25 SEO Schrijftips voor hogere posities in Google

By Rutger Steenbergen | SEO-schrijven

apr 06
SEO schrijftips voor hogere posities in Google

SEO Schrijven is de kunst van het schrijven van teksten, die aanslaan bij bezoekers en zoekmachines.

Met deze 25 SEO schrijftips kom je hoger in Google én haal je meer rendement uit je website.

Laatste update: 13-6-2017

SEO Schrijftip 1. Leer je bezoekers kennen

Google probeert bij de zoekresultaten de webpagina’s te tonen die het interessantste zijn voor bezoekers. Daar slaagt de zoekmachines steeds beter in.

Waar je vroeger de zoekmachine nog voor de gek kon houden met technische SEO-trucs, kijkt de zoekmachine steeds meer naar tijd op de pagina, bouncerate (bezoekers die de pagina direct verlaten) en populariteit via social media.

Het is dus belangrijker dan ooit om goede teksten te schrijven die echt aanslaan bij je lezers. Leer ze dus kennen – bijvoorbeeld via Google Analytics –  en maak de content waar ze naar op zoek zijn.

SEO Schrijftip 2. Bepaal op welke zoekwoorden je nu al scoort

De tweede SEO schrijftip sluit aan op de eerste. Je kunt het wiel opnieuw uitvinden, maar het is makkelijker om te kijken wat nu al werkt. Via de gratis dienst Google Webmaster Tools zie je onder andere via welke zoekwoorden je bezoekers aantrekt, hoe hoog je staat in Google en welk percentage gebruikers op jouw resultaat klikt.

Sta je hoog bij een bepaalde zoekterm, maar klikt niemand door? Dan ligt dat waarschijnlijk aan je titel of meta-omschrijving, die niet pakkend genoeg is. Een andere mogelijkheid is dat de intentie van de zoeker niet overeenkomt met jouw pagina. Misschien kun je het aanpassen?

Lees ook: De Google Webmaster Tools Truc waarmee je meer bezoekers werft

SEO Schrijftip 3. Controleer of je al een pagina voor de zoekwoorden hebt geschreven

Een simpele schrijftip, maar daarom niet minder krachtig is tip 3. Wil je een tekst optimaliseren voor een bepaalde zoekwoordcombinatie –  bijvoorbeeld ‘seo schrijftip’ –  controleer dan eerst of je dat al niet hebt gedaan. Mogelijk merkt Google een bestaande pagina ook al aan voor de term.

Controleren in Google is makkelijk: zoek op je zoekwoord of zoekzin en vervolgens je bedrijfsnaam. Als het goed is verschijnt er een pagina van je website hoog bij de zoekresultaten en aan de titel en meta-omschrijving kun je vaak al zien of hij (bewust) geoptimaliseerd is. Bestaat de pagina nog niet? Dan kun je aan de slag.

Seo-schrijven-google

Tip 4. Gebruik een SEO-vriendelijk CMS

Wordpress-logo-200Een van de frustrerndste dingen bij het updaten van een website is een gebruiksonvriendelijk en traag CMS. De techniek moet meewerken en niet tégen je.

Zelf gebruik ik WordPress en voor het schrijven van blogberichten het offline blogprogramma BlogJet. Hiermee schrijf ik teksten in een Word-achtige omgeving en voeg ik eenvoudig afbeeldingen toe. Is het bericht klaar, dan zet ik hem met een druk op de knop live en plaatjes uploadt het programma automatisch. Het gebrek aan afleiding bevalt mij uitstekend.

Of je nu WordPress gebruikt of een ander CMS, zorg er voor dat je CMS lekker werkt. Het scheelt veel ergernissen en je blijft gemotiveerd om berichten te schrijven en te plaatsen.

Tip 5. Onderzoek welke onderwerpen populair zijn

SEO Schrijven is schrijven op basis van zoekwoorden. Met een dienst als de gratis Google Keyword Planner kun je deze keywords vinden, maar ze vertellen slecht de helft van het verhaal. Mensen tikken ze namelijk in met een bepaalde intentie en bepaalde onderwerpen zijn populairder dan anderen.

