SEO uitleg: Wat betekent Text to Code Ratio?

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

feb 20
Uitleg text to code ratio

Google gebruikt de Text to Code Ratio als een ranking-factor, maar wat is het precies? Een korte uitleg.

Als je hoger wilt scoren bij de zoekresultaten van Google is onpage optimalisatie belangrijk. Het slaat op de verbeteringen die je zelf kunt maken aan je website, zoals het strategisch verwerken van zoekwoorden in teksten.

Google bepaalt op basis van meer dan 200 elementen wie er in de top 10 verschijnt bij een bepaalde zoekopdracht, en de Text to Code Ratio is er een van. Maar wat is het precies?

Text to Code Ratio simpel uitgelegd

De Text tot Code Ratio staat voor de verhouding tussen tekst en HMTL-code, uitgedrukt in bytes.

Stel dat een pagina bestaat uit 1000 bytes en 700 ervan worden gebruikt door CSS, HTML en Javascript dan blijft er 300 bytes aan content over. De ratio is dan 30%.

Sommige zoekmachines – waaronder Google – gebruiken het om de relevantie van een pagina te bepalen en vanaf de 20% is het meestal wel goed.

Hoe achterhaal je de Text to Code Ratio van een webpagina?

De snelste manier om de Text to Code Ratio te achterhalen is met behulp van de MOZ SEO Toolbar. Deze werkt het beste in Firefox.

Klik met de Toolbar geinstalleerd op het Loepje en Page Elements.

1-uitleg-text-to-code-ratio

Vervolgens zie je of er zoekwoorden op prominente plaatsen staan, zoals in de titel en de meta-dscription (de pagina-omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten).

Uitleg-text-to-code-ratio

Hoe moet je de Text to Code Ratio interpreteren?

De TTC-Ratio is slechts een kleine factor bij het rangschikken van de zoekresultaten. Zit de ratio om en nabij de 20% dan zou ik me niet te druk maken.

Zit je er ruim onder de 20%, dan bevat de pagina waarschijnlijk weinig tekst. Omdat zoekmachines tekst-georiënteerd zijn mag het best een onsje meer zijn, en minimaal 350 woorden is een goed uitgangspunt.

Een andere mogelijke verklaring is dat de pagina zwaar is, omdat je bijvoorbeeld een zwaar template of (te) veel plugins gebruikt, die de site vertragen. Snelheid is ook een SEO-aspect en dan kun je daar eens naar kijken

Zijn beiden in orde en is de Ratio nog aan de lage kant? Laat het dan mooi zo, want waardevolle content voor bezoekers is altijd belangrijker dan je blind staren op zoekmachines.

Lees ook over zoekmachine optimalisatie

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(2) comments

Add Your Reply