Ga naar de inhoud

SEO-teksten schrijven: in 10 stappen naar de perfecte SEO-tekst

    Vind je overtuigende SEO-teksten schrijven moeilijk? Dan pikken concurrenten op dit moment misschien wel jouw klanten in! Gelukkig kun je er wat aan doen, met deze Ultieme Checklist.

    Laatste update: 25-11-2024.

    En daar zit je dan….

    Je hebt enorm je best gedaan op een goede SEO-tekst voor je website. Maar niemand die hem leest …

    Nou, vooruit, hij kreeg nog wel een paar duimpjes op Insta en een retweet van een vage bekende, maar daar bleef het bij.

    Zonde, zonde, zonde! Van je tijd, je inspanningen en je inhoudelijk waardevolle tekst, want daar ligt het niet aan.

    Wat gaat er mis?

    Voor de meeste sites is Google Search cruciaal voor bezoekers.

    Sta je bij waardevolle zoektermen niet in de top 10? Dan mis je heel veel bezoekers, klanten en omzet.

    In dit artikel ontdek je de exacte stappen voor het optimaliseren van teksten voor Google. Zo scoor je hoger bij de zoekresultaten en trek je gratis potentiële klanten aan. Ben je er klaar voor? Daar gaan we!

    Inhoud:

    Overtuigend SEO schrijven? Let dan hierop

    Google is dom, was jarenlang een gevleugelde uitdrukking. Tegenwoordig geldt dat al lang niet meer.

    Zoekmachines als Google worden steeds slimmer, onder andere door Artificial Intelligence (AI). Daardoor snappen ze steeds beter wat gebruikers willen, en kun je ze niet meer voor de gek houden met ‘trucjes’.

    💡 Uitleg. Wat is SEO-schrijven?

    SEO-schrijven is het optimaliseren van teksten zodat ze hoger scoren bij de zoekresultaten van o.a. Google. Dit doe je door belangrijke woorden (zoektermen) strategisch in de tekst te verwerken.

    Met de juiste zoektermen snapt Google beter waar de tekst over gaat, en toont hij hem aan de juiste mensen. Zo vinden mensen sneller jouw site en werf je meer bezoekers.

    Intentie zoekwoorden cruciaal voor schrijven van SEO teksten

    Google wordt steeds slimmer. Vroeger kon je hem voor de gek houden, door steeds dezelfde zoekterm in de tekst te schrijven. Daar trapt de software niet meer in. Tegenwoordig draait het om zoekintentie.

    • Wat zoekt een gebruiker?
    • In welke vorm?
    • En wat wil hij of zij op een pagina doen?

    Dit zijn essentiële vragen voor Google-proof teksten in 2024. Google wil namelijk de best mogelijke pagina’s laten zien in de top 10. Denk daarom vooraf goed na over het soort pagina dat je wilt maken bij de zoekterm. Maar daarover straks meer.

    Wat je nu mag onthouden is dit:

    Wat verwacht een bezoeker op een pagina te zien bij een bepaalde zoekterm? Sluit daar zo goed mogelijk bij aan, en de kans dat je scoort is een stuk groter.

    🖐 Googel altijd met de beoogde zoekterm voor je content maakt. Google laat zien wat de meeste mensen fijn vinden bij deze term. Doe daar je voordeel mee.

    Voorbeelden van succesvolle SEO-pagina’s en intentie:

    👉 Je zoekt online schoenen. Wat verwacht je op de pagina te zien? Ongetwijfeld zoveel mogelijk plaatjes van mooie schoenen.

    👉 Je wilt weten hoe een nieuwe app werkt. Wat verwacht je op de pagina te zien? Waarschijnlijk een video of tutorial.

    👉 Je wilt weten hoe je SEO-teksten schrijft. Wat verwacht je op de pagina te zien? Ik gok een checklist, of praktische tips en voorbeelden.

    Googel maar eens met dit soort termen, en kijk wat scoort. Google wordt steeds slimmer!

    Schrijf daarom geen lappen tekst, omdat dit ‘moet’ van Google. Maar bedenk eerst wat een logische pagina is bij de zoekterm waarop je wilt scoren.

    Stappenplan SEO-proof content schrijven

    Oké, intentie is dus steeds belangrijker voor SEO. Maar hoe houd je daar rekening mee bij het verbeteren van je teksten? Dit zijn de stappen.

