Waarom zijn zoekwoorden belangrijk voor SEO?

By Rutger Steenbergen | Zoekmachine optimalisatie

feb 01
Waarom zijn zoekwoorden belangrijk voor SEO?

Elke vindbare website begint met zoekwoorden, de woorden die mensen intikken in zoekmachines. Stel dat iemand zoekt op – bijvoorbeeld – ‘website optimalisatie’ dan kijkt Google naar:

  1. De webpagina die het beste aansluit bij de zoekwoorden ‘website optimalisatie’
  2. Zijn dit er meer (wat in 99,9% van de gevallen zo is), welke pagina het populairst is

Met zoekwoorden kun je webpagina’s optimaliseren door ze op belangrijke plekken te schrijven. Is deze ‘onpage optimalisatie’ gelukt dan is het zaak de pagina populair te maken, door middel van linkbuilding. Is je pagina geoptimaliseerd voor een beaalde zoekwoordcombinatie én populair dan kom je in aanmerking voor een plek in de Top 10, als iemand met deze woorden zoekt. Het is dus essentieel om te achterhalen welke woorden potentiële klanten intikken in Google als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Zoekwoorden en SEO: elke combinatie heeft zijn eigen Top 10

Om een misverstand uit de wereld te helpen: bovenin Google bestaat niet, want dit is volledig afhankelijk van de woorden waarop mensen zoeken. Bij de combinatie ‘zoekwoorden SEO’ laat de zoekmachine andere sites zien dan bij de zoekvraag ‘zoekwoorden Google’, terwijl de intentie waarschijnlijk hetzelfde is.

Zoekwoorden en SEO

Bij zoekwoordenonderzoek draait het om het uitzoeken van de beste combinaties.
Belangrijke vragen daarbij zijn onder andere:

  • Hoe groot is de concurrentie? Is het mogelijk om op de combinatie hoog te scoren?
  • Hoe vaak zoeken mensen erop? Fijn als je op plek 1 staat, maar als niemand de woorden intikt blijven de bezoekers uit.
  • Met welke bedoeling zoekt iemand? Informeren of kopen?
  • Is de zoekvraag tijdgebonden? Denk aan tuinartikelen in het voorjaar etc.

Zelf aan de slag met zoekwoorden en SEO? Lees deze artikelen:

Wat kun je met zoekwoorden en zoekzinnen?

Heb je een lijst met zoekwoorden en zinnen dan is het zaak ze in je website te verwerken. Hoe pak je dit aan? Enkele suggesties:

  • Zoekwoorden in Google Stop je belangrijkste zoekwoord in je domeinnaam (www.zoekwoord.nl), dan snappen zoekmachines precies waar de site over gaat.
  • Plaats belangrijke zoekwoorden op je voorpagina. Zoekmachines schrijven de homepage het hoogst aan en zo benadruk je ze.
  • Stop zoekwoorden in menu-items. Zoekmachines lezen van boven naar beneden en hoe minder kliks ze nodig hebben om informatie te vinden, hoe zwaarder deze informatie telt.
  • Schrijf artikelen op basis van zoekwoorden. Maak per zoekwoord een pagina aan en stop de combinatie in elk geval in de titel, inleiding en eventueel tussenkopjes.

Zie ook: 7 redenen waarom jouw bedrijf niet zonder weblog kan

Conclusie zoekwoorden en SEO: begin bij de basis

Een website ‘gebouwd’ op de woorden waarop mensen zoeken in Google is een belangrijke eerste stap voor vindbaarheid. Stop dus tijd in je zoekwoordenonderzoek. Het maakt het verschil tussen af en toe een bezoeker en structureel veel mensen – en dus potentiele klanten – op je site.

Vind je dit interessant? Download mijn Gratis SEO Handleiding

Photo credit: goandgo cc

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.