Ga naar de inhoud

Semantisch zoeken zet je SEO-strategie op zijn kop

    Dankzij semantisch zoeken snapt Google eindelijk wat er echt staat op je website. Dat heeft grote consequenties voor de vindbaarheid van je website.

    In dit artikel ontdek je:

    • Wat semantisch zoeken is en wat de gevolgen zijn voor jouw website
    • Hoe Google steeds meer een ‘Antwoord Machine’ wordt
    • Wat je vandaag kunt doen om je website Semantic Search Proof te maken

    De toekomst van SEO is semantisch

    Google semantisch zoeken

    Vroeger was alles beter. Nou ja, beter. Vaak wel een stuk overzichtelijker, en dat geldt ook voor zoekmachine optimalisatie en schrijven voor SEO.

    Wat strategisch verwerkte zoekwoorden in een tekst waren soms als voldoende voor mooie posities bij de zoekresultaten.

    Vandaag de dag worden zoekmachines steeds slimmer. Zo investeert Google volop in Semantic Search, een nieuwe manier voor het indexeren van webpagina’s.

    Dankzij semantisch zoeken snapt de zoekmachine steeds beter wat er op je website staat. En dat heeft grote gevolgen. Maar laten we bij het begin beginnen.

    Waarom semantisch zoeken de SEO-wereld op zijn kop zet

    Semantisch zoeken en SEO

    De zoekmachine van Google is van oudsher een echte indexeer-machine. De spiders van Google komen op een website, lezen de informatie die erop staat en slaan het op in een database.

    Bij dat lezen treedt er al meteen een probleem op, want ze zien de woorden wel staan, maar begrijpen niet echt wat ze betekenen.

    Door deze tekortkoming kon je als website-eigenaar zoekmachines jarenlang voor de gek houden.

    Je schreef de woorden waarop je gevonden wilt worden flink vaak in een tekst, zorgde voor wat gerichte links met dezelfde zoekwoorden naar de pagina en Google en consorten namen aan dat jij precies bood wat hun gebruikers zochten.

    Tegenwoordig werkt dit nog steeds zo – hoewel in mindere mate – maar met Semantic Search en semantisch zoeken komt daar een einde aan.

    Semantisch zoeken: Google wordt een Answer Machine

    Google wordt antwoordmachine dankzij semantisch zoeken

    Met Semantic Search wil Google een echte ‘Answer Machine’ worden.

    Als je als gebruiker een bepaalde zoekterm intikt, begrijpt de zoekmachine steeds beter met welke intentie je dat doet en welke informatie je zoekt.

    Dit kan pas als de zoekmachine echt ‘begrijpt’ waar een tekst over gaat en dat is precies waar Semantic Search zich op richt.

    Bij semantisch kijkt Google verder dan zoekwoorden. In plaats daarvan kijkt Google naar ‘entiteiten’. Er zijn entiteiten voor mensen, dingen en plaatsen, en hoe het precies werkt maakt een voorbeeld duidelijk.

    Van zoekwoorden naar entiteiten

    Opdracht. Pak eens een pen papier en schrijf in 5 minuten alles op wat je weet over een boom. Weet je wat, ik doe met je mee:

    • Er zijn grote en kleine bomen
    • Ze kunnen drijven
    • Je kunt er planken van maken
    • Een boom is brandbaar
    • In de herfst vallen de bladeren af

    En zo kan ik nog wel even doorgaan. Met Semantic Search slaat Google alle eigenschappen en omschrijvingen van een woord op als entiteit. Een woord als ‘boom’ wordt daardoor veel meer dan 4 letters op een webpagina, het krijgt echt betekenis.