    Stap 1. Bepaal ideale lezer en doel van je tekst

    Het maken van sterke content begint bij het bepalen van je lezer.

    • Voor wie schrijf je de tekst?
    • Waarom zoekt hij of zij met de zoekterm waarop je wilt scoren?
    • Wat vindt de bezoeker prettige content bij de zoekterm?

    Als je dit weet, kun je perfecte pagina’s maken en verleid je bezoekers sneller. Begin daarom bij de basis en leer je lezer zo goed mogelijk kennen.

    Googel ook altijd met de zoekterm waarop je wilt scoren, en bestudeer de top 10. Wat willen zoekers bij deze combinatie weten of doen? En welk type content vinden ze waardevol? Laat je inspireren.

    💡 Tip. Je overtuigt lezers sneller, als ze een goed gevoel bij je hebben. Maak het daarom persoonlijk en spreek je lezer direct aan. Een goede tip daarvoor is deze:

    Schrijf alsof je een mail stuurt naar een goede vriend of vriendin.

    Gebruik dus regelmatig je en jij. En laat minstens 3/4 van de tekst over de ander gaan. Er zijn al genoeg mensen die het alleen over zichzelf hebben 😉

    Bepaal het doel van je SEO-tekst

    Voor je begint met schrijven is het ook goed om stil te staan bij het doel van de tekst. Wat wil je dat een bezoeker op de pagina doet? Moet hij of zij:

    • Iets kopen?
    • Iets downloaden?
    • Zich aanmelden voor je nieuwsbrief?
    • Connecten via social media?
    • Het antwoord vinden op zijn of haar vraag?

    Wat je ook wilt dat de bezoeker doet, maak het zo makkelijk mogelijk! Hou daarom altijd deze stelregel in het achterhoofd voor je je tekst schrijft:

    Wat wil je dat de lezer DOET? Maak dat zo makkelijk mogelijk.

    Bied daarnaast een alternatief, voor bezoekers die nog niet aan ‘kopen’ toe zijn.

    💡 Tip. Controleer na het schrijven je tekst op doelgerichtheid en hou jezelf niet voor de gek. Internetters zijn lui en ongeduldig. Het is jouw taak om hun aandacht te grijpen en die vast te houden.

    Stap 2. Bepaal de juiste zoekwoorden voor de pagina

    Internetters zoeken meestal met 2 a 3 woorden. Liefst 70% van hen kijkt vervolgens nauwelijks verder dan de eerste 3 a 4 zoekresultaten.

    Wil je hoger scoren in Google, dan wil je zo duidelijk mogelijk maken waar je tekst over gaat. Dit doe je door er gericht zoekwoorden in te schrijven.

    Een zoekterm kan bestaan uit 1 woord (vakantie) of meerdere woorden (goedkope vakantie Ibiza) . Kies bij voorkeur voor elke belangrijke pagina:

    • 1 primaire zoekterm, waar je echt op wilt scoren
    • 2 a 3 ondersteunende zoektermen, die in het verlengde liggen
    • Enkele synoniemen en gerelateerde voor extra context.

    Het kiezen van de juiste termen heet zoekwoordenonderzoek. Wil je dit goed aanpakken? Dan houd je ook rekening met de concurrentie en het zoekvolume (aantal searches per maand) van een zoekopdracht.  

    De volgende stap is het strategisch in de tekst verwerken van de keywords. Op die manier ziet Google dat jij biedt wat mensen zoeken. Het gevolg: je komt in aanmerking voor een mooie plek bij de zoekresultaten.

    💡 Lees voor een uitgebreide uitleg: Zoekwoorden bepalen in 2024? Maak niet deze fouten

    Stap 3. Bestudeer zoekresultaten en maak opzet voor pagina

    Als het goed is heb je nu:

    • Een beeld van je ideale lezer.
    • Een hoofdzoekterm en enkele ondersteunende zoektermen voor de pagina.
    • Een globaal idee van de te maken content.

    Dit is een goed moment om een opzet te maken voor de pagina. Welke content wil je maken? En wat wil je vertellen, laten zien en de bezoeker laten doen?

    Bij SEO-proof schrijven denk je uiteraard als eerste aan tekst. Maar internetters lezen slecht en je kunt ook spelen met video, audio en podcasts, plaatjes en combinaties.

