Ga naar de inhoud

SEO-stappenplan voor iedereen die te druk is

    Wil je hoger komen in Google en heb je daar eigenlijk geen tijd voor? Volg dan dit SEO-stappenplan en doe alleen wat werkt.

    SEO-trucs en handigheidjes. Ik zal het eerlijk toegeven, ik ben er dol op. Maar wil je zoekmachine optimalisatie consequent inzetten en structureel meer bezoekers werven via Google? Kijk dan verder dan de trucs en concentreer je op wat werkt.

    Volg dit SEO-stappenplan en pas de tips consequent toe. Dan verschijn je gegarandeerd hoger in Google. En haal je het meeste uit Google in zo weinig mogelijk tijd. Riemen om, daar gaan we.

    https://www.youtube.com/watch?v=jDM8xfP4_uA
    Bekijk de videoversie van dit artikel.

    Tip. Haal meer omzet uit je site. Volg een SEO-training basis of SEO-training advanced.

    1. Bepaal de juiste zoektermen en gebruik ze

    We beginnen het SEO-stappenplan met zoektermen, de woorden die mensen intikken bij zoekmachines. Achterhaal ze en praat erover op je website. Doe minimaal dit:

    • Achterhaal de belangrijkste zoektermen voor je producten en diensten
    • Bedenk clusters rond primaire en secundaire zoektermen
    • Maak voor de belangrijkste clusters unieke pagina’s

    Houd ook rekening met de intentie waarom mensen met de woorden zoeken. Kijk bijvoorbeeld naar het see-think-do-care-model van Google. En vraag je af of ze de woorden intikken om te navigeren, te informeren of iets te kopen. Sluit hier je content zo goed mogelijk op aan.

    Achterhaal met welke woorden klanten zoeken en praat erover op je site.

    💡 Leestip: Zoekwoorden bepalen in 2020? Maak niet deze fouten

    2. Maak je site zo crawlbaar mogelijk

    Heb je nek wel eens gebroken in een volgestouwde winkel? Je vindt zelden wat je zoekt en doet de zaak niet snel meer aan. Google en zijn crawlers kijken net zo naar je site.

    Is je website overvol, ongestructureerd en is er sprake van keyword cannibalization, dan werkt dit niet in je voordeel. Maak hem liever zo plat mogelijk en zorg dat zoekmachines elke pagina eenvoudig bereiken, de content kunnen lezen en de inhoud begrijpen.

    Hoe duidelijker jij maakt waar elke pagina over gaat, hoe sneller Google en consorten je begrijpen. Daarom als tweede stap van het SEO-stappenplan: loop je site regelmatig kritisch door en houd hem simpel.

    Met Screaming Frog SEO Spider crawl je je site net als Google.

    💡 Supertip. Met Screaming Frog SEO Spider crawl je je site net als Google. Zo spoor je snel fouten en verbeterpunten op. Bekijk de instructievideo over Screaming Frog.

    3. Verbeter de techniek van je site en repareer fouten

    Een website is nooit af en onbedoeld gaan er dingen kapot. Pagina’s geven bijvoorbeeld een 404-melding. Er ontstaat duplicate content of je site wordt steeds trager. Dat kun je opsporen en verhelpen. Bijvoorbeeld met tools als Google Search Console, Ahrefs en de audit-tool in Agency Analytics.

    In onderstaande artikelen laat ik precies zien hoe je technische SEO-problemen oplost. Doe dat, want het is goed voor je rankings en bezoekers.

    4. Publiceer waardevolle content en verdiep je in SEO-schrijven

    Een website zonder content is als een gebed zonder amen. Of zoiets…

    Waar het om gaat is dat een site zonder content niet interessant is. Niet voor zoekmachines, bezoekers en mensen die eventueel naar je willen linken. Voeg daarom regelmatig waardevolle content toe, of actualiseer de content die je al hebt.

    Goede SEO-content is:

    • Relevant
    • Actueel
    • Interactief
    • Deelbaar

    Houd dit in je achterhoofd als je content maakt of update. En maak het voor bezoekers zo makkelijk mogelijk om je informatie te verwerken en te delen. Zo steek je boven het maaiveld uit.

