De Google Webmaster Tools Truc waarmee je meer bezoekers werft

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

jul 08
Google Webmaster Tools en SEO

Google Webmaster Tools is een handige gratis dienst om je website te inspecteren. Ook voor SEO is dit nuttig en dit is een geweldige tip voor het werven van meer bezoekers.

Google Webmaster Tools en SEO, zo werkt het

Zoekwoorden-vinden-met-googleDe dienst Google Webmaster Tools is gratis. Nadat je aanmeldt moet je een bestandje uploaden naar je website, waardoor Google weet dat jij echt de eigenaar bent. Is dit gelukt dan krijg je technische gegevens over de site te zien, zoals:

  • Links naar jouw website
  • Doodlopende pagina’s en 404-fouten
  • Crawlfouten, bijvoorbeeld door een storing bij je hostingprovider
  • Het aantal geïndexeerde pagina’s

Voor SEO – zoekmachine optimalisatie – is Google Webmaster Tools ook interessant. Onder de knop Zoekopdrachten zie je namelijk via welke zoekwoorden mensen je website nu vinden. Ook zie je welke positie je met dat zoekwoorden bij de zoekresultaten gemiddeld inneemt. Gemiddeld, omdat dit elke dag kan veranderen.

Google Webmaster Tools toont gemiddelde posities bij zoekresultaten

 

Google-webmaster-tools-seoEen handige SEO-truc is dat je in Google Webmaster Tools kunt sorteren op Gemiddelde positie. Klik aan de linkerzijde op Zoekverkeer en vervolgens op Zoekopdrachten.

Seo-google-webmaster-tools

 

 

Klik daarna aan de rechterzijde eenmaal op de knop Gem. positie.

Stel je weergeven als laatste in op 500 rijen, dan kun je naar de zoekwoordcombinaties scrollen die grofweg tussen positie 9 en 12 staan. Ze doen het op zich goed, maar toch staan ze niet in de top 4, waar 70% van de Google-gebruikers op klikt. Hoe kan dat?

 

Hoger scoren bij de zoekresultaten, hoe pak je dat aan?

Wil je hoger scoren bij bepaalde zoekterm, dan hangt dat af van ruim 200 factoren. Ik benoem ze –  als je het niet erg vindt –  niet allemaal.  Vaak kun je met het slimmer plaatsen van zoektermen al een paar plaatsen winst boeken. Hoe je dat precies doet lees je in het artikel:

Een tweede, onmisbare factor is links naar de specifieke pagina. Dit geldt zowel voor links vanaf je eigen sites, als links vanaf andere sites. Externe links zijn veel waardevoller, maar soms kun je met een paar slimme interne links ook al wat plaatsjes stijgen.

 

Tip. Plaats de links op gerelateerde pagina’s op je website en bij voorkeur onder de woorden waarop je wilt scoren. Wil je bijvoorbeeld hoger scoren op ‘appels kopen’, plaats dan links met deze woorden op andere fruitpagina’s, bijvoorbeeld:

 

Zo kun je online appels kopen via onze webshop

 

Google Webmaster Tools en SEO, wat je tot slot moet weten

Vertoningen-in-webmaster-toolsDe bovenstaande SEO truc voor Google Webmaster Tools werkt goed, maar als je veel publiceert – zoals ik – kost het achteraf optimaliseren veel tijd. Kijk daarom via de Tool daarom ook naar het aantal klikken dat het oplevert.

 

Hier kun je ook de Google Keyword Planner voor gebruiken. Hoe vaak zochten mensen de afgelopen 30 dagen exact op de zoekterm? Als dit weinig is kun je je afvragen of je er veel tijd in wilt steken. Misschien zijn er combinaties die je meer winst opleveren? Als je er toch al redelijk op scoort is dit zeker de moeite waard.

 

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.