Geen zin of geld voor dure keywordtools? Met ChatGPT kom je een heel eind. Zo doe je zoekwoordenonderzoek met AI.
Een eenvoudige SEO-strategie bepalen en uitvoeren? Mangools weet wel hoe je dat doet:
Je ziet in dit stappenplan dat zoektermen nog steeds een prominente plek innemen. En dat is niet zo gek.
SEO draait grofweg om 3 pijlers: techniek, content en autoriteit.
Weet je wat mensen zoeken in zoekmachines en chatbots? Dan kun je daar passende content bij maken.
En deel je consequent waardevolle info? Dan groeit je autoriteit en plaatst Google je hoger. Je bent de expert.
Zoekwoordenonderzoek blijft dus cruciaal voor SEO. Maar hoe voer je keyword research uit met AI? Ontdek in dit blogbericht 10 handige prompts.
💡 Belangrijke opmerking. Gebruik ChatGTP vooral voor inspiratie. De zoekvolumes die hij geeft kloppen niet of zijn op minst discutabel.
Gebruik specialistische SEO-software als Mangools KWFinder, Ubersuggest, Ahrefs of SEMrush voor actuele en betrouwbare data.
AI voor zoekwoordenanalyse: dit zijn 10 onmisbare prompts
💡 Tip! Werf meer klanten met AI en SEO. Doe mee met de training SEO en copywriting met ChatGPT in Zwolle.
1. Bepaal eerst niche en doel voor succesvol zoekwoordenonderzoek
Begin met het definiëren van je niche of specifieke branche. Dan val je sneller op en word je eerder expert. Vraag je daarom af: wie ben je, wat doe je en wie wil je bereiken?
ChatGPT denkt graag met je mee. Gebruik daarvoor deze prompt (opdracht).
Help me mijn niche en doelgroep te specificeren. Ik verkoop [product/dienst] en richt me op [doelgroep]. Hoe zou je dit kort samenvatten?
Neem geen genoegen met het eerste antwoord. Vraag door en maak je niche en doel zo concreet mogelijk.
2. Vraag suggesties voor basiszoektermen
Zoektermen zijn er globaal in 3 varianten: hoofd-, body- en longtailtermen.
Een hoofdterm bestaat uit 1 woord, bijvoorbeeld Ibiza. Een bodyterm bestaat uit 2 woorden: vakantie Ibiza. En longtailtermen uit 3 of meer woorden, zoals: goedkope vakantie Ibiza met kinderen.
Verzamel eerst enkele basiszoekwoorden die relevant zijn voor je niche. Dit zijn brede termen die je klanten mogelijk gebruiken om jouw producten of diensten te vinden.
[Omschrijf je website, doelen en producten zo specifiek mogelijk. Geef ook de belangrijkste onderwerpen op waar je over schrijft]. Welke zoekwoorden gebruiken klanten om [mijn product/dienst] te vinden? Geef me 10 tot 20 veelgebruikte zoekwoorden.
3. Krijg suggesties voor longtail zoektermen
Longtail zoekwoorden zijn langere, specifieke zoekopdrachten die vaak minder concurrentie hebben. Er zoeken minder mensen mee, maar de mensen die ermee zoeken zijn wel echt gemotiveerd.
Bij een longtail zoekterm maak je ook sneller een goede SEO-pagina. Je weet beter wat iemand zoekt of wil doen.
Mijn ideale lezer is [beschrijf lezer]. Bedenk op basis van [basiszoekwoord X] 25 longtail zoektermen die mijn ideale lezer kan gebruiken.
4. Onderzoek de intentie van de zoekwoorden
Mensen zoeken globaal met deze intenties: informeren, vergelijken, kopen en navigeren. Bij navigeren tikken ze bijvoorbeeld in Google in: paspoort verlengen Rotterdam. Ze gebruiken de zoekmachine om direct op de juiste pagina terecht te komen.
Deze prompt helpt je content te creëren die direct inspeelt op wat de gebruiker zoekt.
Wat is de zoekintentie achter deze zoekwoorden: [plak je lijst of upload een excel-bestand]? Is het informatief, transactioneel of iets anders?
Vervolgens kun je de zoektermen clusteren met AI. Voor relevante clusters (groepjes zoektermen rond hetzelfde thema) kun je dan content maken. Dit is daarvoor een mooie vervolgprompt.
