Ga naar de inhoud

Ideale lengte SEO-tekst? Die bestaat helemaal niet!

    Wat is de ideale lengte voor een SEO-tekst? De vraag wordt vaak gesteld in de SEO-wereld. Het antwoord valt vaak tegen: die bestaat niet.

    Een ultiem stappenplan voor SEO. Wat zou het heerlijk zijn als het bestond.

    Zoekterm hier, tussenkopje daar, de ideale lengte voor de SEO-tekst als finishing touch en klaar. Laat die topposities maar komen!

    In de praktijk is er geen ultiem stappenplan voor SEO-succes. Hoewel zelfbenoemde goeroes graag anders doen geloven.

    Google kijkt naar meer dan 200 factoren. En die veranderen bovendien regelmatig. De lengte van een SEO-tekst speelt slechts zijdelings een rol. Hoe zit het precies?

    In de praktijk bestaat er geen magische toverstaf voor SEO-succes. Hoewel zelfbenoemde goeroes graag anders doen geloven.

    Ideale lengte SEO-tekst verschilt per situatie

    Zoekmachine Google kijkt op verschillende manieren naar een webpagina. Dit is onder andere afhankelijk van de zoektermen die iemand intikt.

    👉 Zoekt iemand met je bedrijfsnaam? Dan laat Google zonder veel moeite je bedrijfssite zien.

    👉 Zoekt iemand een product? Dan kijkt Google vooral naar relevantie en populariteit van aanbieders. Zijn ze betrouwbaar en bevestigen externe links (stemmen) naar de website dit?

    👉 Zoekt iemand informatie? Dan wordt het complexer, want welke informatie zoekt iemand precies? Op welke locatie zoekt de gebruiker? En heeft hij of zij eerder soortgelijke informatie gezocht?

    Het soort zoekopdracht en de intentie erachter tellen dus mee voor het beoordelen van een webpagina. Dit heeft consequenties voor de hoeveelheid tekst op een SEO-pagina.

    Ideale blogpost is 1760 woorden lang
    De ideale lengte van een blogpost in 2020 is 1760 woorden. Dat blijkt althans uit verschillende onderzoeken. Of het waar is? Vast. Maar of een artikel scoort hangt van veel meer af dan het aantal woorden. Feit blijft dat Google dol is op lange teksten.

    Intentie telt mee voor optimale lengte webtekst of blog

    Sommige webpagina’s scoren in Google zonder noemenswaardige tekst. Andere pagina’s bevatten duizenden woorden. Er is helaas geen gouden regel voor de beste lengte voor een webtekst of blog. Gelukkig zijn er wel aandachtspunten waar je rekening mee kunt houden. Dit zijn ze.

    👉 Schrijf geen lange SEO-teksten uitsluitend voor Google. Gebruik zoveel woorden als je nodig hebt voor je bezoekers. Soms zijn dat er veel. Soms zijn het er weinig.

    👉 Een lange tekst heeft wel voordelen. Zo snappen zoekmachines sneller waar een pagina over gaat. En halen ze er meer zoektermen en relevantie uit. Je hebt ze dus vaak wel nodig op je site. En je scoort doorgaans sneller met lange SEO-teksten.

    👉 Voor het bepalen van de lengte van een tekst is dit een vuistregel:

    Tagging- en categoriepagina’s: minstens 250 woorden
    Reguliere pagina’s: 500 woorden
    Cruciale pagina’s: 1000 woorden of meer

    Het liefst is de tekst op de pagina uniek. Tekst in kolommen en de footer ziet Google ook, maar die komt op meerdere pagina’s voor.

    Cruciale pagina’s zijn pagina’s waar je écht op wilt scoren. Daar wil je harder je best op doen.

    💡 Tip. Gebruik je Yoast SEO voor WordPress? Markeer dan cruciale pagina’s dan als Cornerstone Pages. Dan beoordeelt de plugin ze strenger en weet je zeker dat ze SEO-proof zijn.

    Markeer cruciale SEO-pagina's als cornerstone content in Yoast SEO.
    Markeer cruciale SEO-pagina’s als cornerstone content in Yoast SEO.

    Lengte SEO-tekst slechts indirect onderdeel van algoritme

    👉 Weet je niet wat je kunt schrijven? Beantwoord dan de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Dan kom je al een heel eind.