    Dankzij entiteiten snapt Google teksten steeds beter. Een bijkomend voordeel is dat een entiteit taalonafhankelijk is. Als je het woord boom vertaalt naar het Engels, blijven de concepten identiek. De zoekmachine snapt zo ook heel snel webpagina’s in andere talen.

    semantisch zoeken in 5 stappen

    Semantisch zoeken in de praktijk

    Met een eenvoudige zoekopdracht zie je hoe Google semantisch zoeken nu al toepast bij de zoekresultaten. Zoek maar eens op Amsterdam. Je krijgt nu een overzicht met alles wat met Amsterdam te maken heeft, zoals:

    • Informatie over de stad van Wikipedia
    • Een widget met aankomende evenementen
    • De mogelijkheid om een hotel te boeken
    • Afbeeldingen

    En pas dan de ‘gewone’ zoekresultaten. In de toekomst wordt dit alleen maar meer, en kan de zoekmachine zelfs rekening houden met de plaats, het seizoen of het apparaat waarop je informatie zoekt.

    Als je met je mobiel op De Dam ‘amsterdam’ intikt zie je misschien de dichtstbijzijnde supermarkt, terwijl je op een pc in Barcelona de eerstkomende vluchten ziet.

    Amsterdam-semantic-search
    Wat betekent Semantic Search voor jou als tekstschrijver of webdesigner?

    Google slaagt er met semantisch zoeken steeds beter in om webpagina’s echt te begrijpen. Als tekstschrijver of webdesigner kun je het de zoekmachine makkelijker maken, door zoveel mogelijk context toe te voegen. Hoe, laat ik je zien aan de hand van 7 tips.

    Tip 1. Gebruik structured data

    Een webpagina bestaat uit HTML-code. Hoewel zoekmachines daar volop gegevens uit halen, blijft er nog steeds veel informatie ongeorganiseerd.

    Met ‘structured data’ voeg je aanvullende informatie toe aan webpagina’s. Bezoekers zien het niet direct, maar zoekmachines lezen, begrijpen en classificeren het wel. En tonen het steeds vaker bij de zoekresultaten.

    Structured-data-zakelijke-c

    Op schema.org vind je voorbeelden van structured data die je toe kunt voegen aan je webpagina’s. Zo is er een sjabloon voor Zakelijke Contacten. Geef je hier je bedrijfsnaam, functie en contactgegevens op, dan krijgen mensen dit te zien als Googelen op je naam.

    Een ander voorbeeld van structured data is de Rich Snippet voor recensies. Deze zorgt voor de sterretjes die je vaak ziet als je Googelt naar een product, film of hotel.

    Nexus-10-review

    Bij Google lees je veel meer over Structured Data en hoe je het toepast op je eigen website.

    Tip 2. Schrijf met bezoekers in je achterhoofd

    Schrijven-voor-semantisch-z

    Google zit sinds zijn Hummingbird-update heel erg op de lijn van waardevolle content.

    Vraag je daarom niet af hoe je het beste scoort op een bepaalde zoekterm, maar hoe je vragen van gebruikers het beste beantwoordt. Dit wordt steeds belangrijker voor zoekmachines, dus maak content – op de eerste plaats voor bezoekers.

    Concentreer je – in het verlengde hiervan – niet alleen op een hoofdzoekwoord in een tekst. Verwerk ook synoniemen en plaats links naar hoogstaande pagina’s op internet die waarde toevoegen aan je bericht.

    💡 Tip. Synoniemen en gerelateerde termen vind je onder andere via Keywordtool.io.

    Tip 3. Cluster waardevolle content

    Wordpress-logo

    Met semantic zoeken en structured data koppelt Google pagina’s aan elkaar als geverifieerde informatie.

    De inhoud is correct en daarom zie je ook zo vaak Wikipedia pagina’s opduiken in de top 10. Van dit gegeven kun je zelf ook gebruik maken.

    Maak waardevolle pagina’s voor je bezoekers, op basis van zoektermen.

    Voeg relevantie toe – onder andere door gerelateerde termen en synoniemen te gebruiken – en verwijs naar pagina’s die de volgende vraag van bezoekers beantwoorden. Cluster zo bijvoorbeeld 5 pagina’s en koppel ze intern aan elkaar.