Kijk bij je zoekwoordenonderzoek niet alleen naar hoe vaak mensen op een bepaalde zoekwoordcombinatie zoeken, maar ook wanneer en zoek naar gerelateerde termen. Kijk daarnaast bij Google Trends en Twitter Trends, hou Facebook in de gaten, bekijk welke vragen populair zijn op Quora en kijk op gerelateerde grote websites wat hun best gelezen artikelen zijn. Research hoeft echt geen uren te duren en het verschil tussen nauwelijks en uitstekend gelezen is vaak klein.

Tip 6. Schrijf regelmatig

Seo-schrijven-publiceer-regelmatigGoogle houdt van websites die regelmatig geupdate worden. En terecht, want als je mag kiezen tussen een levendige site met regelmatig nieuwe content of een site die zelden ververst wordt kies je waarschijnlijk ook voor de eerste.

Voeg daarom regelmatig nieuwe content toe aan je website, het liefste op basis van zoekwoorden. Zo trek je direct bezoekers door het bericht te verspreiden via social media en op de langere termijn via de zoekresultaten van Google en consorten.

Tip 7. Schrijf betekenisvolle SEO-teksten

Zoekmachine Google is altijd druk met het aanscherpen van zijn algoritme. Dankzij Semantic Search weet de zoekmachine steeds beter welke pagina’s het geschiktste zijn bij een bepaalde zoekvraag, en dat zijn niet perse degene waar het meeste zoekwoorden in verwerkt zijn (zoals vroeger).

Schrijf liever betekenisvolle teksten waar mensen echt wat aan hebben en verwerk er subtiel zoekwoorden, aanverwante termen en synoniemen in. Je helpt er bezoekers en ook jezelf mee.

Tip 8. Houd altijd rekening met de intentie van de bezoeker

Zoeken-in-googleDe intentie van een zoekopdracht was altijd al belangrijk, maar dankzij Semantic Search neemt dit toe.

Waar is iemand naar op zoek als hij of zij bepaalde zoekwoorden intikt in Google? Probeer je dit voor te stellen bij het SEO-schrijven en verwerk de intentie in je teksten. Lezers en zoekmachines zijn je er dankbaar voor.

Tip 9. Presenteer je tekst simpel en gebruiksvriendelijk

Je kunt nog zo’n prachtige SEO-tekst schrijven, maar als je hem slecht presenteert haken bezoekers af. Google ziet dat ook, bijvoorbeeld aan de hand van de bouncerate (mensen die je website direct verlaten) of de tijd op de pagina.

Steek daarom niet alleen tijd in het schrijven van de tekst, maar ook in de vormgeving, beeldgebruik, lettergrootte etc. Presenteer je tekst kortom eenvoudig en gebruiksvriendelijk.

Tip 10. Schrijf lange teksten

Mag het ietsje meer zijn? Van Google zeker wel, want de zoekmachine is nog steeds sterk tekst-georiënteerd en houdt van lappen tekst. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat bij populaire zoektermen de pagina’s in de top 10 vaak 900 woorden of meer bevatten. Schroom dus niet en schrijf lange, uitgebreide SEO-teksten voor je belangrijkste zoektermen.

Tip 11. Verwerk altijd zoekwoorden in je titels

Zoekmachines zien titels als krantenkoppen, waaruit ze direct opmaken waar een pagina over gaat. Verwerk er daarom altijd je belangrijkste zoekwoorden in en zet ze bij voorkeur vooraan de titel.

Vind je dat niet mooi voor bezoekers? Kijk dan of je CMS speciale SEO-titels ondersteunt. In dat geval kun je verschillende titels opgeven voor bezoekers en zoekmachines. Zorg er wel voor dat ze niet teveel verschillen, anders wordt het mogelijk aangemerkt als ‘valsspelen’.

Seo-titel-met-zoekwoorden

Begin je SEO-titels met zoekwoorden. In dit geval ‘pizza maken’.

Tip 12. Schrijf pakkende meta-descriptions

De meta-description is de omschrijving van een webpagina die je ziet bij de zoekresultaten van Google. Normaal gesproken geef je die zelf op in je CMS en in 9 van de 10 gevallen neemt Google hem netjes over.

Op basis van de meta-omschrijving en de titel bepalen mensen of ze doorklikken op jouw zoekresultaat. Schrijf dus geen lusteloos samenvattinkje, maar maak er een wervende tekst van waarin je bijvoorbeeld een prikkelende vraag stelt, of je je unique selling points opsomt.

