Checklist SEO tekst schrijven

SEO tekst schrijven: de ultieme checklist!

Tekst is een van de belangrijkste onderdelen van SEO. Een goede SEO tekst schrijven valt echter niet mee. Met deze ultieme checklist lukt het wel.

Tip. SEO zelf doen is niet moeilijk. Kom naar mijn SEO-cursus in Zwolle en ik leer je al mijn trucs.

En daar zit je dan….

Heb je enorm je best gedaan op een goede tekst voor je website, leest niemand hem. Nou, vooruit, hij kreeg nog wel een paar Likes op Facebook en een retweet van een goede vriend, maar daar bleef het bij.

Zonde, zonde, zonde! Van je tijd, je inspanningen en je waardevolle tekst, want daar ligt het echt niet aan. Kan dat niet anders? Gelukkig wel en het is makkelijker dan je denkt.

In deze blogpost laat ik je exact zien hoe je een tekst optimaliseert voor zoekmachines. Zo scoor je hoog bij de zoekresultaten en trek je gratis geïnteresseerden aan. Ben je er klaar voor? Daar gaan we!

SEO tekst schrijven: bepaal je doel en publiek

Goede SEO tekst schrijven: bepaal eerst je doel en doelgroep

Mag ik je een geheimpje verklappen? SEO is een middel en geen doel. Zelfverklaarde SEO-goeroes verzwijgen dit punt graag, maar het is echt waar.

Je verdient geen drol aan Google. Wel aan bezoekers, die iets bij je kopen of contact met je opnemen. Sta je hoog in Google op populaire zoektermen, dan krijg je steeds meer bezoekers. Vervolgens is het aan jou om er klanten van te maken. Dat doe je zo.

1. Bepaal eerst je doelgroep voor je een SEO-tekst gaat schrijven

Het schrijven van een goede SEO-tekst begint bij het bepalen van je doelgroep. Schrijf bij voorkeur voor 1 persoon en maak het zo persoonlijk mogelijk. Dan voelt de lezer zich echt aangesproken.

Een steengoede tip om persoonlijk te schrijven is deze:

Schrijf alsof je een mail stuurt naar een goede vriend.

Lees die zin nog eens en laat hem op je inwerken, hij is echt krachtig.

Gebruik hem de volgende keer dat je een webtekst schrijft en je zult zien dat het werkt. Bezoekers blijven langer op de pagina en je krijgt meer reacties.

2. Bepaal het doel van de pagina

Je schrijft je SEO-tekst voor een bepaalde pagina op je website. Wat wil je dat een bezoeker op die pagina doet? Moet hij:

  • Iets kopen?
  • Iets downloaden?
  • Zich aanmelden voor je nieuwsbrief?
  • Connecten via social media?
  • Het antwoord op zijn vraag vinden?

Wat je ook wilt dat hij of zij doet, maak dat zo makkelijk mogelijk! Hou daarom altijd deze stelregel in het achterhoofd voor je een tekst gaat schrijven:

Wat wil je bij wie bereiken, en hoe pak je dat aan?

Tip. Controleer na het schrijven je tekst op doelgerichtheid en hou jezelf niet voor de gek. Internetters zijn lui en ongeduldig. Het is jouw taak om hun aandacht te grijpen en die vast te houden.

seo tekst schrijven is niet moeilijk

3. Bepaal de juiste zoekwoorden voor je gaat SEO-schrijven

Internetters zoeken meestal met 2 a 3 woorden. Liefst 70% van hen kijkt vervolgens niet verder dan de eerste 4 zoekresultaten.

Wil je hoger scoren in Google, optimaliseer dan je tekst door er belangrijk zoekwoorden en -zinnen in te schrijven. Een zoekterm kan uit 1 woord (vakantie) of meerdere woorden (goedkope vakantie Ibiza) bestaan. Kies bij voorkeur:

  • 1 belangrijkste zoekterm, waar je echt op wilt scoren
  • 2 a 3 ondersteunende zoektermen, die in het verlengde liggen
  • Enkele synoniemen en gerelateerde voor extra context.

De volgende stap is het strategisch in de tekst verwerken van de zoekwoorden. Op die manier ziet Google dat jij biedt wat mensen zoeken. Het gevolg: je komt in aanmerking voor een plek hoog bij de zoekresultaten.

Zoekwoorden-vinden met Keywordtool.io

Zoekwoorden vind je onder andere met de gratis dienst Keywordtool.io

4. Schrijf je belangrijkste zoekterm in de SEO-titel

Bij veel CMS’en kun je tegenwoordig een aparte SEO-titel opgeven. Dit hoeft niet, maar mag wel en Google toont de titel bij de zoekresultaten.

