Spelfouten maken en kromme zinnen schrijven voor SEO? Het is totaal niet nodig en dit is het bewijs.
Onlangs werd ik via een tweet betrokken in een discussie over SEO-schrijven en spelfouten.
Gezien de vele reacties leeft het onderwerp. En terecht. Als ambitieuze copywriter wil je je teksten niet verpesten met rammelende zinnen en lelijke zoekwoordcombinaties. Alleen omdat dit ‘moet’ voor Google.
Hoe zit het nou precies met spelfouten en SEO? En is foutief spatiegebruik echt nodig om hoger te verschijnen bij de zoekresultaten? Dit zijn de feiten.
Hoe Google webpagina’s analyseert
Zoekmachines als Google worden steeds slimmer in het analyseren en begrijpen van teksten. Dit doen ze onder andere met kunstmatige intelligentie (AI) en Semantic Search.
Zoek je met een bedrijfsnaam, dan snapt Google snel wat je wilt. De zoekmachine toont je de bedrijfsgegevens en een link naar de site. Lastiger is het als je zoekt naar informatie. Want:
- Wat zoek je precies?
- Wat wil je bereiken met de zoekopdracht?
- Wat weet je al over het onderwerp? Etc.
Google ondervangt dit sinds enkele jaren met Semantic Search. De zoekmachine koppelt websites en pagina’s betekenisvol aan elkaar en ziet het hoofdonderwerp als één identiteit. Meerdere bronnen maken zo ‘het plaatje’ compleet.
💡 Voorbeeld. Als het gaat over SEO, is het aannemelijk dat termen als SEO-schrijven, linkbuilding en onpage optimalisatie ook gebruikt worden. Google voegt de begrippen en verklaringen van verschillende sites samen tot de entiteit SEO. En krijgt zo een compleet beeld van het onderwerp.
Semantic search maakt het zoekmachines steeds makkelijker om antwoorden te geven. Een ander voorbeeld is het kennisvenster in Google, in de rechterkolom bij de zoekresultaten. Je krijgt direct uitleg over de ‘entiteit’ waar je naar zoekt.
Google deelt via het kennisvenster direct informatie over entiteiten.
In dit voorbeeld mijn woonplaats Zwolle.
Google snapt contextuele relaties beter dankzij BERT
De slimmeriken bij Google passen hun algoritme voortdurend aan. De nieuwste update heet BERT en dit staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers.
BERT is een nieuwe manier om taal nog beter te begrijpen en de zoekresultaten te verbeteren. Met de update kijkt Google steeds meer grip op contextuele relaties tussen woorden en taal.
Dankzij BERT hoef je je als tekstschrijver niet meer te bezondigen aan kromme zinnen als: ‘sneakers rood koop je bij…’. Google snapt voortaan dat ‘rode sneakers kopen’ net zo goed aansluit bij deze zoekopdracht.
In Amerika wordt de BERT-update inmiddels uitgerold en binnen afzienbare tijd is Nederland aan de beurt.
“Dankzij BERT hoef je je niet meer te bezondigen aan zinnen als: ‘sneakers rood koop je bij…”
Nog meer redenen waarom spelfouten voor SEO onverstandig zijn
Schrijf je teksten voor opdrachtgevers en heb je nog meer overtuigende argumenten nodig tegen spelfouten? Hier komen ze.
Google kijkt op een pagina onder andere naar keyword count. Dit is het aantal keer dat zoekwoorden in een tekst voorkomen. Dit kun je afzetten tegen het aantal woorden op de pagina en dan krijg je keyword density.
Idealiter schommelt de zoekwoorddichtheid (keyword density) tussen de 1% en 3%. Staar je hier echter niet blind op en schrijf vooral natuurlijk. Er is namelijk geen minimum, maar wel een maximum. Schrijf je een term te vaak in de tekst – het zogenaamde keyword stuffing – dan kan dit nadelig zijn.
Interessanter dan keyword density is keyword weight. Daarbij kijkt Google hoe vaak een woord voorkomt op heel internet. Bij lidwoorden en voorzetsels is dit voortdurend het geval. Die zal Google doorgaans negeren.
“Voegwoorden komen online zo vaak voor dat Google er weinig waarde aan hecht.”
Rekenformule TF-IDF bepaalt welke zoekwoorden wel en niet belangrijk zijn
Google gebruikt voor het bepalen van de keyword weight een rekenformule, te weten TF-IDF.
TF is de frequentie van een zoekterm op een pagina. IDF staat voor Inverse Document Frequency. Hoe vaker een woord op het hele internet voorkomt, hoe lager dit getal. De rekensom wordt dan IDF x TF.
Is de uitkomst voor een bepaalde zoekterm hoog? Dan gebruik je hem dus vaak op de pagina en wordt hij op andere sites relatief weinig gebruikt. Op deze manier pikt Google de relevante termen uit de tekst.
Tot slot nog 2 termen waarmee je je opdrachtgever om de oren kunt slaan…
Keyword proximity zegt iets over de afstand tussen woorden. Schrijf je ‘vakantie Ibiza’, dan snapt Google dat ze bij elkaar horen. Schrijf je in de eerste alinea vakantie en in de laatste pas Ibiza? Dan legt de zoekmachine de link niet.
Keyword prominence slaat op de afstand van een zoekterm tot het begin van een sectie. Begin je een titel met ‘Vakantie Ibiza’ dan krijgt deze combinatie meer lading dan als hij aan het einde staan. Dit principe geldt ook voor tussenkoppen, inleiding, eerste zin van een alinea etc.
💡 Opmerking. Stopwoorden filtert Google dankzij TF-IDF steeds makkelijker uit een tekst. Schrijf je ‘schrijven van een blogpost’, dan staan de woorden ‘schrijven en blogpost dicht bij elkaar. De tussenwoorden ‘van’ en ‘een’ zal de zoekmachine negeren. Gebruik ze dus vooral, als dat prettiger leest.
💡 Waarschuwing. In theorie negeert Google spaties in combinatiewoorden. ‘Businessmodel’ en ‘business model’ zijn daarmee op papier identiek. Maar de zoekmachine kijkt ook naar de frequentie van een combinatie op het gehele internet en bij spaties kan hij afwijkende keuzes maken. Het blijft techniek.
Wil je het zekere voor het onzekere nemen? Googel dan op beide varianten en kijk wat er naar voren komt. Staan beide versies in de top 10, laat de spatie dan achterwege.
Spelfouten maken voor SEO is dus niet slim…
Tel je alle principes en nieuwe ontwikkelingen bij elkaar op, dan moet je wel concluderen dat bewust spelfouten maken voor SEO onnodig is. Concentreer je liever op de inhoud en volg deze tips:
- Schrijf teksten rond topics
- Een topic bevat een hoofdzoekterm en ondersteunende zoektermen
- Verwerk de hoofdzoekterm op de belangrijkste plekken
- Schrijf synoniemen en gerelateerde (ondersteunende) woorden zo spontaan mogelijk door de rest van de tekst
- Schrijf zo compleet en gericht mogelijk over je hoofdzoekwoord
- Is er een pagina voor een ondersteunende zoekterm? Link ernaar
- Pers nooit krampachtig zoektermen in zinnen
- Zorg dat Google de pagina inhoudelijk snapt en bezoekers de tekst graag lezen
- Spoor met links en call-to-actions aan tot actie, want intenetters lezen slecht
Houd tot slot in het achterhoofd dat SEO een middel is en geen doel. Je doel is lezers aansporen een bepaalde actie uit te voeren. Als ze dat niet doen omdat je teksten rammelen schiet je jezelf in de voet.
Hopelijk overtuigt dit artikel je ervan niet langer spelfouten te maken in je SEO-teksten. Of kun je een opdrachtgever nu overreden met feiten.
💡 Aanrader! Wil je nog veel meer ontdekken over SEO en schrijven voor zoekmachines? Download dan de ‘Praktijkgids SEO-schrijven’ inclusief gratis updates.
Bedankt voor deze heldere uitleg! Ik ga voortaan nóg beter mijn teksten nakijken!
Dank voor je reactie, Peter. En graag gedaan.