Ga naar de inhoud

50 Bullshit beweringen over SEO (deel 3)

    Alles wat je over SEO leest is waar? Dat had je gedacht, want er wordt veel bullshit beweerd. Dit zijn de grootste mythes en misvattingen. 

    Laat je niets wijs maken en doe je SEO zelf. Ontdek hoe tijdens mijin training in Zwolle. Deelnemers beoordelen hem met gemiddeld een 8,8.

    Meer informatie en aanmelden SEO-training

    Lees ook: SEO bullshit deel 1 en SEO bullshit deel 2.  

    30. SEO mag niet van Google

    Sommige mensen denken dat SEO niet mag van Google. Niets is minder waar, want de zoekmachine heeft sinds jaar en dag zijn eigen SEO-startersgids.

    Het optimaliseren van sites is in het voordeel van Google. Ze laden sneller, ontsluiten informatie beter en bieden de informatie waar Google-gebruikers naar zoeken.

    Wat van Google niet mag is vals spelen. Koop je een link, dan moet je hem bijvoorbeeld nofollow maken. De zoekmachine ziet hem dan wel staan, maar telt hem niet mee voor de vindbaarheid.

    Kopen van links gebeurt echter op grote schaal en als het slim speelt komt Google er niet achter. SEO mag dus wel van Google, zolang je je maar aan de spelregels houdt. Of niet betrapt wordt… 

    31. Alles wat Google over SEO zegt is waar

    De medewerkers van Google roepen regelmatig iets over SEO. In webinars, blogberichten en interviews. Veel van wat ze zeggen klopt. Maar ook heel veel niet.

    Zo zouden domeinnamen met een zoekterm erin geen voordeel meer opleveren. En zou Google over-geoptimaliseerde footerlinks en doorwaypages afstraffen. De praktijk leert anders.

    Regelmatig zie je partijen in de top 10 staan, die daar volgens Google’s richtlijnen niet thuishoren. Maar ja, een algoritme is nog geen mens. En een algoritme kun je manipuleren. Of je dit wilt is een tweede, maar geloof niet klakkeloos wat Google beweert.

    32. Na 1 SEO-training ben je SEO-specialist

    Wel als je mijn SEO-training volgt 🙂 Nee, nu serieus. Na 1 SEO-training ben je nog geen expert. Verre van zelfs. Zoekmachine optimalisatie is bij uitstek een doe-vak en al testend word je beter.

    Een training helpt je op weg, maar dan begint het pas. Blijf daarom bijleren en uitproberen. Troost je met de gedachte dat je nooit alles zult weten. En dat Google zijn algoritme regelmatig aanpast. Kun je weer opnieuw beginnen…

    33. Als we dit doen staan we morgen op 1 bij de zoekresultaten

    SEO draait om het beïnvloeden van meer dan 200 rankingfactoren. Iemand die beweert dat je met een paar aanpassingen op plek 1 komt te staan liegt. Er komt veel meer bij kijken.

    Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het dat ook. Wees daarom extra kritisch bij SEO-experts die je gouden bergen geloven en vraag altijd door. Voelt het nog steeds niet goed, bedank dan vriendelijk voor het aanbod. Je gevoel laat je zelden in de steek.

    ​Een bakker linkt naar de sportschool op de hoek. Ziehier het klassieke voorbeeld van een wederzijdse link. Vroeger waren ze gemeengoed op pagina’s die vaak ‘Linkpartners’ heetten. Hoe makkelijk wil je het Google maken? Toch zijn wederzijdse links niet verboden.

    Plaats je een link naar een gerelateerde site, en linkt die terug? Dan ziet Google een patroon. De zoekmachine denkt in patronen en als jullie min of meer hetzelfde doen is er niets mis mee. Idealiter levert het nog een paar extra bezoekers op ook.

    ​Van Google mag je niet voor links betalen. Toch gebeurt het op grote schaal. Zolang de zoekmachine er niet achter komt is er niets aan de hand. En krijg je ook geen penalty. Maar weet je niet wat je doet, dan speel je met vuur.

    Vermaard zijn Private Blog Networks. Verzamelingen van sites die – tegen betaling – onderling links plaatsen. In het verleden zijn ze meer dan eens betrapt door Google. En kregen de deelnemers een draai om de oren.

    Zolang Google niet door heeft dat je betaalt voor links krijg je geen penalty. Maar het nastreven van een spontaan en gevarieerd linkprofiel is een stuk veiliger. Nu betaal je alleen niet met geld, maar met tijd en waardevolle content.

    36. Dit werkt niet voor SEO, wat dat staat daar en daar

    Omdat iemand iets over SEO roept, betekent niet dat het waar is. Zelfs niet als Google het roept. Het verschilt soms zelfs per land of branche.

    Lees daarom niet teveel over SEO en ga vooral aan de slag. Dan merk je snel genoeg of iets wel of niet voor je werkt. En kun je met die bevindingen je strategie aanscherpen. 

