Long tail zoekwoorden achterhaal je zo

Zoekwoorden en -zinnen heb je grofweg in twee varianten: short tail en long tail keywords. Wat is het verschil en hoe maak je er gebruik van voor SEO? 

Zoekwoorden en -zinnen zijn de woorden waarmee mensen zoeken in zoekmachines.

Achterhaal je waar veel mensen op zoeken en verwerk je de woorden strategisch in je website dan word je beter vindbaar. Jij biedt precies wat mensen zoeken en dat levert gratis websitebezoekers op via de zoekresultaten.

De pagina die je nu leest heeft de zoekwoorden ‘Long tail zoekwoorden’ in de kop staan. Dat zijn de woorden die in de toekomst hopelijk iemand intikt in Google en waarna deze pagina – als het goed is – boven komt drijven.

Short tail zoekwoorden

Bij zoekwoorden en -zinnen onderscheidt men grofweg twee soorten: short tail en long tail keywords. Onderstaand screenshot verduidelijkt wat men met het eerste bedoelt.

Zoekwoorden achterhalen

Een term als televisie is enorm algemeen en dat zie je al aan het geschatte aantal zoekresultaten. Volgens Google zijn dat er ruim 5,4 miljoen. Je moet dus bij benadering ruim 5 miljoen websites verslaan om op de eerste plek terecht te komen. En de tijd loopt…nu!

Opmerkelijk. Google’s schatting van het aantal zoekresultaten slaat helemaal nergens op. Wil je precies weten met hoeveel websites je concurreert? Klik dan onderaan de pagina op de 10 van pagina 10 en zo verder, tot je op de laatste pagina aankomt. Je weet het nu precies.

Uitgebreidere zoekwoorden

Achterhaal zoekwoorden

In het tweede screenshot is het zoekwoord al specifieker. Door het woord lcd aan televisie toe te voegen neemt de concurrentie af met zo’n 5 miljoen sites. LCD televisie is nog steeds heel concurrerend – kijk alleen maar naar de eerste resultaten waar megasites als Kieskeurig en Kelkoo staan – maar je begrijpt het idee.

Long tail zoekwoorden

Achterhaal zoekwoorden

Long tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer zoekwoorden en deze zijn nog specifieker. In dit geval zocht ik op een heel specifiek type toestel en bij de Teco 19 inch lcd televisie geeft Google ‘maar’ 125.000 resultaten.

Dit lijkt nog steeds heel veel, maar als je ziet dat in het nummer 1 zoekresultaat niet eens het woord televisie voorkomt kan het haast niet anders dan dat je op deze combinatie kunt scoren.

Nu denk je misschien: wie zoekt er op zo’n specifieke combinatie? Een goede vraag, en het zijn vast ook niet heel veel mensen, maar het zijn wel de mensen die heel gericht op zoek zijn naar dit toestel.

Heb je als webshopeigenaar een ‘Teco 19 inch lcd televisie’ in je assortiment? Dan heb je mensen die met deze woorden zoeken graag op je site. De kans is aanzienlijk dat ze tot aanschaf overgaan. Het zijn in dit geval dus niet de bezoekersaantallen, maar de intenties van potentiële klanten die de doorslag geven.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden kun je op verschillende manieren achterhalen. Enkele suggesties op een rij:

En zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden. Heb je een goede tip? Laat het hieronder weten, ik ben benieuwd!

Lees ook over zoekwoorden vinden

Fotocredit: selva via photopin cc

4 thoughts on “Long tail zoekwoorden achterhaal je zo”

  1. Handig artikel! Ik vroeg me altijd al af hoe ik nou écht goede long tail keywords kon achterhalen. Zelf ben ik freelance tekstschrijver en heb ik hier dus zeker wat aan. Het is tegenwoordig al lastig genoeg om websites hoog in Google te krijgen en dan moet je op een gegeven moment wel gebruikmaken van longtail keywords 😉

    Ik wil je er trouwens wel op wijzen dat het door Google geschatte aantal webpagina’s wel ergens op slaat. Natuurlijk zijn er (om bij jouw voorbeeld te blijven) 5 miljoen resultaten voor het zoekwoord ‘televisie’. Als je logisch nadenkt, is het in deze tijd goed mogelijk dat het woord ‘televisie’ op ruim 5 miljoen verschillende webpagina’s te vinden is. Google laat alleen de relevantste hiervan zien. Heeft één website bijvoorbeeld een pagina over een bepaalde tv en nog een pdf-bestand met dezelfde tekst, dan laat Google dat pdf-bestand weg uit de resultaten. Gaan er 1000 websites over hetzelfde onderwerp, dan laat Google alleen de relevantste zien. Met andere zoekwoorden of instellingen kun je álle concurrerende zoekresultaten (dus die 5 miljoen) vast bekijken, maar daar heb je waarschijnlijk niet zo veel aan 😉

    Toch kun je zeggen dat je deels gelijk hebt: het aantal zoekresultaten dat Google écht toont, is waar je mee concurreert. Het is namelijk heel makkelijk om een beter artikel te schrijven dan alle andere miljoenen webpagina’s die Google (voor dat zoekwoord) heeft weggelaten uit de zoekresultaten. Maar goed, het geschatte aantal resultaten slaat in ieder geval wel ergens op 😉

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.