Wil je snel en eenvoudig hoger scoren in Google? Dan zijn deze 5 simpele SEO-trucs onmisbaar. Probeer ze direct uit.
💡 Opmerking vooraf. Voor tip 1, 2 en 3 heb je het programma Screaming Frog SEO Spider nodig. Download Screaming Frog gratis.
Met Screaming Frog ‘crawl’ je je site, net als Google dat doet. Het programma downloadt allerlei gegevens. Vervolgens kun je eenvoudig kijken naar o.a. titels, omschrijvingen, pagina’s met een foutmelding etc. Dit scheelt heel veel tijd.
De gratis versie van Screaming Frog heeft een limiet van 500 url’s. Hier vallen ook afbeeldingen en javascript-bestanden onder. Is je site groter? Dan is de betaalde versie zeer het overwegen waard.
Voor tip 4 en 5 heb je Google Search Console nodig. Meld je gratis aan voor Google Search Console.
Tip 1. Spoor 404-fouten op met Screaming Frog
404-fouten zijn niet fijn voor zoekmachines en bezoekers. Ze kunnen niet verder en haken in het slechtste geval af. Bovendien verspil je linkwaarde.
Staan er links op je site die de foutmelding 404 geven? Screaming Frog (gratis) laat het zien.
- Geef de url van je site op.
- Klik op Start.
- Klik op het tabblad Response Codes.
- Filter op Client Error (4xx).
- Je ziet nu (evt.) een lijst met pagina’s die een 404-fout geven. Selecteer een pagina / url.
- Klik in het onderste veld op Inlinks. Je ziet nu precies waar je verwijst, naar welke niet werkende pagina en met welke woorden (Anchor Text). Handig!
💡 Extra tip. Zijn er veel foutieve links? Exporteer de lijst dan als spreadsheet. Klik op Bulk Export > Response Codes > Client Error. Het csv-bestand kun je in Excel of Google Spreadsheets openen.
Tip 2. Ontdek belangrijke pagina’s waar je nauwelijks naar verwijst
Staan er relevante pagina’s op je site waar je nauwelijks naar verwijst? Dat is jammer, voor je bezoekers en Google. Met Screaming Frog breng je ze in kaart.
- Geef de url van je site op.
- Klik op Start.
- Scroll naar de rij Inlinks (onder het tabblad Internal)Je ziet nu hoeveel interne links de pagina ontvangt. Klik op een pagina/url en:
- Selecteer Inlinks, in het onderste veld. Je ziet hier de rij From, de pagina’s waarop de interne links staan.
- Scroll in het onderste veld naar rechts, naar Anchor Text. Hier zie je onder welke woorden de link staat. Staat hier de zoekterm voor de ontvangende pagina in? Lees meer of Klik hier zegt Google niet zoveel.
Tip. Link vaker op gerelateerde pagina’s. Zo maak je de ‘impopulaire’ pagina belangrijker en makkelijker vindbaar.
Tip 3. Bekijk met welke woorden je naar belangrijke pagina’s verwijst
Zoekmachines houden van duidelijkheid. Link je met de woorden SEO-training naar een pagina over een SEO-training, dan begrijpen ze dat. Nog voor ze de link gevolgd hebben. Mensen vinden betekenisvolle links ook fijn. Link jij met betekenisvolle woorden naar belangrijke pagina’s?
- Geef de url van je site op in Screaming Frog (gratis).
- Klik op Start.
- Selecteer de url van een belangrijke pagina.
- Klik op inlinks.
- Scroll naar Anchor Text.
Je ziet nu interne links naar deze pagina. En de woorden waar de links onder staan. Zijn ze beschrijvend? En bevatten ze de zoekterm waar je de ontvangende pagina op wilt laten scoren?
Tip 4. Ontdek of je al scoort op een bepaalde zoekterm
Wil je scoren op een bepaalde zoekterm? Controleer dan met Google Search Console (gratis) of dit al gebeurt. Dat doe je zo:
- Selecteer je site.
- Selecteer Prestaties.
- Klik op Nieuw.
- Klik op Zoekopdracht. Geef hier de beoogde zoekterm op. Je krijgt nu een overzicht van relevante pagina’s. Is er al een voor de term waar je mee aan de slag wilt? Dan kun je deze wellicht ook verbeteren.
- Bonustip. Selecteer een zoekterm uit de gevonden lijst en klik op Pagina’s (geel).
Je ziet nu welke pagina’s Google bij deze zoekterm vertoont. Zijn het er meer? Dan zitten ze elkaar mogelijk in de weg en concurreer je met jezelf. Maak ze meer onderscheidend. Of optimaliseer de tweede pagina voor een andere zoekterm.
Tip 5. Bekijk op welke zoektermen je site nu scoort
Met Google Search Console kun je zien op welke zoektermen je site nu scoort in Google. En hoeveel mensen op jouw zoekresultaat klikken. Controleer het als volgt.
- Selecteer je site.
- Selecteer Prestaties.
- Klik op Gemiddelde CTR.
- Klik op Gemiddelde positie.
- Kijk naar het venster bij Zoekopdrachten.
Je ziet op welke zoekopdrachten je site scoort. Het aantal vertoningen in Google bij elke term, de afgelopen 90 dagen. De gemiddelde positie. En als laatste het doorklikpercentage / CTR, Dit is de verhouding tussen het aantal vertoningen en clicks.
Bonustip. Klik je op een zoekopdracht, dan zie je welke pagina of pagina’s Google toont van je site.
Wil je meer handige SEO-tips? Kom dan naar mijn SEO-training in Zwolle. Deelnemers beoordelen hem met gemiddeld een 8,8.
Wow Rutger, jouw tips zijn echt steen(bergen)goed! Ik noteer dit in mijn to-do-lijst, met de url van jouw pagina hier 🙂 Dank je wel.
Dat is leuk om te lezen. Graag gedaan, Ton.
Screaming Frog is da best! Superhandige tool. Search Console is ook onmisbaar al moet ik nog wel wennen aan de nieuwe versie. Die geeft ook nog wel eens een hoop foutieve meldingen van errors in je site. Maar dat lost Google vast wel op.