    💡 Doen. Wil je scoren op een specifieke zoekterm? Bestudeer dan altijd de pagina’s in de top 3. Google weet wat gebruikers prettige content bij zoektermen vinden. Doe er je voordeel mee, en bestudeer wat je kunt ‘lenen’. 👍

    Stap 4. Vergeet alle regels voor SEO (en schrijf gewoon)

    Genoeg gepland. Laten we nu SEO teksten schrijven. Vergeet daarbij de regels voor SEO, en concentreer je volledig op de lezer. Je doet het tenslotte voor hem of haar.

    Schrijf een ijzersterke, overtuigende tekst. Gebruik daarbij zoveel woorden als je nodig hebt. Het belangrijkste is dat je aan de intentie van de zoeker voldoet. Dat kan dus ook betekenen dat je nauwelijks schrijft, en vooral afbeeldingen laat zien.

    💡 Uit de praktijk. Voor ik ga schrijven, bedenk ik vaak globaal tussenkopjes. Dan weet ik wat ik waar ongeveer wil zeggen. Vervolgens schrijf ik de punten aan elkaar.

    Voor het maken van een opzet is mindmappen ideaal. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Xmind gebruiken. De oude (prima) versie van deze tool download je gratis.

    Schrijf eerst, optimaliseer later

    Is de eerste versie van je tekst klaar, dan kun je hem gaan finetunen voor een betere ranking. Dat doe je zo.

    Stap 5. Schrijf belangrijkste zoekterm in SEO-titel, meta-beschrijving en URL

    SEO draait om duidelijk zijn. Dit begint bij de titel. Zoekt iemand met de combinatie ‘vakantie Ibiza’? Dan is het wel zo logisch als die woorden in de titel staan. Dat vindt Google ook.

    Bij de zoekresultaten zie je meestal 3 dingen:

    • URL
    • Titel (SEO-titel)
    • Korte beschrijving (meta-description)

    Google laat meestal minstens de paginatitel, meta-beschrijving en URL zien bij de zoekresultaten. Bij veel CMS’en kun je tegenwoordig ook een aparte ‘SEO-titel’ opgeven. Die kun je dan een beetje laten afwijken van de paginatitel. Dit hoeft niet, maar helpt soms een beetje.

    Een goede SEO-titel bevat je belangrijkste zoekterm en nodigt uit tot doorklikken. Als veel mensen op jouw zoekresultaat klikken beloont Google dit soms met een hogere positie. Je bent kennelijk waardevol.

    Je SEO-titel mag 521 pixels lang zijn. Gebruik je WordPress dan kun je dat eenvoudig controleren met de Yoast SEO-plugin.

    Pas je SEO-titel en meta-omschrijving met Yoast SEO voor WordPress.

    💡 Tip. Gebruik je een ander CMS, zoals Joomla, Drupal of Typo3? Dan is dit een handige online tool om de lengte van je SEO-titels en meta-descriptions te bepalen.

    Bedenk een pakkende meta-omschrijving

    Bij de zoekresultaten in Google zie je vaak naast de URL en titel een korte omschrijving. Dit is de meta-omschrijving.

    De meta-omschrijving is indirect belangrijk bij het verbeteren van je teksten. Hij telt niet direct mee voor een betere vindbaarheid. Maar het percentage mensen dat op jouw zoekresultaat klikt wél. Schrijf je meta-omschrijving daarom als een advertentie en verleid lezers.

    Verwerk in je meta-omschrijving – als het lukt – je belangrijkste zoekterm. Zoekt iemand met deze woorden en staan ze in je omschrijving, dan laat Google ze dikgedrukt zien. Een bezoeker klikt dan eerder.

    Test de lengte van je SEO-titel en meta-omschrijving met de gratis Google Serp Simulator van Mangools.

    Lees ookZo optimaliseer je de meta-description voor SEO (met voorbeelden!)

    💡 Tip. Google laat soms emoji’s in meta-omschrijvingen zien. Hiermee val je extra op en klikken mensen misschien sneller op je zoekresultaat. Bijvoorbeeld als pizza-restaurant 🍕

    Gebruik je Windows 10? Met de sneltoets Windows + . krijg je een menu te zien met emoji’s. Deze kun je direct invoegen.

    Gebruik een zoekmachinevriendelijke URL

    Google houdt van eenvoud. Trouwens, jij waarschijnlijk ook.

