Bezoekers op je website is 1 ding, maar wat doen ze als ze er eenmaal zijn? Aan kijken, kijken, niet kopen heb je niets en daarom kun je aan de hand van de volgende 8 manieren jouw website verbeteren.
1. Verbeter je website, begin bij het ontwerp
Over smaak valt niet te twisten, maar als je je website commercieel inzet moet hij er betrouwbaar uitzien. Dit is natuurlijk subjectief, maar al te uitbundig is zelden verstandig.
Bekend is dat witte letters op een gekleurde achtergrond niet prettig leest. Hetzelfde geldt voor te lichte en/of te kleine letters op een witte achtergrond.
Van een beeldscherm lees je gemiddeld 25% langzamer dan van papier, dus houd daar rekening mee in je ontwerp en gebruik veel witregels bij je teksten.
Twijfel je aan de effectiviteit van je website? Vraag het dan eens aan anderen of laat hem voordelig testen via Blink Reviews. En nee, niet aan je vrienden of familie, maar aan mensen die er geen belang bij hebben je te sparen.
Leg geïnterviewden bijvoorbeeld een takenlijst voor met opdrachten als: bestel 25 keer product Y of meld je aan voor de nieuwsbrief.
Misschien wil je hun bevindingen niet weten, maar hé, het is voor de goede zaak 👌
2. Maak je website verleidelijker
Een eerste indruk kun je maar een keer maken en dat geldt helemaal voor websites.
Internetters zijn ongeduldig en ze verlaten je website net zo snel als ze hem bezoeken. Probeer je bezoekers daarom meteen te verleiden.
Schrijf teksten vanuit de klant, gebruik aansprekende foto’s van echte medewerkers, voorkom spelfouten en zuig lezers met prikkelende koppen en call-to-action je site in.
Steek ook tijd in het bekijken van websites van concurrenten. Wat vind je goed en wat helemaal niet? Maak screenshots en aantekeningen en doe er je voordeel mee.
3. Verbeter je website door conversie optimalisatie
Internetters lezen niet alleen slecht, maar ze zijn ook heel erg actie-gericht. Met andere woorden: ze willen klikken, klikken, klikken en vooral niet teveel nadenken.
Houd hier rekening mee bij het indelen van je website en zorg voor duidelijke links en knoppen, die precies vertellen wat er gebeurt als je erop klikt.
Actiewoorden helpen hierbij en dit zijn werkwoorden die – inderdaad – aansporen tot een bepaalde actie. Enkele voorbeelden:
• Download…
• Lees meer over….
• Neem contact op…
• Bel…
Bedenk bij iedere pagina wat je wilt dat iemand doet en benadruk dat. Als mensen teveel moeten nadenken doen ze vaak niets.
4. Verbeter een slecht werkende website
Er is weinig zo vervelend als een slecht werkende website. Denk maar aan doodlopende links, prijsvragen die al zijn verlopen of webpagina’s die foutief worden weergegeven. Wat kun je daaraan doen?
- Test altijd je website in alle mogelijke browsers en op verschillende besturingssystemen en devices (pc, tablet, smartphone etc)
- Gebruik de gratis tool Xenu Link Sleuth om doodlopende links op je website op te sporen
- Beperk zoveel mogelijk het gebruik van externe widgets, want die vertragen je site
- Gebruik Google Webmaster Tools om te zien of je site altijd bereikbaar en doorzoekbaar is
- Bezuinig niet op je hostingprovider, helemaal als je een webshop hebt kun je je geen storing permitteren.
- Vul eens in de zoveel tijd de formulieren op je website in. Klopt alles nog?
5. Optimaliseer het bestelproces
Als je wel eens wat bestelt op internet, weet je hoe vervelend een onduidelijke betaalstructuur is. Mensen willen best hun portemonnee trekken, maar als ze eindeloos gegevens moet invullen of het niet duidelijk is hoe lang het duurt, haken ze af.
Zorg voor een overduidelijk bestelpad, waarmee mensen precies weten bij welke stap ze zijn en hoeveel stappen er nog volgen. Juist bij de belangrijkste fase van het online shoppen – geld verdienen – wil je niet dat mensen gaan twijfelen en afhaken.
Ook hierbij is het weer slim om te spieken bij de grote jongens en op Frankwatching staan verschillende artikelen over dit onderwerp.
