Links zijn ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Google ziet ze als stemmen en hoe relevanter ze zijn, hoe hoger je scoort bij de zoekresultaten. Alleen: hoe bemachtig je die waardevolle links? Met deze 50 tips natuurlijk!
Opmerking vooraf. In een ideale wereld publiceer je waardevolle content en linken mensen spontaan naar je. In de echte wereld werkt dat helaas niet zo, en moet je hier je het toeval een handje helpen.
Attendeer webmasters bijvoorbeeld op niet werkende links op hun site, die ze misschien willen vervangen door jouw link. Of vraag klanten of leveranciers in een vriendelijke e-mail of ze naar je willen verwijzen. Doe je dit niet, dan laat je veel links en gratis bezoekers via zoekmachines liggen, dus investeer tijd in het verzamelen van links.
Link building: dit zijn de 50 manieren om meer links te krijgen naar je site
1. Maak een expertserie en leer mensen iets in een serie artikelen. Schrijf bijvoorbeeld 5 artikelen over het bijhouden van je administratie.
2. Lijstjes doen het altijd goed. Geeft 10 tips of zelfs 25 tips over bepaald onderwerp, bijvoorbeeld 25 tips om de perfecte tweedehands auto te kopen.
Zie ook: 25 content ideeën die je direct kunt toepassen
3. Kijk wat nu scoort. Tik de zoekwoorden waarop je wilt scoren in Google, en bestudeer de content die hoog scoort. Kennelijk trekt dit soort content veel links aan. Kun jij het verbeteren, updaten of uitbreiden in een eigen artikel?
4. Maak een zeer uitgebreide naslagpagina over een bepaald onderwerp. Hoe completer en relevanter, hoe eerder mensen er naar verwijzen.
5. Maak een overzichtspagina van waardevolle weblogs of websites van experts. Stel hen op de hoogte van het feit dat zij in jouw lijst staan en als je het aardig vraagt linken ze misschien wel terug. Je bouwt een band op en krijgt een mooie link als bonus.
6. Vergeet de ouderwetse PR niet. Verzin een goede, nieuwswaardige invalshoek voor een persbericht en stuur hem naar zoveel mogelijk relevante partijen. Als je het goed doet en het stuk wordt opgepikt levert het weer een hoop links op.
7. Besteed linkbuilding uit. Jouw tijd is ook geld in linkbuilding is na niet het inspirerendste werk. Heb je er geen zin in dan kun je het altijd uitbesteden.
8. Word zelf expert in een onderwerp waar veel vraag naar is en schrijf stukken waar mensen graag naar linken. Zorg ook voor duidelijke sociaal media knoppen, zodat het delen op Facebook, Twitter en LinkedIn zo makkelijk mogelijk is.
9. Let op je spelling en grammatica. Plaats je nieuwe stukken op je website, haal ze dan even door de spellingcontrole van je tekstverwerker. Een eerste indruk maak je maar één keer.
10. Kom betrouwbaar over. Dit kun je versterken met een duidelijk privacy statement, een over mij pagina en eventueel een foto met daarbij je contactgegevens.
11. Creditbility ‘lenen’ werk ook goed: vermeld met welke grote bedrijven je hebt samengewerkt, het liefste met logo’s. Het gaat om geloofwaardigheid en vertrouwen.
12. Schrijf artikelen voor andere websites. In ruil mag je vaak een link plaatsen.
13. Verspreid je persberichten via geautomatiseerde websites. Stuur ook altijd exemplaren met naam en toenaam naar bloggers en journalisten. Via Twitter kun je vaak eenvoudig contactgegevens achterhalen.
13. Houd in de gaten op welke websites persberichten geplaatst worden en schrijf bijdrages voor die sites. Ze zijn al in je geïnteresseerd.
14. Wissel interessante artikelen uit met andere webmasters. Je vist zo buiten je vijver, komt met nieuwe lezers in contact en het levert weer relevante links op.
15. Mail klanten en leveranciers als je nieuw product of een nieuwe dienst hebt en vraag wat ze ervan vinden. Vraag ook of ze ernaar willen verwijzen als ze enthousiast zijn.
16. Zijn bedrijven in het nieuws, schrijf dan een stukje over op je web site en link naar de website van de betreffende firma. Vaak hebben websites een ons bedrijf in de media sectie, en daarin verwijzen ze dan weer naar jou. Google maar eens op jouw bedrijfstak en ‘in het nieuws’.
17. Doe een onderzoek en stel een vragenlijst op. Zorg dat de vragen echt goed en relevant zijn en benader zoveel mogelijk mensen. De conclusies kun je weer in een artikel verwerken en hiermee online publiciteit genereren.
18. Voeg je website toe aan startpagina’s en aanverwanten.
19. Voeg je website toe aan bedrijvengidsen. Dit kost soms geld, maar als het klanten oplevert kun je het overwegen. Vraag vooraf wel bewijzen van bezoekersaantallen, want die worden vaak aangedikt.
20. Maak een eigen startpagina, al dan niet op je eigen website. Hierin kun je uiteraard je eigen links verwerken.
21. Heb je een geweldig artikel geschreven, vraag dan aan kennissen en vrienden of ze hem willen toevoegen aan Nujij.nl en willen delen op Facebook. LinkedIn en Twitter. Dat trekt weer nieuwe lezers en mogelijke linkers aan.
22. Vraag afnemers en klanten of ze naar je willen linken.
23. Ga samenwerkingen aan met gerelateerde bedrijven die geen concurrent zijn. Versterk elkaar en wissel links uit.
24. Begin een partnerprogramma / affiliateprogramma. Ook al levert het niet veel extra verkopen op, het zijn wel weer links naar jouw website.
