Is een ankertekst belangrijk voor SEO?
Iemand vraagt je waar hij appels kan kopen en je stuurt hem naar een electronicazaak. Erg logisch klinkt dat niet, tenzij hij er vandaan komt met een Apple misschien…
Google redeneert net zo. Staat er een geweldige pagina over zoekwoorden bepalen op je website dan wil je niet dat iemand ernaar verwijst met de woorden: “Kijk, dat is een interessant verhaal over bloggen!”
Staat de term ‘zoekwoorden’ daarentegen in de gelinkte tekst (zoals hierboven) en heb je hier inderdaad een waardevolle pagina over? Dan ben je voor Google extra interessant om naar te verwijzen. Jij biedt wat anderen zoeken en een derde bevestigt dat nog eens!
De tekst die een link bevat heet in SEO-termen de ankertekst. Het is het duidelijkste als deze precies de woorden bevat van jouw geoptimaliseerde pagina. Dit geldt voor interne en externe links.
💡 Wat is een ankertekst / anchortext?
Gelinkte tekst wordt in de SEO-wereld anchortext genoemd. Bij voorkeur is een link betekenisvol en bevat hij een zoekterm. Zo snapt een zoekmachine waar de ontvangende pagina over gaat, nog voor hij hem bezoekt. Bezoekers klikken er bovendien sneller op.
Omoda voegt onder zijn productpagina’s SEO-tekst toe
met gerichte interne links.
Ankertekst voor een stratenmaker
Een voorbeeld van een goede ankertekst:
- Ben je stratenmaker in Zuidwolde, optimaliseer dan een pagina op je website voor precies deze woorden.
- Komt de combinatie elders op je site voor, plaats dan een interne link precies onder de woorden naar je ‘stratenmaker Zuidwolde-pagina’.
- Ga je op zoek naar externe links, probeer dan een link te krijgen met de woorden ‘stratenmaker Zuidwolde’ in de gelinkte tekst die weer verwijst naar je geoptimaliseerde pagina.
Je maakt zoekmachines op deze manier zo duidelijk mogelijk dat deze specifieke pagina op jouw website gaat over een stratenmaker in Zuidwolde. En nu mag je een keer raden wat er gebeurt als iemand zoekt op ‘stratenmaker Zuidwolde’…
Zijn zoekmachine vriendelijke url’s belangrijk?
Url’s waar woorden in staan noemt men zoekmachinevriendelijke url’s (SEF url’s) en deze zijn niet vereist voor een hoge positie in Google. Toch hebben ze hun nut en ook dat heeft te maken met het fenomeen ankertekst.
Als iemand naar jouw website verwijst door het plaatsen van een linkje heb je automatisch een goede ankertekst.
Als iemand verwijst naar deze website met de link www.seozwolle.nl dan haalt Google daar de woorden SEO en Zwolle uit. Precies de woorden waarop ik gevonden wil worden.
💡 Belangrijk tip. Maak Google zo duidelijk mogelijk waar de pagina’s op je site over gaan. Verwijs je naar een pagina over X? Verwijs dan altijd naar dezelfde pagina.
Dit geldt ook voor links. Voorkom dat je met dezelfde woorden linkt naar verschillende pagina’s. Dat voorkomt onduidelijkheid bij Google en concurrentie met jezelf.
Vind je dit Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding.