Ga naar de inhoud

Waarom Inbound Marketing waardevol is (en Hubspot te duur)

    Heb je nog nooit gehoord van de term inbound marketing? Lees dan snel verder, want het is zeer interessant voor jouw bedrijf.

    Laatste update: 14-3-2024.

    Vroeger was marketing heel overzichtelijk.

    Je had een product, adverteerde daarmee in de krant of op tv en de klant kon niet om je heen. Easy, peasy.

    Tegenwoordig zijn er zoveel informatiekanalen dat ‘plat adverteren’ niet meer werkt. In dat gat duikt inbound marketing.

    Inbound marketing, jouw aanbod als de klant er rijp voor is

    inbound-marketing-2Inbound marketing is een vanuit Amerika overgewaaide marketingvorm.

    De aanpak richt zich – vrij vertaald – op het zo goed mogelijk onder de aandacht brengen van producten en diensten op het moment dat een potentiële klant er echt behoefte aan heeft.

    Adverteerde je vroeger met een koelkast in een lokale krant? Dan was de kans groot dat 95% van de lezers geen nieuw apparaat nodig had. Maar je betaalde er wel voor om hen te bereiken.

    Inbound marketing probeert juist interessant te zijn in alle fases van het aankoopproces: van bewustwording (gevonden worden) tot kiezen en kopen (converteren).

    Het Amerikaanse Hubspot is bekende van zijn steengoede gratis e-books. Je krijgt ze gratis om je te attenderen op alle online kansen die je nu laat liggen en waar zij de perfecte oplossing voor hebben: hun dure online inbound marketing-software.

    Wat kun je met Hubspot Inbound Marketing (en wat zou jij ook moeten doen)?

    Bloggen

    De basis van inbound marketing is zakelijk bloggen, door het delen van waardevolle informatie aandacht krijgen voor producten en diensten, zonder ze te verkopen.

    Search Engine Optimization (SEO)

    Je kunt nog zo’n prachtige website hebben, maar als niemand hem vindt, levert hij ook niets op. Met SEO doe je er wat aan (en misschien heb je er wel eens van gehoord. Nee zeg je? Download dan mijn Gratis SEO Handleiding)

    Email Marketing en Lead generation

    Good old e-mail marketing, daar is hij weer!

    Iemand komt op je website en daar moet je hem verleiden je website vaker te bezoeken. Dat kan onder andere door het weggeven van waardevolle informatie in ruil voor een e-mail adres.

    Via e-mails of e-mail nieuwsbrieven blijf je in contact met de potentiële klant. En kun je hem of haar ‘kneden’: van onwetend naar klaar voor de koop.

    Sociale media

    Dankzij social media kom je laagdrempelig in contact met interessante mensen. Hubspot integreert social media op verschillende manieren, maar met een social media dashboard als Hootsuite kom je ook een heel eind.

    Analytics

    Bij verkopen kun je verschillende stadia onderscheiden, uiteenlopend van de bewustwordingsfase (ik heb een probleem) tot de aanschaf van de oplossing.

    Hubspot maakt een duidelijk onderscheid tussen de verschillende fasen, zodat je je marketing er heel gericht op af kunt stemmen.

    CRM

    Zodra een (mogelijke) klant met je in contact komt wil je hem het liefste volgen, zodat je zo goed mogelijk op zijn wensen in kunt spelen. Dit kan met CRM-software en Hubspot integreert het in een pakket, wat natuurlijk wel zo handig is.

    inbound-marketing-3De verkooptrechter

    Het uiteindelijke doel van inbound marketing is potentiële kopers in de verkooptrechter krijgen, om er met waardevolle informatie klanten van te maken.

    Het like, know, trust principe dus, want als mensen je eenmaal vertrouwen ben jij degene waar ze graag zaken mee doen.

    Inbound marketing, kun je om Hubspot heen?

    Denk je aan inbound marketing dan denk je aan Hubspot. Met prijzen vanaf 792 euro per maand voor het Professional-pakket is dit echter een hoop geld.

    Er zijn gelukkig alternatieven. En wie echt goedkoop uit wil zijn zijn er ook houtje-touwtje-oplossingen.

    Dit zijn mijn Inbound Marketing Tools

    Bloggen Voor vijwel al mijn sites gebruik ik WordPress.
    SEO: Diverse gratis plugins, waaronder de WordPress SEO Plugin van Yoast.
    E-mail marketing en lead generation: MailChimp (tot 2000 abonnees gratis) en Mailigen (tot 5000 abo’s gratis, als je je lijst vanaf de grond opbouwt, wil je adressen importeren dan moet je wel meteen betalen).
    Social media: Rechtstreeks op de homepage van elk sociale netwerk en inplannen via Hootsuite
    Analytics: Via Google Analytics, maar ik ben er geen ster in en het kan vast uitgebreider en beter.
    Landingpages: Maak gratis landingspagina’s in WordPress met de Free Landing Page Builder van Elementor.
    CRM: Er zijn diverse gratis en voordelige opties. Bekijk hier welk CRM-systeem het beste is.
    Inbound marketing, is het wat?

    Inbound marketing gaat uit van een systematische aanpak waarbij je waardevol bent voor klanten in elk stadium van het aankoopproces.

    Hubspot biedt hier een prachtig platform voor, maar het is erg prijzig en zonder content heb je er niets aan. Je moet het meeste werk dus nog altijd zelf doen.

    Ben je handig met de computer en niet vies van het betere knutselwerk? Dan zijn er volop diensten die hetzelfde kunnen als Hubspot, voor veel minder geld. Ze grijpen alleen minder mooi in elkaar, maar hè… dan houd je wel maandelijks honderden euro’s in je zak.

    Vind je dit interessant? Download dan ook mijn Gratis SEO Handleiding

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.