Clickbait-titels, wel of niet gebruiken?

Waarom je moet stoppen met clickbait-titels! Of toch niet?

Met clickbait-titels verleid je lezers te klikken op jouw link. Dit is goed voor SEO, maar roept ook weerstand op. Wat is wijsheid? 

More...

Clickbait-titels, je kent ze vast. Zoals dat voorbeeld van die vrouw die haar puppy mishandelde.... maar WAT er toen gebeurde! Of die vader die zich verklede als Darth Vader, waarna.... Spannend!

Clickbait-titels bij WTF

Sommige websites gebruiken uitsluitend clickbait-titels

Titels zijn de afgelopen decennia steeds belangrijker geworden. Vroeger bestonden ze niet eens, of beperkte men ze tot een klein regeltje in de krant boven een artikel. Tegenwoordig staan ze in koeienletters in de krant of boven een webpagina, en kijken mensen vaak niet eens verder.

Veel lezers bepalen op basis van een titel of ze verder lezen. De titel is daarom ontzettend belangrijk, voor  social media en zoekmachine optimalisatie. Zo is het doorklikpercentage bij de zoekresultaten voor Google een rankingfactor. Mensen moeten op jouw zoekresultaat klikken, anders zak je langzaam weg.

Voorbeeld van een clickbait-titel

Een klassiek voorbeeld van een clickbait-titel

Wat zijn clickbait-titel​s?

Een clickbait-titel schrijf je bewust om bezoekers te laten klikken. Zie het als een vis die je een aas voorhoudt: hij moet en zal happen.

Een bekend voorbeeld van zo'n titel staat boven deze pagina: Waarom je moét stoppen met.... Waarschijnlijk denk jij: "Hoezo moet ik stoppen?" En klik, ik heb je.

Clickbait-titels zijn uiterst effectief, maar er kleven ook flinke nadelen aan:

  • Click-titels zijn vaak overdreven en uitsluitend gericht op effect
  • De titel wekt vaak (te) grote verwachtingen
  • Als de intentie van de titel niet 'matcht' met het artikel voelen mensen zich bekocht 
  • Clickbaits zijn vaak cliché en een trucje

Dit zijn voorbeelden van clikbait-titels

De volgende voorbeelden van clickbait-titels herken je vast en roepen ongetwijfeld gevoelens bij je op.

  • De enige … tip die je ooit nodig hebt
  • Ze opende een kleuterschool in een verpleeghuis. Maar wat er toen gebeurde ...
  • Wat we ontdekten is schokkend
  • 5 redenen waarom jouw ___ niet werkt [+ tips!]

Geef toe, ze nodigen uit tot klikken. Maar geven ze je als lezer daarna ook een goed gevoel?

Casus: succesvolle blogpost voor Frankwatching

Voor Frankwatching schreef ik onlangs een zeer succesvolle blogpost over stockfoto's en waarom je ze beter niet kunt gebruiken.  De oorspronkelijke titel was 'Stockfoto's zijn stom... en hoe het beter kan'.

Na overleg veranderden we dat in '7 redenen waarom je vandaag nog wilt stoppen met stockfoto’s.' Inmiddels is het artikel meer dan 1000 keer gedeeld via social media.

Bizarre voorbeelden van clickbait-titels

Wel of niet 'klikaas titels' gebruiken?

Het blijft een lastige vraag of je wel of niet clickbait-titels moet gebruiken. Gevoelsmatig zeg ik nee, want ze beloven vaak meer dan je in het stuk waar maakt.

Aan de andere kant kun je ook te principieel zijn. Het is zonde om een prachtig stuk te schrijven dat niemand leest, omdat ze niet op je link klikken. Bovendien doe je jezelf dan qua SEO tekort.

Waarschijnlijk is doseren en je zo goed mogelijk aansluiten bij je doelgroep het het beste. Creëer en deel waardevolle informatie waar je publiek echt wat aan heeft. Attendeer ze vervolgens op je stukken via social media en zoekmachines. Of je het nou mooi vindt of niet: clickbait-titels kunnen daarbij helpen. Maar overdrijf vooral niet.

Clickbait-titels: slim of stom?

Wat vind jij van clickbait-titels? Erger je je dood aan titels die alleen bedoeld zijn om je te laten klikken? Of heiligt het doel de middelen en is er niets mis met wat reuring?
Reageer en laat het weten!


Lees ook deze artikelen over SEO-schrijven

Over de auteur Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Rutger Steenbergen bezorgt ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

Reageer op dit artikel: