Succesvolle blogs schrijven moeilijk? Niet met deze 12 tips

By Rutger Steenbergen | Bloggen

mei 13
Succesvolle blog schrijven

Een weblog onderhouden en regelmatig blogs schrijven kost veel tijd. Wil jij een succes maken van jouw weblog, dan zijn dit 12 essentiële tips.

Een weblog onderhouden en regelmatig blogs schrijven kost veel tijd en soms vraag je je af waar je het voor doet. Uit ervaring kan ik zeggen dat de aanhouder wint.

Met een duidelijke focus, creativiteit en doorzettingsvermogen levert een blog je heel veel op. Denk daarbij aan complimenten, goodwill, leads, opdrachten en verzoeken voor het geven van presentaties en workshops.

Uit de praktijk. Dankzij gastblogs geef ik de training ‘Schrijven voor SEO’ voor Frankwatching. Bovendien werd ik onlangs benaderd om mijn mening te geven over het hoofdstuk SEO-schrijven van een bekend boek over webredactie. Omdat ik ‘de expert’ ben.

Je speelt je via je blog in de kijker, laat zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied en trekt zo potentiële klanten aan, want mensen willen zaken doen met de expert. Vaak ongeacht de prijs.

Wil je serieus werk maken van je blog, wat ik van harte aanbeveel, dan zijn dit 12 waardevolle tips.

Succesvolle blogs schrijven in 12 tips

blog-schrijven-geduld1. Heb geduld

Een blog opbouwen kost tijd, veel tijd en succes komt niet vanzelf. Blijf echter geduldig en lever constante kwaliteit. Niet elke blog post hoeft geniaal te zijn, maar zorg ervoor dat ze wel altijd goed zijn en schrijf eens in de zoveel tijd een superblog. Zo’n eentje waar je veel tijd of je ziel en zaligheid in stopt, want mensen proeven dat.

Verspreid je blogs via sociale media en zorg ervoor dat mensen die zo op je blog komen door blijven lezen, of in elk geval je blog onthouden of bookmarken. Iets weggeven (bijvoorbeeld mijn Gratis SEO Handleiding) in ruil voor een e-mail adres werkt ook altijd, want via nieuwsbrieven attendeer je mensen op nieuwe stukken.

2. Schrijf blogs met een strategie

Het is een stokpaardje van me, maar ook bij een blog is een goede strategie essentieel. Voor wie doe je het? Wat zijn je concurrenten? Wanneer is je blog een succes? En waar blog je over? Houd de onderwerpkeuze in eerste instantie klein en word de expert op dat gebied, dan val je op.

3. Blog regelmatig

Als je wilt dat mensen regelmatig terugkeren op jouw blog moet je er voor zorgen dat je regelmatig nieuwe stukken plaatst. Hoe meer goede stukken op je blog, hoe groter de kans dat iemand er een vindt, via zoekmachines, sociale media of misschien je e-mail nieuwsbrief.

Een slimme manier om regelmatig te bloggen is met een content strategie, een planning die je vooraf maakt en waar je je ook echt aan houdt. Op deze wijze kun je ook van tevoren blogposts inplannen, om bijvoorbeeld wekelijks op een vast tijdstip iets nieuws te publiceren.

blog-schrijven-varieer4. Varieer op je blog

Hoewel zoekmachines de voorkeur geven aan tekst, zijn er veel meer content vormen die mensen aanspreken. Kies voor een goede balans. Wissel bijvoorbeeld korte en lange berichten af, gebruik video en presentaties en laat ook een persoonlijke kant zien.

Uiteraard kun je ze ook combineren, bijvoorbeeld een video of presentatie in een tekstbericht. Zo wordt de blogpost beter en completer en daarmee interessanter voor lezers.

Delen lezers jouw stukken via sociale media, of linken ze ernaar op hun eigen blog of website dan levert het bovendien interessante backlinks op. Google beschouwt ze als stemmen en beloont het met een plekje hoger bij de zoekresultaten.

5. Gebruik goede en aansprekende foto’s op je weblog

Voor mijn SEO blog gebruikte ik vroeger stockfoto’s, maar die zijn bijna altijd te glad en te Amerikaans. Via Photopin vind je eenvoudig gratis te gebruiken foto’s en hoe je Photopin gebruikt lees je hier.

