Zoekwoorden onderzoek, het ultieme stappenplan (deel 1)

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

feb 28
Zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek is essentieel voor SEO. Kies je de verkeerde keywords dan leveren je SEO-inspanningen nauwelijks iets op. Daarom een 5-delige serie over het vinden van succesvolle zoekwoorden.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden-onderzoek-voor-seo-2Als mensen zoeken via zoekmachines kijkt 70% niet verder dan de eerste 4 zoekresultaten. Sta je hier niet bij dan loop je bezoekers mis. Je wilt dus bij relevante zoektermen in de top 10 staan en het liefste in de top 4.

De woorden die mensen intikken bij zoekmachines noemt men zoekwoorden (keywords) en ze bestaan meestal uit 2 a 3 woorden. Vaak is dit een combinatie van een een hoofdzoekwoord en een ondersteunend zoekwoord, bijvoorbeeld

  • advocaat (hoofdzoekwoord)
  • letselschade (ondersteuner)

Vinden mensen dan niet wat ze zoeken, dan puzzelen ze verder:

  • letselschade advocaat amsterdam
  • beste letselschade advocaat
  • goedkope letselschade advocaat amsterdam

En zo voorts.

Welke combinaties zijn interessant bij een zoekwoorden onderzoek?

Interessante zoekwoorden voor SEO voldoen aan 3 criteria:

  1. Er wordt veel op gezocht
  2. De concurrentie in de top 10 is verslaanbaar
  3. Ze hebben een commerciële intentie

Zoekwoorden-brainstormenBij punt 3: als je veel moeite doet om hoger te scoren is het prettig als het wat oplevert. Dat kan een grote conversie zijn, zoals een afspraak of een verkoop, maar ook een kleine zoals het downloaden van een gratis e-book of het volgen op Twitter LinkedIn. Misschien wordt het dan later een klant.

Er zijn verschillende manieren om interessante zoekwoorden te achterhalen en in het eerste deel van deze serie kijken we naar brainstormen.

Zoekwoorden onderzoek door middel van brainstormen, waarom eigenlijk?

Zoekmachines zijn slim, maar het zijn nog steeds geen mensen. Als iemand zoekt op de term ‘games kopen’ zijn termen als ‘games kopen xbox one’ en ‘games kopen online’ volgens Google gerelateerd.

De link naar de titel van een spel, zoals ‘Infamous 2’ legt de zoekmachine echter niet, terwijl gamers daar ook op zoeken.

Een ander nadeel is dat iedereen dezelfde tools gebruikt. Via een online dienst als de Google Keyword Planner kun je gratis zoekwoorden achterhalen, maar iedereen doet dat en de SEO-concurrentie op dit soort termen is groot.

Zoekwoorden-onderzoek-keyword-planner

Screenshot uit Google Keyword Planner, de cijfers laten zien hoe vaak er volgens Google de afgelopen 30 dagen exact op deze term is gezocht.  

Wie wil je op site hebben?

Zoekwoorden-en-seoBenader je zoekwoorden onderzoek creatief, dan kijk je niet alleen naar de termen, maar ook naar de mensen die je op je site wilt hebben. Bijvoorbeeld:

Ben je mindfulness-coach, dan kun je optimaliseren voor de term ‘mindfulness training’. Mensen die de training nodig hebben zijn misschien helemaal niet met de oplossing bezig, maar zoeken op ‘stress werk verminderen’. of ‘stress werk zwangerschap’. Op deze combinaties is de concurrentie veel kleiner, terwijl je de juiste doelgroep bereikt.

Zoekwoorden onderzoek door middel van brainstormen, hoe pak je dat aan?

Deze stappen kun je doorlopen om brainstormend zoekwoorden te bepalen.

1. Maak een lijst van je bedrijfsnaam en merk- en productnamen. Voor SEO Zwolle is dat bijvoorbeeld: zoekmachine marketing, SEO, zoekmachine optimalisatie, zoekwoorden onderzoek, link building etc.

  • 2. Borduur voort op deze lijst voort en maak variaties. Probeer je zo goed mogelijk in het hoofd van een klant te verplaatsen. Zo betekenen de woorden workshop, training en cursus ongeveer hetzelfde. Welke zou een klant kiezen?

3. Bestudeer mailtjes die klanten sturen. Hoe omschrijven ze jouw producten en diensten? Gebruiken ze vaktermen of juist helemaal niet?

4. Bestudeer de concurrentie, online en in folders of vakbladen. Welke termen gebruiken zij?

5. Met de MozBar krijg je met een druk op de knop informatie over een webpagina. Zijn er zoekwoorden (meta keywords) opgegeven, dan zie je dat. Op welke woorden wil de concurrentie scoren?

Zoekwoorden-onderzoek-meta-keywords

Meta keywords opgevraagd via de Mozbar. De webmaster laat precies zien waarop hij wil scoren. In dit geval zijn het overigens wel veel te veel, en sowieso tellen ze voor Google niet mee.

De Meta Description (de omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten) is met 532 tekens ook veel te lang, Google kapt hem na 156 tekens af.   

6. Neem afstand en vraag je af: welke mensen wil ik op mijn site hebben? Op de term ‘gitaar kopen’ is de concurrentie groot, op de term ‘gitaarakkoorden anouk’ een stuk kleiner. Verkoop je online instrumenten dan trek je via deze term ook gitaristen aan.

7. Kijk verder dan je neus lang is. Zijn er populaire boeken die je doelgroep leest? Lift daar dan op mee. Of heeft iemand last van hoofdpijn? Dan zoekt hij of zij misschien wel op de naam van een medicijn. Er wordt misschien niet zo vaak op gezocht als op de term ‘hoofdpijn’, maar je scoort veel eerder en je bereikt de juiste mensen.

Samenvattend

Met creatief zoekwoorden onderzoek en brainstormen kun je interessante zoekwoorden bepalen. Je vist niet in dezelfde vijver als je concurrenten en bereikt met minder moeite toch je doelgroep. Onderschat de kracht van logisch nadenken daarom niet en probeer het maar eens.

Volgende week, in deel 2 van de serie Zoekwoorden onderzoek, het ultieme stappenplan kijken we naar gratis en betaalde keyword research tools.

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.