Long tail zoekwoorden achterhaal je zo

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

jan 03
Long tail zoekwoorden achterhaal je zo

Zoekwoorden en -zinnen heb je grofweg in twee varianten: short tail en long tail keywords. Wat is het verschil en hoe maak je er gebruik van voor SEO? 

Zoekwoorden en -zinnen zijn de woorden waarmee mensen zoeken in zoekmachines. Achterhaal je waar veel mensen op zoeken en verwerk je de woorden strategisch in je website dan word je beter vindbaar. Jij biedt precies wat mensen zoeken en dat levert gratis websitebezoekers op via de zoekresultaten.

De pagina die je nu leest heeft de zoekwoorden ‘Long tail zoekwoorden’ in de kop staan. Dat zijn de woorden die in de toekomst hopelijk iemand intikt in Google en waarna deze pagina – als het goed is – boven komt drijven.

Short tail zoekwoorden

Bij zoekwoorden en -zinnen onderscheidt men grofweg twee soorten: short tail en long tail keywords. Onderstaand screenshot verduidelijkt wat men met het eerste bedoelt. Zoekwoorden achterhalen

Een term als televisie is enorm algemeen en dat zie je al aan het geschatte aantal zoekresultaten. Volgens Google zijn dat er ruim 5,4 miljoen. Je moet dus bij benadering ruim 5 miljoen websites verslaan om op de eerste plek terecht te komen. En de tijd loopt…nu!

Opmerkelijk! Google’s schatting van het aantal zoekresultaten slaat helemaal nergens op. Wil je precies weten met hoeveel websites je concurreert? Klik dan onderaan de pagina op de 10 van pagina 10 en zo verder, tot je op de laatste pagina aankomt. Je weet het nu precies.

Uitgebreidere zoekwoorden

Achterhaal zoekwoorden

In het tweede screenshot is het zoekwoord al specifieker. Door het woord lcd aan televisie toe te voegen neemt de concurrentie af met zo’n 5 miljoen sites. LCD televisie is nog steeds heel concurrerend – kijk alleen maar naar de eerste resultaten waar megasites als Kieskeurig en Kelkoo staan – maar je begrijpt het idee.

Long tail zoekwoorden

Achterhaal zoekwoorden

Long tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer zoekwoorden en deze zijn nog specifieker. In dit geval zocht ik op een heel specifiek type toestel en bij de Teco 19 inch lcd televisie geeft Google ‘maar’ 125.000 resultaten.

Dit lijkt nog steeds heel veel, maar als je ziet dat in het nummer 1 zoekresultaat niet eens het woord televisie voorkomt kan het haast niet anders dan dat je op deze combinatie kunt scoren.

Nu denk je misschien: wie zoekt er op zo’n specifieke combinatie? Een goede vraag, en het zijn vast ook niet heel veel mensen, maar het zijn wel de mensen die heel gericht op zoek zijn naar dit toestel. Heb je hem als webshopeigenaar in je assortiment dan heb je deze bezoekers graag op je site, want de kans is aanzienlijk dat ze tot aanschaf overgaan. Het zijn in dit geval dus niet de bezoekersaantallen, maar de intenties van potentiële klanten die de doorslag geven.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden kun je op verschillende manieren achterhalen. Enkele suggesties op een rij:

En zo zijn er vast nog veel meer mogelijkheden. Heb je een goede tip? Laat het hieronder weten, ik ben benieuwd!

Lees ook over zoekwoorden vinden

Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding!

Fotocredit: selva via photopin cc

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(4) comments

Add Your Reply