Een goede SEO-titel begint met je belangrijkste zoekwoord en nodigt uit tot doorklikken. Als veel mensen op jouw zoekresultaat klikken beloont Google dit soms met een hogere positie. Je bent kennelijk waardevol.

Je SEO-titel mag 521 pixels lang zijn. Gebruik je WordPress dan kun je dat eenvoudig controleren met de Yoast SEO-plugin.

Yoast SEO, een onmisbare plugin voor WordPress

Pas je SEO-titel en meta-omschrijving met Yoast SEO voor WordPress.

Tip. Gebruik je een ander CMS, zoals Joomla, Drupal of Typo3? Dan is dit een handige online tool om de lengte van je titel te bepalen.
5. Bedenk een pakkende meta-omschrijving

Je SEO-titel en meta-omschrijving zijn net zo onafscheidelijk als Batman en Robin, las ik laatst ergens. En zo is het.

Bij de zoekresultaten in Google zie de titel, url en een korte omschrijving. Dit is de meta-omschrijving.

De meta-omschrijving is indirect belangrijk bij het schrijven van een SEO-tekst. Hij telt niet direct mee voor een betere vindbaarheid, maar het percentage mensen dat op jouw zoekresultaat klikt weer wel. Schrijf je meta-omschrijving daarom als een advertentie en verleid lezers.

Verwerk in je meta-omschrijving – als het lukt – je belangrijkste zoekterm. Zoekt iemand met deze woorden en staan ze in je omschrijving, dan laat Google ze dikgedrukt zien. Een bezoeker klikt dan eerder.

Snippet-optimizer-voor-seo

Test de lengte van je SEO-titel en meta-omschrijving met SEOMofo Snippet Optimizer.

6. Gebruik een zoekmachinevriendelijke url

Zoekmachines houden van eenvoud. Trouwens, jij waarschijnlijk ook.

Als een zoekmachine deze link ziet snapt hij er weinig van:

http://www.website.nl/categorie-4/node-1532/123566_4721.asp

Dit daarentegen is glashelder:

http://www.natuur.nl/dieren/vogels/merels.html

Hoe simpeler en logischer je website is ingedeeld, hoe fijner zoekmachines het vinden. Maak daarom altijd een zoekmachinevriendelijke url en plaats na de laatste / maximaal 3 woorden. Uit onderzoek blijkt dat dit het beste werkt.

Sef-urls-seo

Dit soort url’s zijn slecht voor de vindbaarheid.

7. Breid je titel ietsje uit

Veel mensen zoeken met de woorden ‘SEO Handleiding’. Op deze combinatie is het lastig om plek 1 in Google te bemachtigen. Er zoeken echter ook mensen op ‘Gratis SEO Handleiding’ en op die combinatie is de concurrentie een stuk kleiner (ik sta op plek 1). Bovendien staat het woord SEO Handleiding er nog steeds in (hier sta ik op plek 7).

Woorden die je toevoegt aan je voornaamste zoekterm heten modifiers. Bekende voorbeelden zijn:

  • Gratis
  • Info
  • Jaartallen
  • Tips
  • Ervaringen
  • Handleiding etc

Kun je dit soort woorden bedenken? Voeg ze dan zeker toe, want het levert extra bezoekers op.

Tip. Het Amerikaanse marketingbedrijf Hubspot onderzocht onlangs tienduizenden titels. Opvallend was dat brackets goed scoorden, zoals:

  • [Interview]
  • [Video]
  • [Case-study]
  • [Infographic]

Met deze toevoeging weten mensen wat ze kunnen verwachten, en kennelijk klikken ze dan eerder. Misschien kun je er wat mee.

Hubspot-blogtitel

Een typische Hubspot-titel.

8. Maak je titel op als H1

Zoekmachines houden van hiërarchie en eenvoud. Maak daarom je paginatitel op als kop 1, de eerste tussenkop als kop 2, de derde als kop 3 enz.

In HTML maak je koppen op als Headings. De paginatitel is in de meeste CMS’en al H1. Headings 2 t/m 6 kun je als het goed is zelf opmaken.

Opmerking. Zijn je headings veel te groot? Dan kun je de lettergrootte meestal in een CSS-bestand wijzigen. Doe het zelf, of vraag je webdesigner dit te doen.
9. Strooi lustig met multimedia op je pagina

De tijd die iemand op een pagina doorbrengt zegt iets over de kwaliteit. Google houdt hier rekening mee bij het rangschikken van pagina’s.