    Ziet een crawler deze link, dan snapt hij er weinig van:

    https://www.website.nl/categorie-4/node-1532/123566_4721.asp

    Dit daarentegen is glashelder:

    http://www.natuur.nl/dieren/vogels/merels.html

    Hoe simpeler en logischer je website is ingedeeld, hoe fijner Google het vindt. Maak daarom altijd een zoekmachinevriendelijke url en plaats na de laatste / maximaal 3 woorden. Uit onderzoek blijkt dat dit het beste werkt.

    Slijter Gall & Gall is op deze pagina super duidelijk.

    ✅ Extra tip. Breid je titel ietsje uit

    Veel mensen zoeken met de woorden ‘SEO Handleiding’. Op deze combinatie is het lastig om plek 1 in Google te bemachtigen. Er zoeken echter ook mensen op ‘Gratis SEO Handleiding‘ en op die combinatie is de concurrentie een stuk kleiner (ik sta op plek 1). Bovendien staat het woord SEO Handleiding er nog steeds in (hier sta ik op plek 7).

    Woorden die je toevoegt aan je voornaamste zoekterm heten modifiers. Bekende voorbeelden zijn:

    • Gratis
    • Info
    • Jaartallen
    • Tips
    • Ervaringen
    • Handleiding etc

    Kun je dit soort woorden bedenken? Voeg ze dan zeker toe, want het levert extra bezoekers op.

    💡 Tip. Het Amerikaanse marketingbedrijf Hubspot onderzocht onlangs tienduizenden titels. Opvallend was dat brackets goed scoorden, zoals:

    • [Interview]
    • [Video]
    • [Case-study]
    • [Infographic]

    Met deze toevoeging weten mensen wat ze kunnen verwachten, en kennelijk klikken ze dan eerder. Misschien kun je er wat mee.

    Een typische Hubspot-titel.

    Stap 6. Maak titel en tussenkoppen op als Headings

    Google houdt van hiërarchie en eenvoud. Maak daarom de paginatitel en tussenkoppen op als Headings. Net als in bijvoorbeeld Microsoft Word.

    In HTML maak je koppen op als Headings. De paginatitel is in de meeste CMS’en al H1. Headings 2 t/m 6 kun je als het goed is zelf opmaken.

    In 2024 is het ook niet erg als je één Heading 1, en meerdere Headings 2 gebruikt. Zolang er maar een duidelijke structuur in de pagina zit.

    👉 Opmerking. Zijn je headings veel te groot? Dan kun je de lettergrootte meestal in een CSS-bestand wijzigen. Doe het zelf, of vraag je webdesigner dit te doen.

    👉 Tip. Ga niet krampachtig om met Headings. Google leest namelijk alle tekst op de pagina. Voor bezoekers zijn tussenkoppen wel belangrijk, want zij scannen vaak. Zoektermen in tussenkoppen maken scannen wel makkelijker.

    Stap 7. Optimaliseer rest van de tekst voor bezoekers en zoekmachines

    De tijd die iemand op een pagina doorbrengt zegt iets over de kwaliteit. Google houdt hier indirect rekening mee bij het rangschikken van pagina’s.

    Je kunt bezoekers langer vast houden door aandacht te besteden aan de opmaak. Maak lezen bijvoorbeeld prettiger met grote letters, veel witruimtes en prikkelende citaten.

    Multimedia werkt ook goed om bezoekers vast te houden. Voeg een YouTube-video (hoeft niet van jezelf te zijn), een Slideshare-presentatie of misschien een infographic. Gebruik sowieso afbeeldingen en grafische elementen, ter afwisseling van je tekst.

    👉 SEO zelf doen of uitbesteden?

    Twijfel je over SEO teksten laten schrijven of het toch maar zelf doen? Bedenk dan dat schrijven voor Google niet heel anders is dan schrijven voor bezoekers.

    Een goede SEO-copywriter schrijft op de eerste plaats overtuigende teksten die aansporen tot actie. Deze kun je vervolgens toegankelijjker maken voor zoekmachines. Door de juiste zoektermen er op de juiste plaats in te verwerken en rekening te houden met techniek.

    Kun je zelf goed schrijven, heb je geduld en ben je handig met de computer? Dan kom je met deze checklist en een gratis online SEO-checker – zoals deze van Yoast of deze van SEO Review Tools – al een heel eind.

