Meteen naar de inhoud

Meta-description voor SEO: wat werkt nu? (2024 update)

    De meta-description is een onderschat stukje tekst. Want klikt niemand op je zoekresultaat? Dan heb je ook niets aan een mooie positie. Zo schrijf je de beste meta-beschrijvingen.

    Inhoud

    Waarom is de meta-description belangrijk voor SEO?

    Bij de zoekresultaten zie je doorgaans 3 dingen:

    • Een URL
    • De titel van de pagina
    • Een korte beschrijving

    Die beschrijving is de meta-description. En die is belangrijker dan je misschien denkt.

    Internetters zijn ongeduldig en ze lezen slecht. De meeste mensen besluiten op basis van de titel en meta-description of ze op een zoekresultaat klikken.

    Is je titel en meta-beschrijving saai? Dan klikken mensen niet op je link en loop je kostbare bezoekers mis. Je moet mensen dus echt verleiden.

    💡 Goed om te weten. Vroeger liet Google de ingevulde meta-beschrijving in 9 van de 10 gevallen zien. Tegenwoordig is de zoekmachine veel kritischer.

    Past de tekst niet bij de woorden waar iemand mee zoekt? Dan bepaalt Google zelf welke beschrijving hij toont. Sluit daarom zo goed mogelijk aan bij wat een lezer wil.

    De meta-description is van oudsher een korte omschrijving van een webpagina.

    Bij de zoekterm ‘warmtepomp kopen’ staat Feenstra op plek 1. De zoekterm komt terug in de uitnodigende meta-description.

    Meta-omschrijving lengte: wat is ideaal?

    Google experimenteert regelmatig met de lengte van de meta-omschrijving. Jarenlang schommelde het rond de 156 karakters. Eind 2018 werd het opeens 320 karakters, maar dat werd snel teruggedraaid.

    Dit zijn nu de ideale lengtes voor de meta-titel (SEO-titel) en meta-omschrijving:

    Lengte meta titel (SEO-titel):

    • Gemiddeld 55 karakters
    • Zoekterm waar mogelijk aan het begin
    • Bedrijfsnaam aan het einde
    • Uniek en relevant
    • Sluit zo goed mogelijk aan bij de intentie van de gebruiker
    • Verdien de klik

    Lengte meta-omschrijving:

    • Gemiddeld 164 karakters op desktop en 120 karakters op mobiele apparaten
    • Schrijf belangrijkste info tussen 110/120 karakters
    • Zie het als een advertentie
    • Afwijkende tekens en emoji’s zijn toegestaan (hoewel Google ze bijna altijd negeert)
    Controleer de lengte van je meta-beschrijving voor SEO.

    💡 Tip! Controleer de lengte van je meta-beschrijving met de SERP Simulator van Mangools. Je kunt de weergave controleren voor Desktop en Mobiel.

    ⚠️ Belangrijke opmerking. Google negeert de opgegeven meta-omschrijving steeds vaker. Je kunt hem daarom ook leeg laten en dat is niet nadelig voor SEO.

    Vul je geen meta-omschrijving in? Dan kiest Google zelf een relevante omschrijving. Vaak gaat dat goed, maar lang niet altijd. En je hebt ook geen invloed op wat Google laat zien. Vul hem daarom voor je belangrijkste pagina’s wel in.

    Je kunt de meta-beschrijving het beste benaderen als een korte advertentie. Verleid zo mensen om op jouw resultaat te klikken? Dan levert dat extra bezoekers op. En dat is wél positief voor SEO. Het doorklikpercentage bij de zoekresultaten is namelijk een rankingfactor 👍

    💡 Tip. Neemt Google je meta-omschrijving niet over? Dan toont hij vaak de eerste 1 a 2 zinnen van je pagina. Zorg dat deze relevant en aantrekkelijk zijn. Dat heeft 3 voordelen:

    1. Met een aantrekkelijke intro houd je een lezer vast op je pagina
    2. Mensen klikken sneller op een verleidelijk meta-omschrijving
    3. Het doorklikpercentage bij de zoekresultaten is een rankingfactor

    Van op in Google met een  pakkende meta-beschrijving.

