Ga naar de inhoud

7 voorwaarden voor een succesvolle website

    Bij het lanceren, onderhouden en optimaliseren van een succesvolle website komt veel kijken. Wil je maximaal rendement halen uit je site? Zorg dan dat hij aan deze 7 voorwaarden voldoet. 

    1. Succesvolle website begint met een ijzersterk verhaal

    Wil je jezelf overtuigend online presenteren, dan begint dat bij een goed verhaal. Stel je daarom eerst deze vragen:

    1. Wie ben ik en waar sta ik voor?
    2. Welke mensen wil ik bereiken?
    3. Wat ga ik tegen ze zeggen?
    4. Waar ga ik dat zeggen?
    5. Wat doe ik als ze luisteren?

    Op internet draait alles om eenvoud en als je niet meteen duidelijk bent haken mensen af. Door stil te staan bij bovenstaande vragen maak je bewuste keuzes.

    Heb je eenmaal een onderscheidende boodschap bepaald, draag hem dan consequent uit. Dat kan via je site, maar ook via social media of een flyer in de plaatselijke supermarkt. Door dit vooraf te bepalen weet je precies waar je staat en waar je heen wilt.

    2. Kies de juiste software

    Om een site te (laten) maken heb je software nodig. Tegenwoordig werken bijna alle sites met een Content Management System (CMS).

    Met een CMS kun je eenvoudig zelf de website aanpassen en pagina’s toevoegen.

    Een van de bekendste CMS’en is WordPress. Het systeem werk intuïtief en is gratis. Maar er zijn meer programma’s beschikbaar en veel webdesigners werken met een eigen (betaald) systeem.

    Probeer de software vooraf uit, voor je de webdesigner akkoord geeft. Want heb je eenmaal gekozen, dan zit je er vaak jaren aan vast.

    3. Selecteer een geschikt sjabloon voor je site

    Een van de voordelen van een CMS is dat je het uiterlijk eenvoudig aanpast met een sjabloon. Ze worden ook wel themes of templates genoemd.

    Je kunt een standaard sjabloon kopen of er een laten ontwikkelen. Het eerste is uiteraard goedkoper, maar je bent niet uniek. Laat je een sjabloon ontwerpen dan is dat wel het geval. Het is alleen veel duurder en de meeste websites lijken min of meer op elkaar. Vraag je dus af of het je waard is. 

    4. Schrijf klantgerichte teksten

    Mensen zijn rare wezens. Beslissingen nemen we namelijk voor 95% op gevoel. Geef de bezoekers van je site daarom het gevoel dat ze op de juiste plek zijn en overtuig ze van de voordelen van je diensten.

    Overtuigen kan bijvoorbeeld met een goed verhaal, waarin je vertelt waarom je bedrijf of organisatie is opgericht. Of door te sympathiseren met de strijd van je lezer. Bied hem of haar een mooi vooruitzicht en een oplossing, en je trekt gegarandeerd de aandacht.

    Lees ook: SEO-teksten schrijven, de ultieme cheklist

    Krachtige beelden versterken website.

    5. Gebruik krachtige beelden

    Beelden trekken de aandacht en mensen onthouden ze beter dan tekst. Investeer daarom in aantrekkelijk beeldmateriaal op je site en laat bij voorkeur foto’s maken. Dit kost weliswaar geld, maar het is veel overtuigender dan inwisselbare stockfoto’s.

    Als alternatief kun je haarscherpe foto’s kopen bij stockfoto-diensten als lstockphoto of Shutterstock. Kies je hiervoor, wees dan wel kritisch en gebruik niet dezelfde plaatjes als concurrenten. Want dan ben je inwisselbaar. 

    💡 Tip. Gratis stockfoto’s download je onder andere via Pixabay en stockfotozoekmachine Librestock.

    6. Verdiep je in SEO

    Er zijn verschillende manieren om meer bezoekers op je website te krijgen. Het optimaliseren van je website voor zoekmachines (SEO) is zeer interessant. Waarom?

    1. Google-bezoekers komen gratis
    2. Ze zijn gemotiveerd
    3. Ze blijven komen, ook ’s avonds en in het weekend.

    SEO is behoorlijk complex en heeft te maken met het verbeteren van de techniek, teksten en populariteit van de site. Wil je zelf eenvoudig aan de slag, volg dan deze stappen:

    • Bedenk welke woorden (potentiële) klanten zouden intikken in Google om je website te vinden.
    • Zoek op www.keywordtool.io naar synoniemen en gerelateerde termen.
    • Verwerk de belangrijkste zoektermen strategisch in de teksten op je website.
    • Maak een Google Bedrijfspagina aan en vul de gegevens zo goed mogelijk in
    • Link op je website naar de bedrijfspagina.
    • Probeer links te krijgen naar je website. Google ziet dit als stemmen en populaire websites verschijnen hoger bij de zoekresultaten.

    In mijjn Gratis SEO Handleiding lees je meer tips en krijg je concrete voorbeelden. 

    7. Houd je site in beweging

    Bezoekers zijn essentieel voor je website. Naast SEO zijn er verschillende manieren om ze te werven, zoals adverteren, nieuwsbrieven versturen, bloggen en actief zijn op social media. Waar je ook voor kiest, het kost je tijd of geld. Wil je het maximale rendement halen uit je inspanningen, recycle dan. Bijvoorbeeld zo:

    • Plaats een origineel artikel op je website.
    • Verwijs in korte prikkelende updates op social media naar het artikel op je site.
    • Maak met Canva – een soort online Photoshop – afbeeldingen en plaats deze met link naar het artikel op Facebook, Pinterest en Instagram.
    • Stuur een nieuwsbrief naar je abonnees met daarin de inleiding van het artikel met een ‘meer lezen’ link naar het volledige artikel op je site.
    • Herschrijf het artikel en plaats het als blogbericht op LinkedIn.
    • Maak een video-versie en zet hem op YouTube.
    • Update het artikel na enkele maanden en breng hem opnieuw onder de aandacht. 

    Door slim artikelen te recyclen vergroot je de levensduur en zichtbaarheid van je artikel, en hoef je maar een keer het denkwerk te doen.

    Het gratis programma Canva is ideaal voor het ontwerpen van afbeeldingen. Bekijk in de video hoe Canva werkt. 

    Succesvolle website zorgt voor meer naamsbekendheid, betere naam én extra klanten

    Een succesvolle website krijg je niet vanzelf. Het vergt denkwerk, doorzettingsvermogen en een gerichte strategie. Je kunt het jezelf wel makkelijker maken door precies te weten wat je wilt en kunt.

    Begin klein en vertel een overtuigend verhaal aan de mensen die je wilt bereiken. Doe dit consequent op de plaatsen waar zij zich begeven en je valt steeds meer op. Beschouw je site daarbij als uitvalsbasis en overtuig bezoekers hier met jou in zee te gaan. Doe je dit goed dan levert het meer naamsbekendheid, een betere naam én extra klanten op. 

    Dit artikel verscheen eerder in Podopost, het vakblad voor het voetverzorgingsbedrijf.

    Lees ook deze artikelen over online marketing en zoekmachine marketing:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.