    Stel dat je wilt schrijven over het beginnen van een weblog, dan is dit een logisch cluster:

    1. Waarom een weblog beginnen?
    2. Welke weblog software kies ik?
    3. WordPress versus Drupal versus Joomla
    4. WordPress downloaden
    5. WordPress installeren etc

    Tip 4. Vergroot je autoriteit

    Autoriteit-en-seo

    Betrouwbaarheid en autoriteit waren altijd al belangrijk voor Google.

    Dankzij Semantic Search kan de zoekmachine nog beter verbanden leggen tussen websites en webpagina’s. Daarom loont het zeer de moeite om te werken aan je autoriteit. Waardevolle content publiceren is daar een goed voorbeeld van, maar vergeet ook niet extern te linken.

    Is er een waardevolle website binnen jouw branche? Aarzel niet en plaats een dofollow-link. Je geeft er misschien wat van je PageRank mee weg, maar je bent betrouwbaarder in de ogen van Google.

    Tip 5. Verbeter je website

    Ook al publiceer je nog zulke waardevolle content, als zoekmachines het niet kunnen vinden heeft het weinig zin. Vergeet daarom niet je website technisch te verbeteren en regelmatig te controleren op fouten en verbeterpunten. Programma’s die je hiervoor kunt gebruiken zijn:

    Bonustip. Doe ook eens een gratis sitescan met WooRank of Sitebeam.

    Tip 6. Publiceer regelmatig (en goed)

    Conten-is-currency

    In het boek Content is Currency betoogt auteur Jon Wuebben dat content het nieuwe online geld is. Hoewel je daar wel wat kanttekeningen bij kunt plaatsen heeft hij zeker een punt.

    Met waardevolle content please je niet alleen zoekmachines, maar werf je ook nieuwe klanten. Kennisdelen is voor mij zelfs de enige manier van klanten werven, en het werkt al jaren uitstekend.

    Doe je nu niets met content, of plaats je slechts af en toe een update op social media? Overweeg dan een weblog te beginnen, waarin je kennis, inzichten en vragen deelt. Zoekmachines zijn er dol op en er zijn meer voordelen:

    • Hoe meer artikelen op je website staan, hoe groter de kans dat iemand er 1 vindt
    • Artikelen trekken links aan
    • Zoekmachines houden van websites die regelmatig geupdate worden

    Vergeet de opmaak niet als je artikelen publiceert op je website. Gebruik veel witruimtes, plaats afbeeldingen, video’s en tussenkoppen en bedenk dat de meeste mensen scannend lezen. Maak het ze daarom makkelijk.

    Ben je niet zo’n schrijver? Lees dan mijn tips voor sneller bloggen op Frankwatching.com. En kijk ook eens naar andere contentvormen, zoals audio (podcasts) en video.

    Tip 7. Gebruik social media

    Posten-op-social-media

    Social media is waardevol om in contact te komen met potentiële klanten. Je kunt het ook inzetten om je eigen content te distribueren, bijvoorbeeld je blogberichten. Op deze manier vergroot je je autoriteit d.m.v. retweets, Likes en posts op Instagram en dit zien zoekmachines ook.

    Samenvattend

    Draaide SEO vroeger om het zo vaak mogelijk verwerken van een zoekterm in een tekst, tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg.

    Dankzij technieken als semantisch zoeken snappen zoekmachines steeds beter waar webteksen en -pagina’s over gaan. Je kunt ze niet langer voor de gek houden en kwaliteit verloochent zich niet. Met de schrijftips en inzichten uit dit artikel ben je klaar voor de toekomst.

    Lees ook over Google en SEO

    2 reacties op “Semantisch zoeken zet je SEO-strategie op zijn kop”

    1. Pingback: Natuurlijk schrijven voor SEO doe je zo!

    2. Pingback: Alles over SEO-schrijven in 10 overzichtelijke blogs

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.