Ga naar de inhoud

10 onmisbare SEO-prompts voor ChatGPT en Gemini

    Wil je hoger komen in Google met SEO? Laat ChatGPT je dan helpen. Dit zijn 10 onmisbare SEO-prompts voor zoekmachine optimalisatie.

    SEO is tijdrovend. Want ga maar na.

    • Je moet zoekwoorden bepalen
    • Content voorbereiden
    • Teksten schrijven

    Daar ben je zo uren mee bezig.

    Kan dat niet sneller? 🤔

    Ja, met AI-tools als ChatGPT! 🤗

    Dit zijn 10 handige en tijdbesparende AI-prompts voor SEO.

    Opmerking. Je kunt de prompts ook prima gebruiken in Gemini of Copilot. Gebruik wat je fijn vindt.

    Inhoudsopgave


    Zoekwoordenonderzoek met ChatGPT

    Zoekwoorden bepalen is en blijft cruciaal voor SEO. Wie wil je bereiken met je site en met welke woorden zoeken deze mensen?

    ChatGPT is niet de beste tool voor zoekwoordenonderzoek. Want:

    • De software baseert zich op historische data.
    • Getoonde zoekvolumes kloppen zelden.

    Wil je acurate cijfers, dan heb je een programma als Ahrefs, SEMrush of Keyword Tool nodig.

    Je kunt ChatGPT – ondanks zijn beperkingen – weldegelijk inzetten voor het vinden van keywords. Bijvoorbeeld voor inspiratie en het vinden van long-tail keywords. Dit is daarvoor een mooie prompt.

    Please ignore all previous instructions. I want you to respond only in language [Dutch]. I want you to act as a very proficient SEO and most powerful SEO Audit and Keyword Explorer tools that speak and write so well in [Dutch]. 

    I want you to provide a table of best relevant and high search volume keywords for search volume, CPC, Paid Difficulty, and SEO difficulty from the seed keywords which I fill in. Your task is to provide a mix of 100 longtail keywords, LSI keywords, and FAQs keywords in [Dutch]. All output should be in [Dutch]. 

    The keywords to use in the analysis are: [geef je hoofdzoektermen op, gescheiden door een komma].

    Opmerking. De getoonde prompt is in het Engels. ChatGPT baseert zich op zijn Engelse trainingsdata. Je kunt de tool altijd vragen in het Nederlands te antwoorden. Sluit dan af met deze woorden: please answer in Dutch.

    💡 Tip. Gemini is de AI-tool van Google. Deze ChatGPT-concurrent schrijft formeler en is daardoor vooral geschikt voor zakelijk gebruik. Groot voordeel is dat hij live URL’s kan bekijken en analyseren. Dat kan de gratis versie van ChatGPT niet.

    🎁 Bonus-prompt voor Gemini van Google:

    Geef me een lijst met zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie voor de branche [branche]. Analyseer de zoekintentie voor het zoekwoord [zoekwoord].

    Hoe zit het met zoektermen en intenties?

    De intentie achter een zoekterm is belangrijk voor SEO. Mensen zoeken globaal met 4 intenties: informatief, vergelijkend, commercieel en navigerend.

    Voorbeelden van navigerend zijn ‘Facebook inloggen’ en ‘paspoort Hoofddorp’. Via Google klikken mensen door naar de juiste pagina.

    Past de inhoud van een pagina niet bij de intentie van de zoeker? Dan is de kans groot dat hij of zij de pagina direct verlaat. Google ziet dit ook en de kans ik klein dat de pagina in de top 10 terecht komt.

    Bovenstaande SEO-prompt voor Gemini geeft per zoekwoord de verwachte zoekintentie aan. Je kunt ook zelf een lijst zoektermen opgeven en vragen naar de zoekintentie. Dan kun je daar later een gerichte pagina bij maken.

    Beluister de SEO Podcast over zoekintentie

    In deze aflevering van de SEO Podcast vertelt René Andreasi-Bassi meer over zoekintentie.

    Schrijf een SEO-artikel of blogpost met ChatGPT

    De meeste internetters zoeken informatie. Met deze uitgebreide prompt schrijf je snel een blogpost of een informatief artikel.

