Ga naar de inhoud

De snelste manier om je website SEO-proof te maken

    Leuk hoor, een mooie website. Je hebt er alleen helemaal niets aan als hij geen bezoekers trekt. Maak je website daarom SEO-proof in 12 stappen.

    Heb je wel eens een nieuwe website gelanceerd? Of een bestaande website een update gegeven? Dan weet je hoe ontzettend veel werk dat is. De kleinste klusjes kosten je uren en er gaat altijd wel iets fout.

    Ziet je website er eindelijk goed uit, dan mogen de bezoekers komen. In drommen van duizend, als het even kan. Maar helaas gebeurt dit zelden spontaan. Daar staat je fraaie nieuwe website dan, ergens weg te kwijnen op een verlaten plekje op internet. Laat het zover niet komen!

    In dit artikel laat ik je zien hoe je je website zelf SEO-proof maakt voor zoekmachines. Zo werf je gratis bezoekers die echt op zoek zijn naar jouw producten en diensten. Het klinkt ingewikkeld, maar veel kun je zelf doen. Aan de slag dus, zodat jouw site over enkele maanden gratis klanten oplevert.

    Wil je snel hoger in Google komen? Meld je aan voor mijn SEO-training in Zwolle. Gemiddelde beoordeling: 8,8!

    SEO-proof website? Meld je site aan bij Google Analytics en Google Search Console

    Veel mensen denken dat Google tegen SEO is, maar dat is niet zo. De zoekmachine is wel tegen vals spelen en dat hebben ze steeds beter in de smiezen. Om het spel eerlijk te spelen helpt het Amerikaanse bedrijf je bovendien, met diverse gratis diensten. Twee onmisbaren zijn Google Search Console en Google Analytics.

    Met Google Search Console krijg je technische informatie over je website, en vertoningen van je site bij de zoekresultaten. Zo krijg je onder andere meldingen over pagina’s die het niet meer doen, crawlfouten en zoektermen die bezoekers intikten om bij jou terecht te komen.

    Google Analytics is essentieel om te bekijken wat bezoekers op je website doen. Ook kun je zien waar ze vandaan komen, hoe lang ze op je site blijven, welke andere sites naar je linken etc. Onmisbare informatie kortom.

    Wil je serieus aan de slag met het SEO-proof maken van je website? Maak dan vandaag nog een account aan bij Google Search Console en Google Analytics en leer ermee werken.

    Maak je website SEO-rpoof met Google Search Console

    Google Search Console geeft o.a. meldingen over geblokkeerde bronnen op je website. Is dit het geval, dan indexeert Google je website mogelijk niet of onvolledig.

    Bekijk hoeveel pagina’s van je website Google indexeert

    Zoekmachines gebruiken crawlers om het website af te struinen en pagina’s te indexeren. Het feit dat een crawler jouw website bezoekt garandeert niet dat hij de pagina’s ook opslaat. Door een slechte site-indeling zijn soms pagina’s onbereikbaar. Of zoekmachines krijgen (onbewust) de opdracht pagina’s niet te indexeren.

    Wil je weten hoeveel pagina’s van jouw website Google indexeert? Google dan met deze zoekopdracht:site:jouwsite.nl

    Dit wordt dan bijvoorbeeld site:ad.nl of site:nu.nl.

    Bovenin beeld zie je hoeveel pagina’s de zoekmachine heeft opgeslagen. Kijk vervolgens kritisch naar de titels en omschrijvingen. Zijn ze aantrekkelijk genoeg om potentiële bezoekers erop te laten klikken? Zichtbaar zijn bij de zoekresultaten is een ding, maar als niemand op jouw resultaat klikt heb je nog geen bezoekers.

    Maak je website SEO-proof voor Google

    Test hoe SEO-proof je website is met Screaming Frog of Content King

    Met een Content of SEO-audit breng je uitgebreid alle pagina’s van je website in kaart. Dit kun je handmatig doen, maar dit is monnikenwerk. Gelukkig zijn er handige programma’s die dit werk vereenvoudigen.

    Met de gratis dienst Screaming Frog SEO Spider kun je tot 500 pagina’s van je website gratis downloaden. Vervolgens kun je per tabblad informatie bekijken over links, pagina-titels, meta-descriptions etc. Ook kun je filteren op bijvoorbeeld foutmeldingen of te grote afbeeldingen. Zo spoor je al snel veel technische fouten op.