    👉 De optimale lengte van een tekst hangt onder andere af van het soort pagina. Over een waterkoker valt minder te zeggen dan over bijvoorbeeld je website sneller maken.

    👉 De lengte van een SEO-tekst is slechts indirect onderdeel van Google’s algoritme. Je verschijnt niet automatisch hoger als je tekst langer is. Je verschijnt wel hoger als je pagina relevanter en populairder is. Uitgebreide pagina’s zijn dat vaker.

    “Uitgebreide pagina’s zijn vaak relevanter en populairder.
    Dit zijn rankingfactoren voor SEO”

    👉 Verkoop je tientallen soorten waterkokers? Dan heb je geen tijd om teksten te schrijven voor elk model. Kies dan voor een uitgebreide categoriepagina, met voldoende tekst en relevante links.

    Google vindt categoriepagina’s snel. Daardoor kent hij ze meer waarde toe. Waar je assortiment wellicht snel verandert blijven categoriepagina’s ook bestaan. Je kunt ze daarom slim inzetten als landingpage.

    👉 Maak voor je gaat schrijven een opzet voor de pagina. Bijvoorbeeld op basis van zoektermen die je vindt in Google. Verwerk de zoektermen in tussenkoppen. En schrijf de punten vervolgens aan elkaar tot een krachtige SEO-tekst.

    Houd rekening met intenties bij je SEO-teksten.

    Ideale SEO-tekst houdt rekening met intentie

    👉 Houd bij het schrijven ook rekening met de intentie achter een zoekterm. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het See Think Do Care-model van Google.

    Ontdekken mensen jou of je product of dienst net (see)? Of hebben ze je al overwogen (think) en staan ze voor een aankoopbeslissing (do)? Dat heeft gevolgen voor de strekking en de lengte van de SEO-tekst.

    👉 Bekijk bij zoekwoorden waar je echt op wilt scoren de pagina’s van concurrenten. Hoeveel woorden gebruiken zij? En kun je je onderscheiden qua vorm en inhoud?

    👉 Het soort content dat mensen bij een zoekvraag fijn vinden telt ook mee. Is een onderwerp visueel, bijvoorbeeld ‘rode dames sneakers’? Dan laat Google afbeeldingen zien. Vinden veel gebruikers video prettig? Dan toont Google video’s.

    👉 Realiseer altijd dat SEO een middel is en geen doel. SEO zorgt voor extra bezoekers. Maar als ze niet ‘kopen’ heb je er weinig aan. Optimaliseer daarom je site op de eerste plaats voor de mensen die je wilt bereiken. En stem de lengte van je SEO-teksten op hen af.

    Opmaak essentieel voor prettig leesbare webtekst
    Online lezen we tot 25% trager dan van papier. En onze ogen schieten alle kanten op. Houd daar rekening mee en besteed veel tijd aan de opmaak.

    Maak je tekst prettig leesbaar op met afbeeldingen, witruimtes, korte zinnen, gekleurde kaders en prikkelende tussenkoppen. Doe je dit niet, dan haken lezers af.

    Staar je niet blind op ideale lengte SEO-tekst

    Mensen willen graag houvast. Doe dit, doe dat en je bent succesvol. Of het nu gaat om je carrière, succes in de liefde of de vindbaarheid van je website. Helaas werkt het zelden zo.

    Bij SEO-copywriting telt de tekstlengte zijdelings mee. Kijk allereerst naar je lezers en de zoekwoorden waarmee ze googelen. Verwerk die strategisch in je tekst en beantwoord hun vragen. Dan volgt de ideale lengte van je SEO-tekst vaak vanzelf.

    2 reacties op “Ideale lengte SEO-tekst? Die bestaat helemaal niet!”

    1. Je conclusie formuleert het perfect Rutger. Mensen willen graag houvast, maar bij SEO hangt het er maar helemaal van af. Vaak niet wat mensen willen horen, maar het is helaas zo . Zoekintentie + wat Google graag wil zien voor een zoekterm geven de doorslag.

      Een leuke aanvulling is nog dat pagina’s soms ook te kort kunnen zijn. Heb je een pagina met slechts 2 regels tekst of een pagina met alleen een YouTube-video, dan is het thin content en dit voegt niks toe voor gebruikers en zoekmachines.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.