6. Help oprecht

Spui niet alleen kennis en schrijf niet constant over jezelf, maar help mensen. Denk met ze mee, geef antwoorden op veelgestelde vragen, schrijf over dilemma’s, moedig ze aan contact op te nemen en geef gereedschappen om mensen hun werk of hobby beter te laten uitvoeren. Wie goed doet, goed ontmoet en je verdient het altijd ergens terug.

blog-schrijven-persoonlijk7. Laat jezelf zien

Een bedrijf is niets zonder de mensen die er achter zitten en dat geldt helemaal als je ZZP’er bent. Jij bent jouw bedrijf en hoe jij in het leven staat bepaalt hoe jij zaken doet en welke keuzes je maakt. Hou dat niet voor jezelf, maar durf het te delen op je blog. Misschien krijg je veel bijval, of zijn mensen het totaal niet met je eens, maar open zijn levert altijd herkenning en waardering op.

8. Bouw een fanbase op

Echt succesvolle blogs hebben een vaste lezersschare, mensen die het blog regelmatig bezoeken en reacties achterlaten. Het wordt een echt groepsgevoel, lezers die met je meedenken, die zich met je identificeren en die waarderen wat je doet. Daar gaat een heel positief gevoel vanuit en het geeft energie.

Heb je een blog, schenk dan veel aandacht aan je lezers en leg ze in de watten. Beantwoord vragen, reageer op kritiek of opmerkingen, bedank ze voor reacties en schakel ze in als je zelf vragen hebt of hulp kunt gebruiken. Til je blog kortom boven een verzameling interessante artikelen uit en maak er een echte (en hechte) community van.

9. Blogs schrijven en optimaliseren voor zoekmachines (een beetje dan)

Elke pagina op je website is een kans om gevonden te worden via zoekmachines. Schrijf je blogs op basis van zoekwoorden, de woorden die mensen intikken in zoekmachines, dan ben je op die combinaties beter vindbaar en trek je gratis bezoekers via Google.

Het vinden van interessante zoekwoorden is een wetenschap op zich, maar ik heb er verschillende blogs overgeschreven die je op weg helpen.

10. Laat van je horen

Alleen op je rots reuze interessant zitten zijn kan, maar het kan lang duren voor mensen je opmerken. Treed daarom naar buiten en laat van je horen op gerelateerde en veel bezochte blogs.

Reageer inhoudelijk, schrijf gastblogs of laat de eigenaar in een persoonlijke mail weten wat je van zijn blog vindt. Complimenten kun je voor je houden, maar iedereen vindt het leuk om ze te krijgen dus deel ze uit. Je valt hiermee op en je naam blijft hangen. Uiteraard kun je ook reageren via sociale media als Twitter, Facebook, LinkedIn etc.

blog-schrijven-e-book11. Haal meer uit je blog

Het mooie van een blog is dat je veel meer kunt doen met de stukken die je in de loop der tijd schrijft. Breng ze sowieso altijd onder de aandacht via sociale media, maar ook een e-mail nieuwsbrief is een absolute must.

Heb je voldoende stukken geschreven dan kun je zo bundelen in een e-book die je al dan niet tegen betaling aanbiedt. Kies je voor gratis, laat geïnteresseerden zich dan aanmelden voor je nieuwsbrief. De link naar het e-book verwerk je dan in de bevestigingsmail.

12. Schrijf ijzersterke titels

Lezers zijn lui en ook al schrijf je een fantastisch blogpost, als de titel niet meteen de aandacht trekt begint 50% van de lezers niet eens aan je stuk. Iedereen heeft het druk en je moet mensen met aansprekende titels echt verleiden je stuk te gaan lezen.

Wat zijn nu goede titels? Overbekend zijn de lijstjes, maar je kunt ook zelf gek en verrassend uit de hoek komen. Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken dan circuleren op internet talloze Swipe-files, lijsten met creatieve titels die als inspiratie dienen voor je eigen blogs.

Succesvolle blogs schrijven: zo doen de pro’s het

Wil je weten hoe de pro’s bloggen aanpakken? Bezoek dan eens deze geweldige blogs:

Copblogger
SEOMoz Blog
Hubspot Inbound Marketing Blog

Vind je dit interessant? Download de Gratis SEO Handleiding!

Lees ook over bloggen:

• 10 onmisbare tips om succesvoller te bloggen
7 redenen waarom jouw bedrijf niet zonder weblog kan

Fotocredit: Annie Mole via photopin cc
Fotocredit: kharied cc

Fotocredit: mezone via photopin cc

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(3) comments

Add Your Reply