5 redenen om een hekel te hebben aan linkbuilding

Wil je hoger scoren in Google, dan ontkom je niet aan linkbuilding. Je hebt nou eenmaal links nodig naar je website. Maar het is zo saaaaaaaaai….. of toch niet?

SEO draait om het optimaliseren van je website. Dat kun je op 3 terreinen doen:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit

Allereerst moet je website goed in elkaar steken. Maar bij de meeste CMS’en is de techniek tegenwoordig goed.

Vervolgens wil je waardevolle content creëren, bij voorkeur op basis van zoekwoorden. Zo bied je bewust wat mensen zoeken.

Als derde wil je de autoriteit van je site vergroten. Google bepaalt dit onder andere aan de hand van links. Naar verluid maken links zelfs zo’n 30% uit van Google’s algoritme.

Je hebt kortom links nodig om zoekmachines te overtuigen van je deskundigheid. Want een plekje in de top 3 van de zoekresultaten krijg je niet zomaar.

Doe je nu niets met linkbuilding? En zie je er huizenhoog tegenop? Dan heb je groot gelijk. Want…

1. Linkbuilding kost veel tijd

Wil je succesvol linkbuilden dan heb je een plan nodig, lukraak linkjes verzamelen kost veel tijd en levert weinig op. Allereerst is het belangrijk dat je weet voor welke pagina’s je op zoek gaat naar links en welke zoekwoorden hierbij horen.

Je kunt links proberen te krijgen naar je site of naar individuele pagina’s. Het laatste is waardevoller, maar ook lastiger. Want waarom zouden mensen een link naar je artikel plaatsen?

Het bijhouden van zoekwoorden en het vinden en administreren van potentiële linkpartners gaat niet vanzelf. Maar als gezegd, doe je het niet dan leveren je inspanningen weinig op en kom je nooit hoger in Google.

💡 Tip. Linkbuilding kun je zo groot maken als je zelf wilt. Je kunt het ook inzetten als websitepromotie.

Maak je site zo goed en waardevol mogelijk voor potentiële bezoekers. Bijvoorbeeld met een blog of interessante video’s. Schakel vervolgens je netwerk in en vraag of ze ernaar willen verwijzen.

👉 Leestip: Van linkbuilding naar linkearning: hoe doe je dit succesvol?

2. Linkbuilding vergt discipline

Als voormalig journalist blog ik het liefste. Gewoon lekker stukjes schrijven op basis van zoekwoorden en deze verspreiden via LinkedIn, Twitter en Facebook.

Dat levert meteen bezoekers, nieuwsbriefabonnees en zo nu en dan klanten op, maar voor een hoge positie in Google heb je ook backlinks nodig. Naast het bloggen is het versieren van links dus minstens zo belangrijk, en dat vergt discipline.

💡 Opmerking. Links via social media zijn bijna altijd no-follow. Zoekmachines zien ze staan, maar doen er weinig mee. Bovendien zakken tweets, posts en updates snel weg. Een goede link op een relevante website is tijdlozer en waardevaster. Interessanter voor SEO dus.

👉 Doen. Met Link Explorer (3 keer per dag gratis) bekijk je het linkprofiel van concurrenten. Misschien staan er verwijzingen tussen die je ook kunt krijgen? Of ontdek je een patroon?

3. Linkbuilding is niet creatief

Suf mailtjes sturen naar andere webmasters met de vraag of ze naar je willen linken. Of avonden lang je site aanmelden bij elke startpagina die je kunt verzinnen. Er zijn leukere manieren om je tijd te besteden…

💡 Tip. Dat je ook creatief kunt link-builden laat Dave Lorrez van E-tail regelmatig zien in zijn blogs. De  strekking van zijn stukken: bouw een echte band op met de ander en wie weet zit er nog veel meer in dan een linkje.

👉 Leestip: Linkbait strategie: zo verzin je een goede link bait!

Van saaie opsommingen naar een aantrekkelijke afbeelding.
Deze infographic leverde 25 relevante links op.

4. Linkbuilding heeft niets met je business te maken

Je bent gepassioneerd over je werk, hebt een mooie website of webshop en wilt daar graag anderen op attenderen. Dat kan perfect via social media, persberichten, blogs op je site of netwerkbijeenkomsten. Maar saai linkjes verzamelen?

Denk dan eens hieraan. Je hebt een geweldig winkeltje, maar niemand weet dat het bestaat. Je laat daarom duizend flyers drukken en legt ze op iedere plek die je maar kunt verzinnen waar jouw klanten zich bevinden.

Misschien kost het je een dag of drie en krijg je nog een bak regen op je hoofd ook, maar als de weken daarop de klanten toestromen vergeet je dat snel. Bij linkbuilding werkt het net zo. Echt leuk is het niet, maar ach, als het opdrachten oplevert…

💡 Tip. Zorg dat je trots kunt zijn op je site. Dat maakt het vragen om links een stuk makkelijker. Je verdient ze gewoon.

💡 Opmerking. Er bestaan globaal 3 soorten linkbuilding:

1. Technische linkbuilding, zonder content
2. Waardevolle content creëren en outreach
3. Content maken voor anderen en outreach

Bij 1 kun je denken aan broken linkbuilding, startpagina’s en directories etc. Bloggen of infographics maken is een voorbeeld van punt 2. Onder punt 3 vallen activiteiten als gastbloggen, laten interviewen, persberichten versturen etc.

Het een is niet beter dan het ander. Doe waar je goed in bent en wat werkt. Dan houd je het vol.

5. Wat nou links, ik wil klanten

Snel succes, wie wil dat nou niet? Richt je je op SEO dan heb je meer geduld nodig. Uitgebreid zoekwoordenonderzoek, je website optimaliseren, goede content schrijven en dan ook nog eens achter links aanjagen, je bent er zo maanden mee bezig terwijl het niet direct wat oplevert.

Toch is het de moeite waard, helemaal als je het combineert met social media. Zoek je klanten direct op via LinkedIn, Twitter, Facebook en YouTube en laat je website op termijn vinden via Google. Zo heb je het  beste van twee werelden.

💡 Opmerking. Online marketing draait om zichtbaarheid. Op de korte en de lange termijn. Wil je meer bezoekers werven via Google, dan heb je links naar je site nodig. Anders komen die klanten nooit.

Conclusie

Linkbuilden is niet het leukste werk, maar het is essentieel als je hoger wil komen in Google. Bovendien zijn er verschillende manieren om links te verzamelen, zowel technisch als creatief. Waar je je ook voor kiest, het kost tijd maar werpt op termijn zijn vruchten af.

3 gedachten over “5 redenen om een hekel te hebben aan linkbuilding”

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.