Ga naar de inhoud

5 copywriting tips om snel jouw omzet te vergroten

    Copywriting is verkopen achter een toetsenbord. Wil jij meer verkopen via je website, profiteer dan van deze 5 super tips.

    Heb je een zakelijke website, dan wil je dat hij klanten en omzet oplevert. Anders kun je hem net zo goed niet hebben. Maar hoe zorg je er nou voor dat bezoekers echt de gewenste actie ondernemen?

    Aan het eind van dit artikel weet je precies hoe je verleidelijkere teksten schrijft, die je omzet en klanten opleveren.

    Copywriting tip 1. Maak je boodschap waardevol

    Seo-copywriting-tips-2

    Eerst zaaien en dan pas oogsten geldt zeker ook voor copywriting en SEO-teksten schrijven. Mensen geven niet zomaar geld uit en ze moeten je eerst vertrouwen. Dit wek je door waarde te bieden.

    Door in een promotionele tekst niet alleen ‘plat’ te verkopen, maar ook waarde te bieden versterk je het vertrouwen. Je helpt de lezer en als je het goed doet, wil hij meer.

    Waarde bieden hoeft niet altijd groot te zijn. Je kunt lezers ook attenderen op een kans of een tekortkoming in – bijvoorbeeld – hun bedrijfsvoering. Zo vergroot je de bewustwording en versterk je je positie als expert. Help mensen daarom oprecht verder en je hoeft steeds minder te ‘verkopen’.

    Copywriting tip 2. Vind en benoem een urgent probleem

    Mensen zijn constant op zoek naar oplossingen. Om stress te verlagen, af te vallen of snel rijk te worden, bijvoorbeeld. Hoe beter je problemen identificeert en benoemt, hoe beter je erop in kunt spelen.

    Voor de lezers van seozwolle.nl is het grootste probleem meer bezoekers krijgen op hun website. En dan het liefste zo goedkoop mogelijk. Dat is een duidelijk probleem en het is ook urgent, want zonder kijkers verkoop je niets. Dat is dus een prima invalshoek voor een verkooptekst.

    Welke ‘problemen’ hebben jouw lezers? Welke aannames spelen er ? Of hebben ze misschien vooroordelen? Achterhaal en benoem ze en lezers voelen meteen dat het over hen gaat.

    Tip 3. Doe een unieke belofte

    Seo-copywriting-tips-3

    Alles is er, dus waarom zou iemand voor jou kiezen?

    Schrijf je wervende teksten dan is dit een essentiële vraag om bij stil te staan. Wat maakt jou echt anders dan anderen? Benoem dat in je tekst, als jouw belofte aan de klant die met jou in zee gaat.

    Uniek zijn kan trouwens ook in het klein. Je kunt je onderscheiden door voor een bepaalde niche te kiezen. Bijvoorbeeld:

    • Afvallen is een hele grote markt
    • Bij afvallen voor moeders is de markt al een stuk kleiner
    • Afvallen voor moeders met een full-time baan maakt de markt nog kleiner…en ze hebben geld 🙂

    Misschien heb jij wel een uniek product of een bijzondere dienst voor voor moeders met een full-time baan? Het lijkt mij een interessante doelgroep en je kunt je teksten perfect op ze afstemmen.

    Tip 4. Bewijs het

    Gladde praatjes kun je wel over laten aan een verkoper, maar werkt het echt? Bewijs is ontzettend belangrijk en daarom moet je hiermee uitpakken, want klanten zijn kritisch. Waarom ben jij de beste partij voor de klus? En wat missen mensen die niét met jou in zee gaan? Laat het klanten vertellen!

    • Laat tevreden afnemers aan het woord, in tekst of met video
    • Laat beoordelingen zien
    • Toon gestegen omzetcijfers
    • Vraag mensen naar hun resultaten

    Vergelijk het met mond-tot-mond-reclame. Jij kunt wel zeggen dat je de beste bent, maar laat het anderen doen en het is vele malen krachtiger.

    Citeer uit wetenschappelijk onderzoek

    Citeren uit wetenschappelijke onderzoeken is een andere methode om je geloofwaardigheid te vergroten. Jij zegt niet dat het werkt, maar dat zeggen mensen die ervoor geleerd hebben.

    Verwerk je onderzoekresultaten, zet er dan zoveel mogelijk details – zoals de naam van de onderzoeker en het onderzoek – bij. Het vergroot weer de geloofwaardigheid.

    Vraag om concrete testimonials

    Wees bij het vragen van testimonials ook niet (vals) bescheiden, maar benader klanten en je zult zien dat ze best mee willen werken. Vraag ook of ze de aanbeveling zo concreet mogelijk maken en of ze het willen formuleren in een resultaat.

    Dus niet: “We hebben zo fijn samengewerkt,”
    Maar: “Door de geslaagde samenwerking zijn onze omzetcijfers met x procent gestegen.”

    Copywriting tip 5. Maak het klanten zo makkelijk mogelijk

    Seo-copywriting-tips-4

    Niemand houdt van gedoe, en je wilt het helemaal vermijden als iemand geld wil uitgeven. Dan wil je niet dat ze gaan twijfelen, omdat de pin-apparaat het bijvoorbeeld niet doet.

    Vertel mensen in je copywriting teksten precies wat je wilt dat ze doen, en wat er dan gebeurt. Laat ze niet nadenken of eindeloos gegevens invullen, maar kom direct ter zake en  smeed het ijzer als het heet is.

    Samenvattend

    Als je ondernemer bent moet je verkopen, en deze 5 copywriting tips bieden daarbij de perfecte handvatten. Ik zet ze daarom nog eenmaal op een rij:

    1. Bied nuttige en waardevolle informatie (ook in advertenties)
    2. Vind en benoem een urgent probleem
    3. Doe een unieke belofte
    4. Bewijs het
    5. Maak het klanten zo makkelijk mogelijk

    Print ze uit en hang ze op, want ze maken het verschil tussen een net-niet-klanten en dol-enthousiaste kopers.

    P.S. Je kunt copywriting en ‘hard’ verkopen zien als een noodzakelijk kwaad, maar draai het eens om.

    Je hebt een prima product of dienst, waar je volledig achter staat en waar mensen ook echt iets mee opschieten. Waarom zou je het ze dan onthouden door je eigen (valse) bescheidenheid? Verkopen mag, zelfs in Nederland 😉

    Fotocredits: 500CPM cc | epSos.de cc | Rance Costa cc

    1 reactie op “5 copywriting tips om snel jouw omzet te vergroten”

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.