Titels schrijven die aanslaan bij zowel gebruikers als zoekmachines valt niet altijd mee. Toch is het mogelijk, met de volgende tips.
Titels van pagina’s zijn ontzettend belangrijk voor zoekmachines. Je kunt ze vergelijken met een kop in een krant, zonder het stuk te lezen weet je waar het over gaat. Zoekmachines redeneren net zo. Hoe schrijf je prikkelende titels, die ook nog eens SEO-vriendelijk zijn?
Voor wie niet bekend is met SEO – zoekmachine optimalisatie – eerst een korte uitleg.
- Als Google een nieuwe webpagina vindt, leest hij hem door en slaat hij hem op in zijn database
- Zoekt iemand met bepaalde woorden in Google, dan kijkt de zoekmachine welke pagina´s geschikt zijn.
Het rangschikken van zoekresultaten doet Google op basis van zijn eigen geheime formule, een zogenaamd algoritme, dat bestaat uit ruim 200 factoren. De titel boven een pagina is er een van, en het is meteen een belangrijke. Bevat de titel namelijk de woorden waar iemand mee zoekt, dan vergroot je de kans op een plek in de top 10 enorm.
Inhoud
Zo schrijf je SEO-vriendelijke titels
Zoekmachines als Google zijn sterk tekst-georiënteerd en ze bepalen op basis van woorden waar een pagina over gaat. Je kunt hier bij het SEO-schrijven op inspelen:
● Schrijf zoekwoorden in de titel, bij voorkeur aan het begin
● Gebruik gerelateerde woorden, maar wel op een natuurlijke manier
Bijvoorbeeld: SEO vriendelijke titels schrijven doe je zo
Uit deze titel haalt een zoekmachine de combinaties ‘SEO titels’ en ’SEO schrijven’.
Een goede SEO-titel is tussen de 50 en 70 karakters lang. Google indexeert tot 88 karakters, maar bij de zoekresultaten zie je dan puntjes in de kop, en dat ziet er niet mooi uit.
Opmerking. Titels volstoppen met zoekwoorden valt niet aan te raden. Het gebeurde vroeger veel, maar Google heeft aangekondigd strenger te controleren en ze bij misbruik zelfs te negeren. In het ergste geval komt het je op een penalty te staan en wordt jouw pagina helemaal niet getoond bij de zoekresultaten.
Een voorbeeld van een te lange titel, Google kapt hem bij de zoekresultaten af
Prikkelende titels schrijven voor mensen (negeer SEO maar even)
Het eeuwige dillemma van SEO is het balanceren tussen zoekmachines en mensen. Titels die goed scoren in Google zijn niet perse prikkelend voor mensen. In tegendeel, ze beperken je vaak in je creativiteit.
Wil je opvallen dan kun je inspelen op emoties, zoals: zelfvertrouwen, gemak of ambitie. Iemand direct aanspreken met het woord jij in de titel werkt ook goed, want het is direct en nodigt uit tot doorklikken. Je wilt kortom (een beetje) opvallen en je onderscheiden.
Combineer SEO met publieksvriendelijke titels
- Titels die je uitsluitend schrijft voor zoekmachines zijn vaak saai.
- Creatieve titels voor bezoekers scoren weer niet bij de zoekresultaten
Je moet dus een middenweg zoeken en dat is een kwestie van experimenteren, goed nadenken en keuzes maken.
Wat vind jij mooier?
● Zo schrijf je SEO-vriendelijke titels (die ook nog eens opvallen)
● SEO-vriendelijke titels schrijven, die ook nog eens opvallen
Bij de tweede titel ben je vindbaar op ´SEO titel´ en ´SEO Schrijven´ maar hij leest minder prettig. De vraag is daarom: wat vind je belangrijker?
Meer tips voor het schrijven van SEO-titels
● Bestudeer in Google de titels van concurrenten, bij jouw zoekwoorden
● Hou een lijst bij met interessante titels, waarop je terug kunt vallen
● Inventariseer bij collega´s of klanten welke titels zij eerder zouden klikken
SEO-titels, kies er een van de 8
Nog een manier om betere titels te schrijven is experimenteren met de vorm. Het Amerikaanse Copyblogger onderscheidt acht soorten titels en door ze voor jezelf in te vullen kom je tot creatieve resultaten. Bijvoorbeeld
Direct: | Zijden overhemden met 30% korting | |
Indirect, roept vraag op: | Zijden overhemden, die kun je toch niet strijken? | |
Nieuws headline: | De introductie van het zijden overhemd dat je nooit hoeft te strijken | |
How-to headline: | Zijden overhemden strijk je zo | |
Vraag headline: | Waarom zou je zijden overhemden kopen? | |
Opdracht headline: | Bestel nu zijden overhemden met 30% korting | |
Redenen waarom headline: | 7 redenen waarom iedereen een zijden overhemd moet dragen | |
Testimonial headline: | “Dit is het fijnste zijden overhemd dat ik ooit heb gedragen” |
Door te spelen met de verschillende vormen kom je soms tot verrassende vondsten.
SEO-vriendelijke titels samengevat
Zoekmachines houden van duidelijkheid en mensen van creatieve en prettig leesbare titels. Door tijd te steken in een combinatie van beiden schrijf je titels die aanslaan bij beiden. Krabbel dus niet zomaar wat woorden boven je stuk, maar maak er werk van. Het kan een enorm verschil maken, voor mensen en zoekmachines.
Vind je dit interessant? Download mijn Gratis SEO Handleiding
Lees ook over SEO-schrijven
● SEO-schrijven: schrijf zo precies mogelijk
● Zo word jij goed in SEO-schrijven
● Wat is SEO-schrijven?
Fotocredit: I Love Q8 via photopin cc
Hallo Rutger,
wat ik ook nog wel eens doe:
Ik schrijf 2 titels. Eentje voor Google en eentje waarvan ik denk dat mensen die het lezen er op zullen klikken. De titel voor bezoekers staat boven het artikel en de titel plaats ik op social media.
De SEO titel plaats ik in de plugin van yoast. Google gebruik dan deze titel en de bezoekers zijn hem bijna niet. In safari zie bijvoorbeeld wel de hele titel in je browser maar in Google Chrome zie alleen de eerste paar woorden.
Dit doe ik overigens alleen als ik een artikel schrijf met een zoekwoord waar echt op gezocht wordt in Google. Als er bijna geen zoekvolume is voor een zoekwoord dan kies ik er vaak voor om ook een leuke titel voor Google te maken en op die manier de CTR te verhogen.
Groeten,
Erik
Pingback: Bronnenlijst – ronaldhenk