Je kunt bezoekers langer vast houden door aandacht te besteden aan je opmaak. Maak lezen bijvoorbeeld prettiger met grote letters, veel witruimtes en prikkelende citaten.

Multimedia werkt ook goed om bezoekers vast te houden. Plaats een YouTube-video (hoeft niet van jezelf te zijn), een Slideshare-presentatie of misschien een infographic. Gebruik sowieso altijd afbeeldingen, ter afwisseling van je tekst.

Multimedia-houdt-bezoekers-

Houd je bezoekers langer vast met mooie graphics.

10. Benoem je belangrijkste keyword snel in je SEO-tekst

Een zoekmachine leest van boven naar beneden. De woorden die hij snel tegenkomt pikt hij daardoor sneller op en kent hij meer waarde toe.

Maak daar slim gebruik van en noem je belangrijkste zoekterm binnen de eerste 25 woorden. Dan snappen lezers en zoekmachines precies waar de pagina over gaat.

Verwerk je primaire keyword ook in de laatste zin van de pagina. De kans is groot dat een scannende zoekmachine hem oppikt.

11. Maak slim gebruik van interne links

Google ziet links als stemmen en van Google mag je op jezelf stemmen. Doe dat en maak zo bepaalde pagina’s op je website belangrijker.

Het liefste gebruik je in een link de belangrijkste zoekterm van de ontvangende pagina.

Een voorbeeld: verwijs je naar een pagina over succesvol bloggen, plaats de link dan onder de woorden succesvol bloggen.

Tip. De mooiste interne links zijn links in een lopende zin. Deze zijn veel meer waard dan links in een linker- of rechterkolom of in de footer, onderaan elke pagina. Houd dit in je achterhoofd als je een link plaatst en verwijs bewust naar je ‘money-pages’.
12. Plaats externe links naar waardevolle sites

Internet bestaat bij de gratie van hyperlinks. Wees daarom niet bang om naar waardevolle bronnen op internet te verwijzen. Bij elke link geef je weliswaar iets van de waarde van je pagina weg (Pagerank), maar je wint het terug aan autoriteit en geloofwaardigheid.

Verwijs idealiter naar grote sites en autoriteiten in jouw branche. Op die manier ontdekt Google patronen en kan de zoekmachine jouw beter plaatsen. Linken naar Wikipedia, YouTube en Overheidssites werkt ook altijd. Het maakt je betrouwbaar en dat is weer goed voor je ‘trustfactor’.

Link-naar-youtube

Linken naar Google-producten, zoals Youtube, werkt altijd.

13. Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden in je SEO-tekst

Vroeger kon je zoekmachines voor de gek houden, door een zoekterm steeds te herhalen. Keyword stuffing heet dat, en tegenwoordig kom je er niet meer mee weg.

Door Semantic Search is Google steeds meer op zoek naar context. De zoekmachine leest niet alleen de woorden op een pagina, maar snapt echt waar een tekst over gaat. Daardoor word valsspelen steeds lastiger.

Bij het SEO-optimaliseren van een webtekst voeg je context toe met synoniemen en gerelateerde woorden. Synoniemen vind je onder andere via synoniemen.net.

Een goede bron voor gerelateerde woorden is Google zelf. Zoek op je voornaamste zoekterm en kijk onderaan de zoekresultatenpagina naar gerelateerde termen. Kies de beste uit en verwerk ze in de tekst. Schrijf je ze in tussenkoppen, dan krijgen ze wat extra waarde.

Synoniemen-lsi-seo-schrijve

Synoniemen.net geeft synoniemen grafisch weer.

14. Help je fans en maak delen makkelijk

He, jij! Hoe populair ben je eigenlijk?

Google bepaalde de populariteit van pagina’s jarenlang aan de hand van links naar deze pagina’s. Door de opkomst van social media telt dit tegenwoordig ook mee. Weliswaar niet enorm, maar alle beetjes helpen.

Wil je de autoriteit van je website vergroten via social media? Maak delen dan makkelijk via duidelijke Share-knoppen.

Tip. Bij citaten kun je eventueel gebruik maken van een Click-to-tweet-knop. Op internet vind je gratis diensten die dit mogelijk maken.

Click-to-tweet

15. SEO tekst schrijven? Langer is vaak beter

Hoe lang moet een webtekst zijn? Deze vraag is lastig te beantwoorden. Bezoekers houden van kort en krachtig, terwijl zoekmachines juist dol zijn op laaaaaaaaaang. Google en consorten houden namelijk van context en die vinden ze eerder in een lange tekst.

