Bij SEO wil je je lezers én Google zo duidelijk mogelijk maken dat jij biedt wat zij zoeken. SEO-schrijven helpt hierbij.
Laatste update: 29-6-2017
Over SEO-schrijven bestaan veel misverstanden. Er wordt vaak gedacht dat als je een tekst vol stopt met zoekwoorden en -zinnen hij vanzelf hoog scoort bij de zoekresultaten. Gelukkig zijn Google en consorten anno 2017 een stuk slimmer. Wat is SEO-schrijven wel?
Zoekmachines hebben aanknopingspunten nodig om een tekst te doorgronden en kunnen niet interpreteren en raden zoals wij mensen. Een goede SEO-tekst is prettig leesbaar voor mensen en zo begrijpelijk mogelijk voor zoekmachines. Zo verschijnt hij hoger bij de zoekresultaten en levert hij gratis bezoekers op via bijvoorbeeld Google.
SEO schrijven begint met zoekwoorden
De basis van een goede SEO-tekst is een zoekwoord of -zin. Zoekt iemand op een bepaalde combinatie – zoals ‘waterkoker kopen’- dan wil je dat de SEO tekst voor deze woorden op de eerste plaats in Google staat. Dit bereik je onder andere door:
- Zoekwoorden en -zinnen bewust toe te passen in teksten, met name in de koppen en tussenkoppen.
- Door te zorgen voor een prikkelende kop en meta-description (de omschrijving die Google laat zien bij de zoekresultaten, en op basis waarvan een bezoeker besluit of hij de website wil bezoeken).
- De tekst zo in te delen dat scannende lezers niet afhaken. Gebruik daarvoor tussenkoppen, bullets, korte pakkende alinea’s etc.
- De lezers aan te sporen tot actie: contact opnemen, aanmelden voor je nieuwsbrief, een product bestellen etc.
Het laatste punt klinkt commercieel, maar dat hoeft het niet te zijn. Je kunt ook een informatief artikel schrijven uit ‘branding’ oogpunt en mensen vriendelijk attenderen op je nieuwsbrief, je Twitter-account, LinkedIn etc. Verkopen is gunnen en door kennis te delen bouw je een band op met je lezers.
Balans tussen inhoud en techniek
Als SEO-schrijver ben je op de eerste plaats een uitstekende tekstschrijver/copywriter. Daarnaast heb je verstand van de werking van zoekmachines en pas je deze kennis dusdanig toe dat teksten aanslaan bij lezers én zoekmachines. De uitdaging zit hem in het balanceren tussen techniek, inhoud en conversie. De beste SEO-teksten herken je niet als zodanig, terwijl ze wél extra klanten opleveren.
Fotocredit: unloveablesteve via photopin cc