Ga naar de inhoud

Zo schrijf je betere teksten voor je webshop

    Het schrijven van perfecte SEO-teksten begint met research. Heb je een webshop, verbeter dan je teksten met deze tips en suggesties.

    Laatste update: 4-5-2020

    Heb je geen webshop? Lees de tips voor een informerende website

    Door je vooraf goed te verdiepen in je publiek en hun drijfveren schrijf je betere SEO-teksten. Je spreekt de taal van je klant en vergroot de kans dat ze op je site blijft hangen en de gewenste actie ondernemen. Zo levert SEO-schrijven niet alleen bezoekers, maar ook meer conversies op.

    Tijdens het researchen achterhaal je wat potentiële klanten interesseert, waar ze op afhaken en wat concurrenten op internet doen. Verwerk je deze kennis in je SEO-teksten dan zorg je voor herkenning en blijven mensen lezen. Het maakt je site beter en dat levert ook voordelen op voor SEO, want naar goede sites linkt men vaker.

    Betere teksten schrijven voor je webshop

    webshop-teksten-schrijven-2De volgende tips en suggesties zijn geschreven voor een e-commerce-achtige setting, maar ook als je diensten levert is er vaak sprake van ‘verkopen’. Zo verkoopt een Hogeschool opleidingen en een gemeente afspraken, voor bijvoorbeeld het aanvragen van een paspoort.

    In alle gevallen is het belangrijk dat je klantgericht denkt, want internetters zijn impulsief en actiegericht. Als ze teveel moeten nadenken of zoeken, haken ze vaak af, dus maak het ze zo makkelijk mogelijk.

    Wat is verkopen? Wil je producten of diensten verkopen, dan lukt dit het beste als je redeneert vanuit de klant. Wat schieten zij met jou op? Dit principe zie je terug als je kijkt naar de voorwaarden voor succesvol verkopen:

    • Niemand wil iets aangesmeerd krijgen
    • Kopen is emotie
    • Mensen zoeken een rationele bevestiging

    Een mooie illustratie van het derde punt is de slogan ‘Omdat ik het waard ben’ van L’Oréal. Mensen betalen een hoop geld voor een potje crème en met dit kleine, onschuldige zinnetje wordt het geweten gesust. “Pff, wat een bedrag, maar ik ben het waard.”

    Consumenten zien bij het afnemen van producten of diensten ook altijd belemmeringen. Het product of de dienst is te duur, ze zien de noodzaak niet of ze willen er nog even over nadenken, bijvoorbeeld.

    Goede verkopers nemen die belemmeringen weg, zodat er geen reden overblijft om niet tot aanschaf over te gaan. Deze principes gelden ook voor het schrijven van betere SEO-teksten. De effectiefste SEO-teksten schrijf je als je je doelgroep echt kent. Waarom tikt iemand bepaalde zoekwoorden in, wat hoopt iemand te vinden en wat juist niet? Hoe beter je dat weet, hoe beter je hierop in kunt spelen.

    Betere teksten voor je webshop? Kruip in het hoofd van je lezer

    webshop-tekst-schrijvenEr zijn boeken vol geschreven over het beter leren kennen van klanten en ik zal ze niet herhalen. Wel geef ik een kort overzicht van nuttige dingen die je kunt doen voor je een letter op papier zet.

    1. Spreek met klanten

    Een van de grootste valkuilen bij het schrijven van overtuigende SEO-teksten is redeneren vanuit jezelf, want jij bent niet je klant en misschien vinden zij andere dingen veel belangrijker.

    Bij een fysieke ontmoeting merk je snel genoeg of je boodschap overkomt, maar online krijg je geen non-verbale signalen. Zoek daarom je klanten op en leer ze beter kennen. Heb je geen tijd voor een afspraak op locatie, doe het dan telefonisch.

    Tip. Heb je een mailinglijst dan kun je een e-mail enquête samenstellen met bijvoorbeeld SurveyMonkey of Google Forms. Stel niet teveel vragen en beloon mensen die de moeite nemen de enquête in te vullen.

    Bij belonen werkt na afloop iedereen iets geven (zoals een handige checklist of kortingsbon) vaak beter dan een grote prijs verloten, want de meeste mensen verwachten deze niet te winnen. Ze vullen de vragenlijst dan ook niet in.

    2. Bestudeer concurrenten Waar wil je op gevonden en welke pagina’s krijg je te zien als je erop Googeld? Als je beter wilt zijn dan concurrenten is het nuttig om te bestuderen wat zij goed en slecht doen. Bezoek de pagina’s uit de top tien bij voor jou belangrijke zoekwoorden en stel vragen als:

    • Is dit goed geschreven of niet?
    • Zou ik er iets kopen?
    • Is de doelgroep hetzelfde of afwijkend?
    • Wat bieden ze aan?
    • Komt het krachtig over
    • Zijn er blogs? Reviews? Video’s?

    Kom je goede en slechte punten tegen, noteer ze met pen en papier of plak screenshots in bijvoorbeeld Google Docs of Evernote, zodat je er online op terug kunt vallen.

    zoover

    3. Wat zeggen klanten?

    Klanten geven online hun mening over producten en diensten en daar kun je je voordeel mee doen. Zo zijn er talloze vergelijkings- en beoordelingssites waar gebruikers hun reacties achterlaten.

