50 Bullshit beweringen over SEO

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

sep 13
50 Bullshit beweringen over SEO

Zogenaamde deskundigen kramen enorm veel onzin uit over SEO. Dit zijn de 50 grootste bullshit beweringen. 

More...

Hoger komen in Google, hoe doe je dat? Een pasklaar antwoord op die vraag is er helaas niet. Het algoritme van Google is geheim en slechts af en toe lekt er wat uit. Bovendien past Google zijn criteria regelmatig aan. Marketeers moeten het daarom doen met ‘trial and error’. 


Omdat niemand precies weet hoe Google werkt is er veel onduidelijkheid. En verspreiden zelfbenoemde experts regelmatig foutieve informatie. Soms onbewust, door verouderde kennis. En soms doelbewust, om jou als onwetende ondernemer geld uit de zak te kloppen.

De komende weken lees je op deze site de grootste bullshit beweringen over SEO. Doe er je voordeel mee en blijf altijd kritisch. Zo bespaar je een hoop tijd, geld en frustraties.

Lees ook: 50 bullshit beweringen over SEO (deel 2).

Laat je niets wijsmaken en doe SEO zelf 

SEO kun je prima zelf doen, als je weet waar je op moet letten. Tijdens mijn
SEO-trainingen ontdek je alle ins en outs.

1. Wij zijn Google-partner en daarom kom je hoger in Google

Er zijn volop SEO-bureaus die het niet zo nauw nemen met de waarheid. Onderstaande partij belooft hogere posities bij de zoekresultaten, omdat ze Google-partner zijn. Dat is volslagen onzin.

Google ondersteunt zijn partners met extra ondersteuning en training. Vriendjes hoger plaatsen bij de zoekresultaten zou pure chantage zijn. En meteen een einde maken aan de geloofwaardigheid van de zoekmachine. Onzin dus. 

50 Bullshit beweringen over SEO

Hoger komen bij de zoekresultaten omdat je Google-partner bent? Het is klinkklare onzin. 

2. Je moet WordPress gebruiken voor SEO

Zoekmachine optimalisatie draait globaal om 3 zaken: techniek, content en autoriteit. Het begint bij de techniek.

Je site moet goed in elkaar steken en doorzoekbaar zijn voor zoekmachines. Daarbij is het ene systeem standaard SEO-vriendelijker dan het andere. Maar dit wil niet zeggen dat je daardoor altijd die moet kiezen. Met plugins of een handige programmeur valt er vaak veel te verbeteren. En gebruiksvriendelijkheid telt natuurlijk ook mee.

Het maakt Google niet uit hoe jij je website maakt. Joomla, WordPress, Drupal of een betaald systeem: het mag allemaal, zolang hij maar goed doorzoekbaar is. Twijfel je? Google dan op de naam van het CMS + SEO. Je vindt veel informatie. 

Yoast SEO maakt SEO wel erg makkelijk.

De WordPress SEO-plugin van Yoast maakt zoekmachine optimalisatie wel erg makkelijk. 

3. Je tekst moet minimaal zoveel woorden lang zijn

Ik heb het in verleden ook geroepen: een goede SEO-tekst moet minimaal 500 woorden lang zijn. Helemaal onjuist is het niet, want Google houdt van lange teksten. De zoekmachine haalt er meer context en zoektermen uit. Maar er zijn ook talloze voorbeelden van sites die prima scoren zonder noemenswaardige tekst. Kijk maar eens naar Zalando.

Schrijf je SEO-teksten, laat je dan allereerst leiden door de zoekterm en de intentie van de zoeker. Wat wil iemand bereiken of weten? Maak daar de beste pagina bij, ongeacht het aantal woorden.

4. Als je Google-diensten gebruikt scoor je hoger

Hoger scoren in Google als je Gmail, Google Calendar of Gmail gebruikt? Het klinkt logisch, maar het is niet waar. De diensten staan echt los van elkaar.

Het kan wel een voordeel zijn als je een YouTube-video insluit op je pagina. Daarmee houd je bezoekers langer vast en dat kan een klein voordeel opleveren. Maar doe dit alleen als het relevant is en denk op de eerste plaats aan je bezoekers.

Tip. Wil je scoren met video? Maak dan een unieke clip, optimaliseer hem met zoektermen en embed hem op een SEO-geoptimaliseerde pagina. Tekst en beeld versterken dan elkaar en mogelijk toont Google de video rechtstreeks in de top 10. 

5. Zonder meta-omschrijving kom je nooit op plek 1 in Google

De meta-omschrijving is de korte omschrijving die je bij de zoekresultaten ziet. Vroeger telde hij mee voor SEO, maar nu slechts indirect. De tekst is niet van invloed op je rankings. Het doorklikpercentage wel. Beschouw hem daarom als een advertentie en schrijf hem zo prikkelend mogelijk.