    Uiteraard kun je de krachten ook bundelen. Je schrijft de basistekst zelf en laat hem vervolgens aanpassen door een expert. Op deze manier krijg je de perfecte SEO-tekst. Ik houd me van harte aanbevolen 🙂

    👉 Benoem belangrijkste zoekterm snel in de SEO-tekst

    Crawlers lezen van boven naar beneden. De woorden die de software snel tegenkomt, pikt hij daardoor sneller op en kent hij meer waarde toe.

    Maak daar slim gebruik van en noem je belangrijkste zoekterm binnen de eerste 50 woorden. Dan snappen lezers en computers precies waar de pagina over gaat. En hebben bezoekers direct het gevoel dat ze op de juiste plek zijn.

    Verwerk je primaire keyword – als het kan – ook in de laatste zin van de pagina. De kans bestaat dat een scrollende lezer hem oppikt. En voor Google is het nog even een bevestiging.

    Google ziet links als stemmen en van Google mag je op jezelf stemmen. Doe dat en maak zo bepaalde pagina’s op je website belangrijker.

    Het liefste gebruik je in een link de belangrijkste zoekterm van de ontvangende pagina.

    Een voorbeeld: verwijs je naar een pagina over succesvol bloggen, plaats de link dan onder de woorden succesvol bloggen.

    💡 Tip. De mooiste interne links zijn links in een lopende zin. Deze zijn veel meer waard dan links in een linker- of rechterkolom of in de footer, onderaan elke pagina. Houd dit in je achterhoofd als je een link plaatst en verwijs bewust naar je ‘money-pages’.

    Internet bestaat bij de gratie van hyperlinks. Wees daarom niet bang om naar waardevolle bronnen op internet te verwijzen. Bij elke link geef je weliswaar iets van de waarde van je pagina weg (Pagerank), maar je wint het terug aan autoriteit en geloofwaardigheid.

    Verwijs idealiter naar grote sites en autoriteiten in jouw branche. Op die manier ontdekt Google patronen en kan hij je pagina en site beter plaatsen. Linken naar Wikipedia, YouTube en Overheidssites werkt ook altijd. Het maakt je betrouwbaar en dat is weer goed voor je ‘trustfactor’.

    👉 Gebruik synoniemen en gerelateerde woorden in je SEO teksten

    Vroeger kon je Google voor de gek houden, door een zoekterm steeds te herhalen. Keyword stuffing heet dat, en tegenwoordig kom je er niet meer mee weg.

    Door Semantic Search is Google steeds meer op zoek naar context. Hij leest niet alleen de woorden in je content, maar snapt echt waar een tekst over gaat. Daardoor word valsspelen steeds lastiger.

    Bij het aanpassen van een webtekst voeg je context toe met synoniemen en gerelateerde woorden. Synoniemen vind je onder andere via synoniemen.net.

    Een goede bron voor gerelateerde woorden is Google zelf. Zoek op je voornaamste zoekterm en kijk onderaan de zoekresultatenpagina naar relevante termen. Kies de beste uit en verwerk ze in SEO-teksten. Schrijf je ze in tussenkoppen, dan krijgen ze wat extra waarde.

    Vind supersnel gerelateerde zoektermen via Google Search.

    Stap 8. Help bezoekers oprecht en maak delen makkelijk

    Google bepaalde de populariteit van pagina’s jarenlang aan de hand van links naar deze pagina’s. Door de opkomst van social media telt dit tegenwoordig ook mee. Weliswaar niet enorm, maar alle beetjes helpen.

    Wil je de autoriteit van je website vergroten via social media? Maak delen dan makkelijk via duidelijke Share-knoppen. En probeer altijd links te krijgen naar je site. Een weblog is hiervoor ideaal.

    💡 Tip. Bij citaten kun je eventueel gebruik maken van een Click-to-tweet-knop. Op internet vind je gratis diensten die dit mogelijk maken.

    Goede SEO-teksten hoeven niet lang te zijn

    Hoe lang moet een webtekst zijn? Deze vraag is lastig te beantwoorden. Bezoekers houden van kort en krachtig, terwijl computers juist dol zijn op laaaaaaaaaang. Google en consorten houden namelijk van context en die vinden ze eerder in een lange tekst.

    Althans… zo was het altijd.