    Please create an outline for an SEO-optimized article on the topic [ONDERWERP] using the primary keywords [Primary Keywords ]. [the secondary keywords are [Secondary Keywords].

    The target audience is [BESCHRIJF IDEALE LEZER]. The main goal of the article is [BESCHRIJF JE DOEL], and the total word count should be [GEEF AANTAL WOORDEN OP].

    Structure the outline with a Headline (H1), Introduction (H2), Subheadings (H3), key points under each subheading, and Conclusion (H2). Divide the word count proportionally across the sections.

    Write the article in Dutch.

    💡 Tip. Hoe duidelijker je instructies, hoe beter de antwoorden van AI-tools. Daarom is dit een mooie kapstok:

    rol > context > vraag/antwoord

    Leg eerst kort uit wie je bent en waar je mee bezig bent. Stel dan pas je vraag of geef de opdracht. Dan snapt bijvoorbeeld ChatGPT beter wat je zoekt.

    💡 Bonus-prompt voor Gemini:

    Gemini van Google kan ook in de gratis versie URL’s lezen. Gebruik ze daarom in je prompts en combineer het met de vorige tip. Dan krijg je bijvoorbeeld dit.

    Ik werk voor een [bank]. Binnenkort organiseren we het congres [veilig bankieren met bitcoin]. Schrijf een LinkedIn-post van 250 woorden om bezoekers te werven. Baseer je op informatie van deze website: [URL].

    💡 Leestip. Succesvolle blogs schrijven moeilijk? Niet met deze 12 tips


    Verzin een pakkende titel voor je SEO-post

    Iedereen is druk. Daarom moet je mensen online verleiden je artikel te lezen. Deze 3 elementen zijn daarbij cruciaal: afbeelding, titel en korte beschrijving. Spreken ze niet direct aan? Dan scrollt de bezoeker verder.

    Met deze prompt bedenk je snel pakkende titels voor je SEO-post.

    Suggest 5 blog titles with 59 characters long for the keyword. Keep the exact keyword in the title and add a power word or number with relevant information. All output should be in [Dutch]. The keyword is [GEEF ZOEKTERM OP].

    💡 Tip. Breid de prompt uit, door voorbeeldtitels op te geven. Zeg bijvoorbeeld:

    Use these titles as inspiration: [plak 5 of 10 voorbeeldtitels onder elkaar].

    💡 Bonus-prompt voor Gemini:

    Schrijf een SEO-titel voor deze pagina [pagina-URL]. In de titel moet deze zoekterm staan [zoekwoord].

    💡 Leestip. SEO-titels schrijven: van saai naar onweerstaanbaar.


    Bedenk een pakkende inleiding voor je artikel

    Verkopen is verleiden. Daarom zei een beroemde Amerikaanse copywriter ooit: “Wat is het doel van je eerste zin? De lezer verleiden de tweede zin te lezen.”

    Lezers verleiden is ook belangrijk voor SEO. Google kan namelijk (indirect) zien hoe lang iemand op een pagina blijft. Dit zegt iets over de kwaliteit van het bezoek.

    Verlaat een bezoeker meteen je site? Dan is dat slecht voor je conversie en SEO. Met deze prompt schrijf je betere intro’s.

    I want you to act as a blog post intro writer. I will provide you with the topic of the blog post and any important information that should be included in the introduction. Using this information, you will write an engaging and attention-grabbing opening paragraph for the blog post.

    Your output should be a well-written introduction that hooks the reader’s attention and encourages them to continue reading the post. Do not echo my prompt. Do not remind me what I asked you for. Do not apologize. Do not self-reference. Get to the point precisely and accurately. Do not explain what and why, just give me your best possible output.

    My first request is to write an opening paragraph for a blog post on the topic of “[ONDERWERP]”. Please include any important information that should be mentioned in the introduction. Please write in [DUTCH].

    💡 Bonus-prompt voor Gemini:

    Schrijf een SEO-proof intro voor de pagina [pagina-URL]. Het zoekwoord [zoekwoord] moet erin staan.