Gebruik je geen meta-omschrijving op je site, dan is dit niet direct nadelig voor SEO. Google kiest zelf een stukje tekst van de pagina en toont dit bij de zoekresultaten. Meestal gaat dit goed. Soms kiest de zoekmachine verkeerd en zie je bijvoorbeeld dit:

Goede meta-omschrijving belangrijk voor SEO.


Zoekmachines snappen niet waar dit over gaat. En bezoekers zullen er niet snel op klikken.

Goed om te weten. Google toont de exacte meta-omschrijving in zo’n 50% van de gevallen. Vindt de zoekmachine hem niet passen bij de zoekopdracht, dan kiest hij een ander stuk tekst van de pagina. Je ziet de omschrijving dus niet altijd 

Lees ook: Zo optimaliseer je de meta-description voor SEO (met voorbeelden!)

6. Je kunt niet scoren in Google met gratis hosting

Het maakt Google niet uit waar jij je site host. De zoekmachine vindt het wel belangrijk dat hij snel laadt. Gebruik je gratis of goedkope hosting en werkt je site naar behoren? Dan hoef je je nergens druk om te maken.

7. Social media heeft veel invloed op SEO

Social media-experts roepen nogal eens dat social media van grote invloed is op SEO. Dat klopt niet. Sociale media speelt slechts een kleine rol in het algoritme van zoekmachines. En links vanaf de populairste platforms zijn bijna altijd nofollow.
Dit betekent dat Google ze wel ziet, maar niet indexeert. Ze tellen dus ook niet mee als stem voor je site.

Doet social media dan helemaal niets? Toch wel. Schrijf je een populair artikel dat veel mensen delen, dan kan dit een positief effect hebben op je rankings. Het loont dus om veel en inhoudelijk goed te bloggen.

Social media is ook waardevol om nieuwe bezoekers aan te trekken en je autoriteit te vergroten. Plaatsen ‘fans’ een dofollow link op hun site naar jouw site, dan is dit weer goed voor je vindbaarheid. Ook kun je anderen laagdrempelig benaderen om te gastbloggen of een link naar jouw site te plaatsen. 

8. Elke tekst moet een H1, H2 en H3 bevatten

Headings kun je vergelijken met koppen in tekstverwerker Word. Ze zijn er van H1 t/m H6 en vroeger waren ze belangrijk voor je vindbaarheid. Met headings breng je namelijk structuur aan in teksten. Voor SEO doen Headings volgens onderzoek van o.a. Moz echter weinig meer.

Headings zijn wel prettig voor lezers. Met duidelijke koppen snappen ze sneller waar je tekst over gaat en houd je bezoekers langer vast. Kijk maar naar dit voorbeeld:

Wat is zoekmachine optimalisatie?
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is…

Wat is het veschil tussen SEO en SEA?
SEO en SEA lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde. Door…

Hoe maak je je website beter vindbaar?
Met SEO maak je…

Door naar de koppen te kijken snapt Google direct waar de pagina over gaat. Maak je er headings van dan maak je ze nog belangrijker. Maar dit hoeft niet langer een H1 t/m H6 te zijn. Maak je van de titel een H2 en gebruik voor je tussenkoppen H3’s, dan is dat ook prima.

Let op. Gebruik je template Headings voor vormgevingselementen? Dan is het wel verstandig om ze te verwijderen, Je geeft zoekmachines namelijk het signaal dat bijvoorbeeld een zoekveld belangrijk is. Daar haalt een zoekmachine alleen geen informatie uit. 

Met de MozBar voor Google Chrome kun je zien of een pagina Headings bevat.

9. Google plaatst je alleen hoog als je voldoet aan deze minimum-eisen

“Als je dit en dat niet doet kom je nooit hoger in Google.” Je leest het online regelmatig. Maar het is niet waar.

Google’s algoritme is erop gericht om de beste pagina’s te tonen bij zoekopdrachten. Wat de beste pagina is verschilt per situatie. Zo houdt Google o.a. rekening met:

  • De locatie waar je zoekt
  • Je zoekgeschiedenis
  • Het soort zoekopdracht etc. 

Zoek je bijvoorbeeld op ‘rode pumps’ dan zul je veel foto’s in de top 10 zien.

Uiteraard zijn er best practices om te scoren met SEO. Maar Google bestraft je zelden als je niet voldoet aan bepaalde voorwaarden. Tenzij je het heel erg bont maakt. Draai het daarom liever om en maak een zo waardevol mogelijke site voor je bezoekers. Dan kun je weinig fout doen.

