Content en SEO: weet jij wat werkt op je site?

Content en SEO zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar welk type content werkt wél en juist niet voor je site? Ontdek het met inhoudsgroepen in Google Analytics.

Gratis klanten werven via Google, wie wil dat nou niet? Het is dan ook een van de belangrijkste redenen om tijd en energie te steken in zoekmachine optimalisatie. Gratis is echter relatief. Want alle tijd die je steekt in SEO kun je niet inzetten voor klanten.

💡 Tip. Wil jij meer omzet halen uit je site? Kom dan naar de training Google Analytics in Zwolle.

SEO draait globaal om 3 pijlers:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Op de content heb je de meeste invloed. Je bepaalt zelf wat er op je site staat. En elke pagina die je toevoegt is een extra kans om gevonden te worden. Daar staat tegenover dat content maken veel tijd kost. En je weet niet wat aanslaat en wat juist niet. Gelukkig biedt Google Analytics uitkomst.

Google Analytics biedt verschillende manieren om het rendement van je content inzichtelijk te maken. Bijvoorbeeld met inhoudsgroepen. In dit artikel ontdek je hoe het werkt.

“SEO is niet gratis. Want alle tijd die je steekt in het verbeteren van je site kun je niet inzetten voor klanten.”

Meet het rendement van je content met inhoudsgroepen

Met inhoudsgroepen in Google Analytics verdeel je content in groepjes. Bijvoorbeeld: nieuws, blogs, diensten en kennisbank. Heb je de groepen eenmaal ingesteld? Dan kun je per groep beoordelen hoe groot de impact is op je conversie.

Zo verdeel je content in Google Analytics onder in groepen

Klik op het tandwieltje (links onder) > Weergave > inhoudsgroepen.

Zo bepaal je actiegerichte inhoudsgroepen

Via de functie inhoudsgroepen kun je de content op je site vervolgens in groepjes onderverdelen. Bedenk dit vooraf en maak het niet te groot. 4 a 5 groepen is goed te overzien.

Het weblog Digital Analisten is als volgt ingedeeld:

Deze structuur houden we aan bij het aanmaken van inhoudsgroepen:

  • Over Digital Analisten
  • Cursus
  • Handleidingen
  • Presentaties
  • Blogcategorieën > implementatie / rapportages / analyses
  • Tips

Het aanmaken van groepjes is eenvoudig. Geef elke groep een beschrijvende naam (bijvoorbeeld Nieuws) en maakt een regelset aan binnen de inhoudsgroep:

In bovenstaand voorbeeld zie je dat ik alle pagina’s tips in één regelset heb geplaatst.

Ik kies hierbij voor het URL type bevat. Zo kun je alle pagina’s met /google-analytics-tips/ in één regelset plaatsen.

Herhaal deze stap voor de andere groepen. Dan kun je voortaan de resultaten per contentsoort bekijken. En misschien nog wel interessanter: resultaten van pagina’s uit dezelfde groep vergelijken. Bijvoorbeeld: welke tips hebben de meeste impact op mijn conversie?

“Vergelijk pagina’s uit dezelfde groep en bekijk welke het meeste rendement oplevert.”

Waar vind je deze inhoudsgroepen in Google Analytics, nadat je ze hebt ingesteld?

Onder gedrag > site-inhoud > alle pagina’s kun je jouw inhoudsgroepen bekijken.

Maar het is handiger om hier een speciaal dashboard/rapport voor te gebruiken. Met een aangepast dashboard gebruik je namelijk alleen de statistieken die je echt nodig hebt.

Deze 2 praktijkvoorbeelden laten zien waarom een speciaal dashboard handiger is.

1. Welke onderdelen van mijn site leveren de hoogste bijdrage aan de conversie?

In dit voorbeeld zie je dat handleidingen verantwoordelijk is voor de hoogste paginawaarde.

Paginawaarde is een indicator voor de conversiewaarde van je pagina: hoe vaak heeft een site onderdeel/pagina een bijdrage geleverd aan je behaalde doelen?

Daarnaast is het opvallend dat blogs over rapportages en blogs met tips verantwoordelijk zijn voor een hogere paginawaarde dan de analyse-blogs. Terwijl ik daar minder over schrijf.

2. Welke tips leveren nu de meeste bijdrage aan de conversie?

Ik klik hiervoor op het site onderdeel tips:

In bovenstaand voorbeeld zie je dat de tips over micro doelen en berekende statistieken verantwoordelijk zijn voor een hogere paginawaarde dan de tip over het meten van het individuele gebruikersgedrag van je e-mail abonnees.

Tot slot enkele afsluitende tips om met inhoudsgroepen aan de slag te gaan:

  • Denk goed na over de content vragen waarop je antwoord wilt krijgen
  • Maak vervolgens je inhoudsgroepen op basis van je belangrijkste site onderdelen/categorieën
  • Integreer je inhoudsgroepen voor het snelste resultaat in een aangepast dashboard/rapport.

Lees ook over SEO en Google Analytics

Met dank aan Gerard Rathenau van Digital Analisten.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.