Ga naar de inhoud

7 Conversie tips voor je website die je direct kunt toepassen

    Heb jij last van ‘kijken, kijken, niet kopen’ op je website? Met deze praktische conversie tips voor je site maak je daar een einde aan. 

    Enige tijd geleden organiseerde Yoast – die van de SEO-plugin voor WordPress – het congres YoastCon in Nijmegen. Je kon het evenement live volgen via YouTube en een van de interessante sessies was van de conversie- en usability-expert Karl Gillis.

    De Vlaming toonde 10 conversie optimalisatie tips die werken op elke website. In deze blogpost vat ik 7 tips uit de presentatie van Karl Gillis samen.

    Aan het einde vind je een link naar een gratis e-book van zijn hand, waarin je nog meer tips en voorbeelden vindt. Doe jezelf een plezier en download hem. Dan ontdek je onder andere hoe je met een eenvoudige homepage make-over 835% meer clicks naar productpagina’s kunt realiseren.

    Genoeg gepraat, dit zijn de direct toepasbare conversie tips.

    Conversie tip 1. Stop met grote header-foto’s

    Visuele content op een website is belangrijk, maar kijk uit met te grote header-foto’s. Ze drukken je belangrijke informatie uit beeld en motiveren zelden tot scrollen.

    Gebruik je grote header-afbeeldingen uitsluitend om jezelf in het zonnetje te zetten? Stop daar dan direct mee, want het interesseert bezoekers niet. Hun enige zorg is: wat schiet ik ermee op en waarom zou ik mijn kostbare tijd in deze site steken? Maak dat zo duidelijk mogelijk.

    Grote header foto's nadelig voor conversie

    Grote header-foto’s duwen belangrijke tekst uit beeld en stimuleren niet tot scrollen.

    Conversie tip 2. Maak interactie zo makkelijk mogelijk

    Op een website wil je dat bezoekers iets doen. Dat kan zijn

    • Aanmelden voor een nieuwsbrief
    • Offerte aanvragen
    • Dichtstbijzijnde winkel vinden
    • Gebruik maken van een aanbieding
    • Prijs berekenen etc

    Lok direct een reactie uit en activeer bezoeker
    Optimaliseer de gewenste actie en zorg dat bezoekers er niet omheen kunnen. Dat kan met een opvallende knop of link, maar Karl Gillis liet tijdens zijn presentatie zien dat het beter is om direct actie uit te lokken.

    Dat kan bijvoorbeeld door de eerste stap van een proces op de pagina te integreren. Waarom werkt dit?

    • Een invulveld met knop trek de aandacht
    • Mensen willen actie ondernemen
    • Het is het begin van een ‘dialoog’
    Verbeter de conversie door meteen een gewenste actie uit te lokken.

    Stimuleer bezoekers meteen een gewenste actie uit te voeren

    Tip 3. Waarom geen conversie? Stop met sliders en carrousels!

    Je ziet ze nog steeds regelmatig op website: carroussels met wisselende foto’s. Hoewel het er misschien aardig uit ziet, zijn ze contraproductief. Daar zijn verschillende redenen voor:

    • Internetters hebben geen geduld en willen niet op de volgende foto wachten
    • De eerste foto krijgt gemiddeld 80% van de clicks, de volgenden bijna geen
    • Hoe meer keuzes je online biedt, hoe minder mensen klikken
    • Een slider slokt kostbare homepageruimte op

    Als sliders niet werken, wat kun je dan wel doen?
    Kies! Toon bijvoorbeeld een afbeelding van je belangrijkste product. Of meerdere statische afbeeldingen van je populairste producten of diensten, en daaronder een opvallende knop naar de rest van je aanbod. Wijs bezoekers zo direct de weg, en ze klikken eerder. 

    Sliders zijn slecht voor usability en conversie

    Nissan toont zijn nieuwe modellen in een carrousel, maar bezoekers willen helemaal niet wachten. Gebruik daarom geen sliders op je site, als je het rendement wilt verhogen.

    Tip 4. Wees zo duidelijk mogelijk op je website

    Als je lang hetzelfde werk doet, ligt bedrijfsblindheid op de loer. Online bestaat hetzelfde gevaar. Je benoemt dingen niet, omdat je ze vanzelfsprekend vindt. Maar voor bezoekers is dat vaak helemaal niet het geval. Wat kun je daaraan doen?

