5 redenen om een hekel te hebben aan linkbuilding

By Rutger Steenbergen | Linkbuilding

nov 22

Linkbuilding voor SEO 

Wil je hoger scoren in Google, dan ontkom je niet aan link building. Je hebt nou eenmaal links nodig naar je website. Maar het is zo saaaaaaaaai….. of toch niet?

1) Linkbuilding kost veel tijd

Wil je succesvol linkbuilden dan heb je een plan nodig, lukraak linkjes verzamelen kost veel tijd en levert weinig op. Allereerst is het belangrijk dat je weet voor welke pagina’s je op zoek gaat naar links en welke zoekwoorden hierbij horen.

Voor een pagina over ‘zoekwoorden vinden’ wil je dat andere websites naar deze pagina linken met – als het even kan – de link precies onder deze woorden. Google snapt zo precies waar de pagina over gaat –  ‘zoekwoorden vinden’ – en op deze combinatie scoor je hoger bij de zoekresultaten.

Het bijhouden van zoekwoorden en het vinden en administreren van potentiele linkpartners kost veel tijd, maar als gezegd, doe je het niet dan leveren je inspanningen weinig op en kom je nooit hoger in Google.

Tip! Linkbuildingtool is – zoals de naam al doet vermoeden – een prima Nederlandstalige linkbuildingtool.

2) Linkbuilding vergt discipline

links-krijgenAls gediplomeerd journalist blog ik het liefste. Gewoon lekker stukjes schrijven op basis van zoekwoorden en deze verspreiden via LinkedIn, Twitter en Facebook. Dat levert meteen bezoekers, nieuwsbriefinschrijvers en zo nu en dan klanten op, maar voor een hoge positie in Google heb je ook backlinks nodig. Naast het bloggen is het versieren van links dus minstens zo belangrijk, en dat vergt discipline.

3) Linkbuilding is niet creatief

Suf mailtjes sturen naar andere webmasters met de vraag of ze naar je willen linken. Of avonden lang je site aanmelden bij elke startpagina die je kunt verzinnen. Er zijn leukere manieren om je avonden te besteden.

Dat je ook creatief kunt link-builden laat Dave Lorrez van E-tail regelmatig zien in zijn blogs. De  strekking van zijn stukken: bouw een echte band op met de ander en wie weet zit er nog veel meer in dan een linkje.

4) Linkbuilding heeft niets met je business te maken

Portrait of goldfishes on white backgroundJe bent gepassioneerd over je werk, hebt een mooie website of webwinkel en wil daar graag anderen op attenderen. Dat kan perfect via social media, persberichten, blogs op je site of netwerkbijeenkomsten. Maar saai linkjes verzamelen?

Denk dan eens hieraan. Je hebt een geweldig winkeltje, maar niemand weet dat het bestaat. Je laat daarom duizend flyers drukken en legt ze op iedere plek die je maar kunt verzinnen waar jouw klanten zich bevinden.

Misschien kost het je een dag of drie en krijg je nog een bak regen op je hoofd ook, maar als de weken daarop de klanten toestromen vergeet je dat snel. Bij linkbuilding werkt het net zo. Echt leuk is het niet, maar ach, als het opdrachten oplevert…

5) Wat nou links, ik wil klanten

Snel succes, wie wil dat nou niet? Richt je je op SEO dan heb je meer geduld nodig. Uitgebreid zoekwoordenonderzoek, je website optimaliseren, goede content schrijven en dan ook nog eens achter links aanjagen, je bent er zo maanden mee bezig terwijl het niet direct wat oplevert.

Toch is het de moeite waard, helemaal als je het combineert met social media. Zoek je klanten direct op via LinkedIn, Twitter, Facebook en YouTube en laat je website op termijn vinden via Google. Zo heb je het  beste van twee werelden.

Conclusie

Linkbuilden is niet het leukste werk, maar het is essentieel voor wie hoger wil komen in Google. Bovendien zijn er verschillende manieren om links te verzamelen, zoals het delen van artikelen op social media sites, gastbloggen, het beantwoorden van vragen of persberichten versturen. Wat je ook kiest, het kost veel tijd maar werpt op termijn zijn vruchten af.

Vind je dit interessant? Download dan mijn Gratis SEO Handleiding!

Boeiende linkbuilding artikelen op het web:

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.