    Anno 2024 snapt Google steeds beter wat iemand wil bereiken met het intikken van een zoekterm. Wil iemand doen in plaats van lezen? Dan heb je soms aan een invoerveld en actieknop op de pagina al genoeg om te scoren.

    Maak je niet te druk over de lengte van de tekst, en gebruik zoveel woorden als je nodig hebt. Bij een informatief artikel zijn dat er waarschijnlijk veel. Maar over een waterkoker ben je zo uitgeschreven, en kun je beter plaatjes en een productvideo laten zien.

    👉 Opmerking. Schrijf geen lappen tekst omdat dit ‘moet’ van Google. Op service-, diensten- en productenpagina’s doe ik het nooit. Bij blogberichten kun je veel natuurlijker de diepte in gaan. Zo is deze blogpost ruim 2000 woorden lang. Verveel ik je al? 🙂

    Stap 9. Verbeter technische elementen op je SEO-pagina

    Google kijkt naar de broncode. Op basis van deze code bepaalt software waar de pagina over gaat.

    Bij afbeeldingen kijkt Google vooral naar de bestandsnaam en alt-tekst van de afbeelding, in de broncode.

    Als een afbeelding ‘plaatje123.jpg’ heet snapt Google daar niets van.

    Noem je hetzelfde plaatje:

    ‘vogelhuisje-eikenhout.jpg’

    dan is het een stuk duidelijker. Helemaal als de omringende tekst op de pagina over vogelhuisjes gaat.

    De Alternatieve tekst (alt-tekst) is de omschrijving van een plaatje. Google toont deze als de afbeelding niet geladen wordt. Omschrijf in de alt-tekst wat er op het plaatje staat. Eventueel kun je ook een onderschrift toevoegen, voor nog meer context.

    💡 Tip. Mensen met een visuele beperking gebruiken vaak voorleessoftware. Deze software leest bij een plaatje de alt-tekst voor. Dit is een extra reden om ze wel consequent in te vullen. Sluit altijd af met een punt. Dan laat de spraaksoftware een pauze vallen.

    Verrijk de pagina met Structured Data

    Voor veel elementen op een pagina geldt hetzelfde als voor plaatjes: Google weet niet precies wat het zijn. Met Structured Data kun je informatie en context aan objecten toevoegen. Deze informatie verschijnt alleen in de broncode en bezoekers zien het niet.

    Met Structured Data is het bijvoorbeeld mogelijk dat je video als thumbnail getoond wordt bij de zoekresultaten. Of dat je sterretjes ziet bij de zoekresultaten.

    Structured Data is niet verplicht. Maar je maakt het computers wel makkelijker en je valt sneller op bij de zoekresultaten. Indirect levert het dus wel wat op.

    Met Structured Data kun je onder andere review-sterren laten zien bij de zoekresultaten. Daardoor klikken mensen sneller op jouw resultaat.

    💡 Tip. Met structured data kun je nog veel meer informatie verstrekken aan zoekmachines. Zo zijn er stukjes code voor evenementen, bedrijven, recepten en nog veel meer. Lees hier hoe je stuctured data toevoegt aan een pagina.

    Is je website niet mobielvriendelijk? Dan is het de hoogste tijd om daar NU verandering in te brengen. Zoekt iemand namelijk met een draagbaar apparaat, dan word je site niet getoond bij de zoekresultaten. Met andere woorden: je loopt  keihard bezoekers mis. Doe er wat aan!

    💡 Tip. Met deze handige gratis tool van Google test je of je website responsive is.

    Verbeter de laadsnelheid van je site

    Mobielvriendelijkheid van een site is een must. Dit geldt ook voor de laadsnelheid. Steeds meer mensen internetten mobiel en dan heb je als snelle site een voordeel. Voor Google is dit dan ook een criterium voor het rangschikken van websites.

    💡 Tip. Lees in dit artikel hoe je zelf je website sneller maakt.

    Stap 10. Sluit elke webpagina af met minimaal 2 opties

    De kans dat je lezers het einde van je bericht halen is niet zo groot. Veel meer dan 20% van een tekst lezen ze namelijk niet. Scannen doen ze daarentegen des te meer, en daarbij kijken ze vooral naar de titel, tussenkopjes en links. Ze willen klikken, klikken, klikken.

    Sluit je tekst af met minstens 2 gerichte interne links. Daarmee kunnen lezers hun weg vervolgen en houd je bezoekers vast op je site. Voor Google is dat een signaal dat je kwaliteit biedt.

