Google Analytics en Bounce Rate: waar haken jouw bezoekers af?

By Rutger Steenbergen | SEO Blog

mei 01
Google Analytics en Bounce Rate: waar haken jouw bezoeker af?

Bouncerate verlagen

Verlaten veel mensen jouw website al na één pagina? Kijk dan eens kritisch naar de uitstappagina’s in Google Analytics en verlaag zo je Bounce Rate.

Taal, heerlijk vind ik het. Lekker stukjes schrijven over zaken die me interesseren en meestal krijg ik er nog geld voor ook. Hoe anders is dit met cijfers. Ik heb er weinig mee en bij statistieken haak ik steevast af. Het verbaast je dan ook vast niet dat Google Analytics niet mijn favoriete tool is. En toch is het belangrijk zo nu en dan eens goed in de cijfers te duiken.

uitstappagina-0Uitstappagina’s, op welke pagina’s haken jouw lezers af?

Bounce Rate slaat op het aantal bezoekers dat jouw website al na een pagina verlaat. Ze komen binnen en zijn meteen weer weg. Komen ze binnen op een bestel- of contactpagina dan is dit niet erg, maar in alle andere gevallen laat je potentiele klanten liggen.

Het Bouncepercentage van jouw website achterhaal je via Google Analytics. Klik je even verder dan zie je de knop Uitstappagina’s en hier zie je de pagina’s waar de meeste bezoekers afhaken. Even ter verduidelijking: verlaten mensen direct je website dan heet dit bouncerate, verlaten mensen na meerdere pagina’s je site dan zie je dit bij de Uitstappagina’s.

Uitstappagina’s beoordelen met gezond verstand

Op SEOZwolle.nl blog ik veel en op basis van zoekwoorden. Dit levert me veel gratis bezoekers via zoekmachines en uiteindelijk klanten op. Maar blog ik ook effectief?

Een snelle blik op mijn Uitstappagina’s leert dat er pagina’s zijn waar meer dan 70% van de bezoekers afhaakt! Bij de pagina ‘Zo word jij goed in SEO schrijven’ is dit zelfs 76.25% .

uitstappagina-2

Ligt dat aan het artikel? Dat geloof ik niet, want soortgelijke artikelen scoren prima en op deze deed ik zelfs extra mijn best. Wat is het probleem dan? Simpel, ik bied lezers geen kans om door te klikken en de pagina dient geen enkel doel. Ja, hooguit informeren, maar welke volgende actie wil ik dat de geïnteresseerde lezer neemt? Het is onduidelijk en de lezer doet dus niks en haakt af.

uitstappagina-3Wat is de oplossing?

De inhoud van artikel Zo word jij goed in SEO schrijven is goed – jaja, dat zijn mijn woorden 🙂 – maar de presentatie laat te wensen over. Daarom deel ik het stuk binnenkort op in kortere brokken waarin ik voldoende mogelijkheden bied tot doorklikken.

In de rechterkolom plaats ik links naar gerelateerde artikelen – uitsluitend over SEO schrijven – en voor wie een werkelijk uitstekendeSEO schrijver zoekt (weer mijn woorden) plaats ik een duidelijke contactknop.

Met een afsluitende link naar mijn Gratis SEO Handleiding leidt dit tot 3 duidelijke opties:

  1. Lees soortgelijke artikelen
  2. Neem contact op
  3. Download mijn Gratis SEO Handleiding

Wil de lezer alledrie niet dan zijn ze vrij om te gaan en te staan waar ze willen, maar het percentage van ruim 76% breng ik zo ongetwijfeld naar beneden.

Tot slot over uitstappagina’s

Onder uitstappagina’s in Google Analytics zie je verschillende kolommen. Onder Paginaweergaves zie je hoe vaak de pagina vertoond werd en onder Uitstappunten hoe vaak mensen hier afhaakten. Uiteraard loont het eerst de pagina’s onder handen te nemen die de meeste bezoekers trekken. Daar boek je de grootste winst.

uitstappagina-1

Foto: Giacomo Vaiani | CC BY-NC-ND 2.0

Vind je dit interessant? Download dan zeker mijn Gratis SEO Handleiding

About the Author

Voor een succesvolle website heb je 3 dingen nodig: een uniek verhaal, een doelgerichte website én gerichte bezoekers. Ik bezorg ze je alle drie. Met blogs, boeken, trainingen en SEO-ondersteuning.

(1) comment

Add Your Reply