SEO-titels krijgen vaak niet de aandacht die ze verdienen. Toch zijn ze cruciaal voor SEO. Schrijf ijzersterke titels met deze tips.
Titels van pagina’s zijn ontzettend belangrijk voor SEO. Waarom?
⚡ Internetters lezen slecht
⚡ Zoekmachines willen zo snel mogelijk begrijpen wat je biedt
⚡ Is je titel saai en klikken mensen niet op je zoekresultaat? Dan heb je niets aan SEO
Bij de zoekresultaten zie je meestal 3 dingen: een URL, titel en korte beschrijving. Dit maakt het verschil tussen wel of geen klik.
Titels kun je vergelijken met een kop in de krant. Zonder het stuk te lezen weet je – als het goed is – waar het over gaat.
Zoekmachines redeneren net zo. Bovendien is het doorklikpercentage een rankingfactor voor Google. Je wilt dus 2 dingen doen:
👉 Verleid bezoekers op jouw zoekresultaat te klikken.
👉 Overtuig zoekmachines dat jij de beste pagina hebt bij de zoekopdracht.
Prikkelende en SEO-vriendelijke titels zijn daarbij cruciaal. Ontdek in dit artikel hoe je ze schrijft.
Kort en krachtig: bij deze titel weet je precies wat je krijgt.
SEO in vogelvlucht: zo rangschikt Google pagina’s
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is behoorlijk complex. In de basis komt het hierop neer.
- Google struint het web af, op zoek naar nieuwe pagina’s. Dit doet de zoekmachine linkje voor linkje, pagina voor pagina.
- Vindt Google een nieuwe pagina? Dan leest hij de broncode door en beoordeelt hij de kwaliteit. Is de pagina goed genoeg, dan slaat hij hem op in zijn database.
- De pagina kan nu gevonden worden. Zoekt iemand met bepaalde woorden, dan kijkt de zoekmachine welke pagina’s geschikt zijn.
Het rangschikken van zoekresultaten doet Google op basis van zijn eigen geheime algoritme, dat bestaat uit meer dan 200 factoren.
De titel boven een pagina is een belangrijke SEO-factor. Bevat de titel namelijk de woorden waar iemand mee zoekt, dan is hij al snel relevant. En dus beter vindbaar.
💡 Lees ook: Meta-descriptions voor SEO: wat werkt in 2024?
Zo schrijf je sterke SEO-titels
Zoekmachines als Google zijn sterk tekst-georiënteerd. Ze bepalen op basis van woorden waar een pagina over gaat. Je kunt hier bij het SEO-schrijven op inspelen:
- Schrijf zoekwoorden in de titel, bij voorkeur aan het begin
- Verleid bezoekers om op jouw resultaat te klikken
- Combineer zoektermen, zodat je bij meer zoekopdrachten opvalt
Een voorbeeld.
Niet goed:
Autoverzekering: de beste
👉 Dit is te kort en te algemeen
Wel goed:
Autoverzekering: verzeker je Mazda voor de beste prijs
👉 Deze titel bevat zoektermen, is actiegericht en kort en bondig.
💡 Onthoud! Waar wil je op scoren en wat wil de lezer weten, zien of doen? Schrijf dat in je SEO-titel.
Wat is de ideale lengte van SEO-titels in 2024?
De ideale lengte van een SEO-titel in 2024 is:
- 160 karakters of minder op desktop
- 120 karakters of minder op mobiele apparaten
Dit is de maximale lengte die Google weergeeft in de zoekresultaten.
Houd SEO-titel binnen ideale lengte
Houd de titel bij voorkeur binnen de lengte. Een te lange titel breekt Google af en dan zie je puntjes bij de zoekresultaten.
Internetters zijn ongeduldig en impulsief. Snappen ze door een afgebroken titel niet waar een pagina over gaat? Dan is de kans groot dat ze er niet op klikken.
Tips voor het schrijven van een krachtige SEO-titel
Wil je betere SEO-titels schrijven, dan zijn dit onmisbare tips:
- Verwerk relevante zoekwoorden in de titel.
- Zorg ervoor dat de titel duidelijk en bondig is.
- Voeg een krachtige call-to-action toe om de aandacht van gebruikers te trekken.
- Houd de titel binnen 160 karakters op desktop en 120 karakters op mobiele apparaten.
Dit zijn voorbeelden van goede SEO-titels:
- [Zoekwoord] – [Krachtige actie]
- [Zoekwoord] – [Wat gebruikers willen weten]
- [Zoekwoord] – [Waar gebruikers naar op zoek zijn]
Dan krijg je bijvoorbeeld:
- Warmtepomp kopen? Ontdek de beste opties voor jouw woning
- Warmtepomp kopen: alles wat je moet weten
- Warmtepomp kopen: 5 tips voor een succesvolle aankoop
💡 Opmerking. Titels volstoppen met zoektermen is niet verstandig. Het gebeurde vroeger veel, maar Google herkent het trucje. Bovendien klikken mensen er niet snel op. Wees daarom liever behulpzaam.
Een voorbeeld van een te lange titel, Google kapt hem bij de zoekresultaten af
Prikkelende titels schrijven voor mensen (negeer SEO maar even)
Het eeuwige dilemma van SEO is het balanceren tussen zoekmachines en mensen. Titels die goed scoren in Google zijn niet per se prikkelend voor mensen. In tegendeel, ze beperken je vaak in je creativiteit.
Wil je opvallen dan kun je inspelen op emoties, zoals: zelfvertrouwen, gemak of ambitie. Iemand direct aanspreken met het woord jij in de titel werkt ook goed, want het is direct en nodigt uit tot doorklikken. Je wilt kortom (een beetje) opvallen en je onderscheiden.
