De ultieme onpage SEO checklist

Met het silm plaatsen van zoekwoorden op pagina’s scoor je vaak al hoger bij de zoekresultaten. Hoe je dit aanpakt lees je in de ultieme onpage SEO checklist.

My SEO Tool is een heerlijke online dienst om je rankings bij de zoekresultaten bij te houden. Een leuke extra is een SEO-scan die je op pagina-niveau kunt uitvoeren. Zo krijg je –  op basis van de laatste inzichten –  direct toepasbare tips voor het verbeteren van de pagina.

Voor de niet My SEO Tool-gebruikers staan de beoordelingscriteria hieronder in een handig overzicht!

De ultieme onpage SEO checklist

  • Schrijf exacte zoekwoorden in de titel
  • Plaats exacte zoekwoorden bij voorkeur aan het begin van de titel
  • Zorg voor een korte titel
  • Vermijd vreemde karakters
  • Houd de url kort en verwerk er zoekwoorden in

In de body

  • Schrijf de exacte zoekwoorden in de eerste 10 woorden
  • Verwerk zoekwoorden 3 a 4 keer in de tekst
  • Gebruik synoniemen, bijvoorbeeld foto op plexiglas en afbeelding op plexiglas
  • Gebruik ook een keer een ‘brede’ zoekterm, de zoekterm met andere woorden ertussen
  • Vergroot de lettergrootte van belangrijke passages en verwerk hier zoekwoorden in. Grote letters krijgen meer aandacht
  • Schrijf minstens 350 woorden
  • Zorg ervoor dat afbeeldingen werken en plaats ze bij voorkeur op je eigen sever *

* Deeplink je en verwijdert de ander zijn site, dan laadt het plaatje niet en zie je een kruisje.

Ook belangrijk

  • Zorg voor links naar de pagina met de exacte zoekwoorden in de gelinkte tekst
  • Beperk het aantal uitgaande links
  • Gebruik Alt text bij afbeeldingen en schrijf er zoekwoorden in
  • Verwerk de exacte zoekwoorden in de meta description
  • Gebruik niet meer dan 2 redirects
  • Zorg voor een lichte pagina en comprimeer afbeeldingen
  • Zorg dat de pagina zichtbaar is mét www of zonder www, maar niet onder beiden. Dan kan Google het zien als 2 verschillende sites. Redirect in dat geval de niet-www-versie naar de www-versie.
  • Gebruik correcte en geoptimaliseerde stylesheets

Ook interessant over SEO:

10 gedachten over “De ultieme onpage SEO checklist”

  1. Beste Rutger,

    Sinds kort ben ik een fan van deze website en mocht ik in het bezit zijn
    geweest van een pet, dan had ik deze zeker afgedaan. Toch blijft mijn ietwat kortzichtige geest met de volgende vragen hangen.

    In het artikel benoem je dat je niet meer dan 2 re-directs hoort te gebruiken.

    Betekent dit dat interne links in mijn blog vd. webwinkel minder waarde hebben? Vanaf de homepage is het namelijk 1 klik naar de blog, 2e klik naar de blog categorie en een 3e klik naar het blog bericht waarin de SEO link staat vermeld.

    Verder heb ik gelezen dat elke webpage in het kader hoort te staan van een bepaalde zoekwoord combinatie. Wat zijn echter de gevolgen voor de vindbaarheid als elke webpage onderaan is voorzien van een uitnodiging om je in te schrijven voor een persoonlijke aanbieding? (zie kruidvat. nl, keyword: aanbieding)

    Heeft dit dan positieve of negatieve gevolgen voor de
    vindbaarheid? Ik zit er namelijk aan te denken om in elke productbeschrijving een Google vriendelijke zin te vermelden met aanbieding. Het lijkt me alleen zo’n simpele oplossing waar Google vast wel wat voor bedacht heeft.

    Groetjes Roel

    • Hoi Roel,

      ik ben ook een trouwe lezer van Rutger’s blog en zie hierboven toevallig je vraag over redirects. Ik denk dat Rutger wat anders bedoelt. Een “re-direct” wordt gebruikt om er voor te zorgen dat in het geval van niet langer bestaande pagina’s, bezoekers (maar ook Google) automatisch worden doorverwezen naar een werkende, vervangende pagina.

      Ik heb daar wel eens een uitgebreid artikel over geschreven, hieronder de link (ik hoop dat Rutger me die niet kwalijk neemt 😉

      http://www.webgenerator.nl/301-redirect-verhuisbericht-voor-google/

      Wat jij bedoelt, is of links die wat dieper in je website zitten, minder waarde hebben. Dat hoeft zeker niet het geval te zijn en is meestal ook niet zo. Het is immers onmogelijk om alle links in je website op het allerhoogste niveau al zichtbaar te maken. De waarde van de link zit ‘m meer in de context waarin die link staat.

