Zogenaamde deskundigen kramen enorm veel onzin uit over SEO. Dit zijn de 50 grootste bullshit beweringen.
Over SEO wordt enorm veel gezegd en geschreven. Veel beweringen kloppen. Maar nog veel meer uitspraken zijn gedateerd of ronduit misleidend. Dit zijn de 50 grootste bullshit beweringen over SEO.
💡 Lees ook: SEO Bullshit deel 1 en SEO Bullshit deel 3
Laat je niets wijsmaken en doe SEO zelf
SEO kun je prima zelf doen, als je weet waar je op moet letten. Tijdens mijn SEO-trainingen ontdek je alle ins en outs.
15. Je moet betalen om boven in Google te komen
Betalen om hoger in Google te komen? Het kan, maar het hoeft absoluut niet. SEO is er juist op gericht om gratis hoog bij de zoekresultaten te verschijnen. Dat kost meer tijd en energie, maar er staan veel voordelen tegenover:
- Zo’n 70% van de mensen klikt op de niet betaalde resultaten.
- Bezoekers via SEO komen gratis.
- Je blijft bezoekers trekken, bij adverteren stopt dat als je geld op is.
Is adverteren daarmee per definitie onnodig? Nee hoor, en je hebt veel sneller resultaat. Maar je moet wel precies weten wat je doet. En goed de kosten tegen de opbrengsten afwegen. Weet je niet wat je doet? Dan verbras je snel veel geld.
16. Een favicon is goed voor SEO
Een favicon is goed voor SEO, las ik ooit in een betaald SEO-rapport. Het is niet waar. Bekijk je een site in je browser dan zie je in het tabblad een miniem plaatje. Dit is de favicon en die kun je als het goed is toevoegen aan je site.
Heb je veel geopende tabbladen in je browser? Dan is een favicon prettig om snel de juiste pagina terug te vinden. Vanuit gebruikersgemak is het dus een pré. Maar voor SEO doet het niets.
Een favicon is handig voor gebruikers. Voor je vindbaarheid doet hij niets.
17. Je mag niet betalen voor links naar je site
Klopt. En je mag ook niet door rood lopen, vloeken en vreemd gaan. Toch gebeurt het allemaal en op zeer grote schaal.
Links naar je site (externe links) zijn zeer belangrijk voor je vindbaarheid. Je hebt ze nodig, anders verslaan concurrenten je. Voor Google is het moeilijk om te bepalen of iemand een link spontaan plaatst of verkoopt. Op schimmige achteraf-sites lukt dat misschien nog wel. Maar hoe weet de zoekmachine of jij een blogger 100 euro betaalt om een linkje te plaatsen? Niet dus.
Je kunt betalen voor links. Maar wil je dat? Want als iemand een link aan jou verkoopt, doe hij of zij dat misschien ook aan een andere – dubieuze – partij. En gaan de alarmbellen bij Google wel rinkelen.
Draai het ook om. Is het echt nodig om te betalen voor links? Misschien kun je wel acties verzinnen om spontaan links aan te trekken. Of moet je je netwerk veel meer betrekken. Dat kost tijd, maar levert doorgaans betere verwijzingen op.
18. Je site is nieuw en daarom moet je lang wachten op traffic
Niet waar. Althans, wel waar als je niets interessants op je site zet. Maar lanceer je een waardevolle site, die technisch goed in elkaar steekt en wat links aantrekt dan kan het snel gaan.
De crawlers van Google speuren 24/7 het internet en zijn altijd op zoek naar waardevolle content. Maak dat, gebruik de woorden waar mensen mee zoeken (zoektermen),treed naar buiten en val op. Dan hoef je echt geen maanden te wachten op bezoekers via zoekmachines.
19. Als je eenmaal hoog staat in Google blijven je posities zo
Dat ligt sterk aan de markt waarin je opereert. En de concurrentie waarmee je te maken hebt. Schrijf je een fantastisch artikel over een ‘roze olifant’ dan sta je misschien over 5 jaar nog op plek 1. Maar verkoop je een ‘houten tuinstoel’ dan is die kans uitgesloten. De concurrentie is veel te groot.
Als je de juiste zoektermen kiest, kun je daar wel jaren plezier van hebben. Misschien zijn het termen waar weinig mensen mee zoeken. Maar als de concurrentie klein is en het wel de juiste mensen zijn, zit je goed. Wees in elk geval realistisch. En laat je bullshit-radar afgaan als iemand je snel blijvende posities belooft op concurrerende zoektermen.
20. De text-to-code-ratio is belangrijk voor Google
Sommige online SEO-tools geven een melding over de text-to-code-ratio. Het is de verhouding tussen de bestandsgrootte van de pagina en het aantal woorden dat erop staat.