    Niet vergeten: laat je kostbare lezers niet lopen

    Stokpaardjes zijn er om bereden te worden, toch? Hier komt de mijne: begin vanaf dag 1 met het verzamelen van e-mail adressen. Op deze manier kun je lezers met een nieuwsbrief op de hoogte houden van je doen en laten.

    Leads verzamelen is ook een ontzettend krachtige manier om abonnees te attenderen op nieuwe blogberichten, of om ze iets te verkopen. Ze zeggen niet voor niets in Amerika: “The money is in the list.”

    Dit was hem dan, mijn checklist voor het schrijven van onweerstaanbare SEO-teksten

    Ben je er nog steeds? Te gek! Je weet nu precies hoe je jouw website laat ranken bij een gerichte zoekopdracht.

    Weet je nu alles? Dat ook weer niet, want over SEO valt nog veel meer te ontdekken. Daar help ik je graag bij.

    💡 Vraag. Wil je me een plezier doen? Deel deze Checklist via sociale media of een link op je website. Het kost je niets en ik ben je eeuwig dankbaar 😍

    Lees ook deze waardevolle artikelen over copywriting

    Veel gestelde vragen over schrijven voor SEO

    Wat is SEO?

    SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Met SEO optimaliseer je je website, zodat hij hoger verschijnt in Google.

    Wat is SEO-schrijven?

    Content is cruciaal voor SEO,. Zoekmachines willen namelijk waardevolle pagina’s laten zien bij de zoekresultaten. Teksten kun je extra optimaliseren voor computers. Dit noem je SEO-schrijven.

    Is schrijven voor SEO moeilijk?

    SEO-schrijven is niet moeilijk. Je wilt vooral weten met welke woorden (zoektermen) potentiële klanten zoeken. Die termen wil je vervolgens strategisch in teksten verwerken.

    Is SEO-schrijven nodig om hoger te komen in Google?

    Nee, niet per se. Google en consorten willen vooral de beste informatie vinden op pagina’s. Maar met SEO-schrijven maak je wel sneller duidelijk dat jij de informatie biedt die mensen zoeken.

    Hoe leer ik het snelste SEO-schrijven?

    In de Praktijkgids SEO Schrijven 2021 ontdek je alles over het schrijven van effectieve en aantrekkelijke SEO-teksten.


    Wil je meer klanten werven via Google? Download dan nu de Gratis SEO Handleiding! 

    18 reacties op “SEO-teksten schrijven: in 10 stappen naar de perfecte SEO-tekst”

    1. Hallo, onze website is geen [webshop]. We gebruiken wordpress en plugin SEO.
      Ik zie bij de SEO Engelse woorden en Nederlandse woorden. Hoe stel ik dan SEO dat alles in Nederlands staat en ook dan Nederlandse worden worden gecontroleerd. Ik vermoed dat SEO alleen Engels woorden controleren.

      Ik zie ook veel rode en oranje punten, De groene komen niet te voorschijn.

      Onze verhalen zijn groot. Dus controleren omtrent de hoeveel woorden gaat vaak over de grens.
      Kijk maar op onze website.

      groet

      Wim

      1. Dag Wim,

        Gebruik je de Yoast SEO Plugin? Die kijkt puur naar het woord dat je als primaire zoekterm opgeeft. Vul je daar ‘de’ in, dan kijkt hij of dat woord voorkomt in de: titel, url, omschrijving etc. Nou is ‘de’ geen ideale zoekterm, maar je begrijpt het idee. Je kiest een term waarop je je wilt richten, schrijft die strategisch in de tekst en de plugin controleert of dat gelukt is.

    2. Hele duidelijke uitleg!
      Mijn vraag is alleen, Stel dat mijn artikel gaat over ” Wat kost een kapper per jaar” en ik heb een kapperszaak.
      Mijn titel is dan: Wat kost een kapper per jaar
      Maar wat zou ik dan in de tekst moeten zetten als keyword. Waar moet ik mijn foucus op zetten. Want mijn keyword moet een paar keer terug komen in de tekst. Maar heo moet ik dat precies doen?

      1. Goede en terechte vragen. Waar ik uitgebreid antwoord op ga geven in een nieuwe blogpost. Dat is te veel voor deze plek. Ik laat je weten wanneer hij online staat.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.