Meteen naar de inhoud

Wat is in hemelsnaam een content strategie?

Het hoge woord moet er maar eens uit, ik ben een luie planner. Sterker nog, ik doe meestal maar wat als het om mijn blog gaat. Daar moet maar eens wat structuur in komen, en daarom is het de hoogste tijd voor een content strategie. Een wat?!? Juist, ik had er ook nog nooit van gehoord.

Een content strategie is in feite een marketingplan voor een langere periode, bijvoorbeeld een jaar. Vooraf bepaal je grofweg wat je dat jaar doet en wanneer. Hier kun je dan je online ‘content’ bij verzinnen – zoals social media en e-mail marketingcampagnes,  blogposts, persberichten etc – waarmee je de activiteiten ondersteunt.

Inhoud

Schrijf regelmatig en word een autoriteit

Vaak wordt er gezegd dat een jaarplanning onmogelijk is, maar dat valt mee. Zo weet ik nu al dat ik minstens tien keer per jaar mijn SEO-training geef, wanneer er vakanties zijn en dus minder mensen mijn boodschap lezen en wanneer mensen ontvankelijker zijn voor trainingen, denk aan de goede voornemens in januari.

Artikelen schrijf ik op basis van zoekwoorden en voor het komende jaar plan ik wekelijks een onderwerp in, gegroepeerd rond thema’s. Zo schrijf ik niet lukraak wekelijks een stukje, maar werk ik doelgericht. Daar komt nog een SEO-voordelen bij, want hoe vaker je schrijft over gerelateerde onderwerpen, hoe eerder Google je ziet als een autoriteit en hoe hoger je verschijnt bij de zoekresultaten.

Deze 10 contenstrategie tips helpen jouw bedrijf

  1. Sluit marketing- en salesdoelen zo goed mogelijk op elkaar aan (denk aan seizoensacties, evenementen etc)
  2. Plan e-mail nieuwsbrieven in en maak ze van tevoren.
  3. Schrijf artikelen als je inspiratie hebt, je kunt een buffertje opbouwen en klaarzetten.
  4. Maak je YouTube-filmpjes met scripts? Schrijf de tekst vast uit.
  5. Schrijf met een doel, niet alleen voor de lol (hoewel de twee prima samen kunnen gaan)
  6. Continuïteit vinden lezers prettig. Als ze de site bezoeken staat er iets nieuws op, ook al is het maak een artikeltje per week.
  7. Hou het grote plaatje in de gaten en hol niet van ideetje naar ideetje.
  8. Een contentstrategie is meetbaar, behaal je je doelen?
  9. Cliffhanger: maak je lezers lekker voor de follow-up, bijvoorbeeld over een week.
  10. Je website groeit heel natuurlijk én met natuurlijk content, en daar houdt Google van

Wat betekent contentstrategie voor jou?

Heb je een website, dan wil je dat mensen hem vinden. Hoe meer pagina’s jouw site telt, hoe groter de kans is dat dit ook gebeurt, helemaal als je die pagina’s heel bewust en doelgericht inricht. Met een contentstrategie doe je niet wat, maar doe je iets met beleid. Het geeft rust, meer resultaat en zorgt voor een continue stroom aan nieuwe artikel op jouw site. Laat de klanten jou maar vinden.

Content strategie in de praktijk

De engelse blogger Leen Jones heeft enkele voorbeelden van content strategie plannen op haar website gezet. Ik heb er eentje vertaald en aangepast aan de Nederlandse situatie.

Content strategie plan bij een gezondheidswebsite

Content doelen en context

  • Het uitleggen van alle aspecten van een bepaalde hartkwaal aan patiënten en hun dierbaren.
  • Artsen laten doorverwijzen naar deze website.

Onderwerpen en soorten content

  • Voor patiënten: oorzaken, symptomen, diagnose, behandeling van de hartkwaal, nieuws, en patiëntsuccesverhalen.
  • Voor artsen: geloofwaardige, objectieve en hoogwaardige content, alsook het benoemen van de voordelen van om patiënten op de website te attenderen.
  • De meeste content bevat tekst en afbeeldingen. Desgewenst interactieve diagrammen om oorzaken van hartkwalen te verduidelijken. Video’s helpen bij het tot leven brengen van patiëntsuccesverhalen.

Tone of voice

  • De toon is neutraal-tot-positief, om de inhoud van de objectiviteit en de geloofwaardigheid te versterken en empathisch te blijven voor patiënten en naasten. Denk aan een arts met sociale vaardigheden.

Media en Distributie

  • Het belangrijkste kanaal is het web. Een aanvullend kanaal is print. Artsen krijgen folders en flyers die ze aan patiënten kunnen geven als zij de website aanbevelen.
  • Sommige web content, zoals nieuws, wordt gedistribueerd via RSS-feeds en Twitter.

SEO – Zoekmachine optimalisatie

  • De inhoud wordt geschreven rond de belangrijkste zoekwoorden en -zinnen.
  • De inhoud bevat het belangrijkste zoekwoord voor die pagina in de titel, de inleiding en in metadescriptions.

Content Onderhoud

  • Om de inhoudelijke kwaliteit te waarborgen, moet de inhoud regelmatig worden herzien, bijvoorbeeld driemaandelijks.
  • Om relevant te blijven moet er regelmatig nieuwe content worden geplaatst, bijvoorbeeld wekelijks.

Bron: Leenjones.com

Lees ook over SEO schrijven voor internet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.