Misschien was dit vroeger van belang voor SEO, maar tegenwoordig echt niet meer. Tenzij je pagina veel te zwaar is door niet geoptimaliseerde afbeeldingen. Zie daarvoor bullshit-bewering 21.
21. Veel afbeeldingen op je site is slecht voor SEO
Afbeeldingen kunnen zwaar zijn. Zoekmachines en bezoekers houden van snel ladende pagina’s. Ziedaar een dilemma. Maar moet je daarom alle plaatjes maar verwijderen? Nee, want dit gaat ten koste van de conversie en beleving.
Afbeeldingen zijn online belangrijk. Ze trekken de aandacht en houden de bezoekers vast. Voor webshops zijn plaatjes nog belangrijker, want hier leest al helemaal niemand. Bij gebrek aan een fysieke beleving wil je het product zien en voelen aan de hand van beelden.
Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende slimme oplossingen om afbeeldingen sneller te laten laden. Een bekende techniek is Lazy Loading. Daarmee laadt een browser plaatjes pas als ze in beeld verschijnen. Dit scheelt een hoop kb’s.
Ook zijn er handige online tools om de bestandsgrootte van plaatjes te verkleinen. Een voorbeeld is TinyPNG.com. Snelheid is een ranking factor voor zoekmachines. Maar laat het geen reden zijn om geen afbeeldingen te gebruiken.
22. Maak je gebruik van AMP, dan scoor je hoger
Een nieuwe techniek om sites sneller te laten laden is Accelerated Mobile Pages (AMP). Met AMP toont je browser een uitgeklede versie van een pagina op mobiele apparaten. Dit levert veel snelheidwinst op, maar pagina’s zien er vaak niet zo mooi uit. De meningen over AMP zijn daarom verdeeld: kies je voor conversie of voor snelheid?
AMP is een open-source alternatief dat Google ondersteunt. Als het web sneller is scheelt dat de rekenkracht en dus geld. Dit wil echter niet zeggen dat je automatisch hoger komt in Google met AMP. Snelheid is 1 onderdeel uit het algoritme van 200 factoren. En er zijn meer manieren om je site sneller te maken. Laat je dus niets wijs maken.
Met AMP laat je pagina’s sneller laden op mobiele apparaten.
23. Een hoge crawl-frequentie is goed voor SEO
Als Google je site vaker bezoekt verschijn je hoger bij de zoekresultaten. Het klinkt aannemelijk, maar het is niet waar. In elk geval niet direct.
Als de spiders vaker op je site komen doe je wel iets goed. Je plaatst regelmatig nieuwe content. Of andere sites verwijzen naar je en de spiders volgen deze links.
Crawlen zegt alleen niets over ranken. Dat heeft weer te maken met andere factoren, zoals de techniek van je site, gebruik van de juiste zoektermen en het optimaliseren van content. Doe je dit allemaal goed dan zit je gebakken.
24. De opmaakcode van je pagina’s moet foutloos zijn
Denk je dat? Test dan eens een willekeurig pagina van Google in deze online test-tool. Er staan altijd fouten in. Schone opmaakcode is fijn voor browsers en zoekmachines. Maar zolang je het niet te bont maakt mogen er best een paar fouten in staan. Hoewel webdesigners het vast niet met me eens zijn. Kom er maar in jongens en laat een reactie achter 🙂
25. Een vertoning in Google’s Kennisvenster levert voordelen op voor SEO
Google was altijd een doorgeefluik.
- Je zocht met bepaalde woorden.
- Google zocht een pagina die hierbij aansloot.
- Op de pagina vond je de gezochte informatie of het antwoord op je vraag.
Tegenwoordig is Google veel meer een antwoordmachine. De software denkt zelf na en probeert bij de zoekresultatenpagina al je vraag te beantwoorden. Dit doet hij onder andere met het Kennisvenster / Knowledge Pane. Dit is het informatieveld dat je bij bepaalde zoekopdrachten aan de rechterkant van de resultatenpagina ziet.
Toont Google informatie van jouw site in het Kennisvenster? Dan levert dat vaak extra bezoekers op. Het is een ereplaatsje. Maar het is niet zo dat de zoekmachine je voortaan hoger aanslaat. Of dat je SEO volledig op orde is. Het zegt vooral dat de informatie van jouw site bij deze zoekopdracht relevant is.
26. Je kunt SEO niet zelf doen
Dat zou ik ook zeggen als ik een SEO-bedrijf had. Wat? Ooh, dat heb ik. Laat ik dan maar eerlijk zijn.
