Ga naar de inhoud

Schrijven voor zoekmachines? Voorkom deze cruciale SEO-fouten

    Schrijven voor zoekmachines draait om Google zo duidelijk mogelijk maken wat jij biedt. Dat klinkt makkelijk, maar valt in de praktijk vaak tegen. Bezondig jij je aan deze 7 fouten?

    Zoekmachine optimalisatie kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt. Je kunt diep de techniek induiken. Eindeloos uitweiden over structured data en JSON-LD. Of je verliezen in gedateerde verhandelingen over PageRank-sculpting en nofollow-links. Het kost alleen veel tijd en levert je niet direct iets op.

    Wil je snel stappen zetten met SEO? Word dan goed in content maken en schrijven voor zoekmachines. Zonder waardevolle pagina’s valt er namelijk weinig te vinden op je site. En publiceer je niet over onderwerpen waar mensen meer over willen weten? Dan denkt Google niet meteen aan jou.

    SEO copywriting is en blijft ontzettend belangrijk voor hogere posities in Google. Toch gaat het nog vaak mis, met soms grote gevolgen. Wil jij een betere SEO copywriter worden? Voorkom dan deze veel gemaakte fouten.

    “Wil je snel stappen zetten met SEO? Begin dan bij de content.”

    Wat is schrijven voor zoekmachines?

    Schrijven voor zoekmachines richt zich op het optimaliseren van teksten voor mensen en zoekmachines. Door strategisch zoektermen in teksten te verwerken snappen zoekmachines beter waar ze over gaan. En ben je relevanter bij deze termen.

    💡 Lees ook: SEO-teksten schrijven, de ultieme checklist

    Waarom scoren mijn SEO-teksten niet in Google?

    Je kunt nog zo hard schrijven voor zoekmachines, maar garanties voor hogere posities krijg je niet. Blijven je teksten steken op pagina 2 en verder van de zoekresultaten? Dan kunnen daar verschillende oorzaken voor zijn. Zoals deze.

    1. Je herhaalt constant dezelfde zoektermen

    “Ik ging dus laatst naar de bakker, en bij de bakker kocht ik een bakkersbrood. Want brood bij de bakker smaakt veel beter dan brood van de supermarkt. En toen zei die bakker… “

    Ben je afgehaakt? Begrijpelijk, maar dit voorbeeld is slechts bedoeld om een punt te maken. En wel deze: herhaal niet steeds dezelfde zoekterm in je teksten. Vroeger kon je zoekmachines met keyword stuffing voor de gek houden, maar dat is al lang niet meer zo.

    Bij schrijven voor zoekmachines wil je nog steeds zoektermen verwerken in je tekst. En je kunt zoekmachines nog steeds sturen. Maar tegenwoordig doe je dat met semantische en gerelateerde woorden. En niet door je hoofdterm zo veel mogelijk te herhalen.

    “Zoekmachines houd je niet meer voor de gek met keyword stuffing.”

    Keyword stuffing gebeurt nog altijd in 2019.

    Via Bert van der Meer op LinkedIn.

    2. Je houdt geen rekening met intenties achter zoektermen

    Als jezelf serieus nemende SEO-tekstschrijver doe jij natuurlijk aan zoekwoordenonderzoek. En kijk je uiteraard naar zoekvolumes. Maar kijk je ook verder? Hopelijk wel, want zoekvolume is steeds minder relevant.

    Google-gebruikers zoeken met een reden. Het is aan jou om intenties achter zoektermen te achterhalen. En hier content bij te maken die hier zo goed mogelijk op aansluit.

    Kies je zoektermen uitsluitend op basis van zoekvolumes en houd je onvoldoende rekening met de intenties van zoekers? Dan is de kans groot dat je pagina’s niet matchen met wat gebruikers zoeken. En zak je steeds verder weg bij de zoekresultaten.

    Daar komt nog bij dat een pagina tegenwoordig op honderden gerelateerde termen kan scoren. Misschien zoeken maar 5 mensen op de hoofdterm en levert hij in de praktijk duizenden relevante bezoekers op. Dan is het doodzonde om hem voortijdig af te wijzen.

    “Misschien zoeken maar 30 mensen op je hoofdterm en levert hij duizenden relevante bezoekers op.”

    💡 Tip. Met Google Search Console kun je zien bij welke zoektermen een pagina vertoond wordt in Google. Soms zijn dit er honderden. Lees in dit artikel hoe je dit doet: Keyword cannibalization, wat is het en wat doe je eraan?

    3. Je houdt bezoekers niet vast op de pagina

    Google wil geld verdienen. Heel veel geld. Dit doen ze door ons zo lang mogelijk online te houden en zoveel mogelijk advertenties voor te schotelen. Dit levert ze tientallen miljarden winst per jaar op.

    Bij de zoekresultaten wil Google de beste en relevantste pagina’s laten zien. Want tevreden bezoekers blijven de zoekmachine trouw. Houd dat in het achterhoofd bij SEO copywriting.

    Laat teksten niet alleen zo goed mogelijk aansluiten bij zoektermen, maar houd bezoekers ook langer vast. Bijvoorbeeld met pakkende plaatjes, een verleidelijke titel en prikkelende inleiding.

    Google kan zien hoe snel iemand terugkeert bij de zoekresultaten. Duurt dat op jouw pagina minuten? Dan is dat een positief rankingsignaal en dat telt mee voor je posities. Concentreer je kortom niet primair op zoektermen, maar vooral op boeien, binden en behouden van bezoekers.

    Tip. Wil jij echt goed SEO leren? Schrijf je dan nu in voor de training SEO Basis of training SEO Advanced in Zwolle.

