Ga naar de inhoud

Google Analytics: staar jij je blind op ijdelheidsstatistieken?

    Met Google Analytics kun je alles meten op je site. Maar welke gegevens zijn waardevol en welke totaal niet? Hier komen ze.

    Google Analytics is een geweldige uitvinding. Je kunt tot in het kleinste detail zien waar bezoekers vandaan komen. Wat ze doen op je site. En of ze een desktopcomputer of telefoon gebruiken.

    Een nadeel van Google Analytics is dat je zovéél gegevens krijgt aangereikt. En veel data eigenlijk helemaal niet zo relevant is. Leuk om te weten dat een bezoeker uit Flevoland komt. Maar je verkoopt er niets meer door.

    In dit artikel ontdek je 3 ijdelheidsstatistieken in Analytics, waar veel ondernemers zich blind op staren. En lees je waar je veel beter op kun letten. Zo stuur je voortaan op resultaat en maak je je site steeds een stapje beter.

    Tip. Google Analytics gaat pas leven als je duidelijke doelen bepaalt. Dit kun je doen voor:

    Doelgroep
    Welke mensen wil je bereiken?

    Gedrag
    Wat wil je dat ze doen op je site en doen ze dat ook?

    Acquisitie
    Waar komen de beste bezoekers vandaan?

    Conversies
    Doen mensen ook echt wat je wilt dat ze doen?

    Tijdens de training Google Analytics in Zwolle ontdek je hoe zelf KPI’s bepaalt en instelt.

    Staat je niet blind op deze statistieken in Google Analytics

    1. Bereik, want dit zegt niets over effectiviteit

    Nog heel veel partijen sturen op bereikcijfers zoals bezoeken, likes of paginaweergaven. Dat is best begrijpelijk, want je kunt ze heel eenvoudig meten. Maar ze zeggen helaas niets over de effectiviteit van je site.

    Je kunt veel beter sturen op de kwaliteit van je bereik. Bijvoorbeeld met de KPI’s maandelijkse actieve gebruikers of gebruikers met bovengemiddelde bezoekkwaliteit.

    Bezoekers die vaker op je site komen, er langer blijven en meer pagina’s bekijken zijn echt geïnteresseerd in wat je doet.

    Analyseer vervolgens waar deze bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bekijken en waar ze converteren. Met de patronen die je zo ontdekt kun je je site doelgerichter maken.

    “Bezoeken, likes en paginaweergaven zeggen niets over je effectiviteit.”

    2. Tijd op de pagina, want het zegt niets over echt lezen

    “Yes, mensen blijven gemiddeld 3:49 minuten op mijn pagina!” Het is interessant om te weten, maar het zegt niet of ze de tekst ook echt hebben gelezen.

    Google Analytics geeft bounces op de pagina de gemiddelde bezoektijd van 0 seconden. Dus ook als iemand de pagina 5 minuten bezoekt en daarna het venster sluit, of op vorige klikt.

    De laatst bekeken pagina krijgt ook geen tijd toegekend. Omdat er geen volgende pagina is, weet Analytics niet hoe lang je op de vorige bent geweest.

    Wil je dit ondervangen? Dan kun je veel beter sturen op de gebruikers die je volledige blog hebben gelezen. Dit kun je o.a. instellen met Event Tracking via de Google Tag Manager.

    Stel bijvoorbeeld in 25%, 50% en 75% gelezen. In Analytics kun je vervolgens zien hoe ver bezoekers op pagina’s hebben gescrolled.

    Opmerking. Schrijf je ellenlange blogberichten en scrollen bezoekers nauwelijks? Kijk dan eens kritisch naar de vormgeving van je site en de presentatie of vorm van je content. Bloggen is leuk, maar je wilt wel gelezen toch?

    Lees ook: bouncepercentage verlagen met copywriting, zo doe je dat

    Bepaal met Page Value hoe waardevol pagina’s voor conversies zijn.

    3. Conversiepercentages, want dan reken je te beperkt

    Veel mensen sturen op het conversiepercentage als KPI voor een pagina, bijvoorbeeld op een blog. Dat kun je doen, maar dan meet je alleen de conversie van je blogs als landingspagina. En niet de totale bijdrage van je blogs aan de conversie.

    Met andere woorden: een blogbericht zorgt voor een volledige conversie. Of het bericht doet helemaal niets.

    In de praktijk komen bezoekers via verschillende stappen tot conversies. Daarom kun je veel beter sturen op de paginawaarde van je blogs.

    Paginawaarde neemt alle pagina’s mee die bijdrage leveren aan je conversie. Dus niet alleen de spits die de goal maakt, maar ook de keeper met de geweldige uittrap en de vleugelspeler die de perfecte voorzet gaf.

    “Tel niet alleen de spits mee die de goal maakt. Maar ook de keeper met de geweldige uittrap en de vleugelspeler die de perfecte voorzet gaf.”

    Uitleg van Google. Paginawaarde is de gemiddelde waarde van een pagina die een gebruiker heeft bezocht voordat hij op de doelpagina terechtkwam of een e-commercetransactie voltooide (of beide).

    Deze waarde is bedoeld om u een idee te geven van welke pagina’s op uw site het meest hebben bijgedragen aan de opbrengsten van uw site.

    Bron: Google Support

    Bepaal met Page Value hoe belangrijk pagina's voor conversies zijn.

    In Google Analytics vind je zoveel informatie dat je je snel laat afleiden. Het liefste stuur je op basis van KPI’s. Duidelijk doelen voor jouw site, waaraan je ziet of je op de juiste weg zit. Zo heb je meer overzicht, stuur je op resultaat en wordt je site steeds doeltreffender.

    Tip. Doe je maar wat op je site, of wil je echt weten wat werkt? Kom dan naar de training Google Analytics in Zwolle. Je ontdekt:

    • Hoe je KPI’s bepaalt
    • Welke rapporten in Analytics er echt toe doen
    • Hoe je meer omzet haalt uit je site

    En nog veel meer. Deze training is kortom onmisbaar als jij je online marketing serieus neemt. Meld je daarom nu aan.

    Met dank aan Gerard Rathenau van Digital Analisten.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.