Ga naar de inhoud

Voice Search en SEO: ben jij er klaar voor?

    Spraaktechnologie is sterk in opmars en zoekmachines spelen hierop in met Voice Search. Dit heeft gevolgen voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Ben jij klaar voor deze ontwikkeling? 

    Laatste update: 9-12-2019.

    Zoekmachines werken met intelligente software en complexe algoritmes. Hoe ingenieus deze programma’s ook zijn, ze denken (nog) niet zo flexibel als wij mensen.

    De laatste jaren zijn Google en concurrenten echter begonnen aan een inhaalslag, onder andere door de inzet van kunstmatige intelligentie en Semantic Search. Voice Search is een volgende stap. 

    Tip! Werf gratis klanten met je website en kom naar de training Kom hoger in Google (SEO) in Zwolle. Deelnemers beoordelen hem met een 8,8!

    Voice Search in Google

    Voice Search: van computertaal naar mensentaal

    Voice Search slaat op alle zoekopdrachten die mensen uitvoeren met hun stem. Dit kan in programma’s als Siri en Cortana (voor Windows 10), maar ook in Google door op het microfoontje in het zoekveld te klikken.

    Het opvallende van Voice Search is dat zoekopdrachten veel natuurlijker worden. We zijn nu geconditioneerd om op een computerachtige wijze te zoeken. Wil je bijvoorbeeld op vakantie naar Ibiza, dan tik je zoiets in:

    » goedkope vakantie ibiza

    Als je dezelfde informatie zoekt via een gesproken zoekopdracht, wordt het misschien dit:

    » Wat is de goedkoopste vakantie naar Ibiza in week 36?

    De zoekopdracht is een stuk langer en dat heeft gevolgen voor de zoekresultaten. Google laat andere webpagina’s zien in zijn top 10. 

    Opmars Voice Search niet te stoppen

    Apparaten besturen met spraakherkenning is sterk in opkomst. Zo maakte in 2016 zo’n 71% van de Amerikanen in de leeftijdcategorie 18 tot 29 jaar gebruik van een digitale assistent als Siri.

    Google speelt hier op in. Zo lanceerde het bedrijf in 2016 een nieuw voice search-platform genaamd Google Home. Met Google Home kun je via een microfoon thuis je lampen dimmen, een vriend bellen of je koffiezetapparaat aanzetten. Maar de techniek gaat verder.

    Dankzij Google’s digitale assistent Google Assistant beantwoordt Home ook je vragen. En door ‘machine learning’ leert het apparaat je steeds beter kennen en presenteert hij relevantere resultaten.

    Smartphone en Voice Search

    SEO en Voice Search: wat moet je ermee?

    Voice Search is volop in ontwikkeling en niemand weet wat de toekomst precies brengt. Toch kun je als SEO-tekstschrijver, online marketeer of webdesigner nu al profiteren van deze nieuwe  technologie. Dit zijn 5 manieren waarop. 

    1. Verwerk langere zoekopdrachten in je website
    Door Voice Search worden zoekopdrachten steeds langer. Kun je nu niet op de naam van de zanger van Kensington komen (wat mij betreft een teken van goede smaak :)) dan zoek je waarschijnlijk op:

    » kensington zanger

    Doe je hetzelfde via Voice Search dan wordt de zoekopdracht zoiets:

    » wie is de zanger van Kensington?

    Nog een voorbeeld. In plaats van de zoekopdracht: ‘kinderschoenen maat 34’ Spreek je bijvoorbeeld in: Ik ben op zoek naar leuke kinderschoenen maat 34 voor meisjes

    👉 Dit kun je direct doen. Wil je gevonden worden via traditioneel zoeken en Voice Search? Verwerk dan lange en korte zoektermcombinaties in de teksten op je website.

    2. Beantwoord vragen voor zoekopdrachten via Voice SearchDe meeste mensen zoeken met zoekzinnen van 2 a 3 woorden. Bij spraakherkenning gebruik je veel eerder vragen. Je zegt bijvoorbeeld tegen je smartphone:

    » Ik zoek een Italiaans restaurant in het centrum van Kerkrade

    Op basis van je GPS-gegevens toont Google vervolgens relevante eetgelegenheden.

    Vragen worden door Voice Search belangrijker. Beantwoord ze daarom op je site. Dat kan in blogartikelen, maar ook in een veel gestelde vragen rubriek zoals mijn Wat is SEO (FAQ).

    👉 Dit kun je direct doen. De geweldige website Answer the Public toont vragen die mensen letterlijk intikken in Google. Beantwoord ze met de exacte vraag in de titel op je website, en het levert geheid bezoekers op via Google. 

    3. Sluit nog beter aan op de intentie van zoekers

    De meeste mensen zoeken nu met twee of drie zoekwoorden. Voor een zoekmachine is het lastig om de intentie achter zo’n korte zoekopdracht te bepalen. Wat wil iemand die zoekt op ‘digitale camera’ of ‘vakantie’?

    Iemands intentie is duidelijker bij lange zoekopdrachten en vragen, maar die tik je niet zo snel in. Bij Voice Search is dat echter geen probleem, je stelt gewoon je vraag of geeft een opdracht.