25. Beantwoord vragen op Goeievraag.nl en op forums. Stop jouw link subtiel in het antwoord.
26. Begin een Wikipediapagina. Doe dit wel objectief, want spammen wordt afgestraft
27. Bij de meeste weblogs kun je reageren met je naam, e-mail adres en website adres. Deel je kennis en krijg via de link bovendien extra bezoekers. Dit soort links zijn helaas wel bijna altijd no-follow.
27. Begin een weblog en plaats regelmatig geweldige artikelen waar je doelgroep echt iets mee opschiet.
28. Link naar andere weblogs die interessant zijn voor jouw lezers. De meeste bloggers merken dit op een zo speel je je bij hen in de kijker.
29. Meld je blog aan bij populaire blog verzamelpagina’s.
30. Probeer links te krijgen in een tekst. Deze zijn het meest logisch en krijgen van zoekmachines de meeste waarde. Vaak moet je hiervoor betalen (ook al mag dat niet Google, maar daar komen ze toch niet achter).
31. Word sponsor. Sponsors worden vaak in meerdere media uitingen bedankt, en als daar de url van je website bijstaat levert dat weer gratis links op.
32. Wil je een nieuwe website lanceren? Overweeg of het slimmer is een bestaande website te kopen waar al veel naar gelinkt wordt. Dit kan onder andere via Sitedeals.nl.
33. Zorg dat je aangeklaagd wordt 🙂 Het levert een hoop publiciteit op.
34. Organiseer een interessante prijsvraag.
35. Maak een overzicht van handige programma’s voor bijvoorbeeld bloggers of accountants. De website alternative to is een mooi voorbeeld: hier vind je gratis alternatieven voor commerciële software.
36. Ontwikkel een softwareprogramma, template of app en geef het weg. Vergeet natuurlijk niet de link in te voegen.
37. Geef gratis exemplaren van een product weg in ruil voor een review met een link.
38. Maak een Blogger of WordPress.com blog aan, plaats regelmatige interessante artikelen verwijs naar je hoofdsite.
39. Zorg voor een duidelijke Google Places vermelding, met alle contactgegevens en een link naar je site. Doe hetzelfde bij YouTube.
40. Google op je naam of bedrijfsnaam. Vermelden andere websites je zonder link te plaatsen? Vraag dan per e-mail of ze dat alsnog willen doen.
41. Geef je bedrijfsprofiel op bij bedrijvensites als Hallo van de Kamer van Koophandel. Ook hier kun je weer een link plaatsen.
42. Recenseer producten en diensten op je website en attendeer de fabrikant erop. Meestal linken ze er naar op hun eigen site.
43. Maak een gratis whitepaper of e-book en bied die aan bij overzichtsites, in ruil voor een korte omschrijving en link naar je site.
44. Attendeer vakjournalisten op jouw whitepaper, casestudies of interessante blokartikelen. Cijfers en onderzoeken doen het altijd goed.
45. Geef je op als spreker voor evenementen. In ruil mag je vaak een bio met link op de site van het evenement plaatsen. Door te spreken vergroot je bovendien je expertstatus en dat levert weer opdrachten op.
46. Presenteer je bij vakmedia en lokale radio- en tv-stations als expert. Ze vinden het altijd prettig als een beschikbare deskundige in hun adresboekje staat.
47. Maak gebruik van broken link building en mail webmasters dat de url is gewijzigd in jouw url 😉
48. Maak een indrukwekkende infographic. Dit kan zelfs gratis.
49. Heb je een webshop? Geef korting aan bepaalde doelgroepen, zoals studenten. Vaak vermelden ze dit op de website van de Hogeschool of universiteit.
50. Zorg voor een werkende RSS-feed. Dit is standaard het geval bij WordPress en je kunt er ook een maken via Feedburner. Geef de feed vervolgens op bij RSS-verzamelsites.
Je kunt lezers ook laten zien hoe ze hem toevoegen aan een programma als Feedly of Symbaloo, en zo volgen ze je site beter. Dit levert vaak extra shares en links op.
Wat zijn jouw linkbuilding tips?
Dit zijn 50 praktische tips om meer links te krijgen naar je website, maar er zijn er vast meer. Hoe kom jij aan links naar je website? Laat een reactie achter en deel ze.
Interessante tips, alleen bij tip 19 heb ik zo mijn bedenkingen. Google weet in principe ook dat je betaalt voor een dergelijke linkplaatsing, wat tegen de richtlijnen in gaat.
Voor sales doeleinden kan het zeker nuttig zijn, maar ik zou er om bovenstaande reden wel een no-follow van laten maken.
Dat is een goede aanvulling Jeroen en bij bedrijvengidsen moet je inderdaad uitkijken.
Aan de andere kant wordt er overal op internet betaald voor links. Hetzij in de vorm van een betaald gastblog, een advertorial of een tekstlink op een relevante pagina. Ik hoor en zie het overal om heen, ook al mag het niet van Google. Desalniettemin duurt eerlijk het langst.
Beste Rutger,
Ik heb het artikel gelezen en nu heb ik toch een vraag…
Heeft het nu ook nut of is het zinvol om bij een onderliggende pagina weer terug te linken naar de homepage met een specifieke ankertekst? Als dat zo is, kun je toch alle onderliggende pagina’s doorlinken naar de homepage met een ankertekst. Wat zeg jij?
Mvg,
Zina
Dag Zina,
Dat klopt en dat werd (en wordt) ook veel gedaan, met name in de footer. Dan staat er bijvoorbeeld een linkje onder de woorden laminaat kopen. In hoeverre dit tegenwoordig nog werkt weet ik niet. Sowieso is Google niet dol op dit soort ‘sitewide links’. Als je ze plaatst, overdrijf dan niet.
Alleen directe links zullen ranking verhogen.