    Het doorklikpercentage (CTR) bij de zoekresultaten is een rankingfactor voor Google. Titels en meta-omschrijvingen bepalen mede waar iemand op klikt. 

    Waarom is de meta-omschrijving belangrijk?

    Internetters zijn lui en ongeduldig. Dat blijkt uit diverse onderzoeken. Zo lezen mensen zelden meer dan 20% a 25% van een tekst, scannen ze vooral koppen en klikken ze het liefst zo snel mogelijk op een link. Nu je dit weet kun je hierop inspelen.

    Als een Google-gebruiker zoekt doet hij dat doorgaans met 3 redenen:

    1. De gebruiker zoekt informatie
    2. Hij of zij zoekt het antwoord op een vraag
    3. De zoeker wil een bepaalde actie uitvoeren

    Bij het optimaliseren van een tekst voor SEO wil je zo goed mogelijk aansluiten bij die intentie. Hoe beter je biedt wat een gebruiker zoekt, hoe relevanter en waardevoller je bent.

    Het optimaliseren van een tekst begint bij de title-tag (ook wel SEO-titel genoemd) en de meta-description. Deze zien bezoekers bij de zoekresultaten en bepalen mede of ze op jouw zoekresultaat klikken of niet.

    Warmtepomp kopen én laten installeren? Dat spreekt de lezer vast aan, en er zijn meer voordelen. Dit nodigt uit tot doorklikken.

    💡 Tip. Ben je nieuwsgierig hoe jouw meta-omschrijvingen eruit zien in Google? Volg dan deze stappen:

    1. Ga naar Google.nl of Google.be
    2. Zoek met deze zoekopdracht: site:jouwsite.nl

    Je ziet nu alleen de zoekresultaten van jouw website. De volgorde is willekeurig.

    Bekijk meta-beschrijvingen van je site via Google.

    Waar vul je de meta-omschrijving in?

    Als het goed is kun je in je CMS een meta-omschrijving opgeven. Meestal zie je een extra veld genaamd meta-description, meta-omschrijving of gewoon omschrijving.

    Voor Google Chrome zijn er veschillende handige SEO-plugins. Daarmee zie je snel of een pagina een SEO-beschrijvingen heeft.

    Een voorbeeld van zo’n plugin is de Ahrefs SEO Toolbar (gratis). Zo werkt hij:

    1. Installeer de Ahrefs SEO Toolbar voor Google Chrome
    2. Klik op het icoon van het puzzelstukje:
    3. Activeer de plugin door op het pinnetje te klikken.
    4. Als het goed is zie je nu een oranje A boven in beeld.

    Ahrefs SEO Toolbar activeren in Google Chrome.

    Installeer de Ahrefs SEO Toolbar. Klik daarna op het puzzelstukje en activeer de plugin, door op de pin te klikken. Als het goed is zie je nu een oranje A boven in de browser.

    5. Open nu een willekeurige pagina – bijvoorbeeld van je site – en klik op de oranje A.
    6. Je krijgt voor SEO belangrijke informatie, zoals de titel van de pagina en de meta-beschrijving.

    Klik op de A en krijg voor SEO relevante informatie over de pagina. In dit voorbeeld is de meta-beschrijving te lang.

    Zo schrijf je onweerstaanbare meta-beschrijvingen

    De 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini zijn ideaal om mensen in beweging te krijgen. Je kunt ze op talloze terreinen inzetten: van intro’s tot advertenties en van titels tot meta-descriptions.

    Dit zijn de beïnvloedingsprincipes van Cialdini:

    Wederkerigheid: als je eerst wat geeft, wil de ander wat terugdoen.

    Sociale bevestiging: als anderen het gebruiken, moet het wel goed zijn.

    Consistentie: als je één keer ‘ja’ zegt, dan zeg je de volgende keer ook sneller ‘ja’.

    Autoriteit: als iemand met status het zegt is het geloofwaardiger.

    Sympathie: ik vind haar aardig, dus ga ik ermee akkoord.

    Schaarste: straks is het op, dus ik moet het snel kopen.

    Eenheid: iemand die op mij lijkt vindt het goed, dus ik ook.

    Schrijf meta-descriptions volgens beïnvloedingsprincipes Cialdini

    Wederkerigheid:

    Gratis advies over warmtepompen. Vraag nu een afspraak aan en ontvang een waardebon van €50.

