Ga naar de inhoud

SEO werkt niet? Dit kun je eraan doen

    Werkt je SEO niet en kom je maar niet hoger in Google? Dan kost je dat bezoekers, opdrachten en omzet. Ontdek in dit artikel wat je eraan kunt doen. 

    SEO is fantastisch, geweldig en grandioos!

    Als het werkt en je op de automatische piloot klanten werft en producten verkoopt.

    Maar dat is helaas niet altijd het geval en daar kun je knap zenuwachtig van worden.

    Als je niet uitkijkt steek je uren in het optimaliseren van je site. Schrijf je je scheel aan content. En koop je misschien zelfs wel links, ook al mag het niet van Google.

    Maar ja, je moet toch wat?

    Werkt je SEO niet en wil je dat veranderen? Kijk dan kritisch naar de volgende verbeterpunten en oplossingen. En voer ze consequent door. Dan zul je merken dat de SEO-goden je weer gunstiger gezind zijn.

    SEO werkt niet vanwege technische problemen

    Zoekmachineoptimalisatie begint bij het zo goed mogelijk ontsluiten van de content op je site.

    Zoekmachines willen pagina’s crawlen en indexeren. Dat lukt niet als er technische drempels zijn, zoals:

    • Langzaam ladende pagina’s
    • Dubbele pagina’s (duplicate content)
    • Gedeeltes van je site die bewust of onbewust op no-index staan
    • Links naar redirects en 404-pagina’s
    • Een niet mobielvriendelijk thema etc

    De techniek en de indeling van je site is het fundament. Deze basis moet gewoon goed zijn, anders is het bouwen op drijfzand. 

    Oplossing. Er bestaan diverse handige tools om de techniek van je site te testen. Dit heet een Site Audit. Voorbeelden van dit soort programma’s zijn:

    Ik ben zelf erg te spreken over de technische audit in Ahrefs. Deze is zeer uitgebreid en geeft je een karrenvracht aan verbeterpunten. Of liever niet natuurlijk, maar meestal is dit wel zo 🙂

    Ga aan de slag met de suggesties en je maakt indexeren voor Google makkelijker.

    In de video-versie van dit artikel zie je hoe Ahrefs werkt.  

    Tip. De Site audit in Ahrefs laat zien hoe gezond je site is. De software crawlt je site, net als Google. Vervolgens zie je welke links niet werken, url’s van pagina’s die geen links krijgen, ontbrekende titels en meta-omschrijvingen en nog veel meer.

    Met de verbeterpunten kun je direct aan de slag. 

    SEO site audit in Ahrefs.
    Ontdek hoe gezond je site is met de Site Audit in Ahrefs

    SEO werkt niet omdat je de verkeerde zoektermen gebruikt

    SEO begint bij het invoerveld van Google. Hier geven mensen woorden op of spreken ze een zoekopdracht in.

    Je wilt op je site de woorden gebruiken die potentiële klanten gebruiken. Het liefste natuurlijk de woorden waar de meeste mensen mee zoeken, maar bij deze termen is de concurrentie vaak het grootste. En concurreer je met veel adverteerders.

    Zoekwoordenonderzoek is essentieel voor een vindbare site. Je wilt de woorden achterhalen waar potentiële klanten mee zoeken én waar je op kunt scoren.

    Zoektermen zijn als de bouwstenen van je site. Idealiter gebruik je ze niet alleen op pagina’s, maar ook in de structuur en indeling. Hoe logischer je site in elkaar steekt, hoe fijner zoekmachines het vinden.

    💡 Oplossing. Voer een gedegen zoekwoordenonderzoek uit. Dit kan gratis met o.a. Keywords Surfer, hoewel de gebruikte data niet geweldig is. Het werkt als volgt.

    1. Download en installeer Keyword Surfer voor Google Chrome
    2. Zoek in Google, bijvoorbeeld met de zoekterm ‘rode schoenen’
    3. Je ziet nu in de rechter kolom zoekwoordsuggesties met zoekvolumes
    Zoekwoorden vinden met Keyword Surfer.