Je kunt SEO prima zelf doen. Maar het wel kost veel tijd en de ontwikkelingen gaan snel. Er zijn wel veel tools die je helpen bij je SEO, zoals Screaming Frog en SEO Profiler.
Ze laten je o.a. zien wat er technisch niet goed gaat. Of op welke pagina’s er sprake is van duplicate content. Deze programma’s zijn wel vaak duur. Ben je handig met computers en heb je de tijd, dan kun je SEO prima zelf doen.
Vind je dit lastig, laat dan in elk geval de techniek controleren. Die moet gewoon goed zijn om de optimale vindbaarheid te garanderen. Met het optimaliseren van pagina’s en het schrijven van teksten kun je zelf goed uit de voeten.
In mijn ‘Praktijkgids SEO-schrijven’ geef ik je 100 pagina’s met tips. Linkbuilding kost vooral tijd. En als je in een concurrerende markt zit geld. De vraag is daarom vooral: wíl je het zelf doen?
27. SEO is dood
Nee hoor, SEO blijft altijd bestaan. Google blijft zijn algoritme constant veranderen en Voice Search wordt steeds belangrijker. Maar dat biedt ook nieuwe kansen voor marketeers. En zolang er websites zijn blijft er iets te verbeteren.
28. Exact match domains werken niet meer
Een Exact match domain is een website met een veel gezochte zoekterm in de titel. Bijvoorbeeld babyslofjes.nl . Of saunakopen.nl.
Een zoekterm in de titel was altijd een groot voordeel. Maar het is ook gekunsteld en Google roept al jaren dat ze er wat aan gaan doen. Maar guess what? Ze werken nog steeds. Je ziet vaak een site met de exacte zoekterm in de top 10 staan. Houd daar dus (nog steeds) rekening mee als je een nieuwe domeinnaam registreert.
29. Google is slim
Tja, wat is slim. Het bedrijf had in 2016 een omzet van 24 miljard euro, dus dat doen ze goed. En zijn zoekmachine wordt steeds intelligenter. Maar algoritmes kunnen nog steeds niet wat wij mensen kunnen.
Je ziet het terug bij SEO, waar veel trucjes nog steeds werken. Zoals tientallen pagina’s maken voor een zoekterm + plaatsnaam (tekstschrijver Tiel, tekstschrijver Venlo, tekstschrijver Tilburg etc). Het mag niet, maar werkt nog steeds.
Geloof daarom niet blind wat Google adviseert of verbiedt. Maar test het vooral zelf. Dan merk je snel genoeg hoe slim de zoekmachine is.
30. Als je stopt met Adwords zakken je rankings
Adverteren bij Google helpt niet bij het hoger komen in Google. Zou dit wel zo zijn dan speelt het bedrijf met zijn reputatie. Ze zijn kennelijk te koop en kritische gebruikers haken vast af.
Wereldwijd de grootste zijn levert bovendien veel meer op, dus waarom zouden ze.Uit advertentiecampagnes kun je wel veel waardevolle inzichten halen. Welke zoektermen leveren je bijvoorbeeld de beste bezoekers op? Als ze betaald voor je werken, wil je er ook gratis op scoren.
Dit waren ze, de tweede 15 bullshit beweringen over SEO
Lees in SEO Bullshit deel 3 hoe het zit met onder andere deze beweringen:
- Wederzijdse links mogen niet.
- Van duplicate content krijg je een penalty.
- Met een hogere Pagespeed-score kom je hoger in Google.
Zelf aan de slag met SEO? Kom naar mijn training in Zwolle
• Meer informatie Basis SEO-training
• Meer informatie Advanced SEO-training
Leuk tweede deel van de BS-beweringen, Rutger! Er zijn er nogal wat in het SEO-wereldje :).
Nog een aanvulling op #17 “je mag niet betalen voor links naar je website”, dat geldt alleen voor dofollow links. Google vindt betalen voor links prima, want er wordt natuurlijk volop geadverteerd op internet, maar dan moeten die links officieel wel een nofollow erop hebben. In de praktijk wordt ook volop betaald voor dofollow-links, wat dan weer niet mag omdat het je organische rankings positief kan beinvloeden, maar dat is wel lastig te controleren voor Google.
Klopt, goede aanvulling. Dank je.
Bedankt Rutger voor dit heldere artikel. Adviseer jij ondernemers in eerste instantie zelf te schrijven?
Zelf schrijven is goed te doen. Maar je moet het ook leuk vinden en er aanleg voor hebben. Goede, SEO-vriendelijke teksten leveren je ook geld op. Er valt dus ook wat voor te zeggen om het uit te besteden. Of je begint zelf en laat het redigeren. Dat kan ook nog.