    Sociale bevestiging:

    [Aantal] Nederlanders kiezen voor een warmtepomp. Ontdek waarom je nu moet overstappen.

    Consistentie:

    Met een warmtepomp bespaart je tot [bedrag] per jaar. Begin nu met besparen en profiteer van deze actie.

    Autoriteit:

    [Naam expert] adviseert: kies voor een warmtepomp. Lees zijn tips en ontdek waarom.

    Sympathie:

    Warmtepompen: duurzaam en betaalbaar. Ontdek hoe je nu voordelig een warmtepomp aanschaft.

    Schaarste:

    50% korting en nog 3 warmtepompen beschikbaar! Profiteer direct van deze actie.

    Eenheid:

    Milieubewust stoken voor weinig? Stap nu over op deze warmtepomp.

    💡 Tip! AI-schrijftools als ChatGPT en Bard kennen de beïnvloedingsprincipes van Cialdini ook. Laat ze titels en beschrijvingen maken, op basis van deze principes. Dan heb je altijd inspiratie.

    Hoe weet ik of mijn site meta-descriptions heeft?

    Meta-omschrijvingen zijn niet verplicht, maar wel handig. Schrijf ze als een korte advertentietekst en verleid bezoekers op jouw resultaat te klikken.

    Met Screaming Frog ontdek je eenvoudig op welke pagina’s van je site de meta-omschrijving ontbreekt. Ook kun je zien of ze dubbel (duplicate) of te lang zijn. Het werkt als volgt:

    1. Download en installeer Screaming Frog
    2. Geef de url van je website op en klik op Start
    3. Screaming Frog downloadt nu informatie over elke pagina van je website
    4. Is de tool klaar, klik dan op het tabblad Meta Description
    5. Filter op Missing, Duplicate, Over 156 Characters (te lang) of Below 70 Characters

    Zie je een pagina waar de meta-omschrijving niet correct is of ontbreekt? Klik dan met de rechtermuisknop op de link en selecteer Open In Browser. Je ziet dan precies om welke pagina’s het gaat.

    Met Screaming Frog SEO Spider vind je onder andere ontbrekende meta-beschrijvingen.

    Selecteer het tabblad Meta Description in Screaming Frog en filter op Missing. Je ziet nu op welke pagina’s de omschrijving (eventueel) ontbreekt. 

    Hoe zit het met meta-keywords?

    Vroeger mocht je als webmaster zoekmachines zelf opgeven waar de pagina’s op je website over gaan. Dit deed je vooral met de titel, meta-omschrijving en meta-keywords.

    Van meta-keywords werd zo vaak misbruik gemaakt, dat ze niet meer direct meetellen voor SEO.

    De meta-omschrijving telt ook niet direct mee voor je vindbaarheid. Maar het doorklikpercentage bij de zoekresultaten wel. Vul hem daarom zeker in voor de belangrijkste paginan’s van je site.  

    Praktijkvoorbeeld meta-descriptions en SEO-titels

    Meta-omschrijvingen tellen niet direct mee voor SEO. Maar het doorklikpercentage (CTR) bij de zoekresultaten wel. Schrijf je titels en meta-omschrijvingen daarom zo aantrekkelijk mogelijk.

    Dit is een voorbeeld met 3 SEO-titels. Ze beginnen alle drie met de gewenste zoekterm. Waar zou jij als op klikken?

    • Opslag gevaarlijke stoffen: loopt jouw bedrijf gevaar?
    • Opslag gevaarlijke stoffen: je bedrijf op orde in 30 dagen
    • Opslag gevaarlijke stoffen: boetes en sancties in 2024

    Meta-omschrijving toevoegen in WordPress

    In WordPress kun je eenvoudig een meta-omschrijving toevoegen met de omisbare plugin Yoast SEO. Onder elk artikel krijg je een apart veld voor de meta-description en je ziet direct of hij te kort, precies goed of te lang is.

    Meta-description toevoegen met Yoast SEO

    Meta-omschrijving toevoegen in Joomla

    In Joomla vind je het invoerveld voor de meta-omschrijving bij elk artikel onder de tab ‘Publishing’. Vul hem in en sla het artikel op met de knop Save.