    37. In de Yoast SEO-plugin scoren al mijn pagina’s een groen bolletje. Nu ben ik klaar om de SERP’s te domineren

    ​De Yoast SEO-plugin voor WordPress is een handig hulpmiddel om teksten te optimaliseren. De groene bolletjes zeggen echter niets over je vindbaarheid. Alleen over de mate waarop een pagina geoptimaliseerd is voor een bepaalde zoekterm.

    De gekozen zoekterm is essentieel. Geef je in de Yoast-plugin ‘de’ op als primaire zoekterm, dan laat hij vast veel groene bolletjes zien. Maar op het woord De zul je niet scoren. Tenzij je toevallig bij de bekende koffiefabrikant werkt, natuurlijk…

    De Yoast-plugin is een hulpmiddel. En je haalt er het meeste uit met goed zoekwoordenonderzoek en waardevolle content. De plugin maakt het vervolgens makkelijker om belangrijke zoektermen strategisch in teksten te verwerken. Maar meer ook niet. Garanties op top-noteringen krijg je niet. Daar komt meer bij kijken. 

    Yoast SEO maakt SEO wel erg makkelijk.

    38. Alle bolletjes in de Yoast-plugin moeten op groen staan

    ​“Als alle bolletjes in de Yoast-plugin op groen staan is mijn tekst perfect SEO-geotimaliseerd.” Je hoort het vaak, maar het is niet waar. De SEO-plugin kijkt of je primaire zoekterm op strategische plaattsen in de tekst staat. Maar dat doet hij als een computer en niet als een mens. En er is ook zoiets als conversie en leesbaarheid.

    De Yoast-plugin wil dat je een Page Title altijd begint met de primaire zoekterm. Dat is fijn voor zoekmachines, maar saai en voorspelbaar voor lezers. Bij bloggen trek ik me er dus niets bij aan.

    Sowieso geeft de plugin regelmatig suggesties die de leesbaarheid van je tekst niet perse bevorderen. Staar je daarom niet blind op de bolletjes en optimaliseer op de eerste plaats voor bezoekers. Als je tekst voor 70% SEO-proof is zit je ook nog goed.

    39. Van duplicate content krijg je een penalty

    Van dupliacte content krijg je niet direct een penalty. Althans niet van Google. Je maakt je site wel minder interessant voor lezers en zoekmachines. Zeker als je letterlijk berichten overneemt, zoals pers- en blogberichten.

    Schrijf daarom als het even kan unieke teksten. Wil je toch bestaande content publiceren op je site? Overweeg de pagina’s dan niet te laten indexeren. Of plaats een canonical-link naar het originele artikel.

    Met een canonical-link geef je aan dat een pagina een kopie is en krijg het origineel de credits. Deze tactiek kun je ook toepassen bij blogberichten op meerdere (bedrijfs)sites.

    ​Meer, meer, meer was vroeger het devies bij linkbuilding. Tegenwoordig is de kwaliteit veel belangrijker. Belangrijke criteria zijn:

    • Wie verwijst er naar je?
    • Op welke pagina?
    • Op welke site?
    • Met welke woorden?
    • Hoeveel links staan er op de pagina? Etc.

    Kwaliteit is daarbij bepalend en de beste links krijg je doorgaans spontaan. Door iets nieuwswaardig te publiceren bijvoorbeeld, of uit te blinken in wat je doet. Dat valt op bij betrokkenen. Plaatsen zij een link of delen ze je via social media, dan word jij de expert op jouw vakgebied. En dat zien zoekmachines ook. Je verdient een mooie plek.

    41. Voor internationale SEO moet je hosting hebben in de landen die je target

    ​Dit wordt vaak beweerd, maar de invloed neemt sterk af. Dit bevestigde Google in 2017. Het is wel belangrijk dat je site zo snel mogelijk laadt. Voor bezoekers en zoekmachines. Dat kan met hosting in het land waar je je op richt. Maar ook met een Content Delivery Network.

    42. Voor internationale SEO heb je meerdere sites nodig

    Dat is niet waar. Veel internationale merken hebben 1 site, met subfolders voor verschillende talen en landen. Dit moet wel goed ingesteld worden, maar met behulp van een programmeur is dat prima te doen. Laat je dus niet afschrikken door de verwachte hoeveelheid werk bij internationale SEO, Het kan reuze meevallen. 

    43. Hoe hoger het zoekvolume van een zoekterm, hoe belangrijker hij is

    Deze aanname is begrijpelijk, maar slechts ten dele waar. Zo’n 80% van de zoekopdrachten is namelijk niet-commercieel en de meeste mensen zoeken informatie.

    De zoektermen met het meeste zoekvolume zijn informatief. Mensen tikken ze in omdat ze een vraag hebben, of een bepaalde site zoeken. Dit worden geen klanten.

    Ultraspecifieke zoekopdrachten leveren vaak wel omzet op. Potentiële klanten tikken ze heel bewust in, omdat ze zoeken naar wat jij te bieden hebt. Wat heb je liever: 2 bezoekers per maand met 500 euro omzet? Of 500 bezoekers per maand zonder omzet?

