Overstappen van MailChimp op Aweber

Overstappen van MailChimp naar Aweber, verstandig of toch niet?

De kogel is door de kerk, ik ben overgestapt van MailChimp op Aweber. De reden van het overstappen en de voor- en nadelen lees je in deze blogpost.

MailChimp is een uiterst sympathieke e-mail marketing provider. Tot 2000 abonnees mag je zelfs gratis e-mail nieuwsbrieven versturen, en met een kleine website kom je misschien nooit aan dat aantal.

Boven de 2000 abonnees gaat bij MailChimp de teller lopen, en dan wordt het best een prijzige aangelegenheid. Voor mijn lijst zat ik zo aan 60 dollar in de maand en dat is het begin. Het was voor mij de reden om eens serieus te kijken naar alternatieven en de keuze viel op Aweber.

Nadelen overstappen van MailChimp naar Aweber

Mailchimp-email-marketingOver het grootste nadeel van het overstappen van MailChimp naar Aweber kan ik heel kort zijn: Ik moest ruim 3000 mensen opnieuw toestemming vragen om ze te informeren. Dit proces heet double opt-in en is wettelijk verplicht. Mensen melden zich aan en moeten de aanmelding bevestigen door het klikken op een link in de aanmeld-mail.

Double opt-in hadden mijn lezers al gedaan in MailChimp, maar omdat ik te lang geen nieuwsbrief verstuurd had accepteerde Aweber dit niet. Ondanks herhaaldelijk mailen met de helpdesk.

Uiteindelijk heb ik de stap genomen en herinschrijvers bied ik maar liefst 4 Gratis online marketing e-books aan, om de keuze te vergemakkelijk, maar ondanks dat raakte ik de helft van mijn inschrijvers kwijt. Slik…

Leerpunt. MailChimp lijkt gratis, maar kom je boven de 2000 abonnees dan blijkt overstappen lastig. Tenzij je bereid bent abonnees te verliezen. Handmatig toevoegen van inschrijvers is in Aweber helaas niet mogelijk, ze moeten hun mailadres expliciet be.vestigen/

Waarom ik dan toch ben overgestapt van MailChimp naar Aweber

Je vraagt je misschien af waarom ik de stap toch heb genomen om over te stappen, en dat leg ik kort uit.

Online Marketing Toolkit

Gratis-online-marketing-ebooks

De voornaamste reden is dat ik mijn lijst het komende jaar enorm wil laten groeien, door het weggeven van waardevolle gratis content. De 4 gratis e-books zijn daar een voorbeeld, en ze zijn echt goed 🙂

Mijn plan is regelmatig per blog iets waardevols weg te geven aan inschrijvers voor mijn nieuwsbrief, zoals een checklist of een aanvullende video.

Als een bestaande abonnee zich inschrijft bij MailChimp krijgt hij een foutmelding te zien. Gebeurt dit bij Aweber, dan kan ik hem netjes doorsturen naar een zelfgekozen pagina. In mijn geval een download-pagina met daarop alle gratis ‘goodies’.

Mailchimp-nieuwsbrief-providerBij MailChimp kreeg ik dit niet voor elkaar en de helpdesk adviseerde me steeds nieuwe lijsten aan te maken, maar dat schiet natuurlijk niet en dan moet je steeds abonnees overplaatsen van sublijsten naar de hoofdlijsten. Handmatig werk waar ik in de praktijk niet aan toe kom.

Schrijf ik in de toekomst een blog over ‘De 20 meest gemaakte fouten van bloggers’ dan kan ik een gratis checklist aanbieden, die ook bestaande abonnees kunnen downloaden. Nieuwe inschrijvers doorlopen het aanmeld-proces, bestaande abonnees komen direct op de downloadpagina.

Aweber is goedkoper dan MailChimp

Mailigen-email-marketingNaast MailChimp heb ik een poos met Mailigen gewerkt, een e-mail marketing provider ergens uit het Oosten die heel goedkoop is. De software werkte goed, maar over de afleverprestaties was ik minder tevreden. Er hoefde maar een keer het woord gratis in een nieuwsbrief te staan of hij kwam in de Spam-box terecht.

Aweber is een prestigieuzere –email marketing provider en hun ‘delivery rates’ zijn hoger. Daar wil ik best voor betalen. Het is dus een goed alternatief voor MailChimp en bovendien goedkoper. Met mijn ambitie om mijn mailinglijst flink te laten groeien scheelt me dat in de toekomst geld. Ik blijf een Nederlander he 😉

Aweber ondersteunt autoresponders beter

Druk, druk, druk, iedereen is druk. Ik dus ook en ik merk dat ik het afgelopen jaar lang niet zo vaak gemaild heb als ik zou willen. Het schoot er gewoon bij in.

Aweber is bekend van zijn autoresponders, mailtjes die je vooraf schrijft en die met vooraf opgegeven tussenpozen worden verstuurd.

Hoewel je autoresponders kunt inzetten in MailChimp vind ik hem in Aweber fijner. Je voegt eenvoudig follow-up-mails toe, en kunt zo nieuwe inschrijvers voor je nieuwsbrief in een paar automatische verstuurde e-mails bedanken, betrekken en wijzen op waardevolle content op je site.

Autoresponder-engagement

Aweber is meer voor marketeers

Aweber-email-marketingIk ben een halve Amerikaan, riep ik onlangs op Facebook en dat werd me niet in dank afgenomen. Toch is het waar en ik hou zelfs van American Football! Ai, dat kost me nog meer lezers.

De Amerikaanse manier van online marketing spreekt me erg aan en die is erg gericht op snel geld. Dat is een keuze en dat zie je terug bij Aweber.

Toen ik me aanmeldde voor een proef-account sloegen ze me meteen met een eenmalig aanbod om de oren. “Let op! Deze aanbieding zie je maar een keer!” Subtiel is anders, maar je moet het ijzer smeden als het heet is en mij stoort deze aanpak niet. Sterker nog, ik probeer juist ‘resultaat-gerichter’ te worden. Mijn diensten en producten zijn goed en je zou wel gek zijn om niet met me in zee te gaan 😉

Lees je op internet e-marketing handigheidjes om je e-mail lijst sneller te laten groeien, dan wordt in de voorbeelden en screenshots bijna altijd Aweber gebruikt. Het kan vast ook allemaal in MailChimp, maar dan werkt het weer net even anders en moet je het uitzoeken.

Overstappen van MailChimp naar Aweber, nou wel of niet doen?

MailChimp is een uitstekende e-mail marketing provider en tot 2000 abonnees helemaal gratis, terwijl je bij Aweber vanaf dag 1 moet betalen. Dat is een sterk argument om voor MailChimp te kiezen, maar let wel, wil je in de toekomst switchen dan kost het je een hoop abonnees.

MailChimp is ook allemaal wat beschaafder en bescheidener dan Aweber, dat echt Amerikaans is en zich met name richt op online marketeers en verkopers. Dat is een gevoelskwestie en daar moet je van houden, maar vooralsnog heb ik geen spijt van de overstap. Ondanks het forse verlies aan inschrijvers.

Direct doen:

Lees ook over e-mail marketing

Over de auteur Rutger Steenbergen

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Rutger Steenbergen bezorgt ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

Reageer op dit artikel:

5 comments
Add Your Reply