    Meta-omschrijving toevoegen in Joomla

    Meta-omschrijving toevoegen in Magento

    Ook in Magento kun je meta-informatie opgeven. Ga bij producten naar het kopje ‘Meta information’ en vul het veld ‘Meta Description’ in. Magento geeft aan dat er een maximum is van 255 tekens, maar dat klopt niet. Google breekt namelijk af na 156 karakters. Tip. Wil je precies weten hoe lang je omschrijving is? Test hem met de Snippet Optimizer van SEOMofo

    Meta-omschrijving in Magento

    Is het invullen van een meta-omschrijving verplicht?

    Het invullen van de meta-description is niet verplicht en je kunt het veld leeg laten. In dat geval gokken zoekmachines waar de pagina over gaat.

    Meestal tonen ze de eerste 2 zinnen bij de zoekresultaten. Soms zitten ze helemaal mis en pakken ze een paar woorden uit een menu, of een willekeurige zin van de pagina. Dit ziet er onaantrekkelijk uit bij de zoekresultaten.

    Bij een ontbrekende meta-omschrijving gaat Google gokken.

    Als de meta-omschrijving ontbreekt moet Google gokken. In dit geval pakt hij lukraak enkele woorden van de pagina.

    Hoe zit het met meta-descriptions en social media?

    De meta-description wordt niet alleen gebruikt door zoekmachines, maar ook door social media sites als Facebook, Twitter en LinkedIn. Als je een link deelt op deze platforms toont hij automatisch de meta-omschrijving die je hebt opgegeven. Met de plugin WordPress SEO van Yoast kun je een aangepaste titel en omschrijving opgeven voor Facebook en Twitter.

    Meta-descriptions worden ook gebruikt door social media sites.

    Hoe weet ik of mensen op mijn zoekresultaten klikken?

    Wil je weten hoeveel mensen op jouw zoekresultaten klikken, maak dan een gratis account aan bij Google Search Console.

    Controleer met Google Search Console of mensen op je zoekresultaat klikken.

    Met Google Search Console krijg je technische verbetersuggesties voor je website. Onder de knop Prestaties zie je via welke zoektermen je nu bezoekers aantrekt. Dit zijn de stappen:

    1. Log in op Google Search Console
    2. Klik op Prestaties
    3. Klik op de knoppen Gemiddelde CTR en Gemiddelde positie boven in beeld
    4. Klik onder de grafiek op PAGINA’S
    5. Selecteer een belangrijke pagina / URL
    6. Klik op de link ZOEKOPDRACHTEN

    Je ziet nu de zoekopdrachten waarop de geselecteerde pagina scoort, het aantal vertoningen en klikken in de geselecteerde periode en hun positie in Google.

    💡 Tip. Is het doorklikpercentage laag? Kijk dan kritisch naar je titel en meta-omschrijving. Misschien zijn ze te saai voor bezoekers.

    Aan deze voorwaarden voldoet een goede meta-description

    ✅ Een meta-omschrijving bij de zoekresultaten maakt duidelijk wat bezoekers op een pagina kunnen verwachten. Ook zorgt het ervoor dat mensen eerder op een bepaald zoekresultaat klikken en dat is een rankingfactor. Hoe schrijf en optimaliseer je nou een meta-omschrijving? Dit zijn handige handvatten:

    ✅ Zorg dat de lengte van de omschrijving tussem de 135 en 160 karakters is. Is hij langer dan breekt Google hem af en zie je lelijke puntjes …

    ✅ Vul voor de belangrijkste pagina’s van je website altijd een meta-omschrijving in. Google laat hem meestal zien en vergeet je het, dan moet de zoekmachine gokken. Vaak doet hij dat verkeerd.

    ✅ Schrijf de meta-omschrijving actief en verleid kijkers een gewenste actie uit te voeren.

    ✅ Laat de omschrijving aansluiten bij de inhoud van de webpagina. Als je verkeerde verwachtingen schept zijn bezoekers zo weg.