Wil je per se scoren op een bepaalde zoekterm scoren? Dan is het verstandig om hier veel tekst te gebruiken. Dat mogen best 1000 woorden zijn, of zelfs het dubbele. Zolang je lezer het maar interessant vindt.

Opmerking. Schrijf geen lange teksten omdat dit moet. Op service-, diensten- en productenpagina’s doe ik het nooit. Bij blogberichten kun je veel natuurlijker de diepte in gaan. Zo is deze blogpost ruim 2000 woorden lang. Verveel ik je al? 🙂
16. Optimaliseer de afbeeldingen in je SEO-tekst

Zoekmachines kunnen plaatjes niet bekijken. Toch kun je ze vertellen wat erop staat, door hun bestandsnaam en alt-tekst.

Als een afbeelding ‘plaatje123.jpg’ heet snapt een zoekmachine daar niets van.

Noem je hetzelfde plaatje ‘vogelhuisje-eikenhout.jpg’ dan is het een stuk duidelijker. Helemaal als de omringende tekst op de pagina over vogelhuisjes gaat.

De Alternatieve tekst (alt-tekst) is de omschrijving van een plaatje. Google toont deze als de afbeelding niet geladen wordt. Omschrijf in de alt-tekst wat er op het plaatje staat. Eventueel kun je ook een onderschrift toevoegen, voor nog meer context.

Alt-tags-voor-afbeeldingen

17. Optimaliseer video’s met structured data

Voor video geldt hetzelfde als voor plaatjes: Google weet niet wat er in een video gebeurt. Met Structured Data kun je wel veel informatie en context over de video toevoegen. Deze informatie verschijnt alleen in de broncode en bezoekers zien het niet.

Met Structured Data is het mogelijk dat je video als thumbnail getoond wordt bij de zoekresultaten.

Strructured-data-video

18. Maak de pagina´s op je website responsive

Is je website niet mobielvriendelijk? Dan is het de hoogste tijd om daar NU verandering in te brengen. Zoekt iemand namelijk met een draagbaar apparaat, dan word je site niet getoond bij de zoekresultaten. Met andere woorden: je loopt  keihard bezoekers mis. Doe er wat aan!

Tip. Met deze handige gratis tool van Google test je of je website responsive is.
19. Verbeter de laadsnelheid van je site

Mobielvriendelijkheid van een site is een must. Dit geldt ook voor de laadsnelheid. Steeds meer mensen internetten mobiel en dan heb je als snelle site een voordeel. Voor Google is dit dan ook een criterium voor het rangschikken van websites.

Tip. Test met Google Pagespeed Insights hoe snel je website is. Zelf verbeteren hoeft niet, maar schiet zeker je webdesigner aan als de resultaten teleurstellen.
20. Sluit elke webpagina af met minimaal 2 opties

De kans dat je lezers het einde van je bericht halen is niet zo groot. Veel meer dan 20% van een tekst lezen ze namelijk niet. Scannen doen ze daarentegen des te meer, en daarbij kijken ze vooral naar de titel, tussenkopjes en links. Ze willen klikken, klikken, klikken.

Sluit je SEO-tekst af met minstens 2 gerichte interne links. Daarmee kunnen lezers hun weg vervolgen en houd je bezoekers vast op je site. Voor Google is dat een signaal dat je kwaliteit biedt.

Seo-tips

Spoor bezoekers aan om verder te lezen.

Bonus-tip: vergeet leadgeneratie niet

Stokpaardjes zijn er om bereden te worden, toch? Hier komt de mijne: begin vanaf dag 1 met het verzamelen van e-mail adressen. Op deze manier kun je lezers met een nieuwsbrief op de hoogte houden van je doen en laten. Het is ook een ontzettend krachtige manier om abonnees te attenderen op nieuwe blogberichten, of om ze iets te verkopen. Ze zeggen niet voor niets in Amerika: “The money is in the list.”

Mailchimp-email-marketing

Dit was hem dan, mijn checklist voor het schrijven van de ultieme SEO-tekst

Ik heb al mijn kennis over het schrijven van SEO-teksten met je gedeeld. Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen? Aarzel niet en laat een reactie achter.

Wil je me tot slot een plezier doen? Deel dit bericht via Facebook, Twitter of LinkedIn. Het kost je niets en ik ben je eeuwig dankbaar 🙂

Lees ook deze waardevolle artikelen over SEO-schrijven
Tip. SEO zelf doen is niet moeilijk. Kom op ma. 11 juli naar mijn SEO-cursus in Zwolle en ik leer je al mijn trucs.

Over de auteur Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Rutger Steenbergen bezorgt ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

Reageer op dit artikel:

1 comment
Add Your Reply