Ga naar de inhoud

Bouncepercentage verlagen met copywriting, zo doe je dat

    Bezoekers die je site direct verlaten zijn nadelig voor conversie en SEO. Met slimme copywriting houd je ze langer vast en kun je je bouncepercentage verlagen. Dit zijn 10 tips.  

    Google wil de beste pagina’s laten zien in zijn top 10. Bezoeken veel mensen je site en zijn ze direct weer weg? Dan is dat doorgaans geen aanbeveling. Een bezoeker die je site al na 1 pagina verlaat noem je een bounce.

    Wil je meer rendement halen uit je site en bezoekers langer vast houden? Dan wil je het bouncepercentage verlagen. Zeker op pagina’s waar dit boven de 50% is en bezoekers na een paar seconden afhaken. Ze vinden kennelijk niet wat ze zoeken.

    Met slimme copywriting verleid je bezoekers door te lezen. Daardoor houd je ze ze langer vast op de pagina, gaan ze scrollen en klikken ze eerder op links. Dit zijn positieve signalen voor Google. Je bent relevant en waardevol. Daarom is het de hoogste tijd om eens kritisch te kijken naar het verlagen van je bouncerate. Voor SEO én conversie.

    Wat je moet weten over je bouncepercentage verlagen voor SEO

    » Het bouncepercentage van pagina’s bekijk je in een meetprogramma, zoals Google Analytics.

    » Bouncerate zegt niet alles. Vindt iemand bijvoorbeeld je telefoonnummer, dan is het logisch dat de bezoeker niet verder klikt. Daarom pleit Google Analytics-expert Gerard Rathenau ervoor het bouncepercentage te vergeten, en sessiekwaliteit te meten. Wat doén mensen op je site?

    » Op blogpagina’s ligt het bouncepercentage vaak hoog. Bezoekers lezen een waardevol artikel en zijn weer weg. In dat geval blijven ze wel lang op de pagina en dat ziet Google ook.

    » Hetzelfde geldt voor bezoekers via social media. Ze klikken op een link, scannen je pagina en klikken weer op het kruisje.

    Verlaag je bouncerate met copywriting

    Bouncepercentage zegt niet alles. Bij een blogpost zie je vaak een hoog bouncepercentage en een hoge gemiddelde tijd op de pagina. De sessiekwaliteit is dus wel goed.

    Copywriting: verleid bezoekers met onweerstaanbare teksten

    Met pakkende teksten houd je bezoekers langer vast je op je site en lok je gewenste acties uit. Verlaag daarom de bouncerate op je site met deze slimme schrijftips.

    1. Bouncerate verlagen voor SEO? Kom direct ter zake

    Internetters zijn lui en lezen slecht. Na 4 alinea’s ben je volgens onderzoek doorgaans al zo’n 2/3 van je lezers kwijt. De eerste paragraaf bekijkt zo’n 81% van de lezers. Kom daarom altijd direct ter zake en plaats hier geen onzinnige afbeelding of ellenlange inleiding.

    Wat wil iemand op een pagina doen, achterhalen of bereiken? Maak het behalen van dit doel zo makkelijk mogelijk. Met korte zinnen, duidelijke instructies en opvallende links en knoppen. Eenvoud is het toverwoord.

    SNS Bank verlaagt bouncerate met duidelijke call-to-actions

    Zo’n 81% van je lezers bekijkt het bovenste gedeelte van je webpagina. Kom daarom direct ter zake. SNS Bank doet dat met een opvallende knop.

    2. Verlaag bouncepercentage door rekening te houden met de kijkrichting

    Internetters lezen niet, maar scannen. Daarbij zijn ze sterk gefixeerd op de linkerhelft van het scherm en scrollen ze weinig. Ook trekt tekst meer aandacht dan afbeeldingen. Hier kun je rekening mee houden bij copywriting.

    • Verwerk je belangrijkste informatie, links en call to actions op de plaatsen waar de meeste mensen kijken. Bovenaan de pagina.
    • Schrijf korte alinea’s en verleid mensen met prikkelende tussenkoppen door te lezen.
    • Maak lijstjes met bullets. Dat leest online prettig.
    • Omgekeerd schrijven werkt online ook nog steeds erg goed. Begin met de belangrijkste informatie en benoem details pas aan het eind. Doe je dit andersom, dan zijn je meeste lezers al afgehaakt.
    Internetters kijken vooral op de linkerhelft van het beeldscherm.

    Internetters zijn sterk gefixeerd op de linkerhelft van het beeldscherm. Plaats daar je belangrijkste informatie.

