3 manieren om een penalty van Google te krijgen

By Alex Hartman | SEO Blog

mrt 04
https://www.seozwolle.nl/3-manieren-om-een-penalty-van-google-te-krijgen.html

google-penalty

Wat gebeurt er als je Google aan het ‘tricken’ bent om hoog te kunnen scoren? Juist, dan krijg je een penalty!

Geschreven door Alex Hartman van Geld Gorilla

Als je wilt scoren in Google op een bepaald zoekwoord heb je over het algemeen twee dingen nodig:

  1. Het zoekwoord verwerken in een stuk content
  2. Links bouwen naar het stuk content

Maar wat als je te ver gaat bij één of twee van deze punten en je Google aan het ‘tricken’ bent om hoog te kunnen scoren? Juist, dan krijg je een penalty van Google!

Wat is een Google penalty?

penalty-google-rode-kaartVeel mensen gebruiken de term ‘sandbox’, dat inhoudt dat Google je site zo hard straft dat je site verdwijnt uit de zoekresultaten (of extreem laag laat ranken).

Wat mensen zich niet realiseren is dat er vele verschillende penalties zijn van Google.

Het ene trucje om op een oneerlijke manier bovenaan te komen (ook wel blackhat SEO genoemd) kan een veel zwaardere penalty opleveren dan het andere trucje.

Na een tijdje, en dat kan enkele weken of enkele maanden duren, krijg je je rankings weer terug (of in ieder geval gedeeltelijk).

Als je meerdere keren achter elkaar dezelfde of een ander blackhat seo trucje uithaalt, krijg je nog een hardere penalty dan daarvoor. In dit artikel bespreek ik 3 veel voorkomende blackhat technieken die bijna altijd leiden tot een penalty (of gewoon heel laag ranken).

Manier 1: keyword spammen/stuffing

Er zijn nog steeds mensen die een pagina maken en die volstoppen met hetzelfde zoekwoord. Of nog erger, ze knallen er vele verschillende zoekwoorden in omdat ze denken dat ze met één pagina op vele verschillende zoekwoorden kunnen ranken.

Ranken op verschillende zoekwoorden met één pagina gaat je niet lukken, omdat Google altijd content heeft geïndexeerd die specifiekere informatie bevat dan jou artikel die gefocust is op een hele rij van zoekwoorden.

Door te vaak je zoekwoord te gebruiken in een artikel laat zien dat je aan het ‘overoptimaliseren’ bent, wat Google niet zo fijn vindt. Je bent dan meer aan het schrijven voor de zoekmachine dan voor de gebruiker.

Er zijn geen vaste regels l uiteraard, maar als je meer dan 5% je zoekwoord hebt gebruikt in een pagina zit je al redelijk dicht tegen de gevarenzone naar mijn idee.

Manier 2: onnatuurlijk linkprofiel

Een linkprofiel is een profiel van alle links die jij naar je site hebt wijzen. Als je linkprofiel onnatuurlijk is, komt dat meestal door het volgende:

  1. Je hebt automatische software aangezet om links te bouwen. Vaak plaatst deze software standaard reacties onder blogposts over het hele internet, met een link naar de website. Vaak zijn dit reacties als: “I was looking for this information a long time. Thanks!”.Wat denk je dat Google gaat doen met je site als ze die tekstreactie onder honderden blogposts zien staan over het hele internet?
    .
  2. Je gebruikt iedere keer dezelfde anchor tekst. Een ankertekst is de aanklikbare tekst van een link. Als je veel links op sites hebt met diezelfde aanklikbare tekst (bijvoorbeeld iedere keer is de tekst ‘seo tactieken’ aanklikbaar) dan leverde je dat vroeger goede rankings op het zoekwoord ‘seo tactieken’.Ook hier zijn de regels verscherpt door Google omdat er misbruik werd gemaakt van deze tactiek. Als je nu meer dan 50% van je links exact dezelfde anchor tekst hebben, zit je naar mijn idee in de gevarenzone voor een penalty van Google.

Manier 3: artikelen spinnen/herschrijven

penalty-google-article-spinningArtikelen spinnen houdt in dat je woorden vervangt in een artikel met synoniemen. Op die manier krijg je een gelijkwaardig stuk content, die gedeeltelijk uniek is.

Ook hier denken mensen dat ze slim zijn als ze software gebruiken om deze artikelen te spinnen, ook wel de artikel spinners genoemd. Maar denk je echt dat Google geen synoniemen kent?

Vergeet niet dat Google de meest geavanceerde en gebruikte vertaalmachine in de wereld heeft. Toch stellen enkele concurrenten van mij wel eens de vraag: zullen we even onze artikelen spinnen en dan hebben we beide nieuwe unieke content? Ook hier snappen ze niet dat Google allang slim genoeg is om dit te ontdekken en je spoedig een penalty zal geven.

Geven ze je geen penalty, dan zal je altijd slecht ranken. Wat Google namelijk wil is niet alleen unieke content, maar ook unieke waarde!

Als jij niets toe te voegen hebt op het internet en je gaat artikelen spinnen of herschrijven, dan ziet Google ook niet het nut ervan in om jou te ranken. Ze hebben namelijk al een stuk content wat lijkt op die van jou en die was er eerder (het origineel) én google wilt de zoekresultaten zo divers mogelijk houden.

Overigens is Google zeer goed in het detecteren van waar de originele content vandaan kwam en weet dus direct dat alle andere kopieën compleet genegeerd kunnen worden, want het voegt niets toe.

Conclusie: alles wat lijkt om makkelijk te kunnen ranken is gevaarlijk!

Laat ik jou een vraag stellen: Als je automatische content en links zou kunnen laten bouwen, wat moet Google dan nog bovenaan in hun zoekresultaten zetten? Wordt dat dan de software die de meeste content creëert en de meeste links bouwt? Wat we dan zouden krijgen is dat Google software gaat beoordelen, terwijl Google juist ALLEEN menselijke handelingen wilt beoordelen.

Google zal er altijd alles aan doen om automatisch content en linkbuilding niet te laten ranken. Doe je dit wel dan ga je eigenlijk altijd verliezen, sowieso op de lange termijn.

Bij Google werken de slimste mensen van de wereld en zij zullen je altijd te slim af zijn. De geavanceerdheid van Google is ongekend en moet nooit onderschat worden. Aangezien het dus een grote studie gaat worden om Google te tricken, kan je beter gaan denken over wat je de gebruiker kunt geven zonder het gebruik van blackhat technieken. Op de lange termijn ga je voor meer succes behalen in de zoekmachines zonder al deze trucjes!

Over de auteur

Alex HartmanAlex Hartman is internet ondernemer en sociaal psycholoog. Hij verkoopt digitale producten in uiteenlopende markten. Zijn expertise ligt bij seo, wordpress en conversie optimalisatie.

 

Photo credit: joncandy cc

Vind je dit interessant? Download mijn Gratis SEO Handleiding

Lees ook over zoekmachine optimalisatie:

• 20 SEO termen die iedereen moet kennen
• 
Zo word jij goed in SEO schrijven
SEO: het verschil tussen on page en off page optimalisatie

About the Author