    4. Je over-optimaliseert Headings (of vergeet ze juist)

    Headings waren altijd essentieel voor SEO copywriting. Je moest minimaal een H1 en een H2 hebben in je tekst, anders was het uitgesloten dat je scoorde met de pagina. Dat is tegenwoordig niet meer zo.

    Met Headings (tussenkoppen) geef je bezoekers en zoekmachines aan waar een tekst over gaat. Je neemt ze als het ware bij de hand. Google is tegenwoordig slim genoeg om ook zonder headings te begrijpen waar je tekst over gaat. En welke passages belangrijk en relevant zijn.

    Of je headings opmaakt als H1 of H2 telt veel minder mee. Dit betekent overigens niet dat je ze daarom moet negeren.

    Met Headings geef je bezoekers wel structuur. En houd ze je langer vast op je pagina. Dit is een signaal waar Google indirect naar kijkt. Ze hebben dus zeker nog zin voor SEO copywriting. Maar over-optimaliseer je headers niet en vergeet ze evenmin.

    John Mueller reageert op een vraag over SEO copywriting.

    Hoeveel H1’s mag je gebruiken op een webpagina?
    Volgens Google-woordvoerder John Mueller maakt het voor SEO niet uit.

    5. Je houdt geen rekening met semantiek

    Google maakt gebruik van Semantic Search. Ik leg hier uit hoe Semantic Search precies werkt. Kort door de bocht komt het erop neer dat de zoekmachine kijkt naar clusters van gerelateerde termen. Schrijf je over een boom? Dan verwacht Google ook woorden als hout, zuurstof en takken in je tekst.

    Semantiek is belangrijk voor SEO. Het maakt Google duidelijk waar je site en pagina’s op je site over gaan. Schrijf daarom teksten niet vol met steeds dezelfde termen, maar gebruik context-woorden. Die vind je bijvoorbeeld met de gratis Google Chrome Add-on People Also Search For (nummer 12 uit de lijst).

    Vergeet ook interne links niet. Door gerelateerde pagina’s naar elkaar te verwijzen creëer je clusters rond hetzelfde onderwerp. Google ziet dat je verstand hebt van het onderwerp.

    Heb je weinig of geen pagina’s rond de zoektermen waarop je wilt scoren? Maak ze dan aan. Begin bijvoorbeeld of zakelijk blog. Of schakel iemand in die regelmatig waardevolle blogberichten voor je wil schrijven. Heel toevallig ken ik nog wel iemand 😁

    “Creëer clusters rond hetzelfde onderwerp. Dan ziet Google je als expert.”

    6. Je pagina’s zijn niet aantrekkelijk

    “Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, we hebben ongelofelijke haast.”

    Herman van Veen was zijn tijd kennelijk ver vooruit, want we kunnen tegenwoordig inderdaad nauwelijks wachten. En zeker online niet. Beslissingen neem je in fracties van seconden. En ziet een pagina er niet aantrekkelijk uit of laadt hij te traag? Dan ben je weg.

    Opmaak en snelheid zijn net zo belangrijk als gebruikte woorden en zoektermen. Steek daarom tijd in het presenteren van teksten. En zorg dat je site snel en comfortabel laadt. Doe je dat niet, dan doet een concurrent het wel.

    “Ziet een pagina er niet aantrekkelijk uit of laadt hij te traag? Dan zijn bezoekers weg.”

    7. Je SEO-teksten lokken geen reacties uit

    Internetters zijn actiegericht. Ze willen helemaal niet lezen, ze willen op linkjes klikken en snel antwoorden vinden. Vergeet daarom bij SEO copywriting bezoekers niet te verleiden. Hoe je dat doet?

    • Gebruik duidelijke call-to-actions
    • Link naar relevante interne pagina’s
    • Toon verleidelijke plaatjes waar mensen op kunnen klikken
    • Gebruik veel witruimtes
    • Vertel mensen wat ze moeten doen. De gebiedende wijs werkt uitstekend online

    In het artikel ‘bouncepercentage verlagen met copywriting‘ krijg je nog veel meer waardevolle tips.

    Vrijblijvende SEO-teksten schrijven is zonde van je tijd en energie. Bepaal vooraf waarom je een tekst schrijft en wat bezoekers idealiter doen. Maak dit vervolgens zo makkelijk mogelijk. En bied bezoekers die wat anders willen een alternatief. Dat klinkt makkelijk, maar gaat in de praktijk vaak mis.

    SEO Copywriting bij Netflix.

    Het belangrijkste doel van Neflix is glashelder.


    Schrijven voor zoekmachines? Zet je lezers op de eerste plaats

    Schrijven voor zoekmachines is geen prettige omschrijving. Bij SEO copywriting wil je namelijk vooral begrijpelijk schrijven voor potentiële klanten die nu via Google zoeken wat jij biedt.

    Denk niet in trucjes en staar je niet blind op ‘verplichte’ onderdelen. Die zijn er namelijk niet.

    Achterhaal liever welke informatie jouw ideale lezers zoeken. Met welke zoektermen ze googelen als ze die informatie tot zich willen nemen. En wat ze vervolgens willen bereiken. Sluit daar in je tekst vervolgens zo goed mogelijk op aan. Dan doe je gebruikers én zoekmachines een groot plezier. En wordt SEO copywriting steeds makkelijker.

    Vind je dit artikel interessant? Of heb je een vraag of opmerking over schrijven voor zoekmachines?

    Laat dan een reactie achter. Dat maakt bloggen leuker en ik denk graag met je mee 👍

    Lees ook over copywriting:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.