Ga naar de inhoud

SEO in 2024: begin het nieuwe jaar met een vindbare website

    Zoekmachine optimalisatie verandert voortdurend. Volg deze SEO tips voor 2024 en begin het nieuwe jaar met een vindbare website.

    Laatste update: 13-11-2023

    Scoren in Google lijkt makkelijk. Maar dat is het helaas niet…

    Google werkt met een algoritme, om de zoekrersultaten te rangschikken. Dit algoritme bestaat uit meer dan 200 criteria. En het verandert ook nog eens voortdurend!

    Wat vandaag werkt, is morgen misschien wel achterhaald.

    Staar je daarom niet blind op de laatste SEO-trends. Concentreer je liever op de hoofdlijnen

    Wat kun je NU doen om hoger te scoren in Google? Met deze SEO-tips voor 2024 staat je website als een huis.

    1. Word expert in jouw niche (EEAT)

    Als het gaat om SEO in 2024 is er goed en slecht nieuws. Laten we beginnen bij het slechte nieuws: er is te veel content.

    Het is makkelijker dan ooit om een website te beginnen. En dankzij AI-tools als ChatGPT plak je hem zo vol met inwisselbare content.

    Google ziet dat ook:

    • Er is te veel content
    • Veel content is niet goed genoeg
    • Google indexeert pagina’s daardoor niet

    Dit is voor veel nieuwe websites nu al een probleem.

    Ontstijg de middelmaat en verbeter je EEAT

    Google legt de lat steeds hoger. Daarom kijkt de zoekmachine meer dan ooit naar EEAT. De letters staan voor:

    • Expertise
    • Experience
    • Authority
    • Trustworthiness

    Google wil – in gewoon Nederlands – dat je expert bent op jouw vakgebied. En dat je dat laat zien. Op je site én daarbuiten, op sociale media, YouTube en misschien wel in de media.

    Staar je daarom niet blind op SEO, maar begin bij je lezers. Wie zijn ze, wat willen en hoe kun je ze helpen? Wees er voor hen en ontstijg zo de middelmaat.

    “Staar je niet blind op SEO, maar begin bij je lezers. Maak behulpzame content en val daarmee op.”

    2. Verbeter de techniek van je site

    Waardevolle content is onmisbaar voor SEO. Maar hoe staat het met de omgeving waarin je die artikelen, foto’s en video’s plaatst?

    Een goede, SEO-proof website kun je vergelijken met een strakke supermarkt. Neem de AH. Van het fruit bij binnenkomst tot de frisdrank in het laatste gangpad: alles heeft zijn vaste plek.

    Een website overzichtelijk inrichten is lastig. Helemaal bij veel content, bijvoorbeeld bij een webshop. Zo krijg je te maken met:

    • Verouderde content
    • Overlappende pagina’s (duplicate content)
    • Google die pagina’s niet wil indexeren
    • 404- en 500-fouten
    • Gedoe met (niet werkende) redirects

    En als je pech hebt nog veel meer. Google laat in Google Search Console (gratis) precies zien wat er niet goed gaat. En geeft tips hoe je dit op kunt lossen.

    Kijk naar de foutmeldingen in Google Search Console (GSC) en los ze op. Dan presteert je content meteen beter.

    In Google Search Console (gratis) zie je o.a. niet-geïndexeerde pagina’s van je site. Kijk daar kritisch naar.

    💡 Belangrijk! Heb je een nieuwe website? Dan is de kans groot dat Google veel pagina’s negeert (gecrawld > niet geïndexeerd). Je hebt je nog niet bewezen.

    Geef in dat geval steeds de URL van een niet-geïndexeerde pagina op bij URL-inspectie. Die optie vind je in de linkerkolom van GSC. Klik vervolgens op de link Indexering aanvragen.

    Als het goed is indexeert Google de pagina dan alsnog. Eventueel kun je dit ook standaard doen, voor nieuw aangemaakte pagina’s.

    3. Optimaliseer op intentie en niet op zoektermen

    Vroeger waren zoekmachines behoorlijk dom. Zocht je op het woord ‘boom’ dan lieten ze uitsluitend pagina’s zien waar dit woord in stond. Schreef je de term 10 keer in een tekst, dan was de kans groot dat je nog scoorde ook.

    Tegenwoordig kijkt Google vooral naar de intentie. Welke informatie zoekt iemand, op welke locatie en met welk apparaat? Daar toont de zoekmachine de beste pagina’s bij, en context is veel belangrijker dan een tekst vol schrijven met steeds dezelfde zoekterm.

    Schrijf voor succesvolle SEO in 2024 teksten op de eerste plaats voor bezoekers, mocht je dat nog niet doen. De meeste trucjes hebben hun langste tijd gehad.