    Zoekwoorden bepalen met betaalde tools

    Met betaalde tools als Ahrefs krijg je veel meer informatie over zoektermen. Zo zie je onder andere:

    • Hoeveel links concurrenten naar hun pagina hebben.
    • Hoeveel traffic de pagina maandelijks oplevert.
    • Op welke synoniemen en gerelateerde termen de pagina’s nog meer scoren etc.
    Zoekwoorden vinder met Ahrefs.

    SEO werkt niet omdat je de verkeerde zoektermen gebruikt

    Restaurant 1 is populair en restaurant 2 kent nog vrijwel niemand. Welke van de 2 zullen de meeste mensen je adviseren?

    Google werkt net zo. Als 2 pagina’s net zo goed zijn en de een is een stuk populairder, dan plaatst Google die doorgaans hoger in Google.

    Je hebt dus autoriteit nodig om hoger te komen bij de zoekresultaten.

    Google ontleent autoriteit hoofdzakelijk aan links. De zoekmachine ziet een link als een compliment. Hoe meer complimenten je krijgt, hoe betrouwbaarder en populairder je bent.

    Tegenwoordig geldt dit overigens wel wat minder dan vroeger. Google kijkt vooral naar wie het compliment uitdeelt. Is dat een populaire speler uit je branche? Dan telt het compliment zwaarder.

    Autoriteit is overigens relatief. Je kunt veel autoriteit hebben in een kleine markt, jouw niche. Daardoor kun je groter spelers verslaan, die je onderwerp er maar een beetje bij doen. 

    💡 Oplossing. Vergroot je autoriteit. Niet door je blind te staren op zoveel mogelijk links naar je site. Maar door te netwerken, gastbloggen, persberichten te versturen, sponsoring, klusjes te doen in ruil voor links etc. Laat je kortom zien en maak van link building een speerpunt. Dan kan Google niet meer om je heen.

    Bekijk wie er naar je site linkt met Ahrefs.

    Met een Backlink Checker achterhaal je eenvoudig wie er naar de site (of een pagina) van een concurrent verwijst.

    Ook zie je hoe vaak ze dat doen en hoeveel waarde de links hebben. Dit soort programma’s zijn helaas niet gratis, maar je kunt ze vaak wel voor een laag bedrag uitproberen.

    Exporteer de gegevens, en je hebt een mooie lijst met link-prospects.

    Scoren in Google lukt niet omdat je geen rekening houdt met intenties

    Alles staat online en bij elke top 10 kan Google duizenden pagina’s tonen. Het is daarom belangrijker dan ooit om 100% relevant te zijn voor gebruikers.

    Dit betekent concreet dat je waardevolle content wilt maken voor je belangrijkste zoektermen. En dat je bij die termen zo goed mogelijk aansluit bij de intentie van de zoeker.

    Oplossing:

    1. Stel een lijst samen met zoektermen waarop je wilt scoren.
    2. Controleer of je er nog niet op scoort.
    3. Google met de term. Welke informatie zie je bij de zoekresultaten? Waar zijn mensen naar op zoek?
    4. Mis je iets of kun je meerwaarde bieden? Bijvoorbeeld met een video?
    5. Maak een perfecte pagina voor de term en sluit zo goed mogelijk aan op wat zoekers willen.
    Houd bij SEO rekening met intenties.

    Google denkt steeds meer met je mee. Google je op ‘netnummer oostenrijk’ dan krijg je meteen het antwoord en aanvullende gegevens te zien.

    Zoek altijd even op de zoekterm waarop je wilt scoren en bekijk welke informatie Google toont. Sluit hier qua intentie zo goed mogelijk op aan. 

    Je SEO werkt niet omdat je geen overzicht hebt

    Aaaaaargh, soms word je stapelgek van SEO. En van alle mogelijkheden, want dat zijn er heel erg veel. Als je niet uitkijkt verzuip je erin. Niet doen!Wordt SEO je even teveel? Keer dan terug naar de tekentafel en beperk je tot de essentie:

    • Een snelle en gebruiksvriendelijke site zonder technische belemmeringen voor zoekmachines.
    • Waardevolle content op basis van zoektermen.
    • Links en mentions, zodat je autoriteit en populariteit stijgt.