    Bekijk ze nauwkeurig en noteer wat mensen belangrijk vinden en waar ze op afknappen. Neem je zinnen letterlijk over, dan kun je ze later herhalen in je webteksten. Zo geef je lezers het gevoel dat je ze echt begrijpt, terwijl je niets anders doet dan spiegelen.

    Reacties peilen kan via websites als: Twitter, Facebook, LinkedIn, Nujij.nl, Amazon, Managementboek, Goeievraag, Zoover en er zijn er nog veel meer.

    4. Kijk goed naar jezelf en bepaal je ideale klant

    Overal goed in zijn is weinigen gegeven en het kost veel tijd. Specialiseren werkt vaak beter en dat kun je uitdragen in je online (marketing)boodschap. Waar ben je goed in en waar niet? En waar liggen er kansen en wat zijn bedreigingen? Kijk er eens eerlijk naar en zet ze op papier.

    Specialiseren werkt ook bij het werven van ideale klanten, want voor wie doe je het allemaal? Wat hebben ze te besteden? En hoe gebruiken ze online media? Het heeft consequenties voor de SEO-content die je creëert en de platforms waarop je het verspreidt.

    5. Bepaal de marketingboodschap

    Als je weet wie je klanten zijn en wat ze willen kun je een ideale boodschap bepalen. Wat maakt jou goed en onderscheidend? Combineer het met wat klanten willen en je krijgt een overtuigend verhaal dat aanslaat bij websitebezoekers.

    6. Sta stil bij zoekwoorden en de koopcyclus Zoekwoorden – de woorden die mensen intikken in zoekmachines – kun je spiegelen aan de koopcyclus, die bestaat uit drie fases: bewust worden, vergelijken en kopen. webshop-teksten-nikon

    Praktijkvoorbeeld. Petra is niet tevreden over de kwaliteit van haar foto’s en ze overweegt de aanschaf van een beter fototoestel. Ze zoekt in Google op ‘digitale camera’ en het begint te kriebelen (bewust worden).

    Na wat research heeft ze enkele modellen gevonden en het moet een Nikon of Canon worden, dus tikt ze in: ‘nikon canon verschillen’ (vergelijken). Uiteindelijk maakt ze haar definitieve keuze en zoekt ze op ‘Nikon D800 kopen’ om de beste deal te vinden (kopen).

    Voor al deze stappen kun je SEO-content maken en rekening houden met de intentie van de mogelijke klant. In de bewustwordingsfase schrijf je informerende teksten en bij de koopfase kun je meer ‘pushen’.

    Doelgroeponderzoek bij een informerende website

    Ook als je niet direct producten verkoopt is doelgroeponderzoek belangrijk. Met waardevolle en tijdloze content ben je relevanter voor bezoekers en zoekmachines. Zo trek je over een langere periode bezoekers aan en vergroot je je expertstatus. Dit levert weer nieuwe klanten op.

    Op internet is bijna alle informatie te vinden en wil je opvallen met je content dan moet dit beter, compacter, praktischer en geloofwaardiger zijn dan wat er al bestaat.

    Tijdloze content blijft bezoekers trekken

    Het maken van waardevolle en tijdloze content kost veel tijd en je weet niet wat het oplevert, daarom is research ook hier verstandig. Zaken waar je naar kunt kijken zijn:

    1. De interesse in het onderwerp (dit achterhaal je via zoekwoordenonderzoek en social media monitoring-tools)
    2. Soortgelijke content van concurrenten en kansen die zij laten liggen
    3. Partijen die geïnteresseerd zijn in dit soort content. Via social media kun je alvast een band met ze opbouwen, zodat ze je stuk misschien later gaan verspreiden

    Rank-checker-seoHeb je deze gegevens informatie verzameld dan kun je de content maken, optimaliseren, publiceren en promoten.

    Via Google Analytics, een Rank Tracker en social media monitoring-tools zie je vervolgens of het stuk aanslaat, hoe lang bezoekers op de pagina blijven, of hij wordt gedeeld via social media en of mensen waardevolle aanvullingen hebben. Met deze gegevens kun je de content weer verbeteren en het stuk opnieuw onder de aandacht brengen.

    Het mooie van dit soort content is dat het waardevol blijft. Staat het hoog bij de zoekresultaten dan trekt het vaak automatische nieuwe links aan en wordt het verspreid via social media, omdat het zo goed is. Ook kun je het onder de aandacht blijven brengen via gastblogs en reacties op forums.

    Samenvattend

    Door niet meteen te gaan schrijven maar eerst na te denken over je doelgroep en alles wat er al is op internet maak je betere content. Dit is de tijdsinvestering vaak ruimschoots waard.

    1 reactie op “Zo schrijf je betere teksten voor je webshop”

    1. Hey Rudger,

      Vind het zeker interessant. Ik heb een webshop die naar mijn mening veel beter kan lopen. Hoop met jouw tips er een beetje de vaart in te krijgen.
      Grt. Rob

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.