    Een nadeel van Screaming Frog is dat het nogal technisch is. Ook zet de tool niet wat je met de bevindingen moet doen. De betaalde online dienst Content King doet dit wel. De software indexeert de pagina’s van je website, constateert eventuele technische gebreken en vertelt hoe je ze oplost. En dat allemaal in begrijpelijk Nederlands.

    Voer zoekwoordenonderzoek uit

    Succesvolle SEO valt en staat met het kiezen van de juiste zoektermen, de woorden die mensen intikken in zoekmachines.

    Bij de belangrijkste zoektermen voor jouw branche wil je zichtbaar zijn in de top 10. Maar dat wil iedereen. Daarom is het zaak dié woorden te kiezen waar veel mensen op zoeken en waar je op kunt scoren. Dit doe je tijdens een zoekwoordenonderzoek.

    Zoekwoordenonderzoek kun je handmatig doen, bijvoorbeeld met de Google Keyword Planner. Wil je het serieuzer aanpakken? Kijk dan naar betaalde programma’s als KWFinder (mag je 2 keer per dag gratis gebruiken), of schakel de hulp van een expert in. Ja hoor, ik help je graag… :)).

    Zoekwoorden vinden met KWFinder

    KWFinder geeft per zoekterm een handige difficulty-score. Hoe hoger de score, hoe sterker de concurrentie. 

    Meet op welke zoektermen je nu al scoort

    Weet je op welke zoektermen je wilt scoren? Test dan meteen even of dit nu al het geval is. Dit kan handmatig in Google Chrome. Open wel een incognitovenster (via Ctrl + Shift + N), zodat de zoekmachine geen rekening houdt met je voorkeuren en zoekgeschiedenis.

    Een snellere en betere optie is een Rank Checker, zoals Agency Analytics. Geef de gevonden zoektermen zoektermen, de url van je site en Google.nl of Google.be op en de Rank Checker doet de rest. Je krijgt een keurig overzicht van je posities in Google, Bing en Yahoo.

    Optimaliseer de belangrijkste pagina’s van je website

    Via Google Analytics zie je o.a. wat de populairste pagina’s op je website zijn. Ook zie je via welke verkeersbronnen ze bezoekers aantrekken. Deze pagina’s werken kennelijk al voor je, maar misschien kun je er meer uit halen.

    Kijk kritisch naar de indeling van je website en de tekst op de pagina. Maak gebruik van SEO-schrijven om de informatie nog beter te ontsluiten voor bezoekers en zoekmachines. Hoe je dat precies doet lees je in deze uitgebreide checklist.

    Google Analytics voor SEO

    Bekijk de populairste pagina’s van je website in Google Analytics. Misschien kun je ze extra optimaliseren, zodat ze nog succesvoller worden. 

    Kijk kritisch naar verouderde pagina’s

    Rozen verwelken en schepen vergaan. Niet alleen rozen en schepen, trouwens. Content raakt ook sneller gedateerd dan je lief is. Gelukkig kun je daar online eenvoudig wat aan doen. Door de content te actualiseren of een oude pagina met een 301-redirect door te sturen naar een actuelere variant.

    Staat er veel content op je site, kijk dan eens in het jaar kritisch naar je verouderde content en verwijder het ‘dode hout’. Er zijn verschillende casussen bekend van websites die daarna flink stegen bij de zoekresultaten.

    Update verouderde content voor SEO

    Update regelmatig verouderde artikelen. Zo blijven ze relevant voor zoekmachines.

    Controleer de site op duplicate content

    Zoekmachines hebben een broertje dood aan dubbele content. Logisch ook, want het voegt niets toe en vervuilt het internet.

    Duplicate content is er in verschillende soorten en maten. Van ouderwets plagiëren tot berichten die op meerdere websites te zien zijn.

    Ook komt onbewuste dubbele content vaak voor. Dit is bijvoorbeeld het geval als een webpagina door een haperende filter-functie via meerdere url’s te zien is. In het slechtste geval merkt Google ze aan als identieke pagina’s en dit is nadelig voor je vindbaarheid.