    Dat is de basis. 

    💡 Oplossing. Loop je vast? Ga dan niet lukraak dingen verbeteren, maar maak een plan. Zorg allereerst dat je zoveel mogelijk technische drempels wegneemt voor Google. Dit maakt het indexeren voor de zoekmachine makkelijker.

    Kijk vervolgens met bijvoorbeeld Google Search Console wat al werkt voor je site.

    Val je bij bepaalde pagina’s net buiten de top 4 a 5? Neem dan deze pagina’s als eerste onder handen. Verbeter ze onpage met deze Checklist SEO-schrijven of mijn Praktijkgids SEO Schrijven. Probeer er daarna (interne) links naar te krijgen. 

    Geef belangrijke pagina’s een prominente plek. Is je site organisatorisch een rommeltje? Dan loont het om te kijken naar de indeling.

    Door specifieke pagina’s een prominentere plek te geven in je sitestructuur maak je ze belangrijker. Google ziet dit ook.

    Bij het opnieuw indelen van je site is wel een waarschuwing op zijn plaats. Pas niet zomaar url’s aan. Dit wil je goed regelen met redirects, anders resulteren links in 404-fouten en zak je weg bij de zoekresultaten.

    Houd met met een keyword-to-content-map bij hoe hoog je staat in Google.

    Houd minimaal een lijst bij met zoektermen waarop je wilt scoren en de pagina’s die je ervoor hebt geoptimaliseerd.

    Breid de lijst desgewenst uit met een snelheidsscore (bijvoorbeeld uit PageSpeed Insights), positie in Google, aantal externe links naar de pagina etc.

    Je SEO werkt niet vanwege een zwakke gebruikerservaring

    Een laatste reden waarom je SEO mogelijk niet werkt zit hem in de gebruikerservaring. Dit kan talloze oorzaken hebben:

    Kijk, Google heeft maar één doel: tevreden gebruikers. De zoekmachine verdient tientallen miljarden met de verkoop van advertenties. En wil dat graag zo houden, door de beste zoekresultaten te bieden. Zorg dat jouw pagina dat bij jouw zoektermen is.

    Oplossing. Leg de lat hoog voor jezelf en wees waardevol. Plaats regelmatig goede en nuttige content op je site.

    Verdiep je verder in schrijven voor het web, schrijven voor SEO en usability.

    En Google altijd even op een zoekterm waarop je wilt scoren, voor je content gaat maken. Als je niet weet met wie je concurreert, weet je ook niet wat je beter moet doen.

    Maak online lezen zo makkelijk mogelijk voor SEO.

    Een lap tekst zonder plaatjes nodigt niet echt uit tot lezen. Of wel?

    Werkt je SEO niet? Doe er dan nu wat aan

    Online is de concurrentie vaak moordend. SEO is een ontzettend waardevolle manier om gratis klanten te werven, maar het gaat niet vanzelf.

    Werkt de SEO voor je site niet of onvoldoende? Kijk dan kritisch naar de aandachtspunten uit dit artikel:

    • Verbeter de techniek van je site.
    • Kies bewust zoektermen waarop je kunt scoren.
    • Vergroot je autoriteit en online zichtbaarheid.
    • Maak de beste pagina’s bij voor jou belangrijke zoektermen.
    • Kies voor eenvoud en houd overzicht.

    Door bewust en doelgericht je site te optimaliseren voor zoekmachines en bezoekers kom je hoger in Google. En kloppen klanten bij jou aan, als zij eraan toe zijn. 

    2 reacties op “SEO werkt niet? Dit kun je eraan doen”

    1. Leuk artikel Rutger! De basis is ontzettend belangrijk. Ga je daar de mist in dan ben je aan het bouwen zonder fundering en stort de boel op een gegeven moment in. Dat Ahrefs is inderdaad wel flex 🙂

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.