      Bijvoorbeeld: in je webshop verkoop je product X. Product X heeft natuurlijk een eigen productpagina in je shop, maar in je blog schrijf je ook een lang artikel over product X. Niet een herhaling van de productomschrijving- en specificaties die al op de productpagina staan (dat zou weinig zinvol zijn), maar bijvoorbeeld een zeer uitgebreid test, review, real life gebruikerservaring, tips voor gebruik, etc. En vanuit dat artikel link je dan naar de productpagina.

      Ook de ankertekst van de link is van belang, zie Rutger’s tip “Zorg voor links naar de pagina met de exacte zoekwoorden in de gelinkte tekst”.

      Wat betreft het Google-vriendelijke aanbiedingszinnetje: dat zal waarschijnlijk weinig invloed hebben, niet positief maar ook niet negatief. Voor je bezoekers is het natuurlijk wel leuk (en daarom is het een prima idee om het gewoon wel te doen).

      Webshops kunnen qua SEO (afhankelijk van de producten die je verkoopt) een uitdaging zijn. Probeer producten in ieder geval altijd uitgebreide, unieke omschrijvingen te geven. Veel shop-owners houden het bij korte teksten en/of de standaardteksten die ze van toeleveranciers of andere shops overnemen.

      Je kunt je onderscheiden — voor Google, maar zeker ook voor je bezoekers — door daar meer kwaliteit en kwantiteit van informatie in te steken.

      De webshops van Cool Blue (laptopshop.nl enzovoorts) zijn daar een geweldig voorbeeld van. Ook hun eigen uitleg-/review video’s zijn erg goed. Ook video’s dragen bij aan vindbaarheid (en kunnen je pagina’s zelf beter zichtbaar maken tussen andere zoekresultaten in Google, omdat de kans bestaat dat Google het filmpje er al bij laat zien). Die video’s staan dan uiteraard ook weer op Youtube, mét een linkje terug naar de productpagina als ik me niet vergis, dus het mes snijdt aan twee kanten. Tom Coronel heeft met deze video-strategie zijn shops — o.a. plasma-discounter.nl — ook groot gemaakt.

        • Dag Roel,

          Als je zelf een videofilmpje maakt en die optimaliseert voor een bepaalde zoekwoordcombinatie, bestaat de kans dat het filmpje in de top 10 van Google belandt als iemand met die woorden zoekt.

          Klik je erop, dan ga je naar YouTube en daar kun je mensen in de video en de omschrijving (met url) weer verleiden je website te bezoeken.

          Het voordeel van video is dat de concurrentie veel kleiner is dan bij tekstpagina’s.

          Hier lees je meer over video en SEO: https://www.seozwolle.nl/optimaliseer-jouw-videos-voor-zoekmachines.html

          • Dag Rutger,

            Bedankt voor je reactie. De link die je stuurt van het artikel geeft mooie richtlijnen voor bedrijven die gaan investeren in video marketing. Alleen jammer dat er geen keyword planner is voor alleen de video sectie van de Google Search, zodat ik van bepaalde zoekopdrachten kan meten hoeveel erop bezocht wordt.

            Ontzettend bedankt voor jullie hulp!

      • Hallo Chris,

        Bedankt voor je reactie en de uitgebreide uitleg. De voorbeelden die je voorlegt zijn zeer nuttig voor mij en kan ik met zekerheid een koers uitslaan. Er is echter 1 onderdeel nog onduidelijk voor mij.

        Bedoel je met ‘omdat de kans bestaat dat Google het filmpje er al bij laat zien’ dat je mee profiteert van de goede vindbaarheid van een al bestaand filmpje? Bijvoorbeeld dat ik een veel bezochte Dove commercial toevoeg aan een Dove productpagina en dat de productpagina dan punten scoort voor de vindbaarheid?

  2. Dankjewel voor je tips! vraagje: is het handig de url dus altijd aan te passen en t verkorten? Dus bijvoorbeeld: 10 tips bij hsp wordt in de url tien-tips-hsp? Wist ik niet, las ook ergens als je de urls aanpast dit weer niet handig is voor je seo. Hoor t graag!

    • Dag Suze, met url’s moet je altijd voorzichtig zijn. Ik ben er zelf niet dol op en de kans bestaat dat je weg zakt bij de zoekresultaten. Als je het perse wilt doen, doe het dan altijd met een 301-redirect. Die zorgt voor een permanente verwijzing en draagt de waarde van de oude pagina over op de nieuwe. Of houdt hem intact, als het om dezelfde pagina gaat. Dit kun je regelen met een plugin. Maar nogmaals: als het niet perse nodig is zou ik url’s intact laten.

    • Dat lijkt me sterk. De meta-gegevens staan doorgaans bij het artikel en zijn niet gekoppeld aan de plugin. Maar daar zou je eens op kunnen Googelen.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.