    Schrijf snel en goed productteksten

    Heb je een webshop en verkoop je producten waar je onlne veel informatie over vindt? Dan bespaar je met deze prompt veel tijd.

    Write an SEO optimised Meta Title, Meta Description, Product Long Description, Product Short Description for a product called [naam van je product]. Please answer in [Dutch].

    💡 Bonus-prompt voor Gemini:

    Please respond only in the Dutch language. You are an E-commerce SEO expert copywriter. Do not self reference. Do not explain what you are doing. Generate compelling meta titles and meta descriptions for a list of e-commerce products that I will give you. One meta title and one meta description should be generated for every product in the list that I give you.

    The meta title should not be more than 60 characters long. The meta descriptions should not be longer than 160 characters long. The meta title and meta description should have the product keywords in them. The meta title and meta description should use persuasive language that speaks to the audience’s emotions and desires and makes them want to purchase the product. Here are the e-commerce products:

    Product 1
    Product 2
    Product 3

    💡 Opmerking. De gratis versie van ChatGPT (versie 3.5) is getraind tot september 2021. Verkoop je nieuwere producten? Probeer dan Gemini van Google, of neem een betaald abonnement op ChaGPT. De aanschaf verdien je zo terug in tijdwinst.


    Gebruik SEO-prompts voor gastblogs

    Wil je online hoger scoren bij zoekmachines, dan wil je 3 dingen verbeteren:

    • De techniek van je site
    • De content op je content
    • Je autoriteit en reputatie

    Autoriteit vergroot je onder anderer door links te scoren vanaf gerelateerde sites. Google ziet deze links als stemmen en het is belangrijk dat anderen zeggen dat je goed bent. Google pikt dit op en weegt het mee.

    Externe links krijg je onder andere via gastbloggen. Je schrijft en deelt een waardevol artikel voor een andere site, en krijgt als beloning een waardevolle link. Bijkomend voordeel is dat je zichtbaar bent bij een nieuw publiek.

    Met deze prompt vind je websites die je kunt benaderen voor een gastblog.

    All Output must be in [DUTCH]. Give me 10 Guest Posting websites for the niche [ONDERWERP]. Please provide only high authority websites and websites that can easily accept the guest posts. Try to add website email if possible. Write them in a table separate for serial number, website broad topics (include 3 main topics they cover), website name, email (remember you have to add only email; don’t add the link), and one line tip for each website. Just give me the table in your response.

    💡 Leestip. Backlinks kopen: reteslim of oliedom?


    Herschrijf artikelen en voorkom duplicate content

    Zoekmachines als Google zijn dol op unieke content. Heb je een tekst die een ander ook heeft, bijvoorbeeld een persbericht of producttekst van de leverancier? Herschrijf hem dan. Bijvoorbeeld met deze prompt.

    Rewrite the article using the text I insert below. Ensure that the rewritten article is unique, does not contain any plagiarism, and accurately reflects the information presented in the original article. Use your own words and sentence structure to create an original piece of content.

    Make it a great article using a bold title text and Meta Description, format the article with 7 subtitles using heading 2 and heading 3, write a 700 words SEO-optimized article for each subtitle that is not detected by AI, and then write 3 FAQs with answers. Then write SEO-optimized conclusion. The article should be around 500-800 words.

    Please write the article in Dutch.

    💡 Opmerking. Ik ben geen fan van automatisch herschrijven. De tekst is vaak rommelig en leest niet prettig. Maar misschien ligt dat aan mij? Probeer het gewoon en verbeter je prompts als je niet tevreden bent.

    💡 Leestip. Dit kun je doen tegen duplicate content

    En nu aan de slag

    AI-tools als ChatGPT en Gemini helpen je bij SEO-taken. Deze prompts zijn een goede manier om daarmee te beginnen.

    Bedenk wel dat Google niet dol is op AI-content. Gebruik de tools daarom echt als hulpmiddel en vul de resulaten altijd aan met je eigen kennis, inzichten en voorbeelden. Dan onderscheid je en overstijd je de middelmaat.

    Heb je zelf goede SEO-prompt? Deel hem bij de reacties of stuur me een bericht.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.