    Lees ookSemantisch zoeken zet je SEO-strategie op zijn kop

    Google werd groot door zijn innovatieve gebruik van links. De zoekmachine bepaalt niet zelf waar pagina’s over gaan, maar laat gebruikers ‘stemmen’ met links. Populaire pagina’s en websites komen daardoor vanzelf boven drijven.

    In het algoritme van Google is de afgelopen decennia veel gewijzigd, maar links blijven essentieel. Als 2 pagina’s net zo goed zijn wint degene met de meeste populariteit en autoriteit. Dit vergroot je door het verkrijgen van waardevolle en relevante links. Maak dus een speerpunt van linkbuilding.

    💡 Belangrijk! Links op je eigen site tellen mee voor SEO. Plaats je gericht interne links, dan snapt Google beter welke pagina’s belangrijk zijn. Plaats ze dus vaak en bewust.

    5. Optimaliseer je site voor mobiel gebruik

    We internetten tegenwoordig meer op mobiele apparaten dan op vaste computers. Dat blijkt ook uit het aantal mobiele zoekopdrachten en Google speelt hier op in .

    ‘Mobile first’ is tegenwoordig leidend en dit heeft gevolgen voor je website. Het minste wat je wilt doen is de snelheid van je website verhogen. Is je website nog niet mobielvriendelijk? Dan is er helemaal geen tijd te verliezen, want dit was in 2015 al een must.

    Verdiep je verder in mobiele gebruikerservaring van je website. Helemaal als je site veel mobiele bezoekers trekt.

    In dit uitstekende artikel krijg je waardevolle tips voor het optimaliseren van je website voor mobile search.

    6. Gebruik AI-tools vooral om te brainstormen

    ChatGPT is een papegaai. Weliswaar een heel slimme, maar hij weet zelf niet wat hij zegt en praat anderen na.

    Maak je uitsluitend content met ChatGPT, dan doe je hetzelfde als anderen. Zo val je nooit op. Gebruik AI-schrijftools als ChatGPT en Bard daarom vooral ter inspiratie. En geef altijd je eigen draai aan automatisch gemaakte content.

    💡 Lees ook: Waarom spelfouten voor SEO oliedom zijn

    7. Zie SEO als een middel en geen doel

    Zoekmachine optimalisatie is een manier om meer bezoekers op je site te krijgen. Maar het is niet de enige en Google weet dat ook.

    Kijk eens kritisch naar je website en je aanbod.

    • Wie wil je bereiken?
    • Wat wil je vertellen (en zijn horen)?
    • Welke middelen en kanalen kun je inzetten om je doelen te behalen?

    Kijk daarbij verder dan zoekmachines en SEO. Laat je zien waar potentiële klanten zijn en wees behulpzaam. Dat vergroot meteen je expertstatus.

    Bestudeer ook het gedrag van bezoekers op je site, bijvoorbeeld via Google Analytics. Welke pagina’s bekijken ze, waar zijn ze naar op zoek en waar haken ze af? Doe je voordeel met de bevindingen en probeer je site steeds te verbeteren. Dan haal je het meeste uit je bezoekers.

    8. Val op met Rich Snippets

    Rich Snippets zijn stukjes code waarmee je zoekmachines aanvullende informatie kunt geven.

    In veel gevallen toont Google Rich Snippets bij de zoekresultaten. Denk aan reviewsterren als je op zoek bent naar een hotel. Met Rich Snippets laat je je website opvallen bij de zoekresultaten.

    Het instellen van Rich Snippets was altijd vrij ingewikkeld, maar wordt steeds makkelijker gemaakt. Bij Google vind je verschillende sjablonen die je aan kunt passen en toe kunt voegen aan je website.

    9. Gebruik YouTube (vaker)

    De populariteit van video neemt alsmaar toe en dat zal in 2024 niet anders zijn. Maak daar gebruik en maak en deel vaker video’s.

    Potentiële klanten vinden kijken fijn en de concurrentie is stuk kleiner dan met tekst. Bovendien toont Google regelmatig YouTube-video’s bij de zoekresultaten.

    💡 Tip. Google zet ook in 2024 fors in op YouTube Shorts. Dit zijn korte video’s die je o.a. kent van TikTok, maar dan bij YouTube. Maak je deze shorts, dan is de kans groot dat dit extra kijkers en clicks oplevert.

    10. Kies voor longtail zoektermen

    Zoektermen zijn er grofweg in 2 soorten: shorttail zoekwoorden en longtail zoekwoorden. De eesten bestaan uit termen van 1 en hooguit 2 woorden, zoals ‘vakantie ibiza’. Longtail zoektermen bestaan uit 3 of meer woorden.

    De concurrentie op shorttail zoekwoordem is moordend en Google toont steeds meer advertenties bij de zoekresultaten.

