Ga naar de inhoud

DoFollow of NoFollow: voor welke links kies jij?

    Waarom is linkbuilding belangrijk?

    Wil je op plek 1 staan in Google bij een bepaalde zoekvraag, bijvoorbeeld Hypotheek Haarlem? Dat heb je dan gemeen met duizenden anderen, maar hoe bepaalt de zoekmachine nu wie de felbegeerde eerste plek krijgt? Het antwoord is backlinks. Je kunt ze zien als stemmen, en als heel veel gerelateerde sites naar jou verwijzen dan ben je kennelijk populair, dus plaatst Google je hoger.

    Wat is “link juice” en wat heeft dit te maken met PageRank?

    pagerank en linkjuiceBij backlinks komen vaak de termen linkjuice en Pagerank om de hoek kijken. Pagerank (PR) kun je zien als een populariteitscijfer van 0 tot 10 die Google toekent aan individuele webpagina’s. Hoe hoger de pagerank van een bepaalde pagina, hoe hoger Google hem aanslaat.

    Webpagina’s kunnen pagerank doorgeven door het plaatsen van links, waardoor de ontvangende pagina wat krachtiger wordt. De pagina lekt zo ‘linkjuice’.

    Hoe zit het met “nofollow” en “DoFollow”

    Het NoFollow-attribuut is in het leven geroepen om spam tegen te gaan. Nofollow-links geven geen PR door naar de andere site en door opname van het nofollow-attribuut bij een link zegt de webmaster eigenlijk: Google, ik ben niet verantwoordelijk voor deze link, dus volg hem maar niet.

    Reageert iemand onder een artikel met de link ‘Online Viagra Kopen’ dan is dit niet nadelig voor je site. Het verkleint sowieso de kans dat iemand zo’n link plaatst, want hij wordt toch niet gevolgd.

    ‘Gewone’ DoFollow-Links geven netjes hun PR door aan andere sites. Link je naar een andere website dan kun je deze links standaard nofollow maken (het snelst gaat dat met een plugin) en zo blijft de PageRank-waarde op je site. Daar staat tegenover dat een goede link best een ‘stem’ verdient, en de kans dat de andere webmaster jouw kwaliteitslink opmerkt is best groot. Je spreekt op deze manier je waardering uit en je speelt je in de kijker bij de ander.

    Hoe zit dat met ‘DoFollow’ Blogs?

    linkbuilding met dofollow blogsAls webmaster wil je links naar je site, maar dan moet Google ze wel volgen. Je hebt dus dofollow-links nodig, bij voorkeur van webpagina’s met een hoge PR en weinig uitgaande links.

    Sommige webmasters laten hun website of weblog DoFollow. Google volgt de links in de tekst en commentaren netjes. Waarom zou je dit doen? Het levert veel reacties en bezoekers op, en misschien zitten onder de ‘linksplaatsers’ potentiële klanten. Tenslotte verdien je geld aan mensen, niet aan zoekmachines.

    Laat je je site dofollow dan is goed modereren wel belangrijk. Een reactie als ‘Leuk stuk!’ van Hypotheekshop Hattem voegt weinig toe en het is duidelijk waar het de plaatser om te doen is.

    Je kunt ook kiezen voor een tussenvorm: alleen inhoudelijk sterke reacties maak je dofollow. Hoe je dit technisch doet hangt af van je CMS, maar meestal zijn hier wel plugins voor.

    Hoe weet je of een link DoFollow of nofollow is?

    De eenvoudigste manier om nofollow links te achterhalen is het installeren van een nofollow-spotter, bijvoorbeeld deze van Dries Bultynck. De plugin voor Google Chrome geeft links een kleurtje als ze het nofollow-attribuut bevatten (zie de video).

    Zijn nofollow links toch de moeite waard?

    Absoluut. Hoewel Google ze niet volgt doen lezers dat misschien wel en dat levert je bezoekers op. Daarnaast kijkt Google naar de diversiteit van je links. Backlinks met uitsluitend dezelfde ankertekst of links die alleen dofollow zijn, zijn niet geloofwaardig.

    Nofollow en dofollow links super simpel

    Duizelt het je nog? Dan maakt dit voorbeeld het verschil tussen dofollow en nofollow links nog duidelijker. Het is iets te kort door de bocht, maar dan snap je het principe.

    1. Stel, je webpagina vertegenwoordigt 10 punten  (pagerank)
    2. Bij elke uitgaande link geef je 1 punt weg
    3. Je zet 5 uitgaande links op de pagina
    4. Je pagina is nog maar 5 punten waard en dus minder krachtig
    5. Ho, wacht, dat wil je niet. Dus voeg je nofollow toe aan de uitgaande link.
    6. Google volgt de no-follow links niet en je pagina blijft 10 punten waard
    7. De pagerank blijft op de webpagina en hij presteert dus beter in Google

    Waarom je dan toch zou kiezen voor dofollow-links?

    • Laat je links dofollow dan spreek je waardering uit voor de ontvangende partij, je beloont zijn moeite met een ‘stem’.
    • Ziet de ander dat jij naar hem link dan speel je je bij hem in de kijker
    • Webmasters zoeken links, en beloon je ze met een geldige link als ze een inhoudelijke reactie achterlaten dan lok je mensen naar je site.
    • Aan mensen verdien je geld en niet aan zoekmachines. Misschien zitten er tussen de gelukzoeker wel nieuwe klanten?

    Interessant? Download dan ook de Gratis SEO Handleiding

     

    14 reacties op “DoFollow of NoFollow: voor welke links kies jij?”

    1. Pingback: Google: gebruik nofollow op je blog!

      1. Interessant artikel. Een mooie combinatie van zowel dofollow als nofollow links komt bovendien natuurlijker over in plaats van enkel dofollow links…

    2. Hi Rutger, is dofollow dan ook een atribuut of is een link standaard dofollow? En hoe zit het met sponsored atributen die google nu heeft. Moet je die gebruiken als je reclame maakt voor andere sites?

      1. Dag Maurice,

        Voor nofollow-links zou ik geen moeite doen. Althans, niet als ze geen gerichte bezoekers opleveren. Google ziet het no-follow attibuut als een aanwijzing, maar de kans is groot dat zo’n link veel minder of niets doet voor je SEO. Aan de andere kant zijn links wel goed voor je autoriteit en een natuurlijk linkprofiel. Dus als je hem makkelijk kunt krijgen is er ook weinig op tegen.

    3. Dag Maurice,
      Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik wil een hogere google ranking van mij website en wil daarom een betaalde link plaatsen op linkmee.nl.
      Hier moet ik een keuze maken uit link Follow of link No-Follow.
      Welke keuze is moet ik nu maken?

      1. Rutger 🙂

        Follow of nofollow kun je zelf niet voor kiezen. Dat doet de webmaster van een andere site. Als je op jacht gaat naar nieuwe links wil je eerst controleren of de beoogde link wel dofollow is, ofwel waarde doorgeeft. Anders is het zonde van de energie die je erin steekt. Op sommige sites mag je wel kiezen, maar dan laten ze je vaak betalen voor een dofollow-link. Dat mag officieel niet van Google. En ik ben er ook geen fan van. Maar als je het slim speelt kun je ermee weg komen. Weet alleen wel wat je doet. En focus bij voorkeur op hoogwaardige content, die spontaan en met wat reclame links aantrekt.

      1. Ik kijk er niet zo strikt naar. Als een externe link goede bezoekers oplevert is hij sowieso welkom. Voor link building ga ik wel bewust op zoek naar dofollow-links. Anders loont het de moeite niet.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.