Zoekwoord analyse staat aan de basis van elke succesvolle SEO-campagne. Maar hoe pak je dit aan en welke tools gebruik je? Dit artikel laat het zien.
Zoekwoord analyse: begin met brainstormen
Zoekwoorden vinden is niet zo moeilijk. Dankzij tools als de Google Keyword Planner vind je er moeiteloos honderden. Toch is het niet verstandig om meteen naar tools te grijpen, want er kleeft een groot nadeel aan. Ze zijn nogal rigide. Een voorbeeld laat dit zien.
Stel dat je een website hebt over wielrennen. Via de Google Keyword Planner vind je veel gerelateerde zoektermen als je zoekt op de term wielrennen, maar de tool kijkt niet veel verder. Zo laat hij nauwelijks termen zijn die te maken hebben met:
- Sportvoeding
- Fietsen
- Onderhoud
- Trainingsschema’s
- Kleding
- Etc
Dit zijn allemaal onderwerpen waar potentiële site-bezoekers op zoeken en die volop aanknopingspunten bieden voor content.
Begin daarom met brainstormen!
Via welke thema’s wil je bezoekers op je website krijgen? Maak al brainstormend een lijst en doe eventueel extra inspiratie op via:
- De inhoudsopgave van Wikipedia
- Het inkijken van digitale boeken op Amazon.com
Op deze manier stel je eenvoudig clusters samen van onderwerpen waar je zoekwoorden aan kunt koppelen. De volgende stap is het produceren van zoekmachine geoptimaliseerde content (teksten, audio, video, infographics etc)
Keyword packages en zoekwoorden analyse
Heb je thema’s bepaald, dan kun je via tools als de gratis Google Keyword Planner zoekwoorden vinden en analyseren. Hoe je dit precies doet leest je in het artikel:
Vervolgens is het zaak ze te analyseren, want als de concurrentie te groot is lukt het je nog niet om in de top 10 van de zoekresultaten te komen. Lees hier hoe het analyseren in zijn werk gaat:
Heb je interessante zoekwoordcombinaties gevonden waarop het mogelijk is om te scoren? Gefeliciteerd, dan heb je de eerste belangrijke hobbel genomen!
Vaak zie je ook varianten op een hoofdzoekwoord. Stel dat je wilt scoren op de term bloggen, dan zijn dit bijvoorbeeld termen als:
- bloggen beginnen
- bloggen wordpress
- bloggen tips
- bloggen voorbeelden
- bloggen voor geld
Veel kleintjes maken ook een grote
Stel dat je veel schrijft dan kun je ervoor kiezen ‘keyword packages’ samen te stellen. Dit zijn pakketjes, bestaande uit een hoofdzoekwoord (bloggen in dit voorbeeld), en daaronder verschillende ‘long-tail’ zoekwoorden.
Maak vervolgens een ijzersterke, geoptimaliseerde pagina voor het hoofdzoekwoord (bloggen) en aanvullende pagina’s voor de overige pagina’s. Plaats je nu onderling links dan stemmen de pagina’s op elkaar en worden ze allemaal sterker. Een zoekmachine haalt er bovendien heel veel relevantie uit.
Nog een voordeel is dat je makkelijker scoort op long-tail keywords, zoekwoordcombinaties die bestaan uit 3 of meer woorden. Je moet heel hard werken om goed te scoren op een algemeen zoekwoord, terwijl je in dezelfde tijd tien pagina’s kunt wijden aan gerelateerde, maar minder concurrerende zoekwoorden-groepen. Heel veel kleintjes maken tenslotte ook een grote.
Nog meer voordelen van keywordpakketjes voor zoekwoord analyse
- Google is dol op verse content
- De zoekwoorden-pakketten versterken elkaar
- Tijdens het samenstellen van de pakketjes denk je meteen goed na over de structuur van de website. Hoe logischer, hoe relevanter de website voor bezoekers én Google is.
- Zoekwoorden kunnen interessant zijn, maar sluit je website er wel echt op aan? Of kun je hiervoor zorgen? Zoniet, schrap ze dan, want dan is er zeker concurrent die dit wel kan.
Zoekwoord analyse via Google suggesties
Zoekwoord-pakketten kun je samenstellen via de Google Keyword Planner. Een alternatief is Google Suggest en dat werkt als volgt:
- Tik het hoofdzoekwoord in Google, bijvoorbeeld ‘zoekwoorden’
- Als het goed is geeft Google meteen enkele suggesties
- Zoek vervolgens via ‘zoekwoorden a’ tot ‘zoekwoorden z’ aanvullende suggesties.
In een minuut kwam ik tot het volgende lijstje:
zoekwoorden analyse
zoekwoorden analyse google
zoekwoorden bepalen
zoekwoorden genereren
zoekwoorden in website
Via het zoekcommando allintitle:zoekterm achterhaal je vervolgens hoeveel webpagina’s de zoekterm in hun titel hebben, en dit geeft een indicatie van de concurrentie.
In het geval van ‘zoekwoorden in website’ zijn dit er bijvoorbeeld maar tien. Niet heel veel mensen zullen op deze woorden zoeken in Google, maar de mensen die het doen zoeken wel heel gericht, en zijn dus mogelijk interessant.
Zoekwoord analyse via Google Adwords
Met kleurtjes kun je in de excel-sheet nu aangeven welke zoekwoorden en -zinnen interessant zijn of lijken: groen voor heel interessant, oranje voor redelijk en rood voor niet echt interessant of te concurrerend.
Tip! Wil je vooraf weten op welke zoekwoorden veel gezocht wordt, start dan een Google Adwords-campagne. Geef alle gevonden zoekwoorden op en bekijk na pak ‘em beet een week welke combinaties het best presteren. Het kost wat geld, maar bespaart je later veel tijd.