6. Beantwoord veelgestelde vragen en help je lezers
Veel mensen zoeken op internet het antwoord op hun vraag. Bedenk voor jezelf welke vragen mensen jou kunnen stellen en beantwoord ze op je website. In het geval van een webshop is dit bijvoorbeeld:
- Waar komen je producten vandaan?
- Hoe zit het met de garantie?
- Wat gebeurt er als een pakketje kapot aankomt?
- Wat zeggen klanten over jouw dienstverlening?
💡 Vragen vind je ook via online diensten als Keywordtool.io en Answer the public.
Je kunt er zo vast nog veel meer verzinnen en als je ze beantwoord in een FAQ-rubriek schep je meteen vertrouwen. Je bent geen ‘snelle jongen’ die een graantje mee wil pikken, maar je hebt een professioneel bedrijf en neemt je klanten serieus. Dat schept vertrouwen.
💡 Tip. Heb je een weblog en schrijf je te weinig? Achterhaal dan de meest gestelde vragen over jouw product of dienst en schrijf per vraag een blog.
Zet alle vragen in een Content Agenda en publiceer zo bijvoorbeeld wekelijks een bijdrage. Je kunt ze zelfs van te voren schrijven.
7. Verbeter je bereikbaarheid
Willen bezoekers meer informatie hebben, maak het ze dan makkelijk. Vermeld duidelijk je contactgegevens op je website en reageer binnen 48 uur. Sneller mag natuurlijk altijd, maar je moet ook werken en de meeste mensen hebben daar wel begrip voor.
De meeste mensen houden niet van formulieren, dus vermeld ook je e-mail adres, zodat mensen rechtstreeks kunnen mailen.
Persoonlijke ergernis. Je ziet nog steeds websites met een ‘mailto:’ link onder een zin als ‘Neem contact met ons op’. Klik je er per ongeluk op, dan start Outlook, maar dat gebruik ik helemaal niet en het kost me verschillende kliks om het af te sluiten.
💡 Tip. Verwijs je op je contactpagina naar je FAQ, dan scheelt dit ook al vaak e-mails en telefoontjes.
8. Maak aanmelden voor je nieuwsbrief en socials makkelijker
De meeste mensen kopen niet direct iets en gaan eerst op onderzoek uit. Op internet is dit helemaal zo en je wilt bezoekers niet meteen laten gaan. Het is daarom slim om contact te houden met potentiële kopers via onder andere e-mail marketing en social media.
Geef iets waardevols weg voor mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief of je Liken op Facebook en via deze kanalen kun je voortaan contact houden.
Als je weet dat de meeste mensen 8 tot 10 contactmomenten nodig hebben voor ze je benaderen is het essentieel om dit proces zo makkelijk mogelijk te maken, dus kijk nog eens goed naar je site en vraag je af: hoe eenvoudig is het voor mijn lezers?
💡 Bonustip. Snelheid wordt steeds belangrijker voor websites. Voor Google is het een rankingfactor bij het beoordelen van websites en bezoekers haken af als een pagina te langzaam laadt.
Er zijn verschillende ‘onpage’ manieren om je website sneller te maken, zoals het verkleinen van plaatjes (spoor ze op met de gratis SEO Tool SEO Frog) of het installeren van een cache-plugin. Serieuze hosting-providers maken vaak ook een wereld van verschil.
Wat voor jou de beste hostingprovider is hangt mede af van je CMS, dataverbruik en wensen. Bezoek voor uitgebreide hosting reviews en handige tips de website www.host-reviews.nl.
Verbeter je website snel en makkelijk
Natuurlijk heb jij een prachtige website, maar ook al is hij geweldig, dan kan het nog geen kwaad om er eens in de zoveel tijd kritisch naar te kijken.
Alles is er op internet en het publiek is verwend. Loop die extra mijl – zoals ze dat in Amerika zeggen – en kies voor kwaliteit in alles wat je doet. Een eerste indruk kun je maar een keer maken.
Fotocredit: mkhmarketing cc
Fotocredit: Vasnic64 cc
Wat wordt bedoeld met: cache-plugin?
Dag Paul,
Een cache-plugin maakt een soort van ‘snapshot’ van een pagina. De browser hoeft deze dan niet uit de database te laden maat toont het ‘plaatje’. Dat gaat sneller en dat vinden bezoekers en Google prettig.