Groepeer de zoektermen op thema’s binnen elke intentie, zodat ik een duidelijk overzicht krijg voor gerichte content.
💡 Tip! Met de online dienst keywordtool.io vind je eenvoudig interessante keywords en zoekvragen. Deze kun je kopiëren en plakken in ChatGPT. Of exporteer ze als spreadsheet.
5. Vind en beoordeel zoektermen
Dit is een alternatieve prompt om snel zoektermen te vinden en te analyseren.
Give me keywords related to [zoekterm] and their competition/search volumes. Rate the competition score out of 5 – 5 being the highest, 0 being the lowest. Give me 20 very low competition score keywords of 2 or less. Arrange it in a table so it’s easy to understand. The data must be real and validated. Answer in Dutch.
⚡ Let op. De getoonde zoekvolumes kloppen niet. Gebruik ze dus puur als indicatie.
6. Vraag om gerelateerde zoektermen
Breid je lijst uit met gerelateerde zoektermen die gebruikers mogelijk ook gebruiken in combinatie met je primaire zoekwoorden
Welke gerelateerde zoektermen zouden mensen kunnen gebruiken bij het zoeken naar [jouw product/dienst]?
7. Deel je site in op basis van zoektermen
Organiseer je zoekwoorden in categorieën, zoals blogberichten, productpagina’s, landingspagina’s en veelgestelde vragen. Maak zo een contentplan op basis van deze zoekwoorden.
Maak op basis van deze zoekwoorden [zoekwoord X, Y, Z] een contentplan voor mijn website. Geef suggesties voor blogberichten, categoriepagina’s, landingspagina’s, FAQs, video’s etc.
⚡ Tip. Bovenstaande prompt kun je flink uitbreiden. Geef ChatGPT bijvoorbeeld de rol van een ervaren contentstrateeg, met dito vaardigheden. Of laat eerst een voorbeeldsite analyseren, en verzoek de bevindingen mee te nemen in het antwoord.
8. Krijg zoekwoordsuggesties voor een bestaand artikel
Wil je een bestaand artikel vindbaarder maken met zoektermen? Gebruik dan deze prompt ter inspiratie.
Ik heb een artikel geschreven over [ZOEKTERM]. Kun je me een lijst geven van de 10 meest relevante trefwoorden die gerelateerd zijn aan de titel van het artikel? De titel is [GEEF DE TITEL OP]. De trefwoorden moeten uit minstens 2 woorden bestaan. Ik wil dat je de zoektermen in één zin zet, waarbij je achter elke zoekterm een komma zet.
9. Krijg suggesties voor artikelen bij zoektermen
Heb je een lijst met zoektermen gevonden en weet je niet wat je daarbij kunt schrijven? Probeer dan deze prompt.
Ik wil de komende maand 30 blogartikelen schrijven voor de onderstaande 30 zoektermen. In de blogartikelen wil ik de bezoekers dit duidelijk maken [geef het doel van de artikelen op]. Mijn lezers zijn vooral [omschrijf kort je lezers]. Stel op basis van deze informatie voor elke zoekterm een blogartikel voor:
[Plak hier de 30 zoektermen].
10. Verwerk automatisch zoektermen in basistekst
Maak je opzetjes voor teksten met AI? En wil je daar meteen zoektermen voor SEO in? Voeg dan deze zin toe aan je prompt:
Maak een opzet voor een artikel over [onderwerp].
Bedenk een pakkende titel en 5 tussenkoppen.
Vermeld bij elke tussenkop 3 relevante kernwoorden. Schrijf vervolgens een alinea van maximaal 50 woorden.
Gebruik deze woorden in de tekst voor SEO: (plaats hier je zoektermen, gescheiden door een komma). Gebruik ook synoniemen en LSI keywords.
💡 Opmerking. LSI staat voor Latent Semantic Indexing keywords. Het zijn woorden die zoekmachines gerelateerd vinden. Gebruik je ze bewust in je tekst, dan kom je hoger in Google. Dat is althans de theorie. Of het echt zo is, weet alleen Google.
Gebruik jij AI voor zoekwoordenanalyse en SEO?
Dit waren ze dan, 10 prompts voor het uitvoeren van keyword research met AI. Gebruik jij ChatGPT of een soortgelijke tool voor zoekwoordenonderzoek? En hoe doe je dat dan? Laat het weten en deel je ervaringen.