De meta-description mag 156 tekens lang zijn. Via deze ontzettende handige Snippet Optimizer Tool kun je experimenteren met vorm en lengte.

Meta-description-voor-seo

Zalando gebruikt Unique Selling Points en vinkjes in zijn meta-descriptions.

Tip 13. Besteed aandacht aan je CTR

Seo-google-webmaster-tools-ctrJe kunt bij bepaalde zoekwoorden hoog staan in Google, maar als mensen niet doorklikken schiet je er weinig mee op.

Kijk daarom in Google Webmaster Tools goed naar de rij CTR en Gemiddelde Positie. Sta je gemiddeld hoog bij een zoekterm en klikt een laag percentage mensen door? Probeer dit aantal dan te verhogen met een betere titel of meta-omschrijving.

Tip 14. Deel een tekst op met Headings en subkoppen

Waar je in de tekstverwerker Word koppen kunt opmaken als Kop 1, Kop 2 en Kop 3 kan dat in HTML met Headings 1 t/m 5. Zo geef je aan wat de tussenkoppen zijn. Verwerk je hier bovendien zoekwoorden in, dan krijgen ze meer waarde. Hoeveel is de grote vraag en de meningen van de experts zijn verdeeld, maar baat het niet, dan schaadt het ook zeker niet.

Tip 15. Schrijf je belangrijkste zoekwoord in de inleiding

Zoekmachines lezen van boven naar beneden. De woorden die ze als eerste tegenkomen zijn belangrijker dan de woorden onderaan de pagina. Verwerk daarom het belangrijkste zoekwoord van je SEO-tekst hoog in de pagina, bij voorkeur in een inleidende zin. Zo maak je zoekmachines meteen duidelijk waar de pagina over gaat.

Tip 16. Gebruik volop synoniemen en gerelateerde zoektermen

In SEO-schrijftip 7 noemde ik al even Semantic Search. Met deze nieuwe techniek kan Google steeds beter inschatten of een pagina relevant is bij een bepaalde zoekopdracht. Dit doet de zoekmachine onder andere door te kijken naar bepaalde woordpatronen.

In een tekst over ‘vakantie’ is het logisch dat de woorden ‘camping’ en ‘tent’ er in voorkomen. Is dat niet het geval, dan is de tekst waarschijnlijk minder relevant.

Je kunt met Semantic Search rekening houden bij het schrijven van SEO-teksten. Verwerk niet alleen je belangrijkste zoekwoord in de tekst, maar ook volop synoniemen en gerelateerde zoektermen. Schrijf de tekst ook echt met de bezoeker in het achterhoofd en beantwoord hun vrage. Dit maakt de pagina des te relevanter voor Google en zijn gebruikers.

Zoekwoorden-vinden-met-google-keywordtool

Vind zoekwoorden via de website Keywordtool.io.

Tip 17. Plaats interne links

Links-goed-voor-seoEen oude SEO-techniek, maar daarom niet minder krachtig is die van de interne links. Van Google mag je op jezelf stemmen en dat doe je door interne linkjes te plaatsen naar je populairste pagina’s. Verwerk daarin –  als het even kan –  de zoektermen waarop je wilt scoren.

Een voorbeeld. Wil je scoren op de term bloggen, link dan naar de pagina die je voor je deze term hebt geoptimaliseerd en zorg dat het woord bloggen in de gelinkte tekst staat. Zo zorg je voor maximale duidelijkheid.

Tip 18. Verwijs naar betrouwbare websites

Google houdt van behulpzame websites. Links zijn de levensader van het internet, en er is niets mis mee om te verwijzen naar waardevolle bronnen elders. Sterker nog, doe je het niet, dan is het juist onnatuurlijk. Hoe vaak je linkt mag je zelf weten, maar ik plaats meestal 2 a 3 dofollow linkjes naar autoriteitssites als Wikipedia en de populairste sites in mijn branche.

Tip 19. Varieer ankerteksten

Anchor-text-en-seoEen ankertekst (anchor text) is de tekst die een link bevat. Het liefste verwerk je hier je belangrijkste zoekwoorden in, maar doe je dit te vaak, dan wordt het weer onnatuurlijk.