    ✅ Herhaal je belangrijkste zoekterm van de pagina in de omschrijving, de term waarop je met de pagina wilt scoren bij zoekmachines. Als iemand exact op deze term zoekt laat Google hem dik gedrukt zien en dat zorgt voor een visuele prikkel. Mensen klikken eerder.

    ✅ Als een lezer voorkennis heeft kun je daarop inspelen. Noem bijvoorbeeld de prijs van een product als deze concurrerend is. Of vermeld specificaties, zoals gewicht of omvang.

    ✅ Aan webpagina’s kun je structured data toevoegen, korte stukjes code die aanvullende gegevens laten zien bij de zoekresultaten. Een bekend voorbeeld is de sterretjes die je ziet als je een hotel zoekt. Dit zorgt voor een hoger doorklikpercentage.

    Dikgedrukte meta-omschrijving bij de zoekresultaten.

    Staat de term waarop je zoekt in de meta-omschrijving, dan toont Google hem bold. Dit geeft een visuele prikkel en mensen klikken eerder. 

    Nog meer tips en trucs voor het schrijven van betere meta-descriptions

    ✅ De beste manier om je meta-descriptions te verbeteren is kritisch kijken in Google. De meeste mensen klikken op de eerste 2 advertenties (zo’n 20% van de clicks) en de eerste 2 onbetaalde resultaten. Wat zie je hier staan? Wat spreekt je aan? En waar zou jij op klikken?

    ✅ Een goede omschrijving is zowel duidelijk als verleidelijk. Internetters zijn ongeduldig en willen snel vinden wat ze zoeken. Bied jij dit, blijkt dit uit je titel en meta-omschrijving én val je op, dan zit je goed. Met deze extra tips kun je je omschrijving verder verbeteren. 

    ✅ Maak de titel interactief en spoor mensen echt aan op jouw zoekresultaat. Verplaats je daarbij in het hoofd van de gebruiker. Wat schieten zij ermee op? Benoem dat!

    ✅ Een goede SEO-titel en meta-omschrijving is ‘actionable’, intrigerend of opvallend. Beperk je niet tot een gortdroge opsomming, maar maak er wat bijzonders van.

    ✅ Gebruik eventueel ‘trigger-words’, intrigerende woorden die de aandacht trekken. Voorbeelden zijn: Gratis, Handleiding, Stappenplan, Tips, Checklist, [Ebook], [Video]. [Template]. Kortom: woorden die de gebruiker iets waardevols in het vooruitzicht stellen.

    ✅ Spiek! Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden en door Adwords-advertenties en de resultaten van concurrenten te bestuderen kom je vaak op goede ideeën.

    ✅ Kijk over de grens wat voor zoekresultaten je daar ziet. Google bijvoorbeeld eens in het Engels of zoek in google.co.uk.

    ✅ Publiceer je veel actuele berichten, dan plaatst Google vaak de datum voor de meta-description. Beperk je in dat geval tot 135 karakters. 

    ✅ Update regelmatig oude artikelen en voeg een zin aan de pagina toe: laatste update (nieuwe datum). Dit pikt Google op en actuele informatie verschijnt vaak hoger.

    Wat weet jij over meta-omschrijvingen? Deel je kennis!

    Heb je tips, suggesties, aanvullingen of voorbeelden van krachtige meta-desciptions? Ik hoor het graag van je. Reageer en deel je kennis, want samen weten we meer.

    30 reacties op “Meta-description voor SEO: wat werkt nu? (2024 update)”

    1. leuke blog, Rutger! Alles wat je moet weten over meta-descriptions :). Ik gebruik zelf af en toe de snippet optimizer van SEOmofo, daarmee kan je zien of je binnen het max aantal karakters blijft voor title en meta-description. Handig voor als je geen WordPress en Yoast SEO gebruikt!

      1. Dank je wel Michiel. Ik gebruik SEOMofo altijd voor klanten en stuur een screenshot mee in het Word-bestand. Dan zien ze meteen dat hij past. Ik heb de link toegevoegd.

    2. Punt 7: Update regelmatig oude artikelen en voeg een zin aan de pagina toe: laatste update (nieuwe datum). Dit pikt Google op en actuele informatie verschijnt vaak hoger.

      Geldt dit ook voor statische pagina’s?