Combineer SEO met publieksvriendelijke titels
- Titels die je uitsluitend schrijft voor zoekmachines zijn vaak saai.
- Creatieve titels voor bezoekers scoren weer niet bij de zoekresultaten
Je moet dus een middenweg zoeken en dat is een kwestie van experimenteren, goed nadenken en keuzes maken.
Wat vind jij mooier?
● Zo schrijf je SEO-vriendelijke titels (die ook nog eens opvallen)
● SEO-vriendelijke titels schrijven, die ook nog eens opvallen
Bij de tweede titel ben je vindbaar op ´SEO titel´ en ´SEO Schrijven´, maar hij leest iets minder prettig. De vraag is daarom: wat vind je belangrijker?
Meer tips voor het schrijven van SEO-titels
● Bestudeer in Google de titels van concurrenten, bij jouw zoektermen
● Hou een lijst bij met interessante titels, waarop je terug kunt vallen
● Inventariseer bij collega´s of klanten welke titels zij eerder zouden klikken
SEO-titels, kies er een van de 8
Nog een manier om betere titels te schrijven is experimenteren met de vorm. Het Amerikaanse Copyblogger onderscheidt acht soorten titels en door ze voor jezelf in te vullen kom je tot creatieve resultaten. Bijvoorbeeld
Direct: | Zijden overhemden met 30% korting | |
Indirect, roept vraag op: | Zijden overhemden, die kun je toch niet strijken? | |
Nieuws headline: | De introductie van het zijden overhemd dat je nooit hoeft te strijken | |
How-to headline: | Zijden overhemden strijk je zo | |
Vraag headline: | Waarom zou je zijden overhemden kopen? | |
Opdracht headline: | Bestel nu zijden overhemden met 30% korting | |
Redenen waarom headline: | 7 redenen waarom iedereen een zijden overhemd moet dragen | |
Testimonial headline: | “Dit is het fijnste zijden overhemd dat ik ooit heb gedragen” |
Door te spelen met de verschillende vormen kom je soms tot verrassende vondsten.
Schrijf betere SEO-titels met beïnvloedingsprincipes van Cialdini
Met de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini lok je sneller gewenste acties uit. Je kunt ze ook gebruiken om betere titels te schrijven. Dit zijn praktische voorbeelden.
Wederkerigheid (geef eerst iets weg)
- Warmtepomp kopen? Ontvang een gratis energieadvies
- Warmtepomp kopen: krijg nu 10% korting
- Warmtepomp kopen: doe mee aan onze winactie en win een gratis warmtepomp
Sociale bevestiging (anderen doen het ook)
- Warmtepomp kopen: 95% van onze klanten is tevreden
- Warmtepomp kopen: wat zeggen anderen over warmtepompen?
- Warmtepomp kopen: de populairste warmtepompen van dit moment
Consistentie (lok een volgende stap uit)
- Warmtepomp kopen: stap voor stap naar een duurzame woning
- Warmtepomp kopen: maak een keuze die bij je past
- Warmtepomp kopen: een investering voor de toekomst
Autoriteit (als een expert het zegt, geloof ik het)
- Warmtepomp kopen: advies van een expert
- Warmtepomp kopen: de beste keuze volgens de Consumentenbond
- Warmtepomp kopen: wat zegt de overheid over warmtepompen?
Sympathie (wees aardig en geef een goed gevoel)
- Warmtepomp kopen: met een warmtepomp heb je het altijd behaaglijk thuis
- Warmtepomp kopen: maak je woning energiezuinig en comfortabel
- Warmtepomp kopen: een investering in een duurzame toekomst
Schaarste (schiet op!)
- Warmtepomp kopen: nu tijdelijk extra voordelig
- Warmtepomp kopen: op=op!
- Warmtepomp kopen: maak nu gebruik van onze beperkte actie
Eenheid (we horen bij elkaar)
- Warmtepomp kopen: de beste keuze voor gezinnen
- Warmtepomp kopen: ook geschikt voor appartementen
- Warmtepomp kopen: de ideale oplossing voor jouw woning
💡 Gouden tip! ChatGPT en Bard kennen deze beïnvloedingsprincipes van Cialdini ook. Heb je even geen inspiratie? Laat AI-schrijftools dan met je meedenken.
SEO-vriendelijke titels samengevat
Zoekmachines houden van duidelijkheid en mensen van creatieve en prettig leesbare titels.
Combineer duidelijkheid met creativiteit, en laat mensen zo echt klikken. Het doorklikpercentage telt mee voor de vindbaarheid.
Krabbel dus niet zomaar wat woorden boven je stuk, maar maak er werk van. Het kan een enorm verschil maken. Voor bezoekers, zoekmachines en je omzet.
Vind je dit interessant? Download mijn Gratis SEO Handleiding
Hallo Rutger,
wat ik ook nog wel eens doe:
Ik schrijf 2 titels. Eentje voor Google en eentje waarvan ik denk dat mensen die het lezen er op zullen klikken. De titel voor bezoekers staat boven het artikel en de titel plaats ik op social media.
De SEO titel plaats ik in de plugin van yoast. Google gebruik dan deze titel en de bezoekers zijn hem bijna niet. In safari zie bijvoorbeeld wel de hele titel in je browser maar in Google Chrome zie alleen de eerste paar woorden.
Dit doe ik overigens alleen als ik een artikel schrijf met een zoekwoord waar echt op gezocht wordt in Google. Als er bijna geen zoekvolume is voor een zoekwoord dan kies ik er vaak voor om ook een leuke titel voor Google te maken en op die manier de CTR te verhogen.
Groeten,
Erik
Pingback: Bronnenlijst – ronaldhenk