    3. Bouncepercentage verlagen? Op je website gaat het niet om jou

    Internetters zijn buitengewoon doelgericht. Ze willen iets doen en zijn niet geïnteresseerd in jou, maar in wat je biedt. Schrijf daarom niet over hoe goed en geweldig je bent, maar richt je meteen op je lezer. Hoe maak je zijn leven leuker? Een mooie kapstok bij copywriting en SEO-schrijven is deze:

    probleem > consequenties > oplossing

    Je schetst een dilemma, benadrukt waarom dit pijn doet en biedt vervolgens een oplossing. Als je dit goed doet voelt dit voor je lezer als een verlossing.

    In dit artikel gebruik ik de kapstok ook:

    • Probleem: hoge bouncerate op je site
    • Consequenties: slecht voor SEO en de omzet
    • Oplossing: lees snel dit artikel en verlaag je bouncepercentage

    Kijk, dat smaakt naar meer.

    4. Verlaag je bouncerate met eenvoudig taalgebruik

    Van een beeldscherm lees je gemiddeld 25% trager dan van papier. Bovendien schieten je ogen alle kanten op en heb je minder geduld. Probeer dan je lezer maar eens te boeien.

    Lange zinnen en moeilijke woorden werken niet online. Schrijf daarom eenvoudig en begrijpelijk. Gebruik korte zinnen en alinea’s. Plaats volop witruimtes. En vermijd tussen- en samengestelde zinnen.

    Positief formuleren werkt ook goed.

    Zeg niet: maandag en woensdag gesloten.
    Maar zeg: we helpen je graag op dinsdag, donderdag en vrijdag

    Dit geeft een positiever gevoel bij je bezoekers en ze lezen eerder door.

    Breng bezoekers in een positieve stemming met lachende mensen.

    Lachende gezichten en positieve formuleringen brengen je lezer in de juiste stemming.

    5. Houd bezoekers langers vast door persoonlijk te zijn

    Aan de andere kant van het beeldscherm zit altijd 1 persoon. Maak je content daarom altijd persoonlijk en schrijf van mens tot mens. Alsof je het tegen een goede vriend hebt. De aanspreekvorm ‘jij’ werkt daarbij het beste. Het is direct en als lezer voel je je direct betrokken.

    Gebruik je liever ‘u’ om je lezers aan te spreken? Ook dat kan, maar doe het wel consequent. Afwisselend u en jij op je site leest niet prettig. Maar dat hoef ik jou als ervaren marketeer natuurlijk niet te vertellen.

    Nog een goede tip: geef je lezers het gevoel dat ze bij jouw clubje horen. Ik deed dat expres met de laatste zin in de vorige alinea:“…dat hoef ik jou als ervaren marketeer natuurlijk niet te vertellen.”

    Het is een terloops zinnetje, maar hij werkt goed. Wij tegen de rest van de wereld, dat gevoel. Dit kun je verder versterken via je nieuwsbrief. Of – bij een webshop – bijvoorbeeld een spaaractie voor echte fans.

    Maak je teksten persoonlijk en verlaag je bouncepercentage

    Allerhande maakt het lekker persoonlijk.

    6. Verlaag je bouncepercentage met duidelijke call-to-actions

    Internetters lezen niet, maar scannen. Jaja, ik val in herhaling. Maar de eerste keer heb je het waarschijnlijk toch niet gelezen 🙂

    Als je wilt dat een lezer een gewenste actie uitvoert, spoor hem dan aan met een gerichte call-to-action. Dit kan via een tekstlink of een opvallende button. Buttons zijn doorgaans doeltreffender, maar komen soms opdringerig over. In dat geval kun je ze eventueel combineren, bijvoorbeeld in een informatieve tekst:

    • Plaats na 2 a 3 alinea’s een call-to-action als tekstlink
    • Voeg halverwege een opvallende knop toe
    • Herhaal de knop onderaan de pagina. Dan hoeven geïnteresseerden niet naar boven te scrollen

    Call-to-actions in de vorm van buttons kun je versterken met microcopy. Bedenk eerst wat je lezer weerhoudt van klikken. Neem vervolgens die angst weg met een kort stukje tekst, onder of boven de knop.

    Versterk call-to-actions met microcopy

    Een mooi voorbeeld van krachtige microcopy. Twijfelende klikkers worden met ‘snel en geheel vrijblijvend’ over de streep getrokken.

    7. Stop met irritante en opdringerige pop-ups…

    …tenminste, als je mij als lezer wilt behouden. Ik klik in elk geval direct op vorige als ik meteen een advertentie te zien krijg.Op deze site experimenteer ik overigens ook met pop-ups. Maar die zijn altijd relevant en je ziet pas na verloop van tijd. Want – en dat is het stomme van pop-ups – ze werken wel. Het blijft een dilemma.