Het beste is een mix tussen je bedrijfsnaam, de precieze zoekwoorden, de zoekwoorden met meerdere woorden ervoor of erna en Lees verder- en Lees meer-links. Varieer kortom.

Tip 20. Verwerk call-to-actions

Wil je dat iemand een bepaalde actie uitvoert naar aanleiding van je SEO-tekst (en natuurlijk wil je dat)? Spoor iemand dan daartoe aan met een krachtige call-to-action en ga er niet vanuit dat lezers zelf initiatief nemen. Dat doen ze namelijk niet. Neem ze dus bij de hand en geef duidelijke opdrachten.

Lees ook: Schrijf krachtige call-to actions in 7 simpele stappen

Tip 21. Optimaliseer afbeeldingen

Google kan geen afbeeldingen lezen. De zoekmachine ziet wel wat de bestandsnaam is van een plaatje en ook de alternatieve tekst (ALT-tekst) verschijnt in de broncode. Verwerk daarom hier je zoekwoorden in en geef de zoekmachine een extra houvast.

Deze tip werkt overigens niet alleen voor afbeeldingen, maar ook voor andere bestandstypes als Word–  en Excel-documenten, PDF-bestanden, video’s etc. Wil je dat een PDF gevonden wordt? Geef hem dan een betekenisvolle naam, het liefste op basis van zoekwoorden.

Tip 22. Verwerk multimedia in je pagina’s

Slideshare-voor-seoEen pagina waar een bezoeker langer blijft is interessanter dan een pagina waar dit niet gebeurt. Dat klinkt logisch en zo denkt Google er ook over.

Probeer bezoekers daarom vast te houden en verrijk je SEO-teksten met multimedia. Embed bijvoorbeeld een YouTube-video of Slide-sharepresentatie, of voeg een exclusieve grafiek toe.

Tip 23. Richt je op long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden. Een voorbeeld is ‘voordelig vakantiehuisje ibiza voorjaar’. Op dit soort termen zoeken niet heel veel mensen, maar de concurrentie is ook veel kleiner en het is wel heel gericht.

Wil je snel scoren met SEO-teksten? Richt je dan in eerste instantie op dit soort long-tail combinaties en richt je pas later op de termen met meer concurrentie.

Tip 24. Controleer je spelling

Spellingcontrole-in-wordEen simpele SEO-schrijftip die ik zelf helaas niet altijd opvolg is: gebruik de spellingcontrole. Het is een kleine moeite en je haalt er vaak wel wat foutjes uit. Zo kom je een stuk geloofwaardiger over als je rept over je ‘excellente dienstverlening’ .

Tip 25. Maak delen makkelijk

Social media wordt steeds belangrijker voor zoekmachines. Ze kunnen op basis van social media onder andere zien hoe populair je bent en of je website een plek hoog bij de zoekresultaten verdient.

Als je wilt dat je website scoort, publiceer dan regelmatig waardevolle content en maak het delen makkelijk. Voor de populairste CMS’en zijn hier mooie sharing-plugins voor beschikbaar.

Ter overweging: doe waar je goed in bent

Stress-door-seo-schrijvenSchrijven is een vak en niet iedereen is er even vaardig in. Wil je zelf betere SEO-teksten schrijven? Vraag je dan af hoeveel tijd je erin wilt steken om dit te leren of jezelf te verbeteren.

SEO-teksten laten schrijven kost weliswaar geld, maar combineer je het met een effectieve SEO-campagne dan verdien je dit moeiteloos terug met gratis klanten via de zoekresultaten. Ook in het weekend of als je ’s avonds lui op de bank ligt. De rekensom mag je zelf maken.

Met deze 25 SEO Schrijftips kom je hoger in Google

SEO Schrijven is schrijven op basis van zoekwoorden. Dat is althans de simpele uitleg, maar in de praktijk komt er veel meer bij kijken. Zo krijg je te maken met Google Semantic Search, technische aspecten die van invloed zijn op de vindbaarheid van teksten, de intentie van gebruikers die steeds belangrijker wordt en diverse tools waarmee je wilt leren werken.

Wil je betere SEO-teksten schrijven? Neem deze 25 SEO schrijftips dan ter harte én je haalt meer rendement uit je eigen website, of die van klanten.

Lees ook over SEO schrijven

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(1) comment

Add Your Reply