    • Zorg dat links overduidelijk herkenbaar zijn als link
    • Voeg duidelijk omschrijvende teksten toe, bijvoorbeeld: bekijk de details
    • Strooi lustig met links, bijvoorbeeld: Bekijk de X-versie

    Online geldt dat je bijna niet te duidelijk kunt zijn. Neem bezoekers daarom altijd bij de hand en voorkom elke vorm van twijfel. Want dan zijn ze weg.

    Tip 5. Conversie op je site verhogen met lijstjes en bullets

    Deze blogpost staat vol met bulletpoints en dat is geen toeval. Lijstjes werken namelijk uitstekend op internet. Waarom?

    • Lijstjes trekken de aandacht
    • Als je scannend leest, kijk je het eerste naar kopjes en bullets
    • Informatie in lijstjes neem je sneller ​op

    Maak daar gebruik van op je website en waak voor lange lappen tekst. Als je dezelfde informatie in een overzichtelijk lijstje stopt, is de kans een stuk groter dat bezoekers het lezen. 

    CoolBlue gebruikt volop lijstjes op zijn website.

    CoolBlue gebruikt volop lijstjes op zijn website.

    Tip 6. Vertel bij invoervelden waarom je de informatie nodig hebt

    Op een doelgerichte website wil je van bezoekers klanten maken. Dat doe je onder andere met prikkelende teksten, goede foto’s en opvallende knoppen. Ook wil je zoveel mogelijk weerstanden wegnemen.

    Als iemand geen redenen meer heeft om je product of dienst niét af te nemen, heb je hem of haar aan boord.

    Is je doel dat mensen een contactformulier invullen, dan roept dat vaak weerstand op. Want wat doen ze eigenlijk met je telefoonnummer, persoonsgegevens en e-mail adres? Deze weerstanden kun je wegnemen door het erbij te zetten. Bijvoorbeeld zo:

    • Vermeld bij het invoerveld van het e-mail adres: bevestigingsmail gaat naar dit adres.
    • Toon bij een adresregel: dit gebruiken we om jouw dichtstbijzijnde vestiging te zoeken.
    • Laat bij het invoerveld voor het telefoonnummer zien: we gebruiken dit als we vragen hebben over je offerte.

    Wat je precies vermeldt per invoerveld hangt af van je doel en bedrijfstak, maar probeer je zo goed mogelijk te verplaatsen in bezoekers en hun weerstanden. Neem ze weg en ze vullen het formulier veel sneller in.

    Conversie tip 7. Herhaal de call-to-action onderaan pagina

    Internetters zijn lui. Jij misschien niet, maar alle andere internetters wel 🙂

    Dit blijkt onder andere uit de hoeveelheid tekst die ze op een pagina lezen. Dat is hooguit 20%, bijna uitsluitend aan de linkerzijde van het scherm en ze willen vooral op linkjes klikken.

    Met visuele informatie kun je de aandacht sturen. Duidelijke actieknoppen zijn daar een voorbeeld van. Plaats je ze hoog op een pagina (bijvoorbeeld in de rechterkolom), herhaal ze dan ook onderaan.

    Mensen die meer dan de helft van een pagina lezen zijn geïnteresseerd in de informatie. De kans dat ze weer naar boven scrollen om een knop te klikken is echter klein. Toon daarom nogmaals de actieknoppen en call-to-actions onderaan de pagina, op een logische plek. Dit zorgt bijna altijd voor extra clicks en conversie.

    Herhaal belangrijke informatie en call to actions onderaan de pagina.

    Wil je meer conversie op je website? Herhaal de belangrijkste informatie en call-to-actions dan ook onderaan de pagina. 

    Deze conversie tips werken op elke website

    Bezoekers op je website is een ding. Wil je er ook echt klanten maken, kijk dan kritisch naar bovengenoemde punten.

    Internetters houden van eenvoud en hoe makkelijker ze een gewenste actie kunnen uitvoeren, hoe sneller ze het doen. Pas de conversie tips uit dit artikel daarom bewust toe en maak je website direct doeltreffender.

    Wil je meer tips en praktijkvoorbeelden? 

    Lees ook deze artikelen over conversie optimalisatie

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.