Google streeft ernaar de zoekvraag van een gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden. Om dit te doen heeft de zoekmachine ontelbaar veel website in zijn database, die razendsnel worden doorzocht. Zitten hier dubbele bestanden tussen dan hebben ze voor de zoekmachine – en de gebruiker – minder waarde, ze bieden meer van hetzelfde. Google heeft dan ook weinig belang om ze te laten zien.
Plagiaat is een duidelijk voorbeeld van duplicate content, en je moet maar hopen dat Google de oorspronkelijke bron erkent, zodat deze bij een zoekvraag wordt gepresenteerd. Kom je een tekst van jezelf op andermans website tegen dan is het raadzaam actie te ondernemen.
Actie ondernemen tegen duplicate content
1) Stuur de webmaster een bericht met het verzoek de content te verwijderen.
2) Geen reactie? Stuur ze een rekening voor het gebruiken van jouw content.
3) Nog steeds geen reactie? Ga naar http://www.google.nl/dmca.html en vul een formulier in of ga naar Google Webmaster Central en vul een spamreport in.
Duplicate content is niet altijd slecht
Ter aanvulling: duplicate content is niet altijd slecht. Kranten die allemaal hetzelfde ANP/bericht plaatsen hebben duplicate content, en webshopeigenaren die blind de specificaties van een leverancier overnemen overkomt hetzelfde. Dat is meteen een goede tip: schrijf altijd je eigen teksten, ook als het om de specificaties van een broodrooster gaat. Je komt zo hoger in Google.
Meta tag Rel=”canonical” en duplicate inhoud
Beschikt je eigen webesite over duplicate content – bijvoorbeeld een printbare versie van een pagina – dan kun je zoekmachines door middel van een canonical tag de hoofdpagina wijzen.
Door de hanmdmatige verwijzing naar de belangrijkste pagina komt de pagerank bij de juiste pagina terecht. En dat is weer goed als je hoger wilt scoren in Google.
Lees meer over de canonical tag bij Google
Lees ook over schrijven voor internet
- Is een blog goed voor SEO?
- SEO, seks en snaaien – online schrijven doe je zo
- 5 Tips: schrijven voor internet
Interessant? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en download direct de Gratis SEO Handleiding
Als iemand jouw teksten kopieert is dat plagiaat. Duplicate content is ook slecht voor SEO, want hoe weet Google wat de oorspronkelijke bron is
Google streeft ernaar de zoekvraag van een gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden. Om dit te doen heeft de zoekmachine ontelbaar veel website in zijn database, die razendsnel worden doorzocht. Zitten hier dubbele bestanden tussen dan hebben ze voor de zoekmachine – en de gebruiker – minder waarde, ze bieden meer van hetzelfde. Google heeft dan ook weining belang om ze te laten zien.
Plagiaat is een duidelijk voorbeeld van duplicate content, en je moet maar hopen dat Google de oorspronkelijke bron erkent, zodat deze bij een zoekvraag wordt gepresenteerd. Kom je een tekst van jezelf op andermans website tegen dan is het raadzaam actie te ondernemen.
Actie ondernemen tegen duplicate content
1) Stuur de webmaster een bericht met het verzoek de content te verwijderen.
2) Geen reactie? Stuur ze een rekening voor het gebruiken van jouw content.
3) Nog steeds geen reactie? Ga naar http://www.google.nl/dmca.html en vul een formulier in of ga naar Google Webmaster Central en vul een spamreport in (https://www.google.com/webmasters/tools/spamreport)
Duplicate content is niet altijd slecht
Ter aanvulling± duplicate content is niet altijd slecht. Kranten die allemaal hetzelfde ANP/bericht plaatsen hebben duplicate content, en webshopeigenaren die blind de specificaties van een leverancier overnemen overkomt hetzelfde. Dat is meteen een goede tip± schrijf altijd je eigen teksten, ook als het om de specificaties van een broodrooster gaat. Je komt zo hoger in Google.-