    Een website zonder waardevolle content is oninteressant.

    💡 Leestip. SEO teksten schrijven: de ultieme checklist!

    De vijfde stap uit het SEO-stappenplan is een cruciale. Links blijven essentieel voor je vindbaarheid. Ze maken volgers kenners zo’n 30% uit van Google’s algoritme. En dat is niet zo gek, want hoe kiest Google de beste pagina als concurrenten net zo goed zijn? Inderdaad, op basis van autoriteit.

    Google ziet links als stemmen. Probeer daarom verwijzingen te krijgen van relevante sites waar bezoekers zijn die jij ook wilt hebben. Bedenk een manier om hier een link te krijgen. Stuur bijvoorbeeld een gastblog in. Of maak van een blog een interessante video, die ze plaatsen met een link voor de moeite.

    Je kunt eenmalig een link verdienen op een andere site. Maar interessanter is het om een band op te bouwen met de makers. Dan zitten er misschien wel meer links en interessante bezoekers in.

    Met Link Explorer van Moz achterhaal je wie er naar je concurrenten linken.

    Met Link Explorer van Moz achterhaal je wie er naar je concurrenten linken. Je mag de site 3 keer per dag (beperkt) gratis gebruiken.

    6. Verbeter de gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers

    Een goede site is een gebruiksvriendelijke site. Punt. Steek daarom tijd in het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid. Dit kun je o.a. doen:

    • Verbeter de snelheid
    • Voorkom onduidelijkheid
    • Maak het invullen van een formulier makkelijker
    • Sluit zoekvragen en pagina’s beter op elkaar
    • Geef antwoord op veel gestelde vragen etc.

    Met deze acties wil je bezoekers een plezieriger ervaring bieden en ze langer vasthouden. Dat is goed voor je omzet en voor SEO, want Google ziet dit ook. Je bent relevant en verdient een plek hoog bij de zoekresultaten.

    Maak het leven van je bezoeker leuker. Dat is goed voor mensen en zoekmachines.

    7. Meet, vertaal en herhaal

    Het mooie van online marketing is dat je bijna alles kunt meten. Doe dit, maar houd het wel overzichtelijk. Kies maximaal 5 doelen voor je site en formuleer ze meetbaar. Wat moeten bezoekers doen? Waar wil je dat ze op klikken? En hoe houd je ze vast? Je leest er meer over in deze artikelen:

    Met SEO-software bespaar je tijd en zie je wat je inspanningen opleveren. Zo zie je in Google Search Console (gratis) op welke zoektermen je al scoort en kun je met o.a. Ahrefs en SEMRush (beide gratis demo) analyseren wat concurrenten goed doen.

    Vertaal de bevindingen naar concrete actiepunten. En werk je lijstje consequent af. Dat is misschien niet zo sexy als hippe nieuwe SEO-trucjes. Maar het levert je op termijn veel meer op.

    Monitor met Google Analytics wat wel en niet werkt op je website.

    Met dit SEO-stappenplan kan iedereen ranken

    SEO kun je zo moeilijk maken als je zelf wilt. De basis is echter niet zo ingewikkeld, want bezoekers en Google willen hetzelfde.

    Volg het SEO-stappenplan en:

    • Sluit aan bij woorden waar mensen mee zoeken
    • Maak je site makkelijk crawlbaar
    • Los fouten op
    • Publiceer waardevolle content
    • Presenteer dit aantrekkelijk
    • Vergroot je autoriteit door middel van links op gerelateerde sites
    • Meet wat werkt en herhaal dit

    Klinkt makkelijk toch? 😁 Succes!

    💡 Vraag. Welke SEO-actie levert jou het meeste op? Reageer en deel je kennis en inzichten.

    P.S. Heb je hulp nodig bij technische zoekmachine optimalisatie in Zwolle? Bekijk dan de site van collega SEO24.nl.

    4 reacties op “SEO-stappenplan voor iedereen die te druk is”

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.