Uitzondering. Google houdt tegenwoordig rekening met de snelheid en mobielvriendelijkheid van je site. Dit is een must, omdat de meeste mensen mobiel internetten. Is jouw site nog niet mobielvriendelijk (test het hier)? Pas hem dan snel aan. 

10. Je moet Google Analytics gebruiken om hoger te komen in Google

Deze bewering is niet waar. Google zegt de gegevens van Google Analytics niet mee te tellen bij het rangschikken van de zoekresultaten.

De zoekmachine haalt wel veel informatie uit zijn gratis browser Chrome. En kan zien hoe lang het duurt voordat iemand na het klikken op een link bij de zoekresultaten terugkeert naar het overzicht (pogosticking). Is dit al na een paar seconden, dan ben je kennelijk niet zo relevant. En verschijn je na verloop van tijd lager.

Opmerking. Hoewel Google Analytics niet direct meetelt voor SEO is het wel essentieel om het te gebruiken. Met de dienst zie je waar bezoekers vandaan komen, wat ze doen op je site, waar ze afhaken en nog veel meer. Onmisbare informatie kortom.

Google Analytics gebruiken voor SEO

11. Oudere sites plaatst Google automatisch hoger bij de zoekresultaten

Veel mensen beschouwen de leeftijd van een site een rankingfactor. Dat is slechts indirect het geval. Je scoort niet hoger in Google omdat je site oud is.

Oude sites hebben vaak wel meer autoriteit en backlinks (links vanaf andere sites). Deze factoren tellen wel mee voor je rankings. En dat is de reden dat er een levendige handel is in oude sites. Je betaalt dan vooral voor de links, content, eventuele omzet en huidige posities in Google. Niet voor de leeftijd. Dat is gewoon een gegeven. 

12. Keyword-density is ontzettend belangrijk voor Google

Keyword-density is een klassieker in de SEO-wereld. De term slaat op het aantal keer dat een exacte zoekterm in een tekst voorkomt. Dit mag volgens de deskundigen niet meer dan 3% zijn. Allemaal leuk en aardig, maar druk maken over keyword density is zonde van je tijd.

Google kijkt tegenwoordig vooral naar semantiek, samenhang tussen woorden. Schrijf je over slapeloosheid, dan verwacht de zoekmachine ook woorden als medicatie, stress en nachtrust. Op basis hiervan stelt hij ‘themes’ samen en ‘snapt’ hij teksten steeds beter.

Het heeft dan ook geen enkele zin meer om je site vol te schrijven met steeds dezelfde term. Richt je liever op je lezer en schrijf goede, waardevolle en contextrijke content. 

13. Je moet je site koppelen aan Google+

Nog eentje uit de oude doos. Als je je site koppelt aan Google+, Facebook of Twitter is dat goed voor SEO. Je raadt het antwoord al: nee.

Door je site te koppelen aan social media-platforms maak je het zoekmachines wel makkelijker. Je geeft expliciet aan dat ze bij elkaar horen. Maar ze belonen dit niet automatisch met mooiere posities. 

14. Een link van Wikipedia is onmisbaar

Dit is een lastige. Links bij Wikipedia zijn namelijk nofollow en geven geen waarde door.

Wikipedia-links zorgen wel voor ‘trust’ en het kan extra bezoekers opleveren. Ook kopiëren mensen nogal eens links van Wikipedia, omdat ze betrouwbaar zijn. De SEO-voordelen zijn daarom vooral indirect.

15. Google heeft een hekel aan speciale karakters

Sommige ‘experts’ beweren dat je geen bijzondere tekens mag gebruiken in Google. Of dat bepaalde karakters een voordeel opleveren. Zo zou een | beter scoren dan een > of een ! Dit blijkt nergens uit. Voor Google zijn alle tekens gelijk, zolang ze die kunnen indexeren.

Indirect kunnen tekens wel een klein verschil maken. Het doorklikpercentage bij de zoekresultaten is namelijk wel een rankingfactor. Weet je die te verhogen met bepaalde tekens in de titel of meta-omschrijving, dan levert dit wellicht een voordeeltje op. 

Lees ook: Waarom je moet stoppen met clickbait-titels! Of toch niet?

Dit waren ze, de eerste 15 bullshit beweringen over SEO

Lees in deel 2 hoe het zit met onder andere deze beweringen:

  • Je site is nieuw en daarom moet je lang wachten op traffic.
  • Als je niet betaalt voor links kun je mooie posities vergeten.
  • De opmaakcode van je pagina’s moet foutloos zijn.

Zelf aan de slag met SEO? Kom naar mijn training in Zwolle

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(9) comments

Add Your Reply