Bezoekers worden steeds ongeduldiger, mobiel internet is de norm en Google weegt snelheid mee als ranking factor. Met andere woorden: doe je niets dan kost je dat bezoekers, klanten en omzet. Met de tips en suggesties uit dit artikel kun je zelf je website sneller maken.
Hoe maak jij je website sneller? Deel je kennis!
Heb je tips, suggesties of aanvullingen over het sneller maken van websites? Ik hoor het graag van je. Reageer en deel je kennis, want samen weten we meer.
Profiteer van 25% korting op super snelle WordPress-hosting!
Ben jij niet tevreden over de snelheid van je WordPress website? Ik was het ook niet en ben overgestapt naar Managed WP Hosting.
Ze hielpen me bij de verhuizing en het correct instellen van mijn plugins. Sindsdien is de website een stuk sneller met een score van 98% bij Pingdom!
Wil je ook een echt snelle WordPress-site en overweeg je over te stappen? Dan heb ik een interessante aanbieding voor je.
Sluit je nu een GO WordPress of Business hosting-abonnement af, dan krijg je blijvend 25% korting. Het instapabonnement kost je dan slechts €7,50 per maand.
Profiteer nu van deze aanbieding! Vermeld bij het bestellen de promocode ‘seozwolle’.
Goeie blog Rutger! Mooi dat die verhuizing naar een andere hoster ook zo soepel en goed verliep. Je site laadde bij mij in ieder geval behoorlijk snel.
Een andere handige tip waar ik nog aan dacht is het verkleinen van de afmetingen van afbeeldingen. Veel mensen uploaden een afbeelding naar hun website met grote dimensies, en verkleinen die vervolgens in de WordPress-editor. Lijkt handig, maar in de praktijk moet de browser elke keer die grote afbeelding inladen en vervolgens alsnog verkleind weergeven.
Beste is om eerst de afbeeldingen bij te snijden tot het formaat waarop je ze ook echt wilt weergeven. Dat scheelt weer een hoop in laadsnelheid!
Goed dat je aandacht vraagt voor snelheid! Het gaat, ik meen per 1 juli, ook impact hebben op Google AdWords.
De PageSpeed tool is echter alles behalve zaligmakend, zie ook https://fris.online/nieuws/google-pagespeedscore/
Onlangs sprak ik hierover met een “Mobile Site Optimization Specialist” van Google. Die zou een website die we door de tool hebben gehaald eerder een score van rond de 90 geven dan van de ca. 70 die de tool liet zien.
De grootste winst valt vaak te behalen in afbeeldingen. Een mooie toevoeging is misschien wel dat je die vanuit een Google PageSpeed test geoptimaliseerd kunt downloaden. Naast dat het aan te bevelen is om, zoals Michiel stelt, de afbeeldingen op het correcte formaat te uploaden, speelt ook de resolutie een rol.
De focus op snelheid houdt ons hier ook redelijk bezig 😉
Klopt helemaal wat je zegt over de Pagespeed-score. Vroeger was hij ronduit misleidend en gaf hij met een score weer hoe geoptimaliseerd de pagina was. Bij lage scores sloten klanten altijd direct in de stress, terwijl het vaak wel meeviel. Hoewel ik ook klanten heb gehad met een foto van 4,6 mb op de homepage 🙂
Je aanvulling ga ik naar kijken, die mogelijkheid kende ik niet. Ik gebruik zelf wel een plugin voor WordPress die achter de schermen plaatjes verder comprimeert. Ik heb ook nagedacht over minder afbeeldingen, maar ik wil dat het visueel wel aantrekkelijk is. Dat is soms lastig kiezen: pagespeed versus gebruikerservaring.