    Er zijn verschillende manieren om duplicate content op je website te sporen, waaronder het eerder genoemde Content King. Een gratis alternatief is Siteliner. Een SEO-proof website bevat idealiter helemaal geen duplicate content.Opmerking. Duplicate content kun je niet altijd voorkomen. Je kunt Google wel aangeven dat een pagina dubbel is, en dat doe je met een canonical-tag. Dit is een stukje code waarmee je de zoekmachine – op de dubbele pagina – attendeert op het origineel. Zo voorkom je pro-actief onduidelijkheid. 

    Let op! Indexeert Google weinig pagina’s van je website? Dan kan dit ook door duplicate content komen. De zoekmachine vindt de dubbele pagina’s oninteressant en dit is nadelig voor je vindbaarheid. 

    Duplicate content voorkomen met Siteliner

    Siteliner vindt eventuele duplicate content op je website. 

    Test en verbeter de snelheid van je website

    Snelgheid is steeds belangrijker voor websites. Is jouw website tergend langzaam? Gewoon langzaam kan trouwens ook hoor… Doe er dan wat aan! In het artikel ‘Website sneller maken? Doe het eenvoudig zelf’ lees je precies hoe.

    Zorg dat je website mobielvriendelijk is

    Is je website anno 2017 nog niet mobielvriendelijk? Ga je schamen! Meestal ben ik niet zo streng, maar dit kan echt niet meer. Bovendien kost het je bezoekers, want Google toont tegenwoordig uitsluitend mobielvriendelijke websites als iemand zoekt op een tablet of smartphone.

    Is je website nu niet mobielvriendelijk, dan is dit meestal een goed moment voor een update. Kijk eens kritisch naar de uitstraling en gebruiksvriendelijk. Voor bezoekers en jij als beheerder. Overstappen naar een prettiger CMS maakt vaak een wereld van verschil.

    Maak je website mobielvriendelijk

    Verwijder of corrigeer niet werkende links

    Nog een quick-win: verwijder doodlopende links op je website. Als pagina’s op je website een 404-melding geven, kunnen zoekmachines vaak niet verder. Bij erg veel foutmeldingen is er zelfs sprake van slecht onderhoud en dat kan je punten kosten.

    Herstellen van doodlopende links is relatief eenvoudig. Spoor ze op met Google Search Console, Screaming Frog, Xenu Link Sleuth of het eerder genoemde Content King en pas ze aan. Bij beide programma’s krijg je netjes een overzicht van de pagina’s waar de link op voorkomt.

    Verbeter je content voor conversie

    De laatste tip voor het SEO-proof maken van je website is niet zozeer belangrijk voor SEO, maar wel voor je portemonnee. Kijk namelijk eens kritisch naar de conversiegerichtheid van je (belangrijkste) webpagina’s.

    Internetters zijn lui en ze willen snel informatie vinden. Daarbij lezen ze slecht en willen ze vooral op links en knoppen klikken. Maak het ze makkelijk en voeg zoveel mogelijk structuur toe. Zo stuur je de kijkrichting en vergroot je de kans dat ze doen wat jij wilt.

    Conversie optimalisatie bij Zalando

    De oranje bestelknop bij Zalando kun je niet missen.

    Snel je website SEO-proof maken vergt een lange adem

    Met de tips en strategieën uit deze blogpost maak je snel je website SEO-proof. Daarbij is wel een enorme kanttekening op zijn plaats, want snel bestaat niet echt bij zoekmachine optimalisatie. Het optimaliseren van een website vergt een lange adem en resultaten laten soms weken op zich wachten.

    Pas je SEO-technieken consequent en correct toe dan zijn de voordelen legio. Bezoekers komen gratis, ook in het weekend of als je ‘s avonds op de bank ligt. Ze zijn bovendien gemotiveerd, want ze zoeken zelf naar de informatie die jij biedt. Sta je vaak hoog in Google dan is dit tot slot goed voor je reputatie en naamsbekendheid. 

    Maak je website SEO-proof over 3…2..1 seconden!

    Je weet nu op hoofdlijnen wat er nodig is om je website SEO proof te maken. Succes bij het uitvoeren van de stappen! Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Je mag me altijd mailen, of kom naar mijn SEO-training in Zwolle.

    1 reactie op “De snelste manier om je website SEO-proof te maken”

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.