      1. In theorie wel. Gebruikers geven de voorkeur aan actuele informatie en Google volgt dit zoveel mogelijk. Ik zag laatst een casus waarbij iemand bewust een maand artikelen actualiseerde en een nieuwe datum toevoegde. In bijna alle gevallen steeg hij bij de zoekresultaten. Als ik de link terugvind deel ik hem.

    3. Mooi en helder overzicht Rutger, met lekker veel concrete tips. Handig om als tekstschrijver ook overzicht te hebben van goede argumenten om wél aandacht te besteden aan je meta-descriptions.

    4. Mooi en interresant stuk Rutger. Ik heb alleen het probleem dat google mijn meta omschrijvingen niet overneemt. Ik heb precies alle bovenstaande stappen doorlopen en mijn meta omschrijvingen onder de 156 karakters gehouden. Daarbij heb ik in google webmaster tools google fetch uitgevoerd en mijn sitemap geüpdate. Helaas genereert google nog steeds zijn eigen meta omschrijvingen. Ik werk trouwens met magento weet jij waar dit aan kan liggen? Gr Joery

    5. Hoi Rutger,
      Veelal lees ik jouw artikelen. Je stopt er erg veel tijd in zo te zien. En hoewel ook ik er veel tijd in steek om hoog te scoren blijft het een raadsel waarom de ene pagina wel en een bijna identieke andere pagina niet hoog rankt op een zelfde Keyword. Overigens heb ik een vraag voor je. De statistieken van een Apache server geeft statistieken die totaal afwijken van die van Google webmasterhulpprogramma. Hoe kom je aan betrouwbare statistieken over de bezoekers van een website? Verder veel succes met je artikelen en mocht ik ooit een goede tip hebben laat ik het je weten.
      Groeten
      Ben

      1. Google toont zelden meer dan 1 site bij hetzelfde keyword in de top 10. Het heeft dus ook geen zin om meerdere pagina’s voor exact dezelfde term te optimaliseren.

        Voor bezoekersaantallen kun je Google Analytics of een soortgelijk programma gebruiken. Daarin kun je jezelf ook uitsluiten. Dan tellen je eigen bezoeken aan de site niet mee.

    6. Hoi, eerder kon ik mij standaard meta beschrijving onder seo en dan het menu titels & meta`s aanpassen.Die is verdwenen op de plek staat nu zoekweergave, heb jij een tip waar ik ze nu het beste kan aanpassen?

    7. Heel erg interessant artikel! Zeker voor een beginnende blogger zoals ik.
      Ik ben momenteel aan het vechten met woorden zoals broodkruimels enzovoort.
      Maar ook met het feit dat de metaomschrijving van mijn blog zelf inderdaad een aantal woorden zijn die Google bij elkaar heeft gezet. Ik heb sinds deze week mijn metaomschrijving ingevuld maar die wijzigt nu niet. Kan jij me helpen hoe ik die kan wijzigen in wat ik ingaf?
      Super bedankt alvast!!

      1. Dag Gundi,

        Ik heb naar aanleiding van je opmerking het artikel flink geactualiseerd. Het antwoord op je vraag staat er nu ook in. Helaas laat Google niet altijd de door jou opgegeven meta-omschrijving zien. Het enige wat je kunt doen is zo relevant mogelijk zijn en zo goed mogelijk aansluiten op veel gebruikte zoektermen.

        Groet,

        Rutger

    8. Hallo Rutger,
      Bedankt voor de uitgebreide informatie.
      Ik stel vast, dat ik veel te weinig gebruik maak van de mogelijkheden.
      Ik heb mijn metagegevens niet op de optimale manier ingevuld in mijn CMS.
      Ga proberen e.e.a. uit te testen.
      Groet, Jan

    9. Interessante info! Wat ik me nu afvraag. Moet je dat ook allemaal invullen bij een tag bijvoorbeeld waarbij je de zoekmachines niet toestaat om deze te tonen in zoekresultaten? Ik heb al overal gezocht wat ik het beste doe. Kan jij me helpen?

      1. Dag Gundi,

        Ik snap de vraag niet helemaal. Je wilt alleen de meta-omschrijving niet laten zien? Als het voor de hele pagina geldt, kun je hem op noindex zetten.

        Groet,

        Rutger

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.