    De vraag is retorisch en toch laat je je snel misleiden. Staat je niet blind op bezoekersaantallen, maar kijk wat die mensen doen op je site.

    44. Met een hogere Pagespeed-score kom je hoger in Google

    ​Met de gratis dienst Google Pagespeed Insights kun je eenvoudig zien hoe snel je site laadt. Dat is althans de bedoeling, maar hij is wat misleidend. Google toont namelijk een optimalisatiescore. De tool laat zien hoe geoptimaliseerd je site is, uitgedrukt in een score van 0 tot 100. Dit zegt echter niets over de laadsnelheid.

    Wederom een retorische vraag. Wat heb je liever: een pagina met een Pagespeed-score van 80 die in 5 secoden laadt? Of een pagina met een score van 30 die in 3 seconden laadt? De vraag stellen is hem beantwoorden. Dit wil overigens niet zeggen dat je de score dan maar moet negeren. Optimaliseren is altijd goed.

    45. SEO kost heel veel tijd

    ​Tja, wat is veel tijd. Het klopt dat je eindeloos met SEO bezig kunt zijn. Maar netwerkborrels aflopen kost ook veel tijd. En bel je koud potentiële klanten op, dan komt daar nog een bak stress en frustratie bij ook.SEO kun je ook relatief klein houden. 

    • Kies een aantal zoektermen waarop je kunt en wilt scoren.
    • Maak daar goede, geoptimaliseerde pagina’s voor.
    • Controleer met Google Search Console de techniek van je site.
    • Verbeter pagina’s die al aardig scoren.
    • Vraag vrienden, bekenden en mensen in je netwerk om links

    Dit gaat allemaal niet vanzelf. Maar als de eerste klanten zich via je site aanmelden blijken de opbrengsten ruimschoots op te wegen tegen de inspanningen.

    46. SEO is ingewikkeld

    ​Ja en nee. Technisch SEO kan heel ingewikkeld zijn. Bij grote en complexe sites heb je echt verstand van techniek nodig. Dat is niet iets wat je er even bij doet. Ben een kleine zelfstandige of MKB’er? Dan heb je aan een goede WordPress-site waarschijnlijk al genoeg en kun je SEO prima zelf doen. Bijvoorbeeld na een SEO-training van ondergetekende 🙂

    47. Je moet een Robots.txt bestand gebruiken

    Het bestand robots.txt is een tekstdocument met opdrachten voor zoekmachines. Je kunt er onder andere mee aangeven wat ze wel en niet mogen indexeren. En waar de XML-sitemap staat. Hij staat als het goed is in de root van je site:www.jouwsite.nl/robots.txt

    Staat hij daar niet, dan is dat niet erg. Hij is namelijk niet verplicht. Toch kan het gebruik van het bestand voordelen hebben, zoals je kunt lezen in dit artikel. Is je site relatief klein? En gebruik je geen robots.txt? Dan is de kans minimaal dat dit gevolgen heeft voor je vindbaarheid.

    💡 Tip. Lees ook deze handleiding bij ContentKing

    48. SEO draait enkel om keywords

    ​Dat doet het al lang niet meer. Google wordt steeds taliger en denkt meer en meer in topics. De zoekmachine snapt de betekenis achter woorden en begrijpt wat mensen willen bereiken als ze Googelen. Ook als de gezochte woorden niet exact voorkomen in de tekst.

    De verwachting is dat zoektermen steeds minder belangrijk worden. Zover is het nog niet, maar richt je strategie niet volledig op zoektermen. Denk liever vanuit de mensen die je wilt bereiken. Wat vinden zij belangrijk, waar zoeken ze naar en welke woorden gebruiken ze dan? Maak daar de beste content bij.

    49. Je moet je zorgen maken om Google Updates

    Zorgen moet je doen, niet maken. Aldus Loesje. Dat geldt ook voor SEO. Zorg goed voor je site en speel het spelletje volgens de regels. Dan hoef je je ook niet druk te maken om Google Updates. Zoek je de grenzen op, dan is dit een ander verhaal. Maar dan haal je je informatie waarschijnlijk ook niet van deze site.

    50. Je hebt alleen SEO nodig om online te score

    Doe dit niet, want je stelt je heel kwetsbaar op. Als Google-bezoekers om wat voor reden ook opeens wegvallen blijft er niets over. Wed daarom nooit op een paard en steek ook tijd en energie in andere kanalen. Zoals een nieuwsbrief, social media en misschien online adverteren. Doe wat werk en houd de balans in evenwicht.

    Dit waren de 50 grootste bullshit beweringen over SEO

    ​Lees je nog steeds mee? Dan laat jij je niet meer voor de gek houden als het gaat om SEO. Ga met de tips en inzichten aan de slag. Of stap goed voorbereid op een expert af en laat je niet afschepen met mooie beloftes. Succes!

    P.S. Wil je zelf aan de slag met SEO? Bestel de Praktijkgids SEO-schrijven of kom naar mijn SEO-training in Zwolle.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.