    Zoekmachines proberen al jaren meer grip te krijgen op gewone mensentaal en de intentie van gebruikers. Voice Search maakt dit makkelijker. Als tekstschrijver kun je daar rekening mee houden door nog beter in te spelen op de behoefte van Google-gebruikers. Met welke intentie doen zij dat en sluit je hierop aan?

    👉 Dit kun je direct doen. Kruip in het hoofd van Google-gebruikers en vraag je af waarom ze bepaalde zoektermen invoeren. Kijk met Google Analytics en Google Search Console of ze doorklikken bij de zoekresultaten, en wat ze vervolgens doen op je website.  

    Local SEO en Voice Search

    4. Optimaliseer voor lokale SEO (Local Search)Voice Search heeft de meeste impact op lokale zoekresultaten. Mensen gebruiken vooral spraakherkenning op hun smartphone en zijn misschien op zoek naar de dichtstbijzijnde pizzeria of garage.

    Het vergroten van je lokale vindbaarheid heeft zijn eigen regels en op internet vind je waardevolle stappenplannen. Waar het op hoofdlijnen op neer komt is:

    • Maak en optimaliseer een Google bedrijfspagina
    • Verwijs de bedrijfspagina en je website naar elkaar
    • Vermeld nadrukkelijk de adresgegevens op je site
    • Zorg voor vermeldingen in lokale bedrijfsgidsen
    • Probeer aanbevelingen en testimonials te krijgen
    • Plaats content op je website, waarin je lokale kenmerken – winkelcentra, musea, namen van wijken – benoemt
    • Houd je bedrijfsvermeldingen up-to-date en altijd hetzelfde

    👉 Dit kun je direct doen. Bij het rangschikken van lokale zoekresultaten kijkt Google o.a. naar de afstand van de zoeker tot jouw adres en de populariteit van je vermelding. Maak dit zo duidelijk mogelijk. 

    Quick answers in Google

    Voorbeeld van een Quick Answer in Google.

    5. Speel in op Quick AnswersGoogle toont bij de zoekopdrachten regelmatig quick-answers, een direct antwoord op je vraag. Je hoeft de website waar het antwoord op staat dan niet te bezoeken.

    Dit gebeurt ook vaak als je een fysiek adres opzoekt, van bijvoorbeeld een winkel of restaurant. Dit laatste is extra waardevol voor Voice Search en onderstreept het belang van je lokale vindbaarheid.

    Heb je een pizzeria in Rotterdam en spreekt iemand in:“Ik zoek een pizzeria in de wijk Charlois” Dan wil je dat jouw adres, openingstijden en telefoonnummer bovenaan het overzicht van Google staat. .

    👉 Dit kun je direct doen. Zorg dat je lokale SEO op orde is en maak content voor Quick Answers. 

    Voice Search en SEO: ben jij er klaar voor?

    Zoekmachines krijgen steeds meer grip op natuurlijk taalgebruik en intenties van gebruikers. Voice Search speelt daar een belangrijke rol in en de gevolgen voor SEO zullen alleen maar toenemen.

    Wil je blijvend bezoekers werven via zoekmachines, dan kun je hierop inspelen. Gebruik bijvoorbeeld langere zoekopdrachten in teksten, beantwoord vragen en verbeter de lokale vindbaarheid.

    Niemand weet precies hoe Voice Search zich precies zal ontwikkelen in de toekomst. Maar dat de gevolgen ingrijpend zullen zijn, is onvermijdelijk.

    Wat zijn volgens jou de gevolgen van Voice Search voor SEO?Spraaktechnologie geeft een heel nieuwe dimensie aan zoekmachine optimalisatie. Wat denk jij dat de gevolgen ijn van Voice Search zijn voor SEO? En zie je kansen of bedreigingen? Laat het weten en reageer! 

    Lees ook deze waardevolle artikelen over zoekmachine marketing en SEO

    4 reacties op “Voice Search en SEO: ben jij er klaar voor?”

    1. Goed artikel Rutger! Voice search gaat het SEO-landschap danig op de kop zetten. Het zal ook moeilijker worden om in te springen op dit soort nieuwe zoekopdrachten. Zoekwoordtools verzamelen alleen data van zoekopdrachten ingevoerd via tekst (voor zover ik weet).

      Data over welke voice searches mensen gebruiken is er volgens mij niet?

    2. Mooi en helder overzicht! Zo lijkt Google steeds ‘menselijker’ te worden. Naast het feit dat er nog geen data zijn over voice searches, zal het – als die er wel zijn – inderdaad lastig zijn om zulke lange zoekopdrachten te verwerken in je site. Wordt in de 1e plaats schrijven voor je bezoeker ipv voor Google steeds belangrijker?

      1. Dank voor je reactie, Femke.

        Google heeft vooral steeds beter door wat trucjes zijn en wat gewone mensentaal is. Hoewel trucjes ook vaak nog werken. Wat mij betreft is schrijven voor mensen altijd het uitgangspunt. Daarbij kun je met techniek en teksten zoekmachines de weg wijzen, maar uiteindelijk wil je dat bezoekers iets doen.

        Gelukkig kijkt Google ook steeds meer naar indirecte factoren, zoals tijd op een pagina en het doorklikpercentage bij de zoekresultaten. Sta je er omdat je waardevol bent, of omdat je toevallig beter bent in SEO? Ik streef naar beiden 🙂

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.