    Maak het jezelf daarom makkelijk en optimaliseer veel pagina’s voor longtail-combinaties. Dit heeft 3 grote voordelen:

    • Bij long-tail zoektermen is de concurrentie kleiner.
    • Je kunt er makkelijker gerichte content bij maken.
    • Mensen die specifieke informatie zoeken, converteren snellen.

    Kijk daarom verder dan algemene zoektermen en vergeet de long-tails niet.

    11. Heb geduld en volg je plan

    SEO wordt steeds concurrerender. Verwacht daarom niet dat je met een paar technische ingrepen razendsnel hoger in Google staat.

    Zoekmachine optimalisatie is – meer dan ooit – een kwestie van de lange adem. Heb je die tijd niet? Overweeg dat te adverteren voor direct resultaat.

    12. Vergeet conversie optimalisatie niet

    Bezoekers op je website is leuk, maar als ze niet kopen heb je er weinig aan. Vergeet je site daarom niet te optimaliseren voor conversie.

    Op internet vind je veel informatie over conversie optimalisatie. Verdiep je in conversie optimalisatie en maak je site doelgerichter.

    13. Beantwoord vragen en scoor ‘Rich Answers’

    Google laat regelmatig Rich Answers zien bij de zoekresultaten. Zoek maar eens op ‘wat is de hoogste berg ter wereld’. Dan zie je het antwoord met doorlink boven de gewone zoekresultaten, op plek 0.

    Rich answers verdien je door kort en krachtig antwoord te geven op veelgestelde vragen. Bijvoorbeeld in een FAQ of Kennisbank.

    Schrijf als evenementenbureau bijvoorbeeld een artikel met de titel: Wat kost het om een clown in te huren? Mensen zoeken hierop en de concurrentie is klein.

    Rich Answers in Google

    14. Maak thema’s

    Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan context. Als je regelmatig schrijft over hetzelfde onderwerp val je op als expert.

    Specialiseren trekt spontane links aan en je stukken worden sneller gedeeld via social media. Dit zijn duidelijke signalen voor een zoekmachine om je als expert te zien. Op termijn scoor je daardoor hoger bij de zoekresultaten.

    Denk in dit kader ook aan Content Clusters

    Google kan bezoekers doorsturen naar één ultieme pagina. Soms is een groepje pagina’s net zo relevant. Daar kun je op inspelen met Content Clusters. Die maak je zo.

    1. Maak een hoofdpagina
    2. Publiceer ondersteunende pagina’s
    3. Link deze pagina’s aan elkaar, zodat er een cluster ontstaat.

    💡 Voorbeeld. Je wilt scoren op de zoekterm ‘beste microfoons’. Maak een uitvalspagina voor deze combinatie en ondersteunende pagina’s voor termen als: beste microfoon voor zang, beste microfoon voor piano etc.

    Koppel de pagina’s aan elkaar, zodat er een relevant cluster ontstaat over de beste microfoons. Dit is super relevant voor zoekers en extra duidelijk voor Google.

    15. Maak deelbare content

    Naast lange content blijft originele content goed scoren. Denk in dit kader aan grappige plaatjes, eigen onderzoeken en duidelijke infographics.

    Probeer ook in 2024 wat toe te voegen aan het internet. Alle informatie kun je vinden, maar niet in elke vorm.

    Experimenteer met audio, video en graphics. Of maak eens een quiz. Als je het goed doet levert het een hoop aandacht en links op. En het vergroot je EEAT-score

    💡 Lees ook: SEO-teksten schrijven, de ultieme handleiding

    SEO in 2024: het blijft hard werken

    Wil je online scoren in het nieuwe jaar, dan blijft dat een kwestie van hard werken. Doe dit niet met je verstand op nul, maar bedenk vooraf een plan en voer dit consequent uit.

    Door structureel tijd te investeren in je website maak je hem beter en werf je meer bezoekers. Daarmee verdien je de investeringen terug en begin je 2024 met een vindbare site.

    Lees ook deze artikelen over zoekmachine optimalisatie:

    3 reacties op “SEO in 2024: begin het nieuwe jaar met een vindbare website”

    1. Goede tips en leuk artikel. Het blijft inderdaad een lange termijn ‘strijd’. Het lastigste bij ons is het verkrijgen van goede vermeldingen (links) en er zullen inderdaad nog veel kansen liggen met het maken van YouTube videos. Echter is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

      1. Dag Jouke,

        Dank voor je reactie. De kunst is denk ik om autoriteit te worden in je eigen kleine vakgebied. Liever een grote vis in een kleine vijver, dan een kleine vis in een enorme vijver. Als je opvalt, krijgt je die links vaak ook makkelijker. En er zijn tegenwoordig ook mooie tools voor het sneller maken van video-content. Ik doe zelf veel met Canva en daar zitten nu ook best goede video-editing mogelijkheden in.

        Succes en groet,

        Rutger Steenbergen

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.