    Pop-ups zorgen vaak voor hoge bouncerates

    Pagina-grootte pop-ups zijn een doorn in het oog. Maar ook effectief. Wat vind je belangrijker?

    8. Verbeter de laadtijd van je site

    Internetters hebben altijd haast. Moeten ze langer dan 5 seconden op het laden van een pagina wachten? Dan houdt 90% het naar verluidt voor gezien. Stel daarom alles in het werk om de laadsnelheid van je site te verbeteren. Hoe je dat doet? Lees: website sneller maken? Doe het eenvoudig zelf.

    9. Maak werk van terugkerende bezoekers

    Je verkoopt makkelijker aan bestaande klanten dan aan nieuwe. Zo werkt het online ook. Mensen die je kennen en het interessant vinden wat je doet tonen meer betrokkenheid. En dat levert weer positieve gebruikerssignalen op voor SEO. Probeer daarom lezers aan je te binden. Bijvoorbeeld met:

    • Contentmarketing
    • Social media
    • E-mail marketing
    • Remarketing

    Remarketing slaat op advertenties die je achtervolgen nadat je een site hebt bezocht. Oriënteer je je bijvoorbeeld op een nieuwe fiets? Dan krijg je opeens overal advertenties voor dit model te zien. Super-irritant, maar het werkt vaak wel.

    Met remarketing lok je bezoekers vaker naar je website.

    Via remarketing kun je mensen bereiken die je website eerder hebben bezocht.

    10. Houd bezoekers langer vast met rich media

    Stel, je bent Google en 2 pagina’s zijn net zo goed. Op de eerste blijven bezoekers 4 minuten hangen en op de andere maar 50 seconden. Welke zet je dan hoger?

    Google werkt vaak heel logisch. Een pagina die bezoekers langer boeit plaatst de zoekmachine dan ook vaak hoger. Een slimme manier om bezoekers langer vast te houden is het insluiten van een video. Bezoekers kunnen kiezen tussen lezen en kijken. En kijken ze de hele clip af, dan neemt hun tijd op de pagina flink toe. Dit is weer een positief rankingsignaal.

    Om bezoekers langer vast te houden hoef je je trouwens niet te beperken tot video. Je kunt ook tabellen, audio, interactieve plaatjes etc. toevoegen. Wat ook maar werkt om de interactie met je content te vergroten.

    Verlaag je bouncepercentage en houd bezoekers langer vast met video

    Met video op je site houd je bezoekers langer vast en verlaag je het bouncepercentage.

    Copywriting onmisbaar voor verlagen bouncepercentage

    Bij SEO wil je bezoekers en zoekmachines laten zien dat je waardevol en relevant bent. Promise and deliver, zoals dat zo mooi heet in het Engels. Bezoekers die na een paar seconden afhaken zijn geen aanbeveling.

    Probeer daarom je bouncepercentage te verlagen en bezoekers langer vast te houden. Copywriting is daarbij een dankbaar hulpmiddel. Met copywriting verleid je bezoekers door te lezen. Je houdt ze langer vast op de pagina. En zorgt ervoor dat ze eerder scrollen en op links klikken. Dat is goed voor SEO én conversie. Doen dus.

    Vind je copywriting interessant?

    Dan is mijn nieuwe e-book ‘Praktijkgids copywriting voor ondernemers echt iets voor jou. Hierin laat ik je precies zien hoe je meer verkoopt met onweerstaanbare teksten. Ook als je geen super-schrijver bent.

    Photo by Mattiii photo on Foter.com / CC BY-SA

    2 reacties op “Bouncepercentage verlagen met copywriting, zo doe je dat”

    1. Mooie tips, Rutger. Maar ik mis eigenlijk nog het naar mijn mening belangrijkste punt. Dat is de kwaliteit van je content.

      Lezers willen meer zien, als ze meer dan een middelmatig artikel voorgeschoteld krijgen. Echte kwaliteit van je content verlaagt de bouncerate, verhoogt de betrokkenheid en zorgt ervoor dat mensen meer pagina’s (artikelen) op je website gaan bezoeken.

      Naast ‘slimme copywriting’ investeer je het beste ook in onderwerpen die echte oplossingen tonen en die je bezoekers bieden wat ze willen zien.

      1. Haha, goede. Dat is voor mij zo’n vanzelfsprekendheid dat ik er niet eens aan gedacht heb. Maar misschien hoort hij er nog wel bij. Nou ja, dan staat hij alvast bij de comments. Dank voor je